Vanaf welke leeftijd kind naar kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door EdN, 18 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Zonder enig oordeel over ouders die anders beslissen...

    Voor mij was/is onder de 1,5 naar het kdv of de go geen optie. Ik vind onder die leeftijd te jong voor mijn kinderen.
    Mijn dochter is met 2,5 naar het kdv gegaan voor het contact met andere kinderen.
    Zoon is bijna 2,5 en voor hem heb ik er nog niet naar gekeken.
     
    Dielle vindt dit leuk.
  2. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Ons tweede en derde kindje gingen allebei met 15 weken naar een gastouder. Onze tweede was heel makkelijk en sliep de hele dag.
    De jongste is helaas een ander verhaal. Toen ik weer ging werken sliep hij overdag alleen in een draagzak en absoluut niet in bed.
    Wat was ik blij dat ik voor een gastouder had gekozen! ze heeft maar 1 ander kindje (dus 2 in totaal) en ze zorgt er altijd met engelen geduld voor dat hij toch slaapt. Ze wandelt en wiegt wat af.
    Inmiddels slaapt hij wel af en toe in bed maar ook dat gaat vaak moeizaam.
    Ze stuurt me foto's en houdt me op de hoogte zodat ik toch relaxed naar mijn werk kan.
     
  3. Dielle

    Dielle Fanatiek lid

    18 dec 2017
    1.583
    1.160
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb 4 kindjes en 3 ervan hebben altijd op een kdv gezeten. De 1e is met 9 mnd gestart, de 2e met 14 weken en de 3e met 6 mnd.
    De 4e hoeft gelukkig niet want ben al paar jaar bewust thuismama.

    Ik zou nooit meer kiezen om een baby naar het kdv te brengen (indien dat mogelijk is natuurlijk). Vanaf het moment dat ze kunnen lopen en echt spelen wel maar niet eerder.
    Mijn ervaringen zijn gewoon niet prettig. Babies hebben toch echt meer aandacht nodig dan ze kunnen geven op het kdv.
    Een gastouder was destijds voor mij geen optie. Had daar echt geen goed gevoel bij.
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Hier waren ze 10 wkn, 10 wkn en 14 wkn toen ze voor het eerst gingen. Ik ben altijd wel tevreden geweest met zorg en aandacht die er voor mijn kinderen was. Ze zijn allemaal in baby-groep begonnen, dat was een bewuste keuze van ons.

    Misschien is het beter als baby (veel langer) bij eigen ouders thuis blijft, maar ja, die optie was er niet. En eerlijk? Ik weet ook niet of ik dat had gekund/gewild...:oops: Was na verlof al erg blij om op mijn werk even los te zijn van het hele baby/voeden/luiers gebeuren...
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Kun je ook uitleggen waarom? Ik ben daar wel echt heel benieuwd naar. Mijn dochter heeft echt zoveel plezier op het kdv. Nog ruim voor ze een jaar was en kon lopen had ze geen aandacht voor mij zodra we binnen kwamen. De leidster kreeg een knuffel ze zocht meteen speelgoed op en zwaaide zo van doei mam je kunt nu wel gaan! Dus ik zou echt niet kunnen bedenken waarom het niet goed zou zijn voor haar om daar te zijn.

    En ik las een paar reacties over wisselende gezichten op een kdv. Maar mijn dochter gaat nu ruim een jaar en ze heeft twee vaste leidsters en er is serieus nog nooit een dag geweest dat niet ten minste een van die twee er was.
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Wat fijn dat het bij jou dochter zo goed gaat! Dat klinkt inderdaad heel goed, maar uit onderzoek is gebleken dat baby’is gemiddeld genomen een veel hoger stressniveau hebben op het kinderdagverblijf dan thuis ( zie mijn eerdere bericht in dit onderwerp). Dat is niet voor alle kinderen zo natuurlijk, en waarschijnlijk dus niet voor jouw baby als ik jou zo hoor. Ik denk overigens dat twee vaste leidsters en bijna nooit iemand anders wel uitzonderlijk is voor een kinderdagverblijf.
     
  7. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    De dame die ik quote had het over 2,5. Dat vind ik geen baby ;). Vandaar dat ik benieuwd was.

