Esmee slaapt meestal tot 8 uur 's ochtends. Over 6 weken moet ik weer werken en begin dan om 7 uur. Is het niet zo dat als ik haar om 6 uur wakker maak en naar mijn moeder breng haar ritme dan verstoor?
Ligt er misschien een beetje aan hoe 'vast' zij in haar ritme zit en hoeveel dagen per week je zal gaan werken. Als ik kijk naar mijn persoonlijke situatie: ik werk 2 dagen per week, en hoef maar 1 dag vroeg te beginnen, dus ik hoef Sibel maar 1 keer per week eerder wakker te maken dan normaal (ook zo rond 6 uur). Dit doet verder 'niks' met haar ritme, in de zin van dat ze ontregelt raakt. Ze gaat 1 dag naar een tante van mij, en 1 dag naar het kinderdagverblijf. Bij beiden heeft ze zo ie zo een ander ritme dan thuis. Thuis slaapt ze bijvoorbeeld maar 1 keer 's middags, terwijl ze als ik haar na het werk ophaal (rond 16.30 en rond 17.30u), linea recta naar bed kan/moet, omdat ze dan helemaal 'op' is van alle nieuwe indrukken en van het spelen. De 5 dagen dat ik thuis ben, hou ik zoveel mogelijk eenzelfde ritme aan, en dat werkt perfect.
Hier ook zoiets; Isabelle slaapt meestal tot een uur of negen in de ochtend. ik werk 2 dagen, de ene dag komt mijn moeder (en kan ze dus lekker blijven liggen), de andere dag breng ik haar naar mijn schoonmoeder. Aangezien ik om 7 uur van huis weg moet, moet zij vóór die tijd gevoed en aangekleed zijn om weggebracht te worden.. Dus, om 6 uur voeden en alles.. Meestal laat oma haar dan 's ochtends en 's middags slapen tot ze zelf komt (en doen we dus niet moeilijk over de 'om de 4 uur' regel), vaak zit ze dan uiteindelijk 's avonds zo dat ze haar voeding een half uurtje eerder krijgt dan normaal.. De volgende dag slaapt ze dan weer net zo hard tot negen uur 's ochtends door.. Ze heeft dus één dag dat ze vroeg moet opstaan, maar met een beetje extra laten slapen (maar dat is bij haar heel makkelijk) zit ze zo weer in haar eigen ritme..
Kun je haar ritme ook niet iets aanpassen? Nadine wordt nu om 8 uur wakker. Als ik moet werken, dan moet ik rond half 8 van huis. Ze zal dat dik een uur eerder wakker worden. Ik ga proberen om dan haar ritme aan te passen. Ga ik binnenkort maar eens mee beginnen. Ben nu nog 8 weken vrij...
Ik heb het hele dagritme aangepast voor als ik moet werken. Ik maak Tymen elke dag om 6.45 uur wakker voor zijn fles. Als ik vrij ben gaat hij na de fles weer naar bed en slaapt dan tot 8.30 u-9.00 u. Zijn laatste fles krijgt hij dan dus ook om 18.45 uur. Zo heb ik nooit dat hij uit zijn ritme raakt.
Misschien is je kindje helemaal zo moeilijk niet en gaat ie mee met jou in de ritme.. Hoe dan ook, je zult er toch uit moeten lijkt me. Een beetje vertrouwen hebben...
Hmm ja, dat zou mij ook te vroeg zijn! Maar misschien moet je er gewoon niet een te groot punt van maken, misschien heeft jouw meissie er wel geen moeite mee! Succes ermee!
Toen ik nog werkte moest ze ook 2 dagen per week een uur eerder op, ze heeft er nooit problemen mee gehad (behalve dan dat ze erg chagrijnig is als ze wakker wordt gemaakt )
Op de dagen dat ik werk voed ik Emme rond 5.45. Ik maak haar dan echt wakker. Ze vind het niet erg en slaapt terwijl ik eet, aankleed en honden uitlaat weer lekker verder. Daarna haal ik haar uit bed en breng ik Emme naar de opvang. Er zijn ook dagen dat ik haar wel vroeg voed, maar dat ze dan thuis blijft omdat mijn man dan thuis is. En op de dagen dat ik vrij ben komt ze vanzelf rond 7.15. Allemaal anders dus, maar het maakt Emme allemaal niets uit. Ze vindt alles goed. Je zult merken dat ze op de kinderopvang/bij je moeder ook weer een ander ritme hebben dan thuis. Worden ze lekker flexibel van. Gewoon even kijken hoe je kindje er op reageert dus.
Wat Pimme al zegt, waar je kleintje ook is, ze hebben meestal ergens anders een ander ritme dan thuis. Ik vind dat ook geen probleem en is goed voor de flexibiliteit. Ik werk 3 dagen per week en soms moeten Wij Tijmen wakker maken, soms komt hij zelf zo tegen 7 uur. Ook als ik vrij ben en in het weekend is het ritme vergelijkbaar; in het weekend zetten wij soms geen wekker, want dan is Tijmen onze wekker en slaapt hij soms uit tot half 8, maar dan hebben wij geluk, hoor! Dus wij slapen eigenlijk nooit uit. Maar of ik daar nu minder van wordt, hooguit een beetje moe, maar daar kan ik wel mee leven