Vanaf welke leeftijd op een sport?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bizzy, 23 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.365
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    vanaf 3 maanden op ouder en kind zwemmen
    vanaf haar 3 jaar op peutergym (zonder mama hier ook)

en straks vanaf 4 jaar gaat ze door naar de zwemles, gaan we de peutergym stopzetten en dan krijgt ze daarna de kans om zelf een sport te kiezen voor als ze klaar is met zwemlessen.

2. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Met 4 jaar mag hij op zwemles en met 6 jaar mag hij iets anders uitkiezen zoals tennis, voetbal of basketbal, wat hij maar leuk vindt.

3. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Vanaf 6 maanden op ouder en kind zwemmen. Vanaf 2 jaar op peuterdansen en als ze 3 is gaat ze op peutervoetbal

4. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Hmmm is voetbal zo vreselijk... Volgens mij is peutervoetbal hier meer spelen en als ik iets niet ben is het fanatiek.
    Maar ik zie het wel. Hier nu dus 3 dingen maar als ze naar school gaat worden het er denk ik 2 dansen of voetbal gaat dan weg. Maar mijn kids gaan niet naar een Kdv dus ik moet ze zelf vermaken. Bovendien heeft mijn dochter al snel neiging tot te zwaar worden dus ik vind beweging belangrijk

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.365
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    @debby: Het hangt denk ik erg van de ouders zelf af, de vereniging en de coach/trainer van het team.

Overigens wordt het 'probleem' bij de jeugd al wel al jaren erkend door de knvb. 10 jaar geleden hing er bij ons in de kantine al een a4tje met deze tekst:

Ouders langs de lijn, fijn dat ze er zijn, maar...
    Geef blijk van belangstelling, ga dus zoveel mogelijk mee naar de voetbalclub van uw zoon of dochter.
    Wees enthousiast, stimuleer uw zoon of dochter en de medespelers.
    Gebruik geen tactische kreten, want ze hebben het al moeilijk genoeg met de bal, met zichzelf en met de tegenstander.
    Laat het coachen over aan de trainer/ begeleider.
    Blijf altijd positief, juist bij verlies. Word niet boos; de volgende keer beter.
    De scheidsrechter doet ook zijn best; bemoei u niet met zijn beslissingen.
    Gun uw kind het kind zijn, want het moet nog zoveel leren.
    De wedstrijd is al moeilijk genoeg. Winnen, maar ook verliezen hoort nu eenmaal bij het voetbal.
    Als uw kind talent heeft, wordt dat heus wel opgemerkt.
    Wilt u echt met voetbal bezig zijn, volg dan een pupillenmodule van de KNVB. Binnen de vereniging kunnen ze u daar meer over vertellen.

Ik vond het zelf bij ons vroeger wel meevallen, maar er toch vaak wel één overdreven fanatiekeling langs de kant ;)

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ze is nu net 4 jr, eerst maar goed wennen op school en straks op zwemles. Ze is nu al kapot als ze uit school komt en heeft het druk zat met spelen bij vriendjes thuis (en hier;)).
    Als ze een jaar of 6 is en de zwemdiploma's op zak zijn zien we wel weer verder.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier nog steesd geen sport...
    wilden haar als ze gewend op school was.. op rythmisch gymnastiek doen.
    ze wilde zelf eigenlijk op ballet maar de balletschool in onze wijk is alweer enige tijd geleden opgeheven dus dat was geen optie.

nu is ze na een half jaar nog steeds continu total loss als ze uit school komt dus tot nu toe is het er nog niet van gekomen
    en ze heeft zelf al wat nieuws bedacht.. als ze dan niet op ballet kan wil ze liefst "op theater"

nou dat is net zo lastig voor kleutrs als ballet blijkt :D
    maar in het centrum geven ze 15weekse cursussen theater vanaf groep 1 en als het goed is.. starten ze weer een nieuwe cursus in september.
    dus ik denk dat ze dan wel gaat :)
    ze is echt een showmodelletje maar vooral als er niemand bij is want met publiek is het eng.
    ben benieuwd wat ze er van gaat vinden. ons lijkt het alvast geweldig!

