Hi Dames, Ik probeer het een beetje kort te houden, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken Ik vraag me af of iemand dit heeft gehad? De hele zwangerschap heb ik al een kleine buik, en ben niet veel aangekomen (nu ongeveer 7 kilo) Ik heb ook de hele zwangerschap me daarover een beetje zorgen gemaakt, en dit ook de vlos verteld. Het komt namelijk omdat mijn eerste kindje (een zoon erg klein was bij de geboorte 2615 gram) Maar hij is geboren bij 38 weken en 3 dagen. Niet te vroeg dus. De arts zei ach het is gewoon een kleintje. Maar nu ben ik van de 2e zwanger (een meisje) en nu is mijn buik nog kleiner dan bij mijn zoontje en ik loop ook 2 a 3 kilo achter dan bij mijn vorige zwangerschap. Vorige week toch maar weer gezegd tegen mijn vlos en ze voelt iedere keer als ik daar kom en dan zeggen ze, ja de baby groeit goed. Maar de laatste keer (vorige week donderdag) toen had ik een andere vlos en die zei, hmmm de baby heeft weinig massa. Ik werd doorverwezen voor een groeiecho en die heb ik inmiddels afgelopen vrijdag gehad. Ze schatten mijn meisje nu op 2150 en ik ben morgen al 36 weken zwanger!! Ik maak me dus zorgen... want stel je voor als ik bij 38 weken beval.. dan is ze dysmatuur... Aankomende woensdag een afspaak gekregen bij de Gynecoloog in het ziekenhuis, dan krijg ik ctg en een echo.. ik ben erg benieuwd wat ze daarna gaan doen.... iemand dit ook gehad? en hoe betrouwbaar is zo'n groei echo?? Moet ik me zorgen gaan maken? Probeer al zoveel mogelijk te rusten, maar ja ..is zo moeilijk met een manneke van 3 jaar die erg actief is..
oh jee, ik had willen zeggen dat een echo niet alles zegt.. Ties werd geschat op 5-6 pond met 40 weken, maar toen hij werd geboren met 40+0 woog hij precies 7 pond. maar gezien jouw ervaring met je zoon is het misschien anders. meisjes zijn vaak wel lichter dan jongens dus misschien valt het wel mee. succes!
Ik ben zelf in me hele zwangerschap maar 6 kilo aangekomen dus een kilo minder als jij... maar heb ook groeiecho gehad en ze denken dat hij zo met 7 pond na buiten komt... dus ietjes flinker... ik zeg alleen maar zo zolang het gezond is en niks makeert ook al is hij of zei te groot of te klein zolang maar gezond is vindt ik het goed...
Ik heb tijdens mijn zwangerschap 2 weken flink stress gehad. Mijn vader moest met spoed een open hart operatie ondergaan. Ik ben bang dat mischien dat de oorzaak is? of iets met de placenta? Ik hoop dat ze het woensdag gaan uitzoeken. De vlos had ook tegen mijn man gezegd dat heel misschien de baby gehaald werd als ze verder niks meer aankwam... pff ik vind het erg spannend.. hoop dat alles in orde is
Hoi hoi, Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Ik loop bij een gyn onder controle en deze baby is vanaf 26 weken al te klein. Ik heb vanaf toen elke 2 weken een groei en doppler echo gehad. Maar de doorbloeding in de navelstreng is goed. Het hoofdje loopt 4 weken achter en het buikje 5! Het beentje ligt precies op schema. Vandaag heb ik weer een echo gehad en mijn baby word geschat op 2054gram en ik ben nu 36+1 weken. Een kleintje dus. Op de groeicurve zit hij een stuk onder de onderste lijn. Maar hij groeit wel alleen dan op zijn eigen lijn. Ik maak me ook erg druk omdat ik volgende week word ingeleid en het geschatte gewicht is dan 2200 gram. Ik heb ook een kleine buik en ben pas 3,5 kilo aangekomen. Omdat alles er goed uit ziet kunnen ze bij mij geen reden vinden voor de kleine groei. Maar vanwege mijn voorgeschiedenis en de omdat de baby toch erg licht is word ik volgende week ingeleid. Omdat ik ook nog eens minder leven voelde moest ik vanaf vorige week dinsdag om de dag naar het ziekenhuis voor het ctg. En as woensdag moet ik weer en dan hoor ik van hoe of wat. Groetjes
Mijn zus dr buikje was ook niet echt groot en haar dochter is ergggggggggggggggg klein geboren... met ongeveer 2240 gram misschien minder... Haar zoontje was groter... .. ze dragen nu zelfs dezelfde luier maat... En hij is pas 4 maanden oud en zij 2 jaar oud... Maar ze is gezond en volgens het consultatiebureau is haar lengte goed voor 2jaar.. (alleen eet ze slecht) Maar wel raar dat de ene VK zegt dat het goed groeit en de ander niet... Ik zou me maar niet teveel zorgen om maken... Ik was trouwens zelfs ook heel klein geboren.. Mijn moeder woog toen ze zwanger was van mij 45 kilo... (wel door alle stres enzo eromheen) Ik was ook zo een 2200 gram... En alles werkt bij mij (god zij dank) succes.
