Vanaf welke leeftijd oorbellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 1 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnaB

AnnaB Fanatiek lid

18 mrt 2011
    2.106
    0
    0
    Freelance
    Twente
    Wij hebben besloten dat de kinderen oorbellen mogen hebben zodra ze er zelf om vragen vanaf de leeftijd van 6 jaar. We leggen uit dat het pijn kan doen en of ze het dan nog willen. Eerder geven wij geen toestemming.

We vinden dat de kinderen zich er bewust van moeten zijn met wat ze doen. Of wij nu iets leuk vinden of niet.

2. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Schrijf ik ergens dat een kind geen eigen mening mag hebben? Aan een mening van een kind of wat een kind wil, moet je altijd gehoor geven??? ik weet niet of jij dat doet, maar dat is niet de manier waarop ik opvoed. Prima een kind met een eigen mening, zo hoort het ook, maar uiteindelijk beslis ik als ouder of ze wel of geen oorbellen mag ( en op welke leeftijd). En tuurlijk mag ze die, maar wij vinden vanaf een jaartje of 12, als ze dan oorbellen wil, mag ze die krijgen, maar niet eerder.

3. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

:D...

4. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik denk zelf dat een grens van 12 jaar niet echt realistisch is. Tegenwoordig liggen meisje van 12 bij wijze van spreken al met jongens in bed....

De intresse naar onschuldige dingen zoals oorbellen, make-up e.d. komt vaak toch al wel veeeeeel eerder.

Het zou logischer klinken om te zeggen tot de 12e alleen onopvallende oorbellen en onopvallende make-up en bijv niet naar school ofzo..

Meiden van 12 zijn geen 'kleine' meisjes meer, de onschuldigheid veranderd allang in puberaal gedrag en denken..

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat hangt toch echt van je omgeving en andere factoren af. Hier zijn nog voldoende meisjes van 12 echt 12. De gemiddelde leeftijd waarop voor het eerst aan sex gedaan wordt, ligt trouwens maar een paar maanden eerder dan toen ik 16 was (en dat is LANG geleden!!).

Daarbij... ik ben nog steeds degene de bepaald... en dat blijft heel lang zo. En 12 jaar make-up? Nee absoluut niet. Ja, voor een verkleedpartijtje.

Die eigen wil is er met 2 jaar ook... of je er van onder de indruk bent is wat anders...:D

6. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Tja, er zijn ook genoeg meiden van 12 die wel al 'volwassen' aan het worden zijn.

Ik mag toch ook hopen dat mijn dochter ook nog gewoon als een 12 jarige gedraagt als ze 12 is haha, maar ja..
    Make up mag ze best op als ze 12 is hoor.. maar wel lekker thuis :p Gaan we weg, make-up af.

Maar ja, het ligt tegenwoordig niet meer alleen aan de opvoeding en de omgeving, maar ook echt aan het kind zelf.

Sommige zijn met 10 jaar al aan het puberen en anderen pas met 14..

7. tulip

tulip Niet meer actief

precies, kindjes bij mn dochter op het kdv hebben al een t.v. op hun kamer.:$ Dan heb ik het over 3-jarigen. Nou, ze kan hoog en laag springen, maar dat gebeurt dus echt niet

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier ook....

*:pNiet aangesloten, maar als opslag omdat hun de grootste kamer hebben :p*

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    dat bedoel ik eigenlijk, daarnaast vind ik het heel gezond om een eigen mening / smaak te ontwikkelen (met begeleiding natuurlijk en bepaalde grenzen) maar oorbellen zijn redelijk onschuldig en ik las hierboven een goed compromis (er om vragen vanaf 6 jaar e.d.) alhoewel dat wel onveiliger is dan jong laten zetten maar dat zou wel een goede middenweg wezen voor het kind en ouder.

