Vanaf welke leeftijd zakgeld?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door rijo, 27 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Dit klinkt bijna als kinderarbeid! :D

    Hele slaapkamer schoonmaken voor 50 cent? Volgens mij wordt R zwaar onderbetaald... :roflmao::roflmao::roflmao:
     
  2. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Ik vind dat jullie veel zakgeld geven zeg! Onze 2 oudsten, net 6 en 8, krijgen 20 cent per week. Ze zijn erg slordig dus het gebeurd ook zomaar dat het geld kwijt is ...
    Het gaat mij nu in eerste instantie alleen om het bewaren van geld en er zuinig op zijn. Als ze wat groter zijn en er goed op kunnen letten zullen we het zeker verhogen!
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Onze kinderen krijgen sinds hun 7de zakgeld. Toen €1 per week, vanaf 10jr € 1,50.

    We maken het bedrag over op hun eigen rekening, ze hebben een eigen pas en mogen deze in principe vrij besteden.
    Wat ze van opa's en oma's toegestopt of op hun kinderfeest krijgen gaat in de spaarpot. En dit is eigenlijk het enige wat ze besteden.

    Eigen geld gaat dan uit aan de bioscoop met vrienden, kermis, een boek oid.
    Het zakgeld op de rekening hebben ze amper ooit aangeraakt. Inmiddels een leuk bedrag geworden.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Het gaat ons er juist om dat ze er ook verder wat mee kunnen, behalve snoep kopen, en dat lukt je met 20 cent niet. Juist door het ook uit te (kunnen) geven leer je naar mijn idee wat over de waarde van geld. Ik vind het dus belangrijk dat dat ook kan.

    We zijn ooit zakgeld gaan geven omdat de oudste bij alles riep ‘dat wil ik!!!’ Vanaf toen was het antwoord ‘Je kunt hebt van je zakgeld kopen.’ Het vragen en vooral het zeuren werd daarna een stuk minder. Als ze het echt graag wilde, dan kocht ze het van haar zakgeld. Wilde ze het toch niet zo graag, dan was het ook meteen klaar (de mogelijkheid was er immers ;)). Meestal ging het om ‘flutdingen’ als slijm ofzo of om dingen als LOL ballen...geen Lego dozen van 150 euro oid, die dingen waren/zijn dus ook te doen van hun zakgeld.
     
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hihi - wij volgen het nibud hier enigszins in... Maar als ik bedenk dat een puber wél íéts met zijn/haar zakgeld mag kunnen doen - en we niet súperveel in 1x willen verhogen.. tja..

    maar sowieso zijn de verschillen groot bij iedereen hoor.. is me vaker opgevallen.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.281
    3.526
    113
    Hahahahaha :roflmao::roflmao:
    Nou het was zo, ik zei wil je helpen je kamer schoonmaken, krijg je 50 cent. Wist ik veel dat hij zo enthousiast te werk zou gaan, hij heeft er ook echt veel plezier in en mocht me er niet mee bemoeien, hij is een half uur bezig geweest.:oops: Na afloop kwam hij dus vertellen dat zelfs de binnenkant van zn kast en lades waren schoongemaakt. Andere plekjes zal hij ongetwijfeld vergeten zijn, maar dat maakt niet uit, neem ik de volgende keer wel weer mee. :p
     
    Athina vindt dit leuk.
  7. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Wat kan je hier van leren dan? Zakgeld is de eerste manier om te leren met geld om te gaan. Dat betekent rotzooi kopen, waar je niets aan hebt en je geld is op... jammer, geen geld voor iets anders. Sparen voor iets groters, mag, maar hoeft niet. Houdt dan welin dat je dat grotere nooit kan kopen of dat je moet wachten tot je verjaardag ofzo.
    Ik vertik het om LOL ballen of slijm voor haar te kopen. Een LOLbal kost al snel een tientje. Als ze dat wil, moet ze daar dus voor sparen. Of ze koopt elke week een action-rotzooiding en er komt nooit een LOLbal.

    zakgeld=leergeld.

    sparen met 0,20 ct? Waarvoor dan? En hoe lang dan?
     
  8. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Onze kinderen krijgen vanaf 4 jaar ofzo zakgeld. Eerst een euro, vanaf 8 hogen we dit op met 50ct per week.

    Sinds een aantal maanden hebben ze elk een pinpas. Hebben ze laten kiezen of ze het contant of op de rekening wilden, en wekelijks of per maand. Ze wilden per maand op de rekening, dus middelste (7) krijgt €5/maand, oudste (9) krijgt €10/maand. Ze hoeven hier geen klusjes voor te doen.

    Wbt geld kwijt raken, ze gewoon leren het direct in de spaarpot.

    Het geld uitgeven aan allemaal meuk is hier nu wel over, ze kopen samen spellen voor de switch enzo. Middelste wil nu sparen voor een hoverboard, dat zal nog een jaar of 2 duren voor ie zoveel heeft.

