Vanaf welke leeftijd zakgeld?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door rijo, 27 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ligt ongetwijfeld aan het kind. Van mijn oudste zoon verwacht ik niet dat hij gekke dingen gaat doen met het geld, denk dat wij tzt met hem daar best afspraken over kunnen gaan maken. Dat consumeren en zo valt bij hem mee en hij vindt winkelen helemaal niks, scheelt ook. Denk dat zijn zakgeld straks voor een telefoonabonnement zal worden gebruikt en wellicht wat eten en drinken op school.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik weet niet wat jij massa's vindt, maar ik vind het niet goed om ons geld aan dat soort prullen uit te geven. Dus krijgen ze hier langzaam opgebouwd eigen geld om dat te kunnen kopen en daarbij te leren dat je soms moet sparen om iets te kunnen kopen.
    Zoon heeft laatst een grote lego set gekocht van gespaard zakgeld. Dat kopen wij echt niet zomaar voor hem. Het is een leermoment en hij was helemaal gelukkig met zn eigen gekochte set.
    Dochter koopt 10 LOL ballen voor dat geld, tja haar keuze.
    De oudste krijgt nu 10 euro per maand, maar volgens mij ben ik dan nog redelijk vrekkig.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat gebeurt hier ook, maar dat is met het geld dat ze krijgt van haar overgrootmoeder en nieuwjaar etc.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier krijgen ze met nieuwjaar geen geld?? En ook niet standaard van de oma's.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Prima toch? Hier dus wel :)

    Dat is typisch zoiets dat hoort bij de nieuwjaarsbrief. Hier toch.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mag ik vragen wat een nieuwsjaarsbrief is? Heb er nog nooit van gehoord.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    10 euro is toch prima? Hier krijgen ze iets meer, ongeveer 15 euro, dus dat scheelt niet zoveel.
    Weet alleen echt niet wat ik de oudste moet geven als hij straks naar de middelbare school gaat pff.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Is dat weer iets typisch Vlaams? :D

    Alle kinderen in de kleuterschool en lagere school (dus tussen 2,5 jaar en 12 ofzo) maken op school een brief om met nieuwjaar voor te lezen aan de ouders, grootouders en meters/peters. Een brief met beste wensen, meestal in rijmvorm. Die brief wordt standaard afgesloten met «van je kapoen X, plaatsnaam, 1 januari 20xx». De kleutertjes leren die vanbuiten, de groteren schrijven en lezen zelf. En dat voordragen gebeurt dan typisch op een nieuwjaarsviering, en dan krijgen die kinderen in ruil een centje.

    Een van de leukste tradities uit school, vind ik zelf. Niets zo schattig als een driejarige een rijmpje te zien voordragen voor zijn grootouders :) Blinkend van trots, zowel de kinderen als de grootouders.
     
    Youtan, rijo, Fristi2012 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Klinkt idd erg leuk! En ik denk iets typisch Vlaams inderdaad, had er nog nooit van gehoord.
     
  10. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.354
    113
    Home
    Oudste van 6 krijgt 1 Euro per week
    De middelste wil dit nu ook
     
  11. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier mogen ze er ook niet zomaar alles van kopen ;) . Ze moeten er wel goed over nadenken - dus het 'leren' is wel zéker binnnen mijn grenzen. Snoep is sowieso een no-go. En ondertussen kunnen ze dus sparen, zodat áls ze iets willen - het niet eindeloos is, omdat er al een beginnetje is gemaakt.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn kinderen doen dat idd niet nee. Dochter heeft vorig jaar een e-reader gekocht en spaart nu alles. Zoon heeft een paar dure sportschoenen ervan gekocht.
    De jongste koopt wel graag van alles, maar leg hem dan gewoon uit dat als hij iets langer wacht, iets groots kan kopen en doet dan ook (hij krijgt pas een paar week zakgeld).
    Snoep hebben ze nog nooit gekocht van hun zakgeld, al heb ik nooit gezegd dat dat niet de bedoeling was.
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Tja, als een kind geen kans krijgt leert ie ook niet om geen troep te kopen, maar om te sparen voor iets leukers.

