Bij helder weer valt er vanavond rond 19.00 uur aan de hemel in Nederland een supermaan te bewonderen. Hoezo? Het is vanavond volle maan en de maan staat het dichtst bij de aarde sinds 18 jaar. De maan is vanavond 'slechts' 356.577 kilometer verwijderd van onze planeet, aldus de website Scientias.nl. De gemiddelde afstand is 383.900 kilometer. In deze fase van zijn baan staat de maan normaal gesproken op ruim 364.000 kilometer van de aarde. De afstanden wisselen, omdat de maan geen cirkels rond de aarde draait, maar een ellips-vormige baan volgt. Wat merken we ervan? De maan is door deze samenloop van omstandigheden voor het blote oog 14 procent groter dan normaal. Dit was voor het laatst het geval in 1993. Onze satelliet schijnt tevens 30 procent feller. Komt dat zien Wie de supermaan wil bewonderen, kan het beste kijken kort na zijn opkomst rond 19.00 uur. Niet dat hij dan nog groter is, maar de laag hangende maan wekt dan de psychologische illusie dat hij nog groter is.
nou meiden het is 19.00uur geweest en nergens een maan te bekennen hoor??? wel grote groepen vogels die vertrekken...
Hier ook niks te zien... Waar komt de maan op? noord? oost? zuid? of west? dan kan ik eens achterhuis kijken zo als het west of zuid is.
ow ja mijn man zei het vanmiddag nog.. ga ff kijken! *edit* nou ik heb hem gezien maar ben niet echt onder de indruk..
nou hier is echt totaal niks te zien.. ben een blokje om geweest zodat ik alle hoeken kon zien maar nee helemaal niks hahahha
ja we hebben hem gezien hij gaat idd wel snel omhoog maar of ie nou echt zo groot is???? hij is wel heel fel ja
Ik heb hem ook gezien en hier in friesland is ie echt heel erg mooi! groot en gelig en vlak boven de aarde.
onze supermaan vanaf helmond noord-brabant.. en helemaal ingezoomd dus zo groot komt hij hier niet over nee..