(en ja, ik weet het.. het is geen sport.. maar wel een club toch)

en ze moet ooit nog eens op zwemmen ook... maar dat kan enkel op dagen dat oma oppast.. dus dat wordt nog even passen/meten.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Muziek vinden wij ook belangrijk. Toneel is ook fijn .

Ik denk wel dat je moet doseren bij een kleuter; school is al inspannend genoeg. Ik zou iig niet alle middagen volplannen: middagje rustig thuis spelen is ook belangrijk.

9. Saskia78

@zogelukkig: daarom zit ze nog steeds op niks.. als ze continu gevloerd uit school komt voegt een club weinig toe aan de dag lijkt me :)

maar ze zit op een school die ook al veel aan kunsten doet.. dus ook muziek, dans en dergelijke
    dus wat dat betreft weet ze wel wat ze precies leuk vind.
    vandeweek echt lol gehad.. ze was een boom.. met natuurlijk een bijpassend liedje..
    en als ik dan zie dat ze daar zo'n lol in heeft... dan mag ze dat wel in clubvorm van mij.
    en voorlopig is het nog geen september.. dan zal de moeheid hopelijk toch ook alweer stuk minder zijn.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nee, total loss na school zou ze van mij ook niets meer hoeven, behalve zwemles dan. En ze krijgen natuurlijk ook gym op school (geen idee hoe vaak/lang?)

Maar dochter is eigenlijk vrijwel nooit moe.. Ook nooit na psz moe geweest, slaapt vanaf 2 jaar niet meer 's middags (va 1,5 geregeld niet meer). Ben benieuwd hoe dat strax zal zijn..

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Haha!
    Best triest..

12. Saskia78

mijn dochter is toch de beste!
    of ze nou kan voetballen of niet :D

13. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Onze oudste is nu bijna 5 jaar en zit nog niet op een sport.
    In september gaat hij beginnen met zwemles op zaterdagochtend.
    Verder heeft hij zijn handen vol aan school, hij is echt bekaf aan het einde van de schooldag, dus hier voorlopig nog geen sport.
    Als hij zijn zwemdiploma heeft zien we wel verder.

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    we hebben laatst judo geprobeerd een lesje en dat vond mn zoontje leuk maar hij was daarna helemaal versleten. Dus hij gaat eerst zwemmen (na de zomervakantie) en daarna op voetbal. Ik vind een teamsport belangrijk en mn man voetbal dus....

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    De oudste zat met 3 jaar op ballet. Ze vind het heel leuk en gaat graag dansen.

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o mijn god... dat dat nog gezegd moet worden... wie wordt er nou boos???

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ons meisje is net 3 jaar en zit 3x per week een uurtje op sport: ballet, tennis en schaatsen (kunstrijden). Ze smeekte er zelf om en is zeer fysiek/sportief aangelegd, ze vindt alles even geweldig! :D We letten er wel op dat ze niet oververmoeid raakt want ze zit ook al de hele week op school, weliswaar halve dagen. Ik ben zelf vroeger ook zo rond mijn derde jaar met verschillende sporten begonnen omdat ik het zó graag wilde. Het voordeel is dat je het sneller oppikt en minder angstig bent dan wanneer je alweer een paar jaar ouder bent. Kortom, kijk naar je kind en kijk wat hij/zij leuk vindt en vooral ook aankan, niks forceren is mijn motto! :)

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Tennis op 3 jarige leeftijd is hier echt niet mogelijk hoor!
    En wat hebben ze dan voor racket?

Ik denk dat je het spel of beweging moet noemen ipv sport.;)

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier eerst zwemmen bij ruim 4 en daarna zien we wel.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    En kunstrijden, wow!
    Op zich lijkt het me echt gaaf om zo'n klein kind bezig te zien, maar kan me bij mijn dochter niet voorstellen dat ze het zou kunnen? Van de winter op botjes vond ze nog eng en moest haar constant overeind houden!

Deel Deze Pagina