    En voor wat betreft de laatste zin. Het is niet zo dat er nooit iemand anders is. Maar wel dus altijd minstens één bekend gezicht. Ik denk persoonlijk dat dat helemaal niet zo uitzonderlijk is, maar dat het wel heel erg kan verschillen. Wij hebben het kdv juist uitgezocht op kleinschaligheid. Er zijn ook maar twee groepen. En ik ben zeker blij dat het zo goed gaat! Je laat je kind dan toch fijner achter. Er zit ook een kdv met 12 groepen in de buurt en daar kreeg ik echt een soort van fabriek gevoel bij. Ik zou daar dus niet snel voor kiezen. Maar ik denk dat niet iedereen die in dit topic reageert een realistisch beeld heeft van hoe een kdv kan zijn...

    En tja die onderzoeken... ik heb simpelweg niet de luxe om 1 jaar thuis te blijven en zou dat daarnaast ook helemaal niet willen. Er zijn wel meer onderzoeken waar ik me niks van aantrek ;):p.
     
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Haha, heb jij hetzelfde kdv als wij hadden?? Wij zijn ook zo tevreden geweest. Ook kleinschalig, altijd vaste gezichten. Dochter vond het heerlijk daar!
    Laatste zin ook mee eens overigens!
     
  9. Solstice

    Solstice Actief lid

    8 jan 2019
    187
    90
    28
    Vrouw
    Ik had best wat langer thuis willen blijven en voor mn kinderen willen zorgen maar dat moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Wij hebben geen familie in de buurt die kan oppassen en ik moet werken en mn man ook dus beide kids gingen hier met 12 weken naar de opvang. Ik heb ervaring met een gastouder en kdv. Ik vind zelf voor een baby een gastouder fijn maar voor een peuter een kdv
     
  10. Solstice

    Solstice Actief lid

    8 jan 2019
    187
    90
    28
    Vrouw
    Maar het moet financieel toch ook haalbaar zijn om thuis te blijven bij je kind(eren)? Ik zou best thuis willen blijven maar er moet wel geld binnen komen. Ik vind het daarnaast super belangrijk dat mn kinderen veel in contact zijn met andere kinderen al vanaf de babytijd.
     
  11. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Het zal liggen aan het kdv. Ik vind onder de 6 maanden lekker thuis. Daarna tot 2 vind ik kdv super. Nog redelijk kleine groepen, mijn dochter had vaste leidsters op een rustige groep met grote knuffel fauteuils. Gestructureerde dagindeling enz enz. Niks mis mee. De overgang naar de peuters vind ik echter super groot. Grotere drukke groepen. Ze werd continue omver gerend door kindjes van bijna 4. Wilde ook minder graag erheen. Nee ik vond de baby groep veel fijner. Dus toen gekozen voor gastouder vanaf 2,5 a 3 jaar. Mijn tweede gaat alleen naar de gastouder (die ik heel goed ken en waarbij mijn kindjes opgroeien met haar kinderen). Super tevreden over.
     
  12. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    #52 MyMiracle, 29 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2019
    Ik heb nu al wel 20 keer een post geschreven en weer weg gehaald:rolleyes:. Het lukt me niet om het goed onder worden te brengen. Ik post dit nu en hoop dat het een beetje overkomt zoals ik het bedoel:$

    Ja hoor, dat wil ik best uitleggen.
    Als eerste, dit is echt heel persoonlijk, dus laat niemand zich aangevallen voelen. Ik zal proberen zoveel mogelijk vanuit mij zelf en over mijn kinderen proberen te schrijven.

    Niemand kent onze kinderen zo goed als wij en niemand zorgt voor ze zoals wij dat doen. Een kinderleidster of een go kan met enorm veel liefde en plezier voor kinderen zorgen. Ze zal echter nooit in de buurt komen van mij en mijn man. Zo lang ze nog erg afhankelijk zijn en niet goed kenbaar kunnen maken wat ze nodig hebben, wat ze vervelend vinden, hoe ze zich voelen enz. willen wij dat ze bij (1van ons) zijn.
    Zo vinden wij het bijvoorbeeld belangrijk om ons kind zoveel mogelijk te volgen qua voeding en slaap/waak ritme. Het instinct waarmee ze geboren worden en zo puur als ze geboren worden willen wij zoveel mogelijk instant houden(voor zolang het kan). Zo moet een bord bijvoorbeeld niet leeg gegeten worden of moet er niet specifieke met brood ontbeten worden. En hebben wij geen vaste eet en drink momenten/tijden. Hun lichaam geeft prima aan wanneer er behoefte is aan voedsel of vocht. Ik zie de opmerkingen al komen.....nee natuurlijk is het niet zo dat er alleen gegeten hoeft te worden wat ze lekker vinden. En ja ik heb het heus wel door of ze echt vol zitten of selectief vol zitten.

