Mijn dochter is net 8 en is een paar weken geleden voor het eerst alleen thuisgebleven toen ik haar broertje naar school bracht. Ze zitten 15 km verderop op school, dus alles bij elkaar zou ik zeker wel 3 kwartier weg zijn. Tussendoor heb ik haar 3 keer gebeld hihi, maar zij vond het geweldig om eens alleen thuis te zijn. Ook met haar hebben we besproken wat ze kan doen in onvoorziene situaties en dat als er wat is ze naar de buren mag gaan.
Hoe ik het trgen die tijd zie, weet ik nog niet. Maar zelf was ik met een jaar of 9/10 een sleutelkind, en bij thuiskomst zette ik alvast het eten op dat mijn moeder had klaargezet (stak ook rustig de gas-oven aan bv) of ging wat strijken. Toen ik 10 was, zaten we in een verhuizing en ik moest open dagen van middelbare scholen af aan de andere kant van het land waar we zouden gaan wonen. Mijn moeder zette me een keer aan de ene kant op de trein, mijn vader wachtte me aan de andere kant op. Een mobieltje had nog niemand. Ik snapte serieus niet waarom mijn moeder zich zo druk had gemaakt toen ik een onverwachte extra overstap had in Utrecht en iets later aankwam 😂
Wij hebben in iedere geval besloten dat ze voorlopig niet meer alleen thuis mag zijn bij vriendinnen, althans, wel voor een korte boodschap, maar niet meer 2 uur lang. Ik zou haar thuis ook geen twee uur alleen laten, dus waarom bij een ander wel? Uiteraard zal er een tijd komen dat ik het geen probleem vind, maar nu vinden wij haar echt te jong. Thuis mag al wel even thuis blijven of alleen naar school lopen. Ze is zelf niet happig op het stukje 'alleen' (met vriendinnen vindt ze het prima) maar juist dat moet ze leren in kleine stapjes. Thanks allemaal in ieder geval voor het meedenken!
(Stief) dochter die hier woont is 10 jaar. En blijft soms ook even alleen hoor. Zo wilt ze niet altijd meer mee boodschappen doen , ik ben meestal wel ruim een uur weg dan. Ze blijft lekker thuis , zit op de bank beetje tv te kijken of op haar mobiel . Meestal doe ik zaterdag ochtend vroeg boodschappen en ze slaapt dan nog of is net wakker. Wel weet ze het altijd van te voren hoor Daarbij moet ze elke donderdag op de fiets naar school omdat ze gym hebben. Fietsen dan best een stuk heen alleen (zij met een klas genootje) en terug met de hele klas. Toch is ze hier niet vaak alleen want ze wilt meestal gezellig mee , maar gebeurt wel. Ik las ook dat iemand vond dat een 12-13 jarige niet 2,5 uur alleen thuis kon zijn uit school bijvoorbeeld. Ik zelf bleef op die leeftijd meestal 2 uur alleen op dinsdag en donderdag (moeder werkte die dagen). Ging prima. En ik weet zeker (al is het hier niet nodig) dat dochter dit ook kan op die leeftijd. Je zit dan in de brugklas/tweede. Nou moet ik wel eerlijk zeggen , een neefje van mij is 11 jaar en die kan je echt niet alleen laten. Die breekt de hele tent af en is niet echt te vertrouwen. Maar dit ligt ook aan zijn opvoeding (of juist het gebrek hiervan) dus het zou ongetwijfeld ook aan het kind liggen. Trouwens : toen dochter een jaar of 7 was moest ik even sigaretten halen. De snackbar was op 150 meter in de straat bij ons oude huis. Het regende enorm hard , was 17 uur in de avond werd wat donker al. Dochter wilden thuis blijven , papa kon elk moment thuiskomen en daarbij was ik echt met 5 heen en weer. Prima ik dus gaan , krijgen we toch ineens bliksem en onweer. Ik kwam thuis dochter zat onder de eettafel was doodsbang haha. Wilden daarna ook niet alleen thuis meer zijn. Dit is sinds vorig jaar ongeveer weer gekomen.
