Vanaf welke leeftijd kind naar kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door EdN, 18 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Dat is toch helemaal niet mijn advies? Ts vraagt wanneer een geschikt moment zou zijn om naar een kinderdagverblijf te gaan en als je dan het onderzoek erop naslaat Dan is het antwoord dus rond een jaar. Tot die tijd wilde ts graag haar familie inschakelen
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Vanaf 12 weken kdv "gereserveerd". En met 9 weken gebeld of hij alsjeblieft mocht komen.
     
  3. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Hier moest ik wel om grinniken :D
     
    1981Mama vindt dit leuk.
  4. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn zoon was 15 maanden en het was echt niet makkelijk, hij heeft zolang moeten wennen en elke keer flink gehuild. Ik ben daarom meer een voorstander van eerder naar het kdv laten gaan, hoewel dat voor mijzelf vaak moeilijker is.
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    Ik zou helemaal niet ‘pas’ met een jaar beginnen... vaak duurt het wennen dan langer en gaat het gewoon lastiger dan als ze kleiner zijn...
     
  6. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier gingen ze pas met 1j en 2.5 jaar naar de opvang. Eerder paste mijn tante en moeder op.

    Deze baby zal vanaf een week of 15 gaan.
    Onze opvang volgt volledig het ritme van je kindje en laten huilen doen ze niet.
    N sliep bijv heel lang nog 2x per dag precies als de andere kindjes wakker waren.
    Handig was het niet maar ze volgde hem qua ritme wat due thuis ook volgde.
     
  7. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Gefeliciteerd EdN, wat super leuk!!
    Wij waren helaas ook aangewezen op een kdv. Maar ik heb 2x 3mnd extra ouderschapsverlof opgenomen. Dan is je kindje niet meer zo heel piep en kwetsbaar, gaat alles net wat makkelijker.
    Ons kdv beviel best goed, ze ondernamen veel met de babies, kwamen ook veel buiten, vaste gezichten.
    Ik heb van meer mensen in mijn omgeving gehoord dat 1 jaar een moeilijke periode is om te wennen.
     
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik kan er nu ook wel om lachen maar ik was er toen echt aan toe om de baby even uit handen te geven. Was het gekrijs helemaal zat
     
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Mijn dochter gaat ze sinds 3 maanden is naar een hele fijne en lieve gastouder. We zitten op 1 lijn qua opvoeding. Ze volgt het ritme van het kind. Ze is van de rust, reinheid en regelmaat. Er zijn bijna geen schoolgaande kinderen in de opvang. Meestal 4- 6 kinderen in totaal, max 2 baby’s onder de 1 jaar. Ze gaan bijna niet naar de winkel, de speeltuin of andere uitstapjes. Er wordt ook niet standaard geknutseld zoals op kdv. Maar je kan er wel om vragen. Haar kinderen wonen niet meer thuis en haar man is op vrijdag vrij, maar zit niet de hele tijd op de bank beneden. Ik zou geen kdv willen, mijn kind zit vanaf zijn 4de al lang genoeg tussen 4 muren/in een instelling. Liever nog even lekker huiselijk,
     
  10. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Als baby zijn ze de eerste 6-9 maanden altijd bij me geweest. Ze waren alle 4 super makkelijk. Nam ze mee naar kantoor, al werkte ik weinig hoor en heb er zelfs mee in een sterren tent gedineerd haha.

    Ik heb bij kdv’s gekeken toen ik zwanger was en dacht meteen no way! En al helemaal niet tot 18 maanden. Kinderen zijn dan nog zo op zichzelf aangewezen dat ik huiselijke aandacht en intimiteit erg belangrijk vind. Vanaf 1,5 begint pas het avonturieren.

    Wij hebben een gastouder en wat ben ik gek op haar, en dankbaar. Ze is creatief, kunstzinnig, warm, heeft een heerlijk huis. Ze is een familie mens, heeft oog voor alle lagen in de maatschappij. Maar ik weet ook dat zij niet de standaard gastouder is. Het is een speld in een hooiberg.

    Over een kdv en dat er meer mensen zijn vanwege toezicht, dat klopt. Maar je doet niet het aanname beleid van je kdv. Ik hoor mijn vriendinnen vaak klagen over medewerkers. Maar omdat er een hip behangetje op de muur zit, ze lekker lang open zijn, harples geven en warm eten serveren is het dan ‘ goed’. Baby’s hebben andere behoeftes, die niet direct waarmeembaar zijn.
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Hier zijn ze alledrie vanaf 3 maanden naar het kdv gegaan.
    Ik vind dat zelf juist prettiger dan pas bij een jaar, omdat de verlatingsangst dan veel meer een rol speelt en het wennen langer duurt. Dat vind ik persoonlijk juist zieliger.
    Ik geloof dat er 1 leidster op 3 baby’s staat.
    Zeker mijn jongste (inmiddels bijna 2), die hobbelt altijd zo naar binnen en kan amper meer gedag tegen mij zeggen, hij is daar zo eigen en thuis. Als de basis daar niet goed was, dan zou hij zich daar denk ik nooit zo veilig voelen als hij doet.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Het zal vast persoonlijk zijn, maar het klinkt in mijn ogen helemaal niet aantrekkelijk. Zeker niet voor dreumesen/ peuters. En je zegt hij zit straks lang genoeg tussen 4 muren, maar dat zit hij nu toch ook aangezien de go bijna nooit op stap gaat?
     
