Hoe bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door brechje, 11 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brechje

brechje Actief lid

21 apr 2009
    341
    0
    0
    Het duurt ongeveer nog 14 weekjes voordat het bij mij zover is.
    Ik zou in eerste instantie gewoon liggend de bevalling doen.
    Maar nu las ik laatst dat iemand het staand had gedaan.
    Is dit fijner,minder pijnlijk ? heeft hier iemand ervaring mee.
    Dezelfde vragen eigenlijk over het in bad bevallen.
    Ik ben zelf vrij kortademig en 'zoek' een manier om het voor mij zo 'makkelijk' mogelijk te maken.

Graag hoor ik jullie ervaringen.
    Mss helpt het mij om een besluit te nemen.

alvast bedankt :)

2. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    ìk denk dat je zo iets pas kan beslissen als het zo ver is, dan weet je wat voor jou het prettigst voelt.

zowiso denk ik dat in bad bevallen wel aangenaam kan zijn door de warmte van het badwater, maar ik heb er zelf geen ervaring mee, en wie weet als je het doet, vind je het helemaal niets

dat zijn dingen die je denk ik dus echt dan pas weet en je niet op voorhand kan beslissen.

3. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik had heel graag op een baarkruk willen bevallen. Doordat je dan 'rechtop zit' werkt de zwaartekracht in je voordeel ;)
    Doordat ik uiteindelijk in het zkh beviel met in beide armen een infuus enzo ging dat niet meer, maar nog steeds denk ik dat dat de beste/meest logische houding is om te bevallen... Bespreek het met je VK. Die weet er alles van en dan kun je ook meteen vragen of een baarkruk evt altijd op het moment zelf in de buurt is.

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Dat weet je nooit van te voren.
    Heb de baarkruk ook een keertje geprobeerd maar toen kotste ik alles onder...

5. Gizzy3378

Gizzy3378 Actief lid

18 okt 2010
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb de weeen liggend opgevangen..Toen ik mocht persen mocht ik op de baarkruk,ik kreeg me toen een rugweeen dat ik wel graag weer wou liggen...

6. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Poeh, staand bevallen lijkt mij veel te vermoeiend. En dat is bevallen opzich al! Haha. Ik ben tijdens de persweeën van bed af gegaan om op de baarkruk te gaan zitten en moest echt ondersteund worden door man en vk want ik had de kracht niet om te blijven staan. Maar goed, dat zal idd voor iedereen weer verschillend zijn.

Je kunt je natuurlijk van te voren al wel het 1 en ander voornemen maar het daadwerkelijke besluit maak je toch op het moment zelf.

7. fafa

fafa Niet meer actief

ik ben op een baarkruk bevallen en vond het super!

Ik had alle weeen al staand/hangend opgevangen, maar moest op een gegeven moment gaan liggen om de vliezen te laten breken. Niet lang daarna begonnen de persweeen en ik wist niet hoe ik het had, en wat ik ermee aan moest... maar op het moment dat ik op de baarkruk zat viel het kwartje: toen voelde ik precies wat ik moest doen; waarschijnlijk omdat het hoofdje dan precies op de goeie plek hangt. En in 3 persween had ik mn meisje eruit gewerkt.

En wat anderen al zeiden; je weet nooit wat voor jou gaat werken. Maar ik was heel blij dat ik de vk had gevraagd om cde kruk mee te nemen.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Probeer gewoon uit wat jij op dat moment prettig vindt. Daar kun je je nu nog geen reële voorstelling van maken. Wel is het fijn om nu alvast te horen welke mogelijkheden er allemaal zijn, dan ben je misschien wat beter voorbereid.

Bij nr. 1 heb ik de meest pijnlijke ontsluitingsweeën zittend op een krukje onder de douche opgevangen. Liggen vond ik helemaal niet fijn, werd daar echt beroerd van.
    In de overgang naar persen, dus het allerlaatste stukje ontsluiting, wilde ik staan of op m'n knieën zitten, leunend op een muurtje of de schouder van m'n vriend.
    Het persen heb ik afwisselend liggend, zittend (baarkruk) en liggend gedaan. Juist die afwisseling maakte het 'te doen', ook al is het verplaatsen op dat moment erg moeilijk. Bij de eerste heb ik ruim 1,5 uur geperst, dus afwisseling was wel nodig en dat stukje op de baarkruk heeft misschien wel geholpen om meneers grote hoofd erdoorheen te krijgen.
    Ik heb astma en ben de laatste maanden van de zw erg benauwd geweest, kon nooit langer dan een paar minuten op mijn rug liggen. Tijdens de bevalling heb ik daar totaal geen last van gehad; het grootste deel van 1,5 uur persen heb ik op m'n rug gedaan.

Bij de tweede was alles anders. Zitten op de douchekruk vond ik niks, ik stond liever voorovergebogen om de weeën op te vangen, of op handen en knieën, of op m'n knieën terwijl ik ergens overheen leunde, beetje wiegend met m'n kont (en dan vriend heel hard op m'n onderrug laten drukken). Tussen de weeën door wilde ik liever op m'n zij liggen om te rusten. Alleen de weeën kwamen zo snel op elkaar, dat ik er niet goed in slaagde steeds de juiste houding te vinden. Persen heb ik liggend op m'n rug gedaan, hoewel, ik heb eigenlijk niet geperst. Ik voelde persdrang opkomen, moest de vk laten toucheren en op dat moment braken de vliezen en voelde ik gelijk het hoofdje staan. 3 persweeën later had m'n dochter zichzelf gelanceerd.

Probeer van alles uit en bepaal dan wat je wel en niet fijn vindt. Leg je zelf van tevoren niet te veel vast, want wat nu prettig lijkt, is dat misschien helemaal niet voor jou, op dat moment.

9. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Ik kon jammer genoeg niet van het zh bed af ivm banden en allerlei toeters en bellen aan me lijf maar jeeh wat had ik graag gelopen!
    Ik had alleen rugweeen en ik blijf erbij dat die liggend niet te doen zijn!

10. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Ik heb liggend op mijn rug de ontsluitingsweeën opgevangen en dat was niét tof! Maar het kon niet anders, lag aan de ctg.

11. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik heb alleen maar rugweeën gehad en kon die alleen op handen en knieën nog nog een beetje opvangen, ook mijn vriend moest dan heel hard op mn onderrug drukken. De bevalling zelf heb ik liggend gedaan, mijn vk vroeg nog of ik die ook op handen en knieën zou willen doen maar dat leek me helemaal niets op dat moment!

@ Mausie, wat toevallig! Zie aan je handtekening dat jou dochter geboren is op 22 januari 2011, die van mij is geboren op 22 januari 2010 :)

12. brechje

brechje Actief lid

21 apr 2009
    341
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties en het delen van de ervaringen tot dusver.

Kan me voorstellen dat het voor iedereen weer anders is en op het moment zelf natuurlijk anders kan gaan dan wanneer je zelf had gepland.

maar ik ben blij te lezen hoe jullie ervaringen zijn en om dat te delen.
    Tis voor mij de eerste keer en mss denk ik er ook teveel over na :)
    Maar het kan nooit kwaad om het eens te vragen hoe of wat :)

13. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.208
    1.264
    113
    Centrum België
    Hi, ben in bad bevallen en vond het echt super. Wil nr 2 ook op die manier proberen!

charity, mijn dochter is ook van 22/01/2010. Nu uitgerekend op 20/01/2012

Deel Deze Pagina