Zwangerschap knaagt aan het geheugen Uitgegeven: 25 oktober 2007 09:18 Laatst gewijzigd: 25 oktober 2007 09:30 NIJMEGEN - Veel vrouwen hebben het gevoel dat hun geheugen tijdens de zwangerschap wat minder goed functioneert. Dat gevoel kan kloppen, zo blijkt uit onderzoek van Guido van Wingen in het UMC St Radboud. Door een verhoging van het zwangerschapshormoon progesteron kunnen vrouwen gezichten bijvoorbeeld slechter onthouden en herinneren. MRI-scans laten zien dat het hormoon inderdaad de activiteit beïnvloedt van hersengebieden waar herinneringen worden gevormd en opgehaald. Progesteron is een hormoon dat delen van de hersenen, zoals de amygdala, kan beïnvloeden. De amygdala speelt een rol bij angstgevoelens, maar is ook betrokken bij het opslaan en ophalen van herinneringen. Guido van Wingen, verbonden aan het FC Donders Instituut van het UMC St Radboud, heeft de effecten van dat progesteron op het geheugen nader onderzocht. Geheugenprestatie Gezonde vrouwen kregen een eenmalige dosis progesteron, vergelijkbaar met de hormoonconcentratie bij zwangere vrouwen. Deze vrouwen konden nieuwe gezichten slechter onthouden. Bovendien bleken eenmaal opgeslagen gezichten ook slechter uit het geheugen op te diepen. Tijdens het onderzoek werden MRI-opnames van de hersenen gemaakt. Van Wingen: Op die hersenscans zien we dat twee gebieden in de hersenen - de amygdala en de fusiform gyrus - minder actief zijn tijdens het bekijken en opslaan van de gezichten. Progesteron Progesteron remt deze twee hersengebieden af, waardoor de gezichten minder goed in het geheugen worden opgeslagen. Hoe sterker de remming van deze hersengebieden, des te groter de achteruitgang in geheugenprestatie. Progesteron belemmert niet alleen de opslag van herinneringen. Ook het oproepen van de wél opgeslagen beelden verloopt moeilijker. Van Wingen: Hier zien we een duidelijk verband met - opnieuw - de fusiform gyrus en de prefrontale cortex. Spin We zien dat bij vrouwen een verhoging van het progesteronniveau, vergelijkbaar met de zwangerschap, een duidelijk remmend effect heeft op de amygdala. En dat de amygdala op haar beurt als een spin in het geheugenweb ook in andere hersengebieden de geheugenvorming afremt. (c) ANP
Ik ook, word soms echt knettergek van mezelf! Had eerst niet eens een agenda nodig, die zat in m'n hoofd. Maar nu.... Ik vergeet ALLES! Ik loop elke dag wel een paar keer ergens heen met een bepaald doel en als ik er ben of er heen loop ben ik kwijt wat ik nog maar ging doen.. Ik ben een verhaal aan het vertellen en midden in een zin ben ik alles kwijt en heb een blackout. Ik vergeet belangrijke dingen van bijvoorbeeld familie of vrienden waar ik normaal altijd belangstellend naar vraag. Ga zo maar door...
Gelukkig, bevestiging ! Bijna een half jaar na de bevalling is het al wel een stuk beter bij mij,maar ik weet wel dat het nog lang niet zo goed is als voor mijn zwangerschap, hoop dat het weer goedkomt haha .
dit laat ik m'n vriend lezen. hij zit me al bijna een half jaar te pesten, omdat ik de verloskundige niet herkende hij zit steeds met zo'n stom en duf stemmetje: 'ehhh..... bent u nieuw?'
ik moet nu een eindwerk schrijven (laatste jaar) en ben gewoon niet in staat... Ik steek het ook op de zwangerschap en de bv...
ik deed en zei soms echt de raarste dingen onthoud echt niks vergat het zelfs even snel op te schrijven om iets niet te vergeten en nu 16 weken later hmmm...iets beter maar echt nog niet top
mijn man is een chaoot en ik wist altijd alles, WIST dus. Nu onthoud ik 1 simpel dingetje wat ik moet doen niet eens. Ik vond mezelf altijd erg attent, ik vergeet nu verjaardagen en te vragen naar ziekenhuisbezoeke van familie en vrienden. Het lijkt ook alsof je IQ 100 punten gedaald is ik voel me soms zo onnozel
Ik geloof het meteen haha! Ik ben twee keer zwanger geweest en mijn geheugen ging 2 x fors achteruit. Vooral wat mijn woordenschat betreft. Ik zit dan ooit echt meer dan 10 seconden te denken over een heel simpel woord zoals vliegtuig of rollator enz.. En dat terwijl ik in het verleden altijd hoge cijfers behaalde met Idioom! Pas een jaar na de zwangerschappen werd het beter. Echt heel gek!
herkenbaar ik maak hele zinnen ook zo: geef me even de dinges, je weet wel. dat ding. ik kan er dan gewoon echt niet opkomen en dan raak ik geirriteerd dan denk ik je weet toch wel wat ik bedoel! Nee dus hahahha
Heel herkenbaar. Ik vergeet tegenwoordig ook een hoop. Ik moet dan ook veel opschrijven, maar zelfs dat vergeet ik vaak Soms best frustrerend, maar je leert ermee omgaan haha. En of het ooit weer goed komt? Denk het niet