Daarnaast moet je wel realistische doelen stellen die haalbaar zijn met 12 gebeuren al heel wat dingen waar je het niet mee eens bent als je met iets kleins als oorbellen een beetje kan meeveren houd je juist een leuke band met je kind omdat je SAMEN werkt en niet "de baas erover" speelt/

10. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

#230 Kwekijzer, 4 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jun 2011
    Wat ik me wel afvraag, hoe vind jij het als jou omgeving zo over jou zou denken? En daar ook naar zou handelen, dus als jij iets wil...tja, maar of je partner ervan onder de indruk is....jij kan willen wat je wil, maar als hij heeft bepaald dat iets pas over 3 maanden gebeurd (dat nieuwe paar schoenen wat jij zo graag wil, noem maar even iets), dan gebeurd dat pas over 3 maanden.

Kijk, niet dat ik vind dat alles moet kunnen voor kinderen of voor volwassenen, maar deze houding komt wel heel autoritair over. En zeg me nou niet dat het voor een volwassene wat anders is om iets te willen als voor een kind. Het gevoel en de intensie is precies hetzelfde. Het enige verschil is dat een volwassene beter het hele plaatje kan bekijken. Dus in principe maakt het dat voor een kind dus nog vervelender als het absoluut niet gehoord zou worden in zijn/haar wensen.

En ik ben dus ook absoluut tegen gaatjes in de oren bij kleine kinderen. Vind het geen gezicht, mijn mening. Maar als ik aan mijn 8 jarige dochtertje zou merken dat ze dat héééél graag wil en mijn grens is 12, dan zou ik zeggen, onderhandel. Uiteindelijk verbeterd dat de ouder/kind relatie meer dan jou idee afdwingen. Maar is ook mijn mening en die kon ik dus even niet meer voor me houden als ik zoiets lees....

11. Doula

Doula Fanatiek lid

24 mei 2010
    1.158
    1
    38
    NULL
    NULL
    Wow... Het is inderdaad de keuze van de ouders / kind... Maar heb nu al een paar keer gelezen dat kinderen: 6 weken, 6 dagen, 1 maand zijn.. Dat vind ik wel een beetje overdreven....

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hou je vooral niet in ....

Hoezo afdwingen? Ik vind helemaal niet dat mijn (dan) 8 jarige het met me eens hoeft te zijn. Maar zij zal zich neer moeten leggen bij de regels.

Ik heb er dus een ander beeld bij. Ik denk dat mijn kind beter zal weten dat te zeuren om oorbellen voor de middelbare school.. dat deed ik ook niet en mijn relatie met mijn ouders is / was (vader is overleden) uitstekend.
    Kinderen hebben prima inspraak maar in die dingen die ze aan gaan. En of je een gaatje in je oor wil maken dat kan je naar mijn idee pas overzien als je wat ouder bent. Ik moest 16 zijn.. dat heb ik maar los gelaten maar 12 en naar de middelbare school lijkt me prachtig.

13. tulip

tulip Niet meer actief

ik snap ook niet dat je daar serieus al mee bezig bent als je kindje zo jong is, ik had wel andere dingen aan mn hoofd.

14. fopspeentje

fopspeentje Bekend lid

17 apr 2011
    562
    0
    0
    huismoeder
    In ons paleisje
    :$ zo laat pas? waarom?
    en waar ga je het ze absoluut niet aanmoedigen?
    vind dat nogal raar..

S. krijgt ze zodra ze er zelf om vraagt.
    ik vertel haar dan eerst hoe het voelt enzo,
    wilt ze ze dan nog steeds, dan mag het ;)

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom vind je dat raar. Als het een tattoo zou zijn, zou je het dan ook raar vinden? Voor mij zijn oorbellen heel vergelijkbaar met een tattoo... prachtig en zeker een optie maar je moet echt oud genoeg zijn om te weten dat het mooi is en ook hartstikke permanent. Iets willen is nog niet hetzelfde als weten dat het ook bij je past (voor altijd...)

