help.... enorme voorkeurshouding!!!!!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door joseetje26, 24 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    Hallo meiden,

ik heb een vraagje..

onze dochter van 6 weken heeft een vreselijke voorkeur voor naar links kijken met haar hoofd en haar hoofdje is al aardig plat