Dag dames, Hebben jullie misschien tips welke boeken aan te raden zijn voor beginners? Of eventueel cd's? Of misschien raden jullie wel cursussen aan. Hoe zijn jullie destijds begonnen? Hoe vaak mediteren jullie? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Alvast bedankt!
Ik heb het zonder cursussen gedaan, kost handen vol met geld en het zo makkelijk om het zelf te doen ( vind ik ) Ik mediteer zeker wel 1x per week, even al mijn zorgen weg gooien en zen worden, klinkt heel zweverig maar dat is het niet, het is zo rust gevend. Ik heb wat nummers gedownload van youtube en ga dan in kleermakerszit op de grond zitten, doe dan mijn oordopjes in om muziek te luisteren, ik heb gemerkt dat de muziek dan nog dieper komt zeg maar. Ik beeld me een begin punt in ( bijvoorbeeld op het strand ) en ga vanuit daar mediteren.. Je moet erg op je ademhaling letten dus via je neus in en via je mond weer uit, je moet jezelf helemaal los laten.
Ik heb vandaag een zafu kussen (meditatiekussen) gemaakt voor tijdens/na yogales. Aan het einde mediteren en dan de full-relaxation, daar heb ik een fijne eye pillow met lijnzaad en lavendel voor gemaakt. Dat voelt erg fijn en ontspannend. Ik vind mediteren ook heerlijk. Meestal voordat ik ga slapen.
Als je een i-pod of pad hebt kun je de podcast meditation oasis eens proberen. Hielp mij ook in het begin. Is wel in het Engels. En er zijn een hoop tijdschriften die wat tips over mindfullness kunnen geven. Als je lid bent van de bieb kan je vaak een hele berg halen en dan je eens lekker inlezen. In die tijdschriften staan dan weer genoeg boekentips
Tuinieren kan al mediteren zijn! Of een kleurplaat inkleuren. (zat laatst bij de Happinez een mandala kleurplaat, erg leuk!). Ik deed regelmatig ontspanningsoefeningen (gewoon op googlen). Geleerd bij een fysiotherapie centrum. Heerlijk om halverwege de dag te doen of vlak voor een afspraak. Dan beleefde ik alles weer veel bewuster. Je kan naar een kaars kijken en je daarop focussen en oefenen om daarbij geen gedachtes te hebben (is best moeilijk ). Of probeer je hartslag te voelen en dan de slagen tellen, tot 10 en weer opnieuw, achterelkaar. Kan ook met je ademhaling. Ook daarbij probeer je geen gedachtes te hebben. Succes!
Leuk dat hier een topic over geopend is. Ik ben hier eigenlijk net mee begonnen (kwam het toevallig tegen op youtube en daarna in gaan verdiepen). Alleen het probleem is dat het me tijdens het mediteren eigenlijk niet 100% kan focussen. (het is toch de bedoeling dat je al je zintuigen kan uitschakelen?) Maar ik krijg altijd wel of jeuk aan me neus of iets anders dat me afleid. Wat is de kunst om er helemaal op in te gaan? Heb het gevoel dat ik iets verkeerd doe.
Hoi, Via een psycholoog heb ik een training mindfulness gevolgd. Hier hadden we verschillende oefeningen, de 3 minuten methode (om snel weer bij jezelf te komen), de bodyscan (hierbij ga je je hele lichaam af) etc. Zelf vind ik het ook lekker om met een rustig muziekje te gaan zitten of zittend onder de douche. Alleen regelmaat erin vinden vind ik lastig... Groetjes
Hallo dames, Heel erg bedankt!! Leuk dat jullie je ervaringen willen delen. Ik zou zo graag weer eens rust en stilte in mijn hoofd willen. Ik ga eens kijken naar de podcast en misschien gewoon het tijdschrift mindfullness maar eens proberen? Nu nog een plek in huis vinden waar ik lekker kan zitten.
Ik doe chakra meditatie. Heb ooit van een maatschappelijk werker een cd van hans de haan gekregen. Ik ga lekker rustig op de bank liggen. Heb een wierookje aan. En ga dan een half uurtje mediteren. En na dat half uurtje voel ik me weer helemaal rustig en opgeladen.
Ik probeer elke dag een half uur te mediteren,dan ga ik er voor zitten en met of zonder een meditatie cd. Lukt dit niet dan pak ik even een kwartier of 10 min onder de douche bijv.
Ik ben opgeleid om mindfulness cursus/workshops te geven. Een voordeel is dat je het nooit fout kunt doen. Het is een hele fijne manier om even tot jezelf te kmen en weer even in het nu te staan.
Fijn boek is 'waar je ook heen gaat, daar ben je' van Jon Kabat-Zinn. Heel makkelijk geschreven. De boeken van Thich Nhat Hanh zijn ook goed te lezen. Hij heeft verschillende boeken over dit onderwerp. Zijn ook in de bibliotheek te krijgen.
Je hebt heel veel verschillende die je kunt volgen. Er zijn er maar een paar waarmee je je kunt aanmelden bij een beroepsvereniging. Het is niet zo dat je dat speciaal moet doen. Radboud is een hele goede en een officiele. Maar je kunt ook een een kortere cursus volgen bij het centrum voor mindfulness. Je hebt ook een thuisstudie met een cursus dag bij het civas bijvoorbeeld. Het is maar net wat je wilt. Wil je veel praktijk of juist ook theorie.
Civas heb ik gezien idd. Ik ben ook op zoek naar een kortere cursus omdat ik al bezig ben met een opleiding voor coaching en counselling. Ik wil het als aanvulling doen om wat meer te weten over het gebruik van mindfullness in een coachingssetting. Radboud is niet doenlijk, ik woon nogal ver van nijmegen. Centrum voor mindfulness ken ik niet, ga eens googlen. Welke heb jij gedaan? Ik gebruik mindfulness nu zelf op een praktische manier. Letterlijk stil staan bij waar ik ben en wat ik op dat moment doe. Ik probeer ook opmerkzaam te zijn als ik bijvoorbeeld buiten ben. Daarnaast richt ik me op het accepteren van wat is en wat ik voel, dat is soms nog een lastige
Ik heb vorige week een mooi boek gekocht over mediteren: bol.com | Mediteren, Saskia de Jong & Wybo Vons | Boeken . Net als jij wil ik hiermee ook een begin maken en dit boek vind ik een fijn hulpmiddel. Het heeft verschillende hoofdstukken als ademen, verstilling, luisteren, aanvaarden en loslaten. Elk hoofdstuk bestaat uit prachtige plaatjes, een ervaringsverhaal, oefeningen, inspirerende spreuken of parabellen. Ik vind het nergens zweverig worden. Ben er superblij mee! Dus ook voor jou een aanrader.
Dit doe ik ook inderdaad. Bijvoorbeeld niet al plannend op de fiets zitten naar mijn werk maar, juist genieten van de zon en de wind. Dit brengt veel meer rust in mijn hoofd . Het accepteren is voor mij ook nog een moeilijke
Dan heb je meer aan mbct. Dat is ook coachend. Als je niet veel tijd hebt zou ik zeker die van het civas aanraden. Deze heb ik ook gedaan en ben bij het instituut voor mindfulness geweest.