Ik vroeg me af hoe het met die andere kletskousjes van 16 maand gaat. Julia zit namelijk weer in een spurt. Gisterochtend kwam er opeens zonder enige moeite en zonder dat ik het ook maar genoemd had 'bed' en 'deken' uit En vanmorgen begon ze de dag met 'kin', zo uit het niets. Ik vind het zo leuk hoe ze zich "verstaanbaar" kan maken. Vanmorgen wees ze naar buiten en riep ze maar bum! bum! Ik snapte het eerst niet, wat wil ze nou, maar toen bleek dat ze een boom zag! Ze wilde mij gewoon even vertellen dat daar een boom buiten stond, zo lief Kennen jullie kindjes inmiddels al zinnetjes? Julia kan 'Toeter, kom!' (Toeter is de kat) en 'Neenoe' (niet doen), maar sommige dingen leert ze ook als 1 woord volgens mij. Echt super, die nieuwe ontwikkelingen! Paard is ook nieuw (paat), en jijs (zowel rijst als ei). Ben erg benieuwd hoe jullie kindjes praten!
Gezellig he, zo'n kletskous! Hier was ze er ook erg vroeg bij en inmiddels zegt ze hele volzinnen en kan ik echt een gesprek met haar voeren. Op de creche staan ze er versteld van, zo grappig! Ik vind het ook heel handig want ze kan echt zeggen wat ze wil hebben.
Echt Gentle, als ik lees wat Julia allemaal kan Volgens mij stopt zij al haar energie in haar motorische en vocale ontwikkeling ipv het eten. (niet lullig bedoelt, echt niet, want ik weet hoe bezorgd je af ten toe bent over haar eetgedrag *knuf*). Noor is gestopt met praten. Het is alleen nog maar 'die' en daar houdt het mee op. Maar ze loopt dan wel sinds een dikke week We zijn dus alleen maar bezig met benoemen, benoemen, benoemen. Net nog zei ze 'die'. Ik zei tegen haar: "noem het maar bij de naam, want ik begrijp je zo onderhand niet meer", kreeg ik als antwoord: 'die'
Hier ook zo'n kletskous. Ze kletst al een heleboel, en ook goed verstaanbaar. Soms ook al kleine zinnetjes, zoals 'mama bij', als ze ergens niet bij kan. Ze geeft antwoord met ja en nee als we haar iets vragen. En ze roept dus ook hard NEE als ze naar bed moet en ze niet wil haha! Ik merk wel dat ze heel goed kijkt en luisterd naar haar broer, ze neemt sommige dingen echt van hem over. We staan regelmatig versteld van wat ze nu weer zegt of dat ze echt begrijpt wat we zeggen.
Lars zegt nog niet zoveel, maar het is wel heel leuk dat er steeds meer duidelijk wordt... Hij wijst naar alles wat plat en vierkant is en waar je wat op ziet: Siesie (televisie, maar dat zegt hij ook tegen de laptop, de oven en foto's in lijstjes ) Woef tegen hond, Brbr tegen auto's, mmmm tegen alles wat eetbaar is of met eten te maken heeft, hahaha... En neeneeneenee en dan schudden met z'n hoofd als hij iets gaat doen wat niet mag.... Van de week zei hij zit, zo zegt hij wel vaker eenmalig een woordje... Erg leuk en handig dat zo steeds meer duidelijk wordt
Eva was ook zo'n kletskous (en nu helemaal ). Ze ging met 13,5 maand lopen, ik weet nog goed dat we toen haar eerste schoenen gingen kopen en daar riep ze, toen papa zich verstopte: papa, benjo?! (papa waar ben je? ) En ze zei dingen als Tété (Teletubbie), poeah (poes). Met 18 maanden zong ze poesje mauw . Ze is verder altijd snel geweest met praten, echt ontzettend leuk!
Leuk he, en lekker handig ook. Onze meid kan ons al een hele tijd duidelijk maken wat ze wil (of niet wil). Met 9 maanden begon ze met losse woordjes, met 14/15 maanden met zinnetjes (2-3 woorden). Nu vertelt ze hele verhalen en zingt ze de meeste kinderliedjes. Voor ons is het inmiddels 'normaal'.. Maar zeker niet minder gezellig! Enne, hopelijk gaat het eten ook langzaamaan beter. Onze dochter is vanaf 15-16 maanden beter gaan eten. Voor die tijd at ze bijna niks (op een bord pap in de ochtend na). En nu, wij vragen ons af waar ze het allemaal laat...
haha, geweldig he. Ons meisje begon toen ook te kletsen, en nu kan ze echt al een hele tijd duidelijk maken wat ze wil en hoor je elke dag nieuwe dingen. Geen hele volzinnen, maar wel steeds meer zinnetjes van 3 woordjes en ze begint ook veel te koppelen. Helemaal leuk, geniet er maar lekker van!