Mijn dochter wordt in juli 9, maar geen haar op mijn hoofd dat ik haar een uur of anderhalf alleen thuis laat. Een halfuurtje is echt de max en zelfs dan krijg ik al de kriebels.. Bij mij zit het namelijk zo, er is niet zo heel lang geleden ingebroken, en ik zou er toch niet aan moeten denken, laat staan me zelf kunnen vergeven, dat terwijl mijn dochter alleen thuis is, dat er net op dat moment zoiets gebeurt. Ik vertrouw mijn dochter voor de 100 procent, ze doet ook weleens een boodschapje voor mij bijvoorbeeld, maar langer dan een halfuurtje alleen thuis, dat zie ik nu toch echt niet zitten. Maar goed hier zit de schrik van het inbreken er nog best in, misschien moet dat nog wat slijten.
Mijn oudste is 9 en blijft rustig een uur alleen. Ze weet hoe ze moet bellen en weet dat ze alleen voor de buren en oma mag open doen.
Dochter 8 en zoon 6 blijven soms 10 min alleen thuis als ik de hond uitlaat. Zweet ik als peentjes en heb mobiel bij als er wat is. Dochter mag daarnaast soms alleen thuis blijven als ik ff vlug boodschappen ga doen. Ben dan binnen max 30 min.terug. Vind het niks maar vertrouw dat ze het kan. Zoonthe moet wel mee maar ligt ook aan zijn ziekte en autisme dat hij niet alleen thuis kan blijven
Ik weet niet hoe het contact is met jullie buren, maar ik denk dan altijd aan het verhaal van Milly Boele, hier zou ze dus niet de deur open mogen doen, voor niemand.
Ik was 12 toen mijn ouders gingen acheiden en mijn moeder 4 dagen per week ging werken. Ik was dus 4 dagen in de week alleen thuis na school en deed dan vaak de boodschappen. Vanaf dat ik 15 was denk ik.. kookte ik ook het avondeten. Niemand vond dat gek... Pas op mbo en later hoorde ik her en der dat mensen het echt niet vonden kunnen.. Al die verantwoording. Mijn eigen idee erbij: ik wilde 's avonds gewoon lekker met mijn vrienden sporten.. En als ik moest wachten tot mijn moeder thuis was... Was ik 2 uur later. En stiekem vond (vind!) ik koken best leuk en geniet ik van het uitzoeken van mijn eten. Ik vond het niet meer dan logisch dat als ik het anders wilde en bovendien er zelf wat aan kon doen.. Ik dat ook gewoon deed.
Vind 9/10 wel mooie leeftijd. 11/12 zelfs laat. Moest zelf naar de middelbare school met 11 en daar ben je ook vrij zelfstabdig mee, ook naar huis. Tussenuren vullen. Mijn dochter zal ook met haar 11 op middelbare school zitten. Ze moet dan toch echt wel alleen thuis kunnen blijven. Middagje of avond. Ben daarom nu al aan het oefenen. Wel kort maar dat is meer mijn angst dan haar kunnen. Ik zie allemaal griezelige dingen gebeuren in mijn hoofd en eenmaal thuis zit ze gewoon relax tv te lijken haha. Ze gaat ook wel is alleen naar de bakker of alleen naar school en fiets dan voor me uit. Zoontje loopt hierin best achter, is heel angstig en door zijn beperkingen ook veel zorg nodig en hou vast. Hij mag alleen samen thuis blijven met de oudste als papa nacht heeft gehad en slaapt zodat ze hulp heeft indien broertje paniek heeft. Toch gaat dit ook altijd goed en is dus rondje met hond of naar bakker. Hij zal geschat ook pas rond 13/14 naar middelbare gaan dus heb nog ff om te oefenen
ze was toch niet alleen met een vriendin? mijn zoontje van net 6 had afsprk met een 7 jarige toen ik ging op halen zag ik dat zij alleen waren. de vader ging boodschappen doen. daar schrok ik een beetje van. toen zag ik dat hun 13 jarige broer ergens boven was en kwam ook naar beneden. je kunt je kind niet zomaar alleen laten. je moet haar toch eerst leren wat en hoe. ze moet weten dat zij de deur niet open doet, niet naar buiten gaat etc. langzaam op bouwen en kijken of zij die regels goed uitvoert. niet meteen 1 uur alleen laten. ik kan wel vanaf 5 jaar (eerste keer was voor 4 jaar oud, 10mn) even boodschappen doen. met 9 jaar zou dat wel goed lukken. maar mijn zoon doet geen gekke dingen. hij kijkt een film of zo.
ze waren inderdaad alleen... 2 meiden van 9 en een van 8 jaar oud. En uiteindelijk geeft het 2 uur geduurd.
