vanaf welke leeftijd verantwoord alleen thuis laten

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door miranda22, 6 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miranda22

miranda22 Bekend lid

5 jul 2007
    771
    0
    0
    mama
    heerhugowaard
    Hallo moeders,

Heb even een vraagje, mijn zoontje is nu 4 en een half en al erg slim. zelfstandig en bijdehand voor zijn leeftijd. Nou gebeurd het steeds vaker als ik een boodschapje wil doen (winkel op 5 minuten afstand) dat hij zegt dat hij wel alleen thuis kan blijven, maar ik vind dit maar niks. Vanaf welke leeftijd lieten jullie jullie spruitjes thuis als je een boodschapje ging doen?
    Alvast bedankt
    groetjes een bezorgde moeder (posotief dan he)

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.319
    36.180
    113
    Hmm, ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik denk rond een jaar of 8. mijn zoontje is ook 4,5 en slim enz, maar ik moet er tocht niet aan denken hem nu al alleen thuis te laten moet ik zeggen.

3. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Hier idem,zoon ook 4,5. supermarkt ook 3 minuten lopen. Soms als ik iets vergeten ben mag hij thuisblijven,doe ik de tv aan of hij speelt op mn telefoon. Wel zorg ik dat er geen droger/wasmachine/oven etc aan staat. en ik draai de voordeur aan de buitenkant op slot zodat hij de deur niet open kan doen mocht er iemand aanbellen. de achterdeur kan hij zelf opendoen en hij weet dat als er iets is hij dan via de achterdeur naar buiten kan.
    redelijk veilig dus maar toch doe ik het niet vaak want ik ben toch altijd bang dat er toch iets gebeurt.

Je moet het alleen doen als jij je er goed bij voelt. je kan het ook een keer proberen,dan blijf je gewoon 10 minuten voor je huis staan om te kijken hoe het ging zeg maar.

4. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier kwam het voor het eerst voor met 7 jaar. Wel met duidelijke instructies om geen gekke dingen te doen, niet de deur open te doen enz. En inderdaad ook geen wasmachine enz. Ik ga ook altijd maar heel even weg, b.v. de jongste van psz halen enz.

5. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Ik vind het niet verantwoord om een kleuter alleen thuis te laten. Ik zou een kind sowieso niet alleen thuis laten tot dat hij/zij in staat is jou te bellen voor het geval dat er wel iets gebeurd.
    Dus ik denk een jaar of 8.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste wordt in augustus 5.
    De brievenbus doe ik nog net, maar dat is net de hoek om. En als hij echt geconcentreerd bezig is..
    Maar langer dan dat, doe ik niet. Hij is heel rustig, verantwoordelijk, beheerst. Een van de rustigste kinderen die ik ken (en dat is niet altijd een voordeel)

Je weet alleen nooit wat er gebeurd. Iets kleins kan al een groot drama zijn als je opeens alleen thuis bent. (verhaal van mijn schoonmoeder, waarbij mijn man doodsbang in een hoekje zat, toen de buurman een gaatje in de muur boorde)
    Ik denk dat hij zeker 6 of 7 moeten zijn..

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier een hele verstandige 4,5 jarige, maar ik laat haar niet alleen thuis. Hooguit als ik de kliko ga halen (om de hoek) of een pakketje ophalen bij de buren of daarnaast. En voorlopig ben ik ook niet van plan om haar alleen thuis te laten.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook een slimmerd die heel rustig en voorzichtig is, maar no way dat ze alleen thuis mag blijven. Ik sluit me aan bij Deepfreeze: kleine onnozele dingen kunnen heel erg eng zijn als je alleen thuis bent.

Geen idee wanneer wel :)

9. moedervan6

moedervan6 Bekend lid

6 apr 2011
    527
    0
    0
    stel dat er wat gebeurt met jullie,een ongeluk ofzo,e je kind zit alleen thuis.

10. chulla

chulla Bekend lid

17 apr 2009
    609
    0
    0
    noord brabant
    Het is indd niet echt verstandig een klein kind alleen achter te laten
    hoe slim en rustig ze ook zijn je weet nooit wat er kan gebeuren een ongeluk zit in een klein hoekje.

En wanneer je het wel kan doen verschilt echt per kind en uiteraard weet een moeder het beste of ze haar kind wel of niet eventjes alleen kan laten jij kent je kind uiteraard het beste.

11. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb nog geen idee. Denk een jaar of 6, 7. En dan alleen voor 'even snel een boodschap halen', niet een halve middag of avond.
    Voorlopig echt nog niet, in elk geval. Voelt niet goed voor me.

