Vanaf welke leeftijd kinderen alleen thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Angel1980, 6 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ligt aan de leeftijd en het soort route dat ze af moeten leggen. Als ze een drukke gevaarlijke straat over moeten zou ik er wat terughoudender in zijn.

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Oudste, net 9 laat ik niet langer dan n uur alleen. En dan nog mag hij alleen op de ipad, niet trampolinespringen oid 🤔☺️

Als ik dan weg ben, belt hij mij zelf meestal een keer. Dan vraagt ie hoe laat ik terug ben 😁

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja hier wel. Maar wij hebben bij de oversteekplaatsen klaar overs staan. De oudste trouwens. De jongste van bijna 6 nog niet.

De oudste van 8,5 mag nu 1 keer per week met een vriendje naar voetbaltraining fietsen.
    Hij vindt het helemaal fantastisch! Hij laat ook zien dat hij goed op let, rustig blijft wachten en netjes rechts fietst.
    Dat hij zoiets nu mag doen, geeft hem echt veel zelfvertrouwen.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.415
    36.281
    113
    Alleen mijn oudste van 8.5. Doet hij ook wel eens als zijn zusje ziek is, hij mag ook naar het dorp fietsen en een boodschapje doen. Mijn dochtertje zie ik dat echt nog niet doen, terwijl mijn zoontje dat op die leeftijd best had gekund denk ik. Verschilt zo erg per kind.

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.810
    4.192
    113
    Ik vind het dus heel lastig. Dochter is 7.5 jaar en heel verantwoordelijk.
    Blijft al geruime tijd regelmatig alleen thuis, speelt al 2.5 jaar zonder toezicht buiten. Maar alleen naar school lopen (tis overigens voor dansles, niet voor een schooldag) vind ik op de een of andere manier toch best vreemd.
    Maar ze wil het zelf erg graag en ik denk dat het voor haar zelfvertrouwen goed zou zijn als we haar die verantwoordelijkheid zouden geven

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.415
    36.281
    113
    Ja, zou zijn wij ook begonnen, omdat hij het zelf heel graag wilde en wij ook wel dachten dat hij het aan zou kunnen. Hier moet hij 1 gevaarlijke, maar niet heel drukke, weg over. In het begin liep ik mee tot die weg, later mocht hij alleen.
    Ik liet hem overigens eerst eens alleen naar huis komen, meer omdat ik dat een fijner idee vond. Als ze heengaan, weet je immers niet dat ze er zijn aangekomen. Als ze naar huis komen heb je het sneller oor.
    Maar voor zijn zelfstandigheid en zelfvertrouwen is het heel goed geweest in ieder geval!

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.810
    4.192
    113
    Ik had hier nog niet aan gedacht maar vandaag hebben we haar inderdaad weggebracht en zelf naar huis laten komen

8. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Wij hebben, vinden wij zelf, het afgelopen jaar best grote stappen gemaakt wat dit betreft.
    Onze dochter is nu bijna 8 ( 24 mei) en we zijn vorig jaar begonnen met haar even alleen laten terwijl wij met de hond naar cursus gingen en ze niet mee wilde. De cursus is maximaal 3 min rijden hier vandaan en een van ons kon zo naar haar toe los het nodig was.
    We zijn eerder al begonnen met haar leren naar ons laten bellen.
    Toen ze niet mee wilde naar de cursus ging ik eerst even een kwartiertje weg met de instructies : voor niemand open doen, niet op het aanrecht klimmen om iets te snoepen te pakken en als er iets is, bellen!
    Na een half jaar kon ze een uur alleen thuis blijven.
    Toen ben ik ook eens alleen een boodschap gaan doen, naar de pedicure voor een half uurtje en een grote ronde met de hond, dat gaat allemaal prima. In het begin belde ik dan mijn moeder, zus of man met de vraag of ze haar even wilden bellen zonder te zeggen dat ik het had gevraagd:)

En toevallig heb ik haar vanmiddag alleen naar haar vriendje laten lopen om zijn geleende voetbalschoenen terug te laten brengen. Ze vond het zo cool dat ze dat mocht! Ze moet er een best drukke weg voor over met stoplichten en dat was super goed gegaan. Eerst de moeder ge-appt of ze wel thuis waren om te vertellen dat ze er alleen heen zou lopen, en na tien min kreeg ik een berichtje van haar dat ze er was.

Ik leg mijn dochter ook uit dat het voor ons ook spannend is dat ze alleen opstap gaat of alleen thuis blijft, dat snapt ze best.
    Ik last haar trouwens niet alleen thuis met andere kinderen, en bij een vriendinnetje wil ik ook niet dat ze daar alleen thuis zijn, dat meiske heeft me veel te creatieve ideeën.....;)

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Ligt aan de weg. Ik liep al vanaf groep 3 alleen naar school. Paar keer oversteken en bij een drukke weg voor school waren klaar-overs. Dat scheelde.
    Bij een veilige route zouden ze het van mij wel mogen.
    Mijn dochter mag alleen naar huis lopen als ze van een clubje komt. Is 5 minuten lopen. School is helaas een nogal onveilige route en 8 minuten fietsen, dus dan ga ik nog mee voorlopig.

10. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oudste wordt 7. Ik laat hem soms thuis als ik een boodschapje doe of de jongste ophaal van de psz. Dat kan prima. Verschilt denk ik per kind wanneer het kan.

11. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Verschilt idd per kind. Mijn oudste liet ik met bijna 6 voor het eerst 10 minuten alleen, mijn jongste mag niet alleen blijven tot ie 18 is denk ik.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ;))))

13. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

Onze oudtse van 6 jaar blijft nu soms even alleen thuis als ik de jongste moet halen van de psz dan ben ik 15 minuutjes weg, wel weet oma ervan dat hij alleen is en meld ik mij aan en weer af bij oma, als ik dat na 25 minuten weg nog niet heb gedaan komt zij hierheen.
    Zoals jullie lezen nog in het begin stadium ook mag hij soms even een boodschapje alleen doen bij de slager (3 minuten lopen en niet oversteken rustig dorp. (vaak lopen we er even achteraan dat wij 5 minuten later komen)

Deel Deze Pagina