    Ik vind 20 cent per week ook wel erg weinig, dat is een tientje in een jaar.. bedragen van de nibud zijn voor 6 jaar €1-1,40, 8 jaar €1-2. Al hoef je je daar natuurlijk niet aan te houden :)

    Zakgeld is leergeld. Waarde van geld leren, en op=op.

    Het gezeur om allerlei dingen is hier ook stukken minder, want als ze iets willen hebben moeten ze het zelf betalen, al dan niet samen. Wij kopen tussendoor geen dingen meer voor ze (qua speelgoed, knutselspul etc)
     
  9. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Weet niet meer wanneer we begonnen zijn... is geleidelijk opgehoogd, groep 8 geloof ik tientje per maand, brugklas en tweede klas 25 per maand, nu in de derde vijftig per maand, maar daar moet ze ook best veel van doen. Alleen wat duurdere uitstapjes in vakanties betaal ik (9 jaar leeftijdsverschil en snap best dat ze soms liever met een vriendin iets leuks gaat doen dan met haar broertje van 4 op stap). Zo is ze gisteren voor 27 euro met vriendin plus vader naar Blijdorp geweest voor 27 euro (trein en entree). Van mij krijgt ze dan nog een tientje voor lunch etc, omdat die vader anders alles voor haar betaalt en dat wil ik niet. Zou ze ook krijgen als ze met ons mee gaat, alleen laat mijn gezondheid het niet altijd toe om zo vaak op stap te gaan. Maar als ze gaat winkelen in een andere stad krijgt ze hooguit een treinkaartje en kleedgeld mee. Dat kreeg ze eerst ook standaard 50 euro per maand maar vond ze niet fijn. Nu kopen we samen kleding en als ze met een vriendin gaat maak ik geld over op haar rekening. Ben ik goedkoper mee uit ;)
    Ze is overigens nog geen 13,5, dus werken kan pas over ruim anderhalf jaar. Ze wil wel verdienen maar dingen als folders lopen en wat op deze leeftijd wel mag is niet in te passen in haar schoolweek (gymnasium met een behoorlijk pittig rooster en erg veel huiswerk). Ze staat wel een paar keer per jaar met mij op rommelmarkten en krijgt dan in overleg een gedeelte van de opbrengst ook al is het niet haar spul wat we verkopen. Op kinderrommelmarkten moet er nu eenmaal een kind bij zijn en de jongste kan nergens afstand van doen en laat ik dus thuis ;). Als ze dus goed helpt verdient ze meer dan als ze alleen maar achter haar telefoon zit.

    Jongste is 4,5, krijgt nog niets en taalt er ook nog niet naar. Hij heeft wel bijna 1000 euro op zijn bankrekening staan wat hij van opa heeft gekregen en vrij mag besteden maar dat weet hij niet :p Dochter heeft dat geld wel uitgegeven in een jaar, maar wel in overleg en echt aan grotere dingen voor op haar kamer bijv.
     
  10. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.526
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoon van 9 kreeg 1€ p week toen hij naar groep 3 ging... maar hij kocht er nooit wat van, alles ging in zn spaarpot. Uiteindelijk vergaten we het helemaal.
    Nu krijgt hij afentoe geld van opas en oma en hij kan 2€ verdienen met autos wassen. Een enkele keer koopt hij daar Pokemon kaarten van. Maar hij heeft een hekel aan winkels en geen enkele behoefte om iets te kopen. Hij is alleen maar dol op lezen, maar daarvoor hebben we de bieb en om hem dat nou zelf te laten betalen.... dus nog steeds geen zakgeld hier:D
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Maar met 20 cent kunnen ze helemaal niks? Dan leren ze er niks mee.
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat geven jullie allemaal veel, en snel. Oudste is bijna 7,5 jaar en ik heb er nooit zelfs maar aan gedácht om al zakgeld te geven. Ik ben het, zelfs na het lezen van dit topic, ook niet van plan.

    Als ik haar vrij zakgeld zou geven, weet ik zo dat ze dat continu opdoet aan snoep en prullaria. Dat zijn nu net twee zaken die ik niet gratuit in huis wil hebben. Snoep krijgt ze voldoende, maar dat kind is een bodemloos vat dus ik zou echt niet willen dat ze zelf voortdurend aanvult met chips en snoep. En al die prullaria... Waar laten jullie dat allemaal in huis? Wij proberen net minder te consumeren, en al helemaal geen rommel zoals slijm. Maar als zij wekelijks een euro in handen krijgt, dan is het einde zoek.

    Misschien ben ik erg ouderwets, maar vinden jullie dat echt ok dat er op regelmatige basis zo'n rommel gekocht wordt? Of doen jullie kinderen dat niet?
     
    Bloem85, Amarens en Zonnestralen vinden dit leuk.
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.953
    7.882
    113
    Vrouw
    Ik geef ook nog geen zakgeld. Ik had er nog niet aan gedacht. Ik start denk ik liever op een gegeven moment met een kleding budget. Maar dan moeten ze wel al redelijk kunnen rekenen. Misschien denk ik er over een paar jaar anders over.
     
