Welke hooikoorts medicijnen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door yossie, 7 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Welke hooikoorts medicijnen gebruiken jullie/ kunnen veilig tijdens de zwangerschap gebruikt worden?

Ik ben vannochtend naar de Apotheek geweest en gevraagd om medicijnen voor tijdens de zwangerschap, daar kreeg ik tabletten mee met Cetirizine. Er stond nog een vrouw te wachten en zij gaf aan dat zij vorige week met dezelfde vraag kwam, en geen medicijnen kreeg omdat die er niet waren. Maar de Apotheker gaf echt aan dat deze gebruikt kunnen worden tijdens de zwangerschap.

Maar nu lees ik net de bijstluiter en daar staat:
    Over gebruik van cetirizine in de zwangerschap bij de mens bestaan slechts beperkte gegevens. De tabletten dienen niet te worden ingenomen tijdens de zwangerschap tenzij dit absoluut noodzakelijk is....

Dus ik twijfel! De HA neemt helaas niet op, dus die probeer ik dadelijk ook nog eens.

2. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Net de HA assistent gesproken en zij adviseerde mij deze medicijnen toch niet te nemen, tenzij idd heftige klachten en alleen voor kortere periode. Wat slecht dat dit bij de apotheek niet aangegeven werd, ik ben niet voor niets daar heen gegaan ipv naar de drogist:x:x:x

3. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Ik heb het 4 weken genomen en geen probleem :D
    Ik functioneer anders echt niet. Ik gebruik ook Cetirizine.

Wat lastig is met (deze) medicatie, er is gewoon geen onderzoek naar gedaan. Ze kunnen geen wetenschappelijk onderzoek doen op zwangere vrouwen, dat is onethisch;).
    Máár wat er wel bekend is dat deze medicatie al vele jaren wordt gebruikt door zwangere vrouwen en dat er geen vervelende gevolgen zijn voor de ongeboren vrucht....
    Ik heb er voor gekozen om het wel te gebruiken, omdat ik begrijp waarom ze het afraden. Maar dat betekend voor mij ook dat ik 2 maanden thuis moet gaan zitten met ramen en deuren dicht.

Maak jij je eigen afweging maar. Succes ;) (en je apotheek had meer gelijk dan de assistente van de huisarts.....)

4. UsMiracle

UsMiracle Actief lid

8 jan 2011
    119
    5
    18
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hey,

Ik gebruik voor mijn hooikoorts een neusspray Budesonide 100.
    De HA adviseerd mij verder geen medicatie te nemen vanwege de zwangerschap.
    Sterkte!

5. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    ik gebruik normaal gesproken ook cetrizine, maar nu dat ik zwanger ben mocht ik het absoluut niet innemen van mijn vk.
    Geen een medicijn mag ik gebruiken, dus zo min mogelijk in de ogen komen, en zo min mogelijk proberen te niezen haha

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik gebruik loratidine (tegen huistofmijt, maar is ook goed bij hooikoorts). Mijn eerste zwangerschap was in de VS en daar is het goedgekeurd voor zwangeren. Nu ook in NL en de vk en de huisarts vinden het goed. De pilletjes zijn gewoon bij de drogist te koop (ik heb gelukkig een jaarvoorraad potje uit de VS, best duur als je het echte dag moet slikken...)

7. Loes83

Loes83 Niet meer actief

Hoi,
    Ik ben voor de hooikoorts toevallig afgelopen woensdag naar de ha geweest.
    Al eens eerder gebeld, maar daar vertelde de assistente dat er geen medicijnen waren. Ik afgelopen woensdag toch met mijn klachten naar de ha, maar deze vertelde mij ook dat cetrizine op eigen risico was.
    Er was wel een medicijn (ben de naam even kwijt) maar dan mag je geen auto rijden.

8. Minerva

Minerva Niet meer actief

Over dit onderwerp worden regelmatig topics geopend. Misschien een tip om even de zoekfunctie te gebruiken? In alle topics kom ik in grote lijnen namelijk ook steeds weer dezelfde informatie tegen :)

Ik dit topic even "updaten" met info die ik recentelijk van de verloskundige heb gekregen:
    Antihistaminica en zwangerschap (bron: RIVM en Famacotherapeutisch Kompas)
    Let op: bij de opsomming hierboven gaat het dus om de werkzame stoffen in de antihistaminica.

9. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    De HA adviseerde me t ook niet te nemen, liever iets lokaals omdat dat minder in je bloed komt. Ze heeft me neusspray budesonide voorgeschreven. Als mijn klachten nu echt hevig waren... Maar t zijn voornamelijk enorme niesbuien.

Deel Deze Pagina