Bedankt voor jullie reacties. @ jenifer, oei jij maakt dus nu ook een erg spannende tijd mee! Vind jij het ook zo eng met die schattingen van een echo? Misschien is het wel meer of minder? Ik probeer nu extra rust te nemen, veel liggen enzo, ik hoop dat het werkt, en dat de baby nu toch wat extra's binnen krijgt ofzo. Mijn zoontje is met 2615 gram geboren, ook een kleintje, maar bij de eerste zwangerschap hebben ze het er nooit over gehad, maar tijdens de bevalling ging zijn hartslag achteruit. Daar ben ik nu erg bang voor, dat dit kindje het tijdens de bevalling het ook benauwd krijgt, en ze heeft bijna niets bij te zetten. In iedergeval heel veel succes woensdag. Ik moet woensdag ook voor de ctg en een extra echo.. dus we moeten samen nog een dag in spanning zitten!
@bella, ook mijn angst is dat de baby zijn hartslag daalt tijdens de bevalling. Ik weet niet precies hoe vaak ze fout zitten met de metingen maar bij mij zie je echt dat de baby vanaf 26 weken onder de onderste lijn zit. Woensdag heb ik een dubbele afspraak staan om het inleiden te bespreken en een datum te prikken. Jij ook succes woensdag!
@ Jenifer: Bij mij hebben ze afgelopen vrijdag pas de groei echo gedaan en toen zat ik op de onderste lijn. Ik heb bij 26 weken een pret echo gedaan en toen liep ze nog goed. Ik hoop echt dat de schatting van de echo de laatste keer niet goed was. Hebben ze ook een keizersnede met je besproken? Mijn vlos had het erover bij mij???
Ik heb op de dag dat ik bevallen ben (op de uitgerekende datum) nog een groeiecho gehad. Hij werd geschat op hooguit 25oo gram. Ik ben s' nachts bevallen van een gezonde zoon van 3350 gram! Ik ben nu ook nog maar 1 kilo aamgekomen, maar moet zeggen dat ik me daar niet meer zo'n zorgen om maak. Ik kan me voorstellen dat het voor jou anders is gezien je eerste kindje ook niett zo zwaar was, maar hij is gezond toch en doet goed? Sterkte, hoop dat het allemaal wel mee valt!
@bella, nee dat hebben we niet besproken. Wel dat de baby na de bevalling moeite kan hebben met zijn glucose en met zijn temperatuur. Maar woensdag word alles besproken dus het zou nog wel kunnen. Ik ga morgen even een lijstje maken met vragen omtrent de bevalling. Hopelijk worden we verrast met een baby die zwaarder is
@ Jenifer Heel veel succes morgen bij de gyn. We duimen maar dat ons kindje flinker is dan op de echo....
Hier met 33+6 groeiecho gehad...schatting 1500 gram... uiteindelijk met 34+6 geboren met 1840 gram... zaten er dus ook een stuk naast
@ Bjornpijl, jeetje dat scheelt inderdaad wel wat! Wat een kleintje he? @ Jenifer: Ik ben vandaag naar het ziekenhuis geweest, ze hebben weer een echo gemaakt. Het kindje is van 2150 naar 2200 gegaan ( weer een schatting natuurlijk) Ik had nog voldoende vruchtwater en de navelstreng was goed. Ze kunnen geen oorzaak vinden waarom ons meisje zo klein is, ze heeft een groeiachterstand van 2,5 week. het rare is dat de beentje wel gelijk lopen. Dat vind ik wel apart. De gyn zei, dat de baby 30 gram per dag aankwam, maar ik denk onze baby niet als het vrijdag nog 2150 woog en nu 2200. Ik moet nu wekelijks onder controle. Ik ben benieuwd hoe het met je is gegaan.. grt Bella
Ik ben geweest en ik moet nog steeds elke 2 dagen komen voor het ctg. En op maandag weer een groeiecho. Het ctg is om te kijken of de kleine het nog goed heeft in de buik. Omdat ik hem ook een paar dagen wat minder voelde bewegen. Dus ik heb vrijdag een ctg en maandag dan een ctg en groeiecho en controle. En bij mijn baby loopt het beentje ook goed. Mijn baby heeft een achterstand van 3,5 a 4 weken. De mijne was eergister 150 gram lichter als de jouwe nu is. Bij mij kunnen ze ook geen oorzaak vinden. Dus ze zeggen dat het "gewoon een kleintje" is. En het inleiden willen ze nu bij 38 weken doen om hem nog even te laten groeien. Maar mocht op de ctg of opde echo blijken dat hij het niet goed meer heeft dan word hij gehaald. Pppfff, ben er maar druk mee. Maar ik heb alles over voor deze beeb. Groetjes
@ Jenifer, Sorry voor de late reactie, maar we hebben een druk weekje gehad. Niet vanwege de zwangerschap maar mijn man heeft zijn autootje total loss gereden gelukkig is mijn man ongedeerd!!Maar we zijn de hele week al op zoek naar een nieuwe auto. Hij werkt een half uur hier vandaan en wil snel een nieuwe auto omdat hij bang is dat hij straks niet op tijd is als ik ga bevallen.. stress stress (niet goed voor de baby) Voor jou nog een weekje te gaan!! Ik ben heeeeeel erg benieuwd wat het geboorte gewicht straks van je kindje is! Ik moet woensdag weer naar het ziekenhuis ben benieuwd hoeveel ze is aangekomen...
ik was zelf ook zo'n pukje, woog nog geen 2600 gram terwijl ik te laat ben geboren. Ben altijd klein gebleven, mijn broertje, die 14 maanden jonger is dan ik, had binnen no-time een grotere kleding-maat. Volgens mij hoeft het niet altijd erg te zijn.