Leuk he, dat kletsen? Kyra maakt ook zo'n sprong nu. Zij is bijna 18 maanden. Zij zegt: Paardje, Nijntje, mama, papa, de naam van onze hond, vis, pietie (vogel), maaaw (poes) maar ook korte zinnetjes. Bijv: mama, isse papa? (waar is papa) Of ze roept onze hond en dan erachteraan: isse na? (waar is ze nou?) Mmmmmaaa is oma en bitje is beertje. Zingen jullie kleintjes ook? Kyra kent 4 liedjes die ze dan neuriet en zingt in haar eigen brabbeltaaltje, maar de tonen zijn wel de juiste tonen! "Poesje mauw", "zag 2 beren broodje smeren", "schaapje, schaapje heb je witte wol" en "Nijntje" Zo gezellig hoor!!
Hier hoor ik ook bijna dagelijks nieuwe woorden. Vanuit het niets kwam ze pas aanlopen met een boekje van Barbapapa: 'mama, barbapapa!' en ze wijst net als Julia regelmatig dingen aan: Bus! Auto! Eten! 'zinnetjes' zegt ze sporadisch, in de trant van 'banaan eten' of 'die hebben'. Leuk he
Leuk hoor....die van mij begint nu eindelijk een beetje. Naast bal, auto en mama. Vorige week riep ze eerst mamaaa....mamaaaaaaaaaaaaa.....en toen ik niet snel genoeg reageerde riep ze mn voornaam ineens (hoe komt ze erop) ohja en meisje kan ze zeggen....volgensmij begint die van mij eerst met de moeilijke woorden
hahaha dit had ik kunnen schrijven.. Ze zijn sinds een maand zo met lopen bezig dat ze de woordjes hebben gelaten voor wat ze zijn. Ze kunnen hier wel een stuk of 10-15 woordjes, maar nu is het vooral laten zien wat ze willen. DIE/ nee schuden/ jammie-jammie roepen als ze honger hebben, TET roepen als ze dorst hebben (= tuit(beker)) enz.. Maar zo'n kletskousje lijkt me echt geweldig!
Sinds Finn heeft leren lopen, zon anderhalve maand geleden, is hij ook een echte kletskous Erg gezellig! Hiervoor waren het alleen klanken, en je merkt echt dat hij nu meer energie overhoud om te leren praten, omdat het lopen onder de knie is..
Dan hoop ik dat dat Adi en ik binnenkort de eerste woordjes gaan horen. Want ik begrijp dat 1 van de kindjes van Adi ook al loopt.
de mijne word 30 dec 2 en zegt bijna niks. Ja mama bah en de hel dag ja en die daar en dat is het haha. Maar het is ook een luie jongen. Van baby af aan al
Sinds 2 dagen loopt de tweede ook al . (jaloezie op broer/zus werkt hier in huis geweldig voor de motorische ontwikkeling hihihi_
Aaron kletst (zeker voor een jongen ) al erg veel. Hij zegt nu zo'n 35 woorden en kan 12 dierengeluiden doen. Hij begint nu ook met ja antwoorden of nee schudden als antwoord. Wat betreft 2 woorden gebruiken: mamma/pappa da of mamma/pappa ba (=op). Zingen: hij "zingt" Tijnte (Nijntje), hiahiaho en doet mee met hi hi hi ha ha ha (Ik zag 2 beren). Vind het heerlijk dat geklets.
Daan, haha idd, ze eet weinig en ze doet veel. Waar ze die energie vandaan haalt Haha, Noor maakt het je ook gemakkelijk zie ik Snoopy, Poesje Mauw hebben we laatst ook geoefend, en ze kan nu alle -mauw, -gauw, -jou, -mij, -bij, -wij aan het einde van de zin. Zo schattig! Bubbel, ze is bijna 16 mnd, dus ik hoop dat Julia ook steeds beter gaat eten. Het is al niet meer zo slecht als een paar weken/maanden geleden! Vlekje, Daar zou ik ook even van staan te kijken, als ze opeens mijn naam roept Julia liep al vroeg en ging daarná dus ook pas praten. Met een jaar zei ze 3 woordjes en nu met bijna 16 maanden zegt ze er meer dan 60 Ook ingewikkelde woorden inderdaad, die ze zelf bedenkt. Zo is een galaga (met een engelse g) een banaan, en is sinds deze week hét nieuwe woord 'weeuw' (sneeuw), wat ook leeuw betekent. Ze zit dus de hele tijd te grommen naar de sneeuw Idd, ze begrijpt ook gewoon zo veel. Vanmiddag zei ik: We gaan boodschappen doen. Rent ze naar de deur, dus ik vroeg: Pak je schoenen maar. Komt ze met haar schoenen aanlopen. Heerlijk!!
Hier ook een 16 maand jonge enorme kletskous en een slechte (avond) eter! Momenteel zijn bij haar favoriet: Nee nee, Nou! en Auw. Verder zegt ze,hallo, doei, dag, uit, open, weg, mama, papa, jenie ( is Jaimy, haar grote zus) jojo ( = de hond )eten, die, stappen, Nijna (nijntje) appel, hond, poes, baby, kusje, auto, bad en vast nog veel meer maar ik weet het even niet meer! Maar ik vind het echt verbazingwekkend wat er al allemaal uit dat kleine mondje komt ja, maar echt superleuk om te horen!