En nee, oorbellen zijn natuurlijk wel een beetje anders... maar ik vind een kind ook prachtig zonder oorbellen dus even wachten kan ook wel. Ze krijgt ook geen schoenen met hakjes van me... hihi

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.269
    6.178
    113
    Ik kan me juist niet goed voorstellen dat je als ouder je kind gaat aanmoedigen om een permanent gaatje in een lichaamsdeel te laten schieten.
    Maar goed, ik ben dan ook niet voor oorbellen.;)

17. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Woooow, dit topic begon met oorbellen voor een kindje, en nu zie ik hier zelfs een discussie over de leeftijd waarop voor het eerst een meisje sex heeft... wel erg overdreven.... kom op respect voor elkaars mening... (al vraag ik me wel af wat er gebeurd als we zeggen ; '12 jaar, woooooooow dat is oud voor oorbellen, dat zou ik me kind echt nooit aan doen, nee hoor dat is zoooo zielig') haha de discussie omgedraaid!

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde!

Trouwens mijn twins krijgen binnenkort geen oorbellen, maar wel hun eerste tattoo!

18. CaatjeM

CaatjeM Fanatiek lid

25 feb 2011
    1.665
    0
    36
    Vrouw
    Lokale gids (Jerez, provincie Cádiz, Gibraltar en
    Jerez de la Frontera
    Heel interessant topic! Ik dacht eerlijk gezegd dat in Nederland de ondergrens 12 jaar was, maar dat is dus blijkbaar niet (meer?) zo! Heb 't topic niet helemaal doorgelezen (eigenlijk alleen de eerste paar pagina's), maar wil graag reageren!

Het is een onderwerp dat me erg bezig houdt. Ik woon namelijk in Zuid Spanje en hier is het heel normaal om binnen DE EERSTE WEEK na geboorte een meisje al oorbelletjes te geven. :$

Ik vind dat dus echt verschrikkelijk. Gelukkig kan mijn vriend dat begrijpen en, mocht ons kindje een meisje zijn, zullen wij dat niet doen. ;)

In Spanje is het voornamelijk traditie om dit te doen, maar het concept is ontzettend achterhaald. Ze baseren deze beslissing op het feit dat baby's er minder van zouden voelen. Dit is dus absoluut niet waar!!! Sterker nog, een kind kan er zelfs een trauma aan overhouden!

Ik vond het volgende:

"Oorbellen bij kinderen:

Het maken van gaatjes in de oren bij jonge kinderen (onder de 6 jaar) wordt afgeraden om de volgende redenen:

- Kinderen kunnen van het 'schieten' van de gaatjes in shock raken.
    - Sommige kinderen (vaak baby's) houden een trauma over aan de pijn. Of de kans bestaat dat ze er later geen een meer willen.
    - De oorbelletjes kunnen losraken, door kinderen ingeslikt worden, en zo ernstige verwondingen veroorzaken.
    - De gaatjes groeien vaak ongelijk.
    - In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, groeien gaatjes zelden weer op zo'n manier dicht dat je er niets meer van ziet."

Wat mij betreft meer dan genoeg redenen om het niet te doen! Ik vind zelfs 6 jaar nog te jong. Ik wacht ook liever tot 12 jaar, als het kind er zelf om vraagt en als het oud genoeg is om pijn te begrijpen (en uitgelegd te krijgen dat het pijn zál doen).

Oorbellen zijn en blijven lichaamsversieringen. Tja, net als tatoeages, daar ben ik dus ook geen voorstander van bij kinderen...

Liefs,
    Caroline

19. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    is dat een foutje hoe je dat hebt getypt ??
    Of klopt het wel zoals het er staat ?

20. Seth

Seth Niet meer actief

hier dochter met 4 maanden..... oudste zoon zijn oorbellen met 2 jaar..... hij wou er gelijk twee net als papa.... :D

Deel Deze Pagina