    Bij ons krijgen ze vanaf hun 6de zakgeld, nu ruim 4 jaar, en geen 1 van de 3 kinderen heeft oiit daar snoep van gekocht. Want ze wisten vrij snel wat op=op betekende. En snoepjes liggem hier genoeg voor het oprapen in huis, en blijven ook over het algemeen liggen.
    Prularia ook niet. Ze hebben vrij snel geleerd dat het leuker is om te sparen voor bijv kermis. Van ons krijgen ze ieder €5 voor de kermis, en mogen zelf hun budget aanvullen met zelf gespaarde zakgeld.
     
    suus1983 en tuc vinden dit leuk.
  14. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn kinderen krijgen zakgeld vanaf hun 6e verjaardag. Dit wordt elke verjaardag verhoogd met 50 cent. Ze moeten het wel vragen, ik wijs ze er niet op.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar ze krijgt dus wel degelijk geld. Van haar overgrootmoeder of van nieuwjaar bijvoorbeeld. En dat moet ze deels sparen, en deels mag ze vrij besteden. En dan gaat dat dus wel op aan snoep en prullaria. Vandaar mijn bezorgdheid over wekelijks zakgeld...
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik denk dat ze het nu doet omdat het maar sporadisch is dat ze geld krijgt. Sparen heeft in haar geval geen nut, of dat ziet ze in elk geval zo.
    Bovendien kun je best wat sturen met het zakgeld geven. Voorrekenen wat ze kunnen kopen als ze sparen.
    En laten ervaren wat er gebeurd als ze niks meer hebben en iets moois zien.
    Dochter kwam er 2 weken voor het tina festival achter dat ze bijna blut was. En daar wilde ze ook wat geld uitgeven. Toen klusjes opgeschreven die ze kon doen om extra te verdienen.
    Zij was wel 10 destijds.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  17. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is nu 7,5, leert op school (groep 4) veel rekenen met geld. Ik merk ook nu een omslag dat zo ‘opeens’ de waarde ervan in ziet.

    We waren de zolder aan het opruimen en er mocht opeens van alles verkocht worden. Mevrouw wil graag een babyborn Grote Zus. (€50).
    Bijzonder genoeg, na 2 dagen is er al €30 verdient :eek: (ik zet het wel op marktplaatsplace van Facebook)

    Van de LOLballen is opeens de LOL vanaf geloof ik.
     
  18. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    #58 Fantykoekie, 31 dec 2019
    Laatst bewerkt: 31 dec 2019
    Hier nog geen zakgeld.
    Het geld wat hij heeft gekregen spaart hij wel netjes en hij wil regelmatig wat verkopen dus hij heeft al veel verdient.
    Hij zou het mogen uitgeven aan prullaria maar hij is aan het sparen voor een Tesla en zijn laboratorium. Hij wordt later drankjesman. Wil drankjes maken voor alle zieke kinderen ❤️ :roflmao:

    De enige keer dat hij prullaria wou kopen was toen er een verkoper aan de deur stond die kerstkaarten verkocht voor gehandicapte kindjes. Ik had echt geen geld in huis dus toen stond meneer ineens naast mij met zijn spaarpot voor de zieke kindjes. ❤️

    Misschien eens met mijn vriend bespreken wanneer we gaan beginnen met zakgeld. Hij wordt deze week 7 en zo te zien is dat wel een goede leeftijd.
    Aangezien hij niks opmaakt denk ik aan 2 euro per week. Dan kan hij mooi sparen.
    Als hij zoals mij een gat in zijn hand heeft zou ik 1 euro per week geven maar op dit gebied is hij echt zoals de papa.
    Hij is heel gemakkelijk met inschattingen maken of iets het geld waard is of niet en ik hoef maar te zeggen dat het plastic rommel is en dan zegt hij zelf al 'ow ja dan is de aarde niet blij' :roflmao:
     
    Youtan en Zonnestralen vinden dit leuk.
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Vanaf hun vijfde of zesde. Mijn oudste kan goed sparen, mijn jongste geeft nog steeds alles meteen uit. En baalt daarna dat hij allerlei onzindingen heeft gekocht i.p.v. wat duurders wat hij echt graag wou. Wie weet komt het inzicht nog eens.
     
  20. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Mag ik dit echt gewoon zielig vinden?
    Het is toch ook jullie taak om je kind te begeleiden dat ze het opruimen en in de spaarpot stoppen?
    Hoe kan een 8 jarige leren met geld om te gaan als ze zo weinig krijgt, dan snap ik dat ze er alleen maar snoep van kopen...
    Voor een lego set van amper 20 euro moet ze dan 100 weken sparen, meer dan 2 jaar, niet echt motiverend toch?

    Hier krijgt zoon 10 jaar 2 euro per week, dochter 13 krijgt 20 euro per maand (ong 4.5 euro/week). en ze krijgt geld om 1x per week een broodje op school te eten, ong 2,50/ week.
    Hij spaart en koopt er bv een nieuwe gameheadset van of een spelletje.
    Zij koopt een eigen bioskaartje of wat makeup of kadootjes of andere uitjes.


    Zakgeld is leergeld, ze leren met geld omgaan, daar horen niet logische keuzes bij, want weg is weg.
    Als je dan niet vroeg genoeg leert, dan leren ze niet dat het ook op kan of dat ze ergens voor moeten sparen of ervoor moeten werken.
     
    dds vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina