Vanaf welke week slikt een baby vruchtwater in?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dee1987, 4 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dee1987

Dee1987 Lid

21 jul 2014
    7
    0
    0
    Vrijwilliger bij de kringloop
    Meppel
    Hallo, heb op het forum gekeken maar kon niks vinden over dit onderwerp dus hier mijn vraag. Vanaf welke week in de zwangerschap begint een baby vruchtwater in te slikken?
    Ik lees voornamelijk dat het zo rond 12/13 weken is.
    De reden waarom ik dit vraag is omdat ik twijfel over de uitgerekende datum. Volgens de verloskundige zat er een week verschil in met de berekening van de huisarts..geen probleem, dat is heel goed mogelijk. Ze was er niet helemaal zeker van dus stelde ze voor 2 weken later nog een termijn echo te maken. Maar ook tijdens die meting had ze veel moeite met meten omdat onze druif heerlijk aan het spartelen en bewegen was. Ze is overgegaan op een inwendige echo omdat dat duidelijker is. Je raad het al, baby was net gedraaid waardoor je van bovenaf schuin op de baby keek. Uiteindelijk heeft ze toch 2 metingen gedaan maar net op momenten dat de baby in elkaar gedoken lag.
    En weer zou ik een dag korter zwanger zijn. (9 weken en 5 dagen)
    Begrijp me niet verkeerd, de vk zal ongetwijfeld haar werk goed doen maar mijn vriend en ik twijfelen heel erg of het wel klopt. Op de echo was namelijk te zien (en de vk vertelde het ook) dat de baby vruchtwater had geslikt. Ook waren er al heel duidelijk twee hersenhelften.
    Is bijna 10 weken niet een beetje vroeg daarvoor?:(

2. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Wat betreft vruchtwater slikken weet ik niet, maar op dit termijn groeite de baby zo hart, scheelt zo 1-2 cm per week. Volgens mij was hij bij mij ongeveer met 9 wkn 2,5 cm, 11wkn 4,5 en 12 wkn ruim 6. Dus er kan best wat verschil in zitten als hij niet recht ligt, maar dat is dan een verschil van dagen en niet 2 weken. Bij mij was duidelijk verschil tussen 11 en 12 trouwens dat we met 12 goed wervelkolom konden zien.
    Ik heb 1 echo ergens anders gehad vanwege onderzoek waar ik aan meedoe, blijkt wel dat het verschil uitmaakt met welke aparatuur je meet, zat enkele dagen verschil in met meting van de verloskundige. Kwam daar meer overeen met wanneer ik dacht mn ei te hebben.
    Maar heel veel maakt het ook niet uit, ga er vanuit dat ze er misschien een paar dagen naast zitten maar geen weken. Waarschijnlijk beval je toch niet op die datum, het gaat alleen van belang zijn als je veel te vroeg of laat gaat bevallen, maar dan gaan ze volgens mij toch weer met echo kijken hoe het met je kindje gaat.

3. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Nee hoor. Ik heb bij 13 weken een nekplooimeting gehad en het kindje lag daarvoor ook niet helemaal goed. Om de tijd te vullen keek e ook naar andere dingen en toen zei de echoscopist ook dat de baby al duidelijk 2 hersenhelften heeft. Die ontwikkeling gaat allemaal erg snel. Ook waren de darmen en maag gevuld dus waarschijnlijk slikt een baby dus al vruchtwater in.
    Wat betreft de termijn echo en lengte van je zwangerschap; bij elke echo die je krijgt kan de uitgerekende datum weer veranderen. Je kindje groeit en de afmeting hoort bij een bepaald aantal weken. Nu in deze fase waarin je baby nog erg klein is kan 1 mm verkeerd meten betekenen dat je 1 week langer of korter zwanger bent. Ze kunnen dat nooit exact vaststellen.

4. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Wat vruchtwater drinken betreft weet ik het niet, maar toen ik 9+5 was zag ik bij de vitaliteitsecho heel duidelijk twee hersenhelften. Heel bijzonder.

5. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    naar wat ik weet begint dat in de 12e week. Het vruchtwater inslikken..

6. Dee1987

Dee1987 Lid

21 jul 2014
    7
    0
    0
    Vrijwilliger bij de kringloop
    Meppel
    Bedankt voor de reacties. Het maakt op zich niet heel veel uit maar mijn gevoel zegt dat het gewoon niet klopt. Juist omdat dat kindje in een houding lag waarbij je niet de volledige lengte kan meten (van hoofd tot stuit, excl. beentjes)
    Maar goed we zullen het zien..komt vast goed ;)

Deel Deze Pagina