wat zouden jullie doen ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door stitch, 8 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stitch

stitch Fanatiek lid

24 sep 2006
    1.561
    0
    0
    ik zit met een dilemma

aangezien ik nu nog maar 2 morgentjes werk dacht ik eraan om mijn (stief) oma weer eens op te zoeken( woont niet in de buurt)
    heb dit voorgesteld aan mijn ma (om samen te gaan)en zij vond dit een gezellig idee.
    alleen een probleem

mijn oma krijgt momenteel de zwaarste gemmo behandeling die er is.
    als zij net geweest is moet ze zelfs voorzorgsmaatregelen treffen;
    de toilet schoonmaken na elk bezoek
    ze mag de mensen geen had geven ( de eerste 2 dagen.) etc.

nu hebben mijn oma en ik zelf het nagevraagd of het geen kwaad kan omdat ik zwanger ben.
    het kan geen kwaad, aldus 2 ziekenhuizen

maar ik weet eigenlijk niet zo goed of ik het wel moet doen
    wat zouden jullie doen?

groetjes susanne

2. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Voor wie zou dat kwaad kunnen dan?

3. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Het lijkt mij dat dit voorzorgsmaatregelen zijn om te voorkomen dat je oma ziek wordt. Als je chemo krijgt, dan vermindert je weerstand volgens mij.

4. stitch

stitch Fanatiek lid

24 sep 2006
    1.561
    0
    0
    voor mijn nog ongeboren kindje

5. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    als je langsgaat , wat best kan hoor, dan moet je lichamelijk contact vermijden....geen zoen, en als het ff kan gebruik je een andere wc als je oma. zoniet dan moet je oma iedere keer als ze het toilet gebruikt heeft dat ff schoonmaken met chloor, en zeker de wc bril daarbij niet vergeten.

chemo wordt namelijk uitgescheiden via speeksel, zweet, urine en ontlasting en de werking van chemo is het vernietigen van cellen, en daarbij worden ook goede cellen vernietigd. jij zal er niet meteen ziek van worden als je je niet aan die regels houdt, maar voor je ongeboren kind is het niet zo handig als je in aanraking komt met uitgescheiden chemo

maar nogmaals, als je je aan deze regels houdt kun je best op bezoek bij je oma

6. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Nee hoor zolang ze gewoon chemo krijgt via infuus is dat absoluut niet schadelijk voor jou en je kindje, het is alleen als ze een behandeling krijgt met radioactief materiaal, maar dat heet dan anders dus dat zal het niet zijn, bovendien zouden ze dat gezegd hebben als je het nagevraagd hebt.. het toiletreinigen en geen hand geven etc is inderdaad voor je oma dat ze geen infecties krijgt omdat je weerstand zeer verminderd wordt door de chemokuren en er ziek bij worden kan je er echt niet bij hebben op zo'n moment.

Heb je meer vragen dan laat je het maar weten, ik heb de nodige ervaring in mijn familie helaas met kanker, chemokuren en radio actieve kuren.

7. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    @Mist; toch heb je het niet goed
    chemo, ook via infuus toegediend gaat in uitscheidingsproducten van het lichaam zitten, dus is die wc hygiene niet voor de patient te beschermen maar voor de omgeving,
    verder is het raadzaam om andere lichaamsvloeistoffen niet aan te raken zonder gebruik van handschoenen.

@stitch; het tweemaal doortrekken na toiletgang is ook goed, hoeft niet iedere keer helemaal met chloor gepoetst te worden. foutje van mij :oops:

8. jantina

jantina Fanatiek lid

13 aug 2006
    1.551
    0
    0
    mijn moeder heeft ook heel veel chemokuren gehad,
    zorg dat de wc schoon is en kus niet om de mond maar op de wang
    verder kan het voor jou ongeboren kindje geen kwaad. ik zat er zalfs veel in het ziekenhuis bij als ze de kuur kreeg. No probleem
    Gewoon lekker gaan.

groetjes Jantina

9. stitch

stitch Fanatiek lid

24 sep 2006
    1.561
    0
    0
    super bedankt voor de snelle reactie's

en inderdaad brenda 77 in het zh zeiden ze ook dat enkel op bezoek gaan geen kwaad kan maar dat ik niet in aanraking moest komen met bloed etc.

thanks!
    groetjes susanne

Deel Deze Pagina