Gisteren was ik voor een normale controle bij de verloskundige, 29 weken zwanger. Tot nu toe verloopt alles goed, ook 20 weken echo was in orde. En nooit problemen gehad met de baby. Toen ze het hartje luisterde bleek het niet goed te zijn. Dit was ook duidelijk te horen. Gelijk doorgestuurd naar ziekenhuis voor ctg en echo. Hieruit bleek dat het hart er op zich goed uit ziet, maar niet goed klopt. Extra systolen om de 3 tot 6 hartslagen. Natuurlijk zijn we erg geschrokken. We kregen te horen dat het vaak vanzelf over gaat, maar dat we extra onderzoek moeten doen om te kijken of er wel of niet sprake is van een hartafwijking in het Erasmus/Sophia ziekenhuis. Daarnaast heeft het ziekenhuis de zwangerschap overgenomen en daar heb ik dinsdag weer een afspraak. Als er niets uit de GUO komt blijf ik onder behandeling bij dit ziekenhuis en anders bij het Erasmus/Sohia. Op internet is er weinig te vinden. Zijn er onder jullie die dit meemaken of hebben meegemaakt?
Ja hier! Bij ons sloeg het hartje 3 x dan even niet en dan 2 keer heel snel achter elkaar. Maar al bij de 20 weken echo ontdekt. We zijn nu een week of 4 verder en de extra systolen zijn verdwenen. Hopelijk blijven ze weg. Komt echt heel veel voor en als het hartje er verder goed uitziet moet je je niet te druk maken benadrukte mijn gyn. Voor of vlak na de bevalling is het bij bijna alle kindjes weg. Zag het hartje er bij de 20 weken echo goed uit? Geen opvallende zaken? Het klinkt akelig en ook wij schrokken erg, maar vandaag toevallig weer een echo gehad en het hartje klonk helemaal goed. Heeft met onrijpheid van het systeem te maken. Goed dat ze er extra naar gaan kijken, want dat moet natuurlijk wel. Ik krijg dus sinds een aantal weken elke week controle
Heel erg bedankt voor je reactie. Bij de 20 weken echo en ook gisteren bij de echo zag het hartje zelf er goed uit. Hopen dat het bij ons ook snel weer over gaat! Wat ik alleen niet goed begrijp is dat het eerst steeds goed was en nu opeens niet meer. Want dan zou je toch zeggen dat het al die tijd niet goed had moeten zijn? Hoe verder je bent hoe meer ontwikkelt het hart toch?
Dat het hartje er verder goed uitziet is een heel goed teken hoor! Wat ik begreep is dat het ten alle tijden kan voorkomen. Soms idd heel vroeg, soms later in de zwangerschap. Of mss is het nooit eerder opgevallen? Wat ze niet willen is dat het hartje veel te langzaam of juist veel te snel gaat kloppen (jogging foetus) want dat isvoorhet kindje heel vermoeiend. Hopelijk concludeert de gyn van het sophia dat het hartje er goed uitziet en gaan ze je alleen monitoren.
Vandaag het onderzoek gehad. Er was geen hartafwijking te zien op de echo. Wel nog de onregelmatige hartslag. Moet wekelijks op controle blijven, omdat het mogelijk is dat de hartslag gaat stijgen (boven 200 slagen). Dit is te zwaar voor het hartje om vol te houden, maar dat kan dan met medicatie worden opgelost. Overigens komt dit niet vaak voor zeiden ze. Het kan zijn dat de onregelmatige hartslag over gaat tijdens de zwangerschap. Als dit zo is moet ik nog twee weken onder controle blijven en mag dan terug naar de verloskundige. Aangezien ik al bijna dertig weken ben, ga ik er maar van uit dat ik bij het ziekenhuis onder controle blijf. Het kan ook tijdens de bevalling verdwijnen of na de geboorte nog aanhouden. In het laatste geval moet de baby twee dagen in het ziekenhuis blijven en onder controle van de kinderarts. Voor ons was het een hele opluchting en ik ben de spanning nu kwijt. Het was een heftige week.