Snap het wel van alle kanten ook ik heb met deze vragen gezeten en geworsteld met wel en niet alleen laten. Hier was zoon 7/8 toen ik het begon uit te testen 10 minuten weg 20 minuten weg oma op afstand telefoon bij de hand. Oefenen dat ik alleen boodschappen ging doen. Van af 10/11 is het rap gegaan met 9 moest hij alleen lopen naar de bus voor naar school te gaan ik belde wel of die aangekomen was. Was hoogzwanger lag een pak sneeuw kon geen kant meer op! Met 11/12 ben ik hem steeds meer alleen gaan laten en ja hij heeft ook wel eens iets uit gespookt maar doen we dat niet allemaal?? Grenzen verlegen noem ik dat. Nu is hij 15 en blijft de hele dag alleen.Alleen de nacht mag van mij nog niet stom hé! En hij past het laatste half jaar af en toe een uurtje op zijn zusje niet vaak. Dochter ze is zes de komende jaren mag zij nog niet alleen blijven zij is een heel ander kind ! Die is impulsiever als haar broer die zal echt dingen gaan uit halen. Maar ja ook met haar zal ik eens de teugels los moeten laten. Ik zeg soms tegen mij zelf als het over zoon of dochter gaat laat het los laat het gaan! Eens komt er een dag dat ze zelfstandig zijn en dan weten we ook niet meer wat ze doen! Dan zwerven ze alleen door Nederland met de trein of door Europa of pakken een vliegtuig en gaan op wereld reis. Eens komt er een dag dat je je kind moet vertrouwen en je geen vat meer hebt om zijn of haar welzijn. P.s donker december voetbal training... Deze moeder zit dan ook echt te wachten tot zoonlief zijn sleutel in het slot doet als hij 10 min later is dan bonkt mijn hart gaat er van alles door mij heen want ja moeder blijven we voor altijd en zorgen zullen we ons altijd maken.
Mijn zoon mocht vanaf 8 jaar wel eens een kwartiertje tot max half uurtje alleen thuis zijn. Dan was wel de buurvrouw ingeseind dat hij alleen was. Vanaf een jaar of 9 werd dat wel eens een uurtje en vanaf 10 jaar heeft hij een huissleutel en mag hij 2 x per week 's morgens thuis blijven als ik naar mijn werk ga en tussen de middag alleen naar huis. Hij is nu 11 en nu komt er altijd een meisje uit zijn klas mee tussen de middag en sinds zij mee gaat ziet het aanrecht er een stuk netter uit als ik 's middags thuis kom! 😉 We hebben het dus geleidelijk opgebouwd en ook wel met hem besproken welke dingen hij wel en niet mag als we er niet zijn. Ook de afspraak dat als het niet goed gaat, hij na 2 x weer terug gaat naar de overblijf. Zo kwam ik een keer thuis en stonden alle lichten in het hele huis nog aan en twee tv's. Of een keer lag de hagelslag door heel de kamer verspreid. Als dat te vaak gebeurd is het ook klaar. Scheelt wel dat het een hele rustige, betrouwbare jongen is. Echt geen ondeugdende jongen die kattemkwaad uithaalt.
Ja, dat scheelt echt per kind. Ik had vroeger een buurmeisje en zodra haar ouders weg waren, ging ze vanalles uitvreten wat ze normaal niet mocht. Zelf had ik die behoefte niet als ik alleen thuis was.
Mijn oudste wordt over een maand 10 en de jongste is 7. Sinds kort laten we ze wel eens een uurtje alleen thuis, of samen eigenlijk, puur om te oefenen. En het zijn twee heel verantwoordelijke dames dus ik maak me er op zich geen zorgen over dat ze dingen zouden gaan uithalen. Maar ik zie in dat uur wel de ergste stikpartijen, brand en inbreker/moordenaar-situaties voor me in mijn hoofd, dus heel ontspannen is het nog niet. Voor mij. Zelf zijn ze totaal niet onder de indruk en zitten altijd gewoon nog tv te kijken of achter de pc, op dezelfde manier als dat we ze achterlieten. Denk dat het gewoon wennen is. Toen ik acht was werkten allebei mijn ouders en kwam ik gewoon alleen naar huis uit school en waren mijn broertje en ik zo twee uur alleen thuis. Ging prima. Maarrrrrrrr dat is ANDERS.