  13. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    @tuc - ja weet niet hoe ik moet uitleggen, maar kdv is meer een instituut/instelling, alles is geregeld, weinig flexibiliteit voor mijn gevoel. Ik ga ook niet elke dag naar buiten/op stap.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Het verschil met kdv snap ik wel hoor hoe je dat nu uitlegt.

    Maar niet elke dag naar buiten? Dat is dan heel verschillend met hier. Ik ben (en was ook met mijn eigen kinderen) elke dag minimaal 1x buiten.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    #35 NiekeKris, 22 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2019
    Hier gingen ze vanaf 3 maanden naar het KDV. Ze gingen destijds twee dagen en voor die twee dagen vond ik het prima. Ze verzorgden de kinderen goed en ik had niet het idee dat ze iets te kort kwamen oid. Behalve de leidsters, vonden de andere kinderen de baby's altijd erg interessant en kregen ze daar dus ook aandacht van (verticale groepen). Ik vond juist voor een baby een gastouder niets... Natuurlijk is 99% van de gastouders prima, maar je zult net die ene procent treffen die dat niet is...een baby kan je dat niet vertellen. Op een KDV is veel meer (sociale) controle, ik vond en vind dat een prettig idee, zeker bij kinderen die nog niet kunnen praten.

    Ze hebben hier vijf jaar dezelfde juf gehad op het KDV (eerst de oudste, toen de jongste ;)), andere gezichten wisselden wel eens, maar bleven wel altijd langere tijd, met af en toe een invalkracht. Toen het vaste gezicht een paar maanden voordat de jongste 4 werd weg ging, hadden we daar allemaal wel moeite mee. Hier gingen ze ook altijd iedere dag minstens één keer naar buiten, een wat kleinere buitenruimte zat aan de groep vast en daarnaast hadden ze voor nog een groter speelplein. Voordeel voor de hele kleintjes was dat die gewoon binnen konden slapen, dan zat er een leidster in de deuropening van de groep en kon ze zowel buiten in de gaten houden als horen of er een baby wakker werd (de andere leidster was dan buiten). En zeker bij hele kleintjes, volgden ze zoveel mogelijk het ritme van het kind. Oudere kinderen kregen na een bepaalde tijd meestal ook geen fles meer (uitzonderingen daargelaten), maar de hele kleintjes wel. En aanpassingen waren altijd mogelijk als dat nodig was.
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.160
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou niet blij zijn met jouw gastouder. En ik ga zeker wel elke dag naar buiten, knutselen en andere leuke dingen doen. En bij het kdv waar dochter op heeft gezeten ook. Nu was het een kleinschalig kdv, miss dat dat nog scheelt. Maar altijd ritme van kind volgend, huiselijke inrichting en dat soort dingen. Veel buitenruimte, bij kinderboerderij om de hoek. Zodat ze niet altijd tussen die 4 muren zitten, zoals jij het noemt. Maar bij jouw gastouder zit ze veel meer tussen 4 muren lijkt me.
     
  17. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ze gaan wel de tuin in bij goed/mooi weer. Maar met 5-6 kinderen alleen op stap dat gaat niet, ook gezien de verschillende slaaptijden van het kind.

    Ik heb overigens ook gekozen voor kdv omdat ze hier pas om 700 open gaan en bij mijn laatste baan kon ik niet op tijd op werk zijn dan.
     
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.160
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat vond ik dan ook reden voor een kdv. Hier gewoon naar buiten, ondanks slaaptijden. Er staan altijd genoeg leidsters op de groep, dus er was altijd wel iemand vrij om mee naar buiten te gaan. Mijn buurvrouw was gastouder, en die zag ik echt amper buiten. En die had nog geen schoolgaand kind, maar anders moet je baby ook nog wakker gemaakt worden voor halen en brengen. Dat heb je op een kdv dan weer niet. Zo is het voor iedereen weer anders. :)
     
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Eehhmm, wat jij beschrijft van die go klinkt vele malen meer inflexibel en 'opgesloten' dan op eem kdv hoor.

    Op een goede kdv wordt het ritme van de baby volledig gevolgd (dus geen strakke 'rust en regelmaat', dat klinkt juist niet flexibel), is 1 leidster op max 3 baby's, zit de leidster altijd met een baby op de arm en heeft verder geen huishoudelijke taken behalve voor de kinderen zorgen.

    En ik zou persoonlijk nooit kiezen voor een opvang waar kinderen zo opgesloten zitten. Op school zullen ze waarschijnlijk (en hopelijk) veel minder tussen de 4 muren zitten.
     
  20. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Toen mijn verlof ten einde ging moest ze naar de opvang. Dat was met 12 weken. Niks zieligs aan, ze is nog steeds enorm gek op ons.
     

Deel Deze Pagina