    Bloem85, Shakes en Amarens vinden dit leuk.
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier ook geen zakgeld, af en toe krijgen ze los geld en dat stoppen ze keurig in hun spaarvarken en doen daar verder niks mee. Het gaat veranderen als de oudste naar de middelbare school gaat denk ik.
    Pluralia verschrikkelijk, al die traktaties ook die ze krijgen met verschillende troep van de action, ik ben daar pertinent op tegen.
     
    cowgirl80, Zonnestralen en Shakes vinden dit leuk.
  15. tatie

    tatie Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.000
    89
    48
    Middelste is 8 jaar en krijgt wekelijks 50 cent op haar bankrekening gestort. Daar hoeft ze niks voor te doen en ze doet er ook vrij weinig mee. Een enkele keer koopt ze een cadeautje voor ons en in twee jaar tijd heeft ze er 1 x bij de action grappige gummetjes gekocht voor haar en haar vriendinnetje dat toen mee was. Ze spaarde tot voor kort niet bewust, maar nu hoor ik haar wel eens zeggen dat ze een eigen switch zou willen hebben. Dus ze heeft nu wel een spaardoel.

    Wij zijn bij haar twee jaar geleden begonnen met zakgeld in het handje, en we gaven dat altijd op vrijdag, ook toevallig haar zwemlesdag. Ze ging ook wel eens niet zwemmen (ziek of verjaardag) en dan kreeg ze dus wel gewoon zakgeld. Maar het hielp haar te begrijpen hoe duur iets was. Ze vroeg dan hoeveel iets kostte en dan rekenden wij voor: bv 6 keer zwemmen.

    Onze oudste zit in de eerste van de middelbare en hij krijgt nu een tientje per maand gestort. Hij heeft net een tv gekocht voor op zijn kamer; zelf gespaard van zakgeld en vooral cadeaugeld.

    Jongste krijgt nog geen zakgeld van ons. Wel laatst 20 euro van opa en oma voor kerst. Die gaat in haar spaarpot voor later.

    Wij hebben trouwens de regel dat ze er geen eten en snoep van mogen kopen en dat ze moeten overleggen als ze iets groters/duurders dan 30 euro willen kopen. Verder is het bedoeld als leergeld, al zou ik het eerlijk gezegd heel lastig vinden als ze het in mijn ogen over de balk zouden smijten...
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier valt dat in de praktijk best mee. Ze willen vaak wat duurdere dingen waar ze dus voor moeten sparen.
    Maar vooral de oudste heeft in het begin echt wel zo'n prullen periode gehad ja.
    Maar daar is zakgeld dus voor: om te leren.
    Man en ik zijn ook van het consuminderen, maar dat waren wij als kind niet. Een kind mag dat leren vind ik, je kunt toch niet verwachten dat ze in dit opzicht meteen perfect zijn??

    En ik ben benieuwd wanneer je het dan wel gaat geven. Ik denk nl dat elk kind zo'n periode heeft van geld verkwisten, en als je er langer mee wacht doen ze dat dus gewoon later.
    Logisch ook als je ineens "eigen" geld tot je beschikking hebt.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geen idee. Ik dacht altijd pas als ze naar het middelbaar gingen. Als ze alleen naar winkels beginnen gaan - dat is nu nog niet het geval. Zoals ik al zei: ik was er nog totaal niet mee bezig.

    En dat consuminderen: dat zij als kind dat niet snappen, dat is logisch. Maar ik wil al die rommel gewoon niet in huis. Ik word er nu al knettergek van, met een dochter die een rasechte hoarder is en elke kleine prul die ze ooit gevonden heeft wil houden én uitstallen. Dat is nu al een voortdurende strijd, laat staan wat het wordt als ze die collectie ook nog eens aan de lopende band kan uitbreiden.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Maar jij verwacht van een puber op de middelbare dat die zn geld verstandig uitgeeft:eek:?
    Ik weet niet of Belgische pubers anders zijn dan Nederlandse, maar dat kun je nog eerder van een jonger kind verwachten.
    Ik ben iig blij dat ze hier al met eigen geld om weten gaan voor ze naar de middelbare gaan. Waar invloed van klasgenoten ook heel groot is. En dan nog hoef je niet te verwachten dat ze altijd verstandig zijn.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    En over prullen bewaren kun je regels maken. Wijs 1 mandje/plankje aan waar het in/op mag. Vol= iets weg moeten doen.

    Zo heeft zoon een bakje met "natuurschatten". Bakje vol=iets eruit zodat er nieuwe schatten in kunnen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geen idee. Ik heb eigenlijk nooit echt zakgeld gekregen, daarom zie ik er misschien geen echte nood in.

    Krijgt een puber dan zo'n massa zakgeld dat ermee gek gedaan kan of moet worden?

    Ik ben vast heel naïef, maar dat is hier nooit aan de orde geweest.
     

Deel Deze Pagina