Ik zou de tomatenpuree weg laten. Op de tomatenpuree en bouillon na, gebruik ik dezelfde ingrediënten. Van kruiden doe ik er nog knoflook bij. Ik doe wel meer groente: ui paprika champignons prei. Of ui champignons paprika courgette en aubergine. Ipv gehakt gebruik ik ook wel eens vegatarische balletjes.
Hier als volgd; Ui glazig bakken 4 knoflook teentjes erbij (Eventueel gehakt rul bakken) Flinke scheut rode wijn 2 glazen flessen passata di. pomodoro van de ah Ongeveer 3 uur laten pruttelen Verse bassilicum toevoegen Parmezaanse kaas toevoegen Kappertjes toevoegen Op smaak brengen met peper/zout Ook lekker met witte wijn en tonijn😊 Omdat deze pasta best wel basic blijft eten wij er een Italiaanse salade bij of knoflook broodjes. Recept gekregen van buurvrouw, haar stiefvader was kok in Italië in dit is de basis van een rode saus. Dus je kunt er alles aan toevoegen wat je maar wilt.
De pastasaus nog even goed doorkoken om te ontzuren, wat water toevoegen om hem wat minder dik te maken. Tomatenpuree kan je prima gebruiken geeft veel smaak, maar moet je goed verhitten om te ontzuren. Ik maak hem altijd zelf met geroosterde tomaten uit de oven en dan even met de staafmixer, krijg je een mooie, helemaal zelfgemaakte basistomatensaus die je overal voor kunt gebruiken, soep, pastasaus, pizzabodemsaus.
Tip... Probeer eens de spaghetti Bolognese van Jamie Oliver, echt ontzettend lekker! * 10 plakjes pancetta of gerookte doorregen bacon, gesneden * 1 handje verse rozemarijn, blaadjes geplukt en fijngehakt * olijfolie * 1 grote ui, fijngehakt * 3 teentjes knoflook, fijngehakt * 455 gram rundergehakt * 1 wijnglas rode wijn * 1 afgestreken theelepel gedroogde oregano * 1 blik tomaten van 400 gram * 1 tube tomatenpuree van 200 gram of 1 klein potje zongedroogde tomaten, fijngehakt * zeezout en versgemalen zwarte peper * 455 gram gedroogde spaghetti * 1 handje verse basilicum * 2 handjes geraspte parmezaanse kaas Bak in een grote, hete ovenvaste pan de pancetta en rozemarijn in een klein beetje olijfolie licht goudbruin. Voeg dan de uitjes en knoflook toe en laat nog eens 3 minuten bakken tot ze zacht zijn. Doe er dan het gehakt bij. Bak het al roerend 2-3 minuten en doe de wijn erbij. Laat het iets inkoken en doe de oregano, alle tomaten en de tomatenpuree erbij. Voeg naar smaak peper en zout toe, breng aan de kook, dek af met een stuk vetvrij papier of een deksel en zet anderhalf uur in de voorverwarmde oven. Als de saus bijna klaar is kun je de spaghetti in een grote pan gezouten kokend water doen en al dente koken. Laat de spaghetti uitlekken in een vergiet. Doe vlak voor het serveren wat gesnipperde verse basilicum bij de saus. Jammie!!
Hier: - olijfolie opzetten - uitje fruiten en knoflook kort meebakken - evt bijv salami/spekjes/kip/gehakt toevoegen en meebakken - groentes erbij (paprika, courgette, prei, wortel, champignons: net wat ik in huis heb) - pakje gezeefde tomaten en met een scheut water de restjes uit het pakje krijgen - dan naar smaak kruiden (italiaanse kruiden, basilicum, oregano, paprikapoeder, soms wat chilipeper). - evt op het laatste nog wat gehalveerde olijven en tomaten in stukjes/plakjes toevoegen. Bevalt hier altijd prima! Maar is tussendoor even proeven altijd om te kijken wat ik nog extra toevoeg aan kruiden. En is inderdaad minder zoet in vergelijking met pakjes, maar wij vinden dat een stuk lekkerder ondertussen
Tomatenpuree ontzuur je door deze met boter te verhitten totdat de juiste zuurgraad is bereikt. Lang verhitten ontzuurt niet.
Kun je de groenten er niet apart bij doen? Ze horen niet echt in een klassieke Italiaanse pasta saus...
Evenveel bleekselderij, als uien en wortel heel klein snijden, met een paar teentjes fijngehakte knoflook fruiten in pan met dikke bodem op de laagste stand en af en toe roeren. Minstens 20 minuten. Dan gepelde of verse tomaten erbij, en op hoog vuur goed verhitten. Dan ook minstens 20 minuten doorkoken op laag vuur. Dan pureren, peper en zout erbij, evt basilicum, rozemarijn, majoraan of tijm. Heerlijk.
Ik heb gisteren pastasaus gemaakt. Heb het volgende gedaan: Gehakt rul bakken 4 tenen knoflook erboven uitgeperst Gedroogde oregano erbij (op gevoel) Knoflook uit knoflook molen erbij Ui, prei en paprika erbij. Dit alles even goed laten bakken. 1 klein blikje tomatenpuree erbij 1 blik gepelde tomatenblokjes erbij 2 tomaten in blokjes erbij Verse tijm en rozemarijn erbij Wat Italiaanse kruiden. Dit uurtje op klein vuurtje met deksel op de pan. Op smaak afmaken met peper, zout, knoflook, en een flinke hoeveelheid verse parmezaanse kaas. Als de saus te dik is, klein beetje water toevoegen. Ik vond het lekker!
Ik zal eens vragen hoe mijn vriend zijn overheerlijke pasta saus maakt. Meneer houdt niet van groentepaketten in zijn saus dus heb je net een andere variatie! Meneer wil alles zelf maken en zo vers mogelijk (en italiaans mogelijk aangezien die jawel een kwart Italiaan is haha). Het is een schatje en koken kan die als de beste dus wordt vervolgd !