Vanaf welke leeftijd overdag make-up?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door humptydumpty, 12 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Ja, dit inderdaad! Concealer en highlighter van Charlotte Tilbury of het de normaalste zaak van de wereld is. Wat is er mis met Rimmel of Kruidvat? ;)

2. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Ik wens je veel succes met het verbieden van TikTok.... :p (ik weet niet hoe oud je kind is?)

3. tuc

tuc Niet meer actief

In ons geval is dat al anders, mijn kinderen voelen zich al anders vanwege hun ADHD, en zij leren hier juist van dat het niet erg is. En dat het belangrijk is bij jezelf te blijven.

Maar waarom je beslissingen maakt om te zorgen dat je kinderen "gemiddeld" zijn ontgaat mij een beetje. Als we allemaal anders en onszelf zijn is er geen gemiddelde;)
    En bepaalde beslissingen maken wij naar ons inzicht en niet om wat andere ouders doen.
    Ik vind een telefoon in groep 6 en make up op de basisschool de grootste onzin, dus het maakt mij echt niet uit welke beslissingen andere ouders maken dan.

Saartje33, Felice en Bloem2310 vinden dit leuk.
  4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.025
    113
    Overijssel
    Ik zit gewoon gezellig mee te lezen en ben zooooo blij dat ik een jongen heb :roflmao:

MyMiracle, Kolibrie2, Anouk2005 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    6 en 4. Ik hoop eigenlijk dat het gewoon verboden is tegen de tijd dat ze ook een telefoon willen.

tuc vindt dit leuk.
  6. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Het frappante is toch juist dat heel veel ouders dat een slecht idee vinden. Als iedereen dat vervolgens toestaat vanuit het idee dat z'n kind anders niet gemiddeld genoeg is, ben je juist ook bezig om een norm te scheppen waar je eigenlijk niet achter staat. Ik geef dan liever het goede voorbeeld.

MyMiracle, Saartje33 en tuc vinden dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Er is altijd een gemiddelde. ;) Alleen zitten er dan minder mensen precies op of vlak naast het gemiddelde.

De vraag is alleen hoe ver je dat principe doorvoert en met welke reden je dat doet. Natuurlijk, als niemand het doet, verandert er nooit wat en je neemt als ouder soms beslissingen richting de toekomst. Aan de andere kant vind ik ook altijd de vraag wat, in het hier en nu, in het belang van het kind is, zowel m.b.t. de verhouding tot de maatschappij als de ruimte geven om te experimenteren ed. Ik kies zelf om die reden over het algemeen niet voor of-of, maar probeer een beetje in het midden uit te komen. Ook omdat de maatschappij nu gewoon net even anders is dan toen ik zelf jong was (toen ik 15/16 was, waren internet en mobiele telefoons net beschikbaar voor de 'gewone mens', het was bijzonder als je het/er een had, zelfs als volwassene). En ik was sowieso 'anders' dan het gemiddelde kind en wellicht nog steeds dan de gemiddelde mens, maar dat betekent voor mij niet dat mijn kinderen me daar automatisch in hoeven te volgen. Dit juíst omdát ze zichzelf mogen zijn (en ook dingen daarin mogen ontdekken). ;)

8. tuc

tuc Niet meer actief

Precies. En of wat ik doe goed is, dat laat ik in het midden, maar ik sta wel achter mijn/onze beslissing.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Misschien is er ook wel geen echte goed of fout? :) Iedereen maakt een overweging mbt wat hij/zij/... denkt wat het beste is, ga ik altijd vanuit, het verschilt alleen per persoon hoe de 'balans' uitslaat.

Neuzeke en suus1983 vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik maak de beslissingen ook niet aan de hand van hoe het bij mij ging. Ik had pas een mobiel op het HBO. Maar hoe jong sommige kinderen nu ook zijn, ik vind dat onzin. In ons geval is er geen enkele reden om op de basisschool een telefoon te moeten. En dat geldt voor het gros van de kinderen hier op school. Hun ouders vinden het toch goed, jammer dan.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Maar dat is wel jouw mening, he, dat dat niet nodig is? ;) Die andere ouders denken daar misschien anders over. ;) En waarom zou de één gelijk hebben en de ander niet? Misschien hebben beide 'partijen' wel gelijk.