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Daar verbind ik geen leeftijd aan maar ik kijk daarbij naar het kind.
    Kan hij zelfstandig een telefoonnummer bellen als het nodig is? Weet hij dan ook welk nummer?
    Weet hij wat hij moet doen als er een calamiteit uitbreekt, dus brand, een inbreker, zoiets?
    Kan hij omgaan met gevaarlijke voorwerpen in huis zoals aanstekers (zou hij zomaar een kaarsje aan kunnen willen steken?) of messen (Hij wil een boterham smeren, pakt hij een broodmes of zou hij ook een steakmes kunnen pakken?).
    En natuurlijk vind ik het ook belangrijk dat hij niet het hele huis overhoop haalt maar dat is dan weer minder gevaarlijk ;).

13. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Mijn dochter is bijna 9.
    Die mag nog steeds niet alleen thuis blijven.
    Misschien ben ik dan te overbezorgd.. ze mag ook niet alleen naar school (10 min lopen)

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

een kind kan naar mijn idee alleen thuis blijven wanneer je met zekerheid er op kan rekenen dat je kind kan anticiperen op een onverwachte situatie (bijvoorbeeld: een vreemde belt aan. Je hoeft niet gelijk aan heel gekke dingen te denken). Een kind van 4 reageert hier nog onvoorspelbaar op (hoe slim en braaf het kind ook is). Vanaf een jaar of 7-8 (maar echt afhankelijk van het kind) kunnen veel kinderen prima even alleen thuis blijven (hond uitlaten, even een boodschap halen etc). Voor langere periodes (bijvoorbeeld alleen thuiskomen na school moeten de meeste kinderen ouder zijn)

15. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hier waren ze een jaar of 6/7 dat ik even naar de winkel onder ons huis ging.

16. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik laat ze echt nog niet alleen thuis.
    Eva is nu 6, maar aangezien de jongste een stuk jonger is, wil ik ze echt niet samen alleen laten.
    Pas als de jongste paar jaar ouder is, dan misschien wel.

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

en buiten spelen met vriendinnetjes? dan is ze toch ook wel een lange als een half uur spelen? met 9 zou dat geen punt voor mij zijn . (goede vriendin heeft 1kindje van ruim 8, dus heb vergelijking;))

ts. ik denk hier vanaf 6 a7, nu is naar de winkel gaan helemaal niet aan de orde (5 km verder, dus mee of naar vriendje en hun moeder let op, of zus, oma e.d.) maar als ik ergens in hetdorp iets zou moeten doen zeg maar.

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Misschien als ze een jaar of 7/8 zijn, maar voorlopig de komende jaren echt niet.

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Mijn oudste is bijna 10 en is een paar weken terug 20 minuten alleen geweest toen ik even snel naar de winkel moest. Wel de tel. In de gaten gehouden en de buurvrouw/goede vriendin was thuis en gaf ik van te voren aangeven dat ik even weg was. Zodat hij in hoge nood daar heen kon. Mijn dochter is net 7 en laat ik sinds kort alleen thuis als ik aan de overkant de kleine van de crèche haal. In nood kan ze bellen of oversteken naar de crèche. Ze zijn beide rustig en super wijs en verantwoordelijk. Maar met 4? Nee dat vind ik echt te jong. Ik leesbij iedereen dat het thuis veilig is maar wat als er met jou onderweg wat gebeurd? Een ongeluk zit in een klein hoekje of een lange rij bij de kassa. Voor je het weet ben je later thuis als dat de bedoeling was.

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.942
    3.956
    113
    In de eerste plaats is het natuurlijk sterk afhankelijk van het kind. Hoeveel verantwoordelijkheid kunnen ze aan, hoe impulsief zijn ze, etc.
    In het algemeen is het zo dat kinderen tot een jaar of 7 gewoon nog niet in staat zijn complexe situaties te overzien (dat is ook zo in het verkeer). Mocht er dus iets onverwachts gebeuren als ze alleen thuis zijn (al is het maar 5 minuten) dan kun/mag je dus niet van ze verwachten dat ze altijd juist en adequaat zullen handelen. Ik denk dat het tot die leeftijd ook nog niet echt verantwoord is een kind alleen te laten.
    Maar blijft overeind; het ene kind zou het misschien aankunnen met 5 jaar, terwijl je het andere kind met 12 nog niet alleen zou vertrouwen..

Deel Deze Pagina