    Een ander voorbeeld....
    Wij hebben niet allerlei fratsen uitgehaald om de kinderen door te laten slapen en of in hun eigen bed te laten slapen. Als ze er aan toe zijn doen ze dat vanzelf wel. De meeste fratsen leveren voornamelijk stres op bij een kind. Je dwingt ze hun instinct/gevoel/lichaamssignale niet te vertrouwen, maar puur op jouw oordeel te vertrouwen. Daar is niet persé iets mis mee(het wordt enorm veel gedaan en die kinderen groeien ook op tot gelukkige evenwichtige volwassenen), het is gewoon niet wat wij willen.
    Op een kdv of bij go moeten ze in het schema mee draaien. Kinderen die allemaal op andere momenten eten/drinken, slapen of even qualitietime nodig hebben is veelal niet te doen.
    Elk kind heeft zijn/haar behoefte /eigenaardigheden enz. wat niet altijd klikt met de andere kinderen en leidsters. Dat is een hele goede sociale les voor kinderen, maar niet 1 waar ik ze te jong aan wil "blootstellen".
    Kunnen kinderen zich fijn voelen op het kdv of bij de go, natuurlijk, maar niet zo als bij hun eigen ouders.
    Dat is niet erg, want daar "kies" je als ouders voor.
    Kies zet ik bewust tussen aanhalingstekens, omdat ik weet dat genoeg ouders geen keuze hebben.

    Als toevoeging voor het plaatje.
    Wij zijn totaal geen zweverige/geitenwollen sokken dragende/hippieachtige mensen(niet dat daar iets mis mee is). Onze kinderen zijn geen "verwende", lastige, veeleisende, miepende, a-sociale kinderen. Ze zijn heel meegaand, flexibel, zachtaardig, eigenwijs, eigenzinnig, zorgzaam, zeer sociaal, pienter en enorm goed in het weten en verwoorden wat ze voelen. Eenkennig, heftige nee fase, flinke driftbuien, niet willen delen......het is hier nog niet voorgekomen.
    Wat wij terug horen van andere volwassenen(leraressen, ouders van kindjes in de buurt of van vriendjes, huisarts, consultatiebureau arts/verpleegkundige) is wat dat ze zich verbaal heel goed kunnen uiten en dat ze heel vrij ogen. Niet vrij van regels, plichten, normen en waarde:p. Maar echt vrij om te zijn wie ze zijn(puur en instinctief).
    Ze zijn beide enorm eigenwijs en koppig(Ik ook, dus dat is soms heel gezelligo_O) en wij zijn met enige regelmaat opzoek naar een rol behang om ze achter plakken.
    Dus geen perfectie hier:thumup:
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  13. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
     
  14. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.176
    113
    Onze oudste ging vanaf 8 weken naar het kinderdagverblijf. De middelste van 7 maanden en de jongste vanaf ongeveer 1 jaar.

    Mijn ouders werkten nog toen de oudste werd geboren, bij de andere 2 waren ze met pensioen zodat ze een dag konden oppassen. En mijn man heeft een tijdje vrij veel ouderschapsverlof opgenomen.

    De oudste heeft er niks aan overgehouden, maar ik vond en vind het niet ideaal voor zulke jonge babies. Ze hebben er niks aan, krijgen minder rust en aandacht en die van mij sliepen en dronken slecht.
    Maar als het niet anders is.... duizenden babies gaan erheen en die overleven het allemaal. Ik zie trouwens geen verschil in sociaal gedrag toen of nu tussen mijn kinderen.

    De oudste heeft trouwens van de eerste tot de laatste keer tranen met tuiten gehuild bij het wegbrengen. Terwijl de jongste bij dezelfde juffen het altijd geweldig naar zijn zin had.
     
  15. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    @MyMiracle bedankt voor je uitleg! Ik snap dat zoiets niet altijd onder woorden te brengen is en dat het ook een deel een gevoelskwestie is.

    Toch denk ik dat het zo afhangt van welk kdv (of go) je zou kiezen als je daar voor kiest. Hier volgen ze namelijk tot 1 jaar sowieso volledig het schema van thuis en als je geen schema hebt (zoals ik ;):p) dan volgen ze je kindje. Na 1 jaar is het zo veel mogelijk mee met de groep maar niet ten koste van je kindje. Zo slaapt mijn dochter regelmatig op “rare” tijden en daar gaan ze gewoon in mee. Eten lukt dan dus ook niet altijd op de momenten van de groep en dat is geen enkel probleem. Ik zeg dit overigens niet om je te overtuigen van mijn kant hoor. Meer informatief voor mensen die ook dit topic lezen. Zoals ik al in een eerdere post zei denk ik echt dat sommige mensen een veel te negatief beeld hebben van hoe een kdv kan zijn. Het gaat er om dat je het juiste kdv voor jou weet te vinden. Of niet als je voor iets anders kiest natuurlijk!