Ik denk dat de vraag anders moet zijn of we als mens (dus ook als volwassene) een mobiel nodig hebben? Vroeger deden we het ook met een vaste lijn, waarom zou dat nu niet meer kunnen? Ik denk dat de gemiddelde volwassene die mobiel net zo 'nodig' heeft als een kind.

suus1983 vindt dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Mensen vinden het wel snel nodig. Als je 600 meter van school af woont, vraag ik mij af wat je dan onder nodig verstaat.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Misschien zijn die kinderen 's middags alleen thuis, mogen ze alleen van en naar school of vriendjes en vriendinnetjes, gaan ze alleen naar sport, ... Geen idee. Ik ga daar dus niet over oordelen.

MyMiracle en suus1983 vinden dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Maar ik heb het toch juist puur over school. Kinderen die in groep 4/5/6 met een telefoon rondlopen.

15. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Natuurlijk zijn er altijd verschillende overwegingen en dus uitkomsten mogelijk. Maar voor mij is het wel evident dat de tegenargumenten zwaarder wegen. De meeste make-up is milieu-onvriendelijk. Telefoons werken verslavend en zijn eveneens klimaatonvriendelijk. Sociale media zorgt ervoor dat kinderen heel veel vergelijkingsmateriaal en perfecte plaatjes krijgen voorgeschoteld. Natuurlijk neem je ook het belang van je kind mee, maar dat versterkt juist ook dat punt. Ik hoop echt dat ze meer waarde gaan hechten aan het echte leven dan aan het digitale leven en tevreden kunnen zijn met hun lijven en hoofden zoals ze zijn.[/QUOTE]

Saartje33 en tuc vinden dit leuk.
  16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Lastig om hen onderweg wel mee te nemen en niet op school bij je te hebben. ;)

Maar goed, ik bracht ze in die groepen nog (als een van de weinigen, zeker in groep 6). Ze hadden hier dus ook geen telefoon. Wel in groep 7. De oudste moest toen een aardig stuk fietsen, in het begin bracht ik haar nog, maar later ging ze ook wel eens zelf, dus wel zo fijn als ze mij kon bellen als het nodig was. Zelfde als ze met een vriendinnetje meeging ofzo.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Veel ouders brengen hun kind met de auto/rijden een auto, kopen dingen bij de Action, maken schoon met schoonmaakmiddel, gebruik wasmiddel in de wasmachine, kopen kleding, enz. Ook allemaal slecht voor het milieu en klimaatonvriendelijk... En juist vanwege die verslavende werking en de invloed van social media leer ik mijn kinderen er graag mee om gaan. Ik kan inmiddels uit ervaring vertellen dat de invloed die je als ouder hebt zodra ze op de middelbare zitten flink afneemt... Ik ben zelf dus juist heel blij dat ik ze in groep 7 en 8 al een beetje heb voor kunnen bereiden toen ze nog wat meer van me aannamen ed. Ik zie het belang van het kind hierbij dus niet als ondergeschikt, eerder het tegendeel. :)

18. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Nou, inderdaad! Vind ik ook allemaal niet goed ;) (nou ja, schoonmaken en wassen an sich wel haha)

Hier ben ik het wel mee eens hoor! De vraag is alleen hoe je die voorbereiding aanpakt.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Oh mijn dochter mag ook mijn charlotte tilbury gebruiken die paar keer dat ze make up draagt. Ik zie het probleem niet zo, vind dat zelf tig keer beter dan Rimmel of Kruidvat.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hier bijna 11, 13 en 15. De oudste heeft wel Tiktok, maar dat was voordat ik wist wat voor rotzooi het is. De jongste 2 mogen het dus niet. Geen problemen mee hoor.

Ik ben vrij makkelijk. Ze mogen aan wat ze willen, make up wat ze wil etc. Op het moment dat ik besluit dat ik iets niet wil, is dat ook zo. Dus tenzij ze hun eigen mobieltje etc betalen, is dat voor de jongste 2 geen tiktok. Bij de oudste ben ik er niet heel blij mee, maar goed dat was er al, hij is verstandig genoeg en bijna 16.

Hier kan veel en er is altijd overleg mogelijk, maar als ik zeg dat het niet gebeurd, dan is dat zo.

Deel Deze Pagina