Vanaf de brugklas zou het mogen. Oke tijdens het eindgala van de basisschool had ze wat make-up op. Maar ik hen makkelijk praten op het gala na taalt ze er amper na. Heel soms met Een feestje was maar verder gaat ze zonder door het leven.
Ik vind het heel normaal dat ze in de puberteit gaan experimenteren met hun uiterlijk. Hoort heel mooi bij het zoeken naar hun identiteit dus ik zou het helemaal prima vinden als mijn kind er aan toe is. Ik zou wel tips geven over hoe het op een mooie, natuurlijke manier kan bijvoorbeeld.
Hier was het met 12.5 toen ze naar het voortgezet ging, dat werd in een jaar gelijk heel extreem cateye (gewoon laten gaan) en nu is het gewoon normaal.
Mijn dochter is net 11 geworden. Ze gebruikt regelmatig zo’n mascara zonder kleur, maar dat haar wappertjes er goed bij staan Maar eigenlijk mag ze het zelf weten denk ik… nog nooit gesprekken over gehad, nog nooit nodig geweest.
Ok, kennelijk is 12 dus redelijk gemiddeld. Ik ben alleen bang dat als ik haar ook concealer en foundation laat gebruiken dat ze dan alleen maar meer puistjes gaat krijgen. Maar ja, aan de andere kant - het is haar gezicht en haar huid, misschien moet ik het gewoon bij advies laten.
Ik zou daar wel wat toezicht op proberen te houden idd. Ik heb weleens items gezien over jonge tienermeiden die zich helemaal gek laten maken door beauty influencers van wie van alles "moet", wat vervolgens ook klauwen met geld en zeeen van tijd kost voor zo'n kind (ik met mijn volwassen salaris koop geen concealer van 40 euro, die grietjes wel). TikTok-tieners met uitgebreide make-uproutines: ‘Ik wil niet dat klasgenoten mij zien als zo’n gremlin’ https://www.volkskrant.nl/a-be4652059
Ik vind het heel vroeg. Op de basisschool had het hier nooit gemogen. Boeiend wat andere kinderen doen. Bij beide kinderen in de klas hebben zo ongeveer alle kinderen een telefoon in groep 5, jammer dan, die van mij krijgen/kregen hem beiden in groep 8.
Maar dit is iets wat je wel met haar kan bespreken, in gesprek gaan werkt het beste met een (pre)puber.
Hier is dochter vanaf groep 7 gaan experimenteren met make up. In het begin zag het er vaak wonderlijk uit, maar dmv filmpjes werd ze steeds beter. Zo goed zelfs dat ze mij ook wel eens opmaakt. We hebben verschillende stadia gehad, van alleen mascara tot totaal geplamuurt elke dag. Nu maakt ze zich soms op, soms ook niet, soms alleen wat mascara, soms weer volledig in de schmink. Het enige wat van ons moet is alles er, voordat je naar bed gaat, weer af.
Misschien kan je dat voorkomen door samen met haar te kijken naar goede skincare producten om haar gezicht te reinigen en te verzorgen.
I know, en dat doen we ook heel veel hoor! Maar ik merk dat ik het soms wel lastig vind. Ze is op dit vlak namelijk erg eigenwijs. Vroeger toen ik 12/13 was, was m'n moeder (en de TIna) de belangrijkste bron van dit soort info. Tegenwoordig moet je opboksen tegen youtube and tiktok. M'n dochter denkt dat ze het allemaal al heel goed weet en vindt zichzelf al een halve skincare and make-up goeroe .
Ik heb haar een aantal fijne producten gegeven, die ik zelf gebruik. Maar bij sleepovers en op verjaardagsfeestjes krijgt ze dan toch weer van die onzinnige producten met geurtjes en glitterverpakkinkjes en ander soort onzin,waarmee ze die pubers proberen te lokken. Ze is in dat opzicht eigenwijs en een veel te goedgelovige consument van social media.
Aan de ene kant heb je helemaal gelijk, aan de andere kant wil ik niet dat m'n kinderen zich te "anders" voelen dan anderen. Ik probeer altijd een balans te vinden tussen doen wat ik verstandig vindt en zorgen dat ze nog binnen de "65% van de bubbel van de normaalverdeling vallen" (dus nog enigzins gemiddeld zijn).
Mijn dochter is de enige uit de klas (groep 7), die nog geen make-up gebruikt. Sommige meiden hebben een complete plamuurlaag op. Moet er wel bijzeggen dat al die meiden een jaar extra hebben gekleuterd en al aan het puberen zijn terwijl mijn dochter echt nog een meisje is en alleen met jongens speelt. Ze zou van mij gerust wat mascara op mogen, maar een plamuurlaag zou ik op deze leeftijd nog verbieden.
Ja, dat is een lastig onderdeel van opvoeden, die social media. Peer pressure is er natuurlijk altijd al geweest, maar met social media is het Peer Pressure 2.0…
Hier weinig concealer en foundation, maar mijn ervaring is wel dat je kunt lullen als brugman maar ze toch doen wat ze zelf willen. Ik heb echt zooooo vaak gezegd dat ze niet moet prutsen aan haar (weinige) puistjes, maar dat blijft ze toch doen. Heb hier wel goede spullen voor de 'skincare' aangeschaft... die gebruikt ze ook en dat werkt echt super. Nadeel: ze wil nu geen rommel meer en dit kost bakken met geld Maar ik heb zelf vroeger een rottige huid gehad dus het is me heel wat waard als dat haar bespaard blijft...
Hier maakt ze het ook goed schoon, maar is wel kritisch op producten - daar ben ik wel blij mee. Ze wil bv ook geen dingen die heel sterk ruiken, dus geparfumeerde cremes enzo zijn al uit den boze. Ze heeft nu een face wash van Biodermal en is helemaal blij ermee.
Ik vond dat zo'n angstaanjagend artikel en heb me heilig voorgenomen om zowel TikTok als make-up zo lang mogelijk te verbieden/ontmoedigen en vol in te zetten op ze leren dat je beter ervoor zorgt dat je je gemoed niet laat afhangen van social media en make-up maar in plaats daarvan je aandacht beter aan andere dingen kunt besteden. Benieuwd of het gaat lukken