    @Liekje81 volgens mij wonen wij niet bij elkaar in de buurt haha maar fijn om te lezen dat jullie ook een goede ervaring hebben!
     
  16. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    @Flamingooo
    Precies het is ook echt een gevoelskwestie.

    Wat fijn dat jullie een kdv voor jullie dochter hebben die op deze manier werken. Goed dat je dit deelt. Het is voor ouders die twijfelen of al dan niet verplicht op zoek zijn fijn om een goed beeld van de mogelijkheden te krijgen. Zoeken naar bijvoorbeeld een kdv als die jij aan geeft, kan dan net het gene zijn wat het iets makkelijker voor ze maakt!

    Ik weet van het bestaan af, maar moet ook zeggen dat ik nooit op zoek ben gegaan. Puur omdat ik mijn kinderen dus sowieso niet voor een bepaalde leeftijd op het kdv of bij een go wil hebben.
    Ik ben me pas goed gaan oriënteren toen de leeftijd van 2 jaar naderde bij mijn dochter.
     
  17. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Wij hebben op het kdv gekeken en kwamen precies op een hectisch moment binnen. 1 baby met vieze luier, een ander werd gevoed, een baby was zijn speen kwijt en er wilde er 1 uit bed. En dat met 2 medewerkers. Degene die voedde ging rustig door. Vieze luier had prioriteit, daarna kreeg de andere baby zijn speen terug en werd het huilende kindje uit bed gehaald. Dit alles in een tijdsbestek van, schat ik, 2 minuten, maar zonder stress en de rust bleef perfect bewaard.
    Ondanks dat opa en oma een fijne optie zouden zijn, zoals bij onze oudste, is het niet praktisch, omdat ik dan meer dan 1,5 uur aan het autorijden ben om de kinderen weg te brengen en naar mijn werk te komen (en dan reken ik de tijd voor afzetten niet mee. Dat duurt ook even natuurlijk). Logistiek lukt dat gewoon niet
     
  18. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Als onze volgende spruit is geboren weet ik nog niet vanaf wanneer ik hem naar een go of kdv doe. Ik denk met een maand of 6 en dan naar het kdv. Dit is dezelfde als waar mijn zoon nu zit en straks naar groep 1 gaat (alles in hetzelfde pand). Wel zo praktisch en daarbij heb ik in de tijd dat mijn zoon er zat (nu 2 jaar) vrijwel geen wissels van personeel gezien. Verder zvertrouw ik de leidsters echt mijn kind wel toe, ik ken ze nu wat langer. En tot slot heeft een baby bij deze opvang altijd 2 vaste gezichten; alleen zij mogen voor jouw baby zorgen en zij zullen er dus altijd zijn as jouw kind is ingeroosterd.

    Mijn zoon ging met pas met 8 maanden voor het eerst naar een gastouder. Met 3 of 4 maanden heb ik een ochtendje met hem geprobeerd bij een kdv, maar daar vond ik het zo kil. Ik kwam hem ophalen en hij zat daar maar in zijn eentje in z'n wipper in de box in het niets te staren. Geen leidster die aandacht voor hem had. Vervolgens ging ik hem voeden en werd ik flink ondergespuugd een paar keer, ook hun leren bank en de vloer, en geen leidster stak een poot uit om me te helpen terwijl ik met een hongerige baby zat. Nooit meer wat van me laten horen.
     
  19. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Zoek een Kdv waar je een goed gevoel bij hebt. Dat is het belangrijkste. Eentje waar je jouw kindje zonder zorgen kan brengen. Past jouw kindje binnen de groep? Is het een relaxed kindje dat alles goed vind en dus op een grotere groep zou kunnen of past een kleinere groep beter bij het kindje? Ik zou beginnen voor de eenkennigheid de kop opsteekt.
     
  20. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.686
    568
    113
    Gelderland
    Ik heb ouderschapsverlof opgenomen tot mijn zoontje bijna 5 maanden was. Vanaf toen ging hij naar het kdv en dat vond hij hartstikke leuk. Mijn dochter ging pas met ruim een jaar naar het kdv (15 maanden was ze). Zij moest beduidend langer wennen aan dit nieuwe 'ritueel'. Mijn zoontje vond het met 5 maanden helemaal prima en gezellig daar en heeft niet hoeven wennen.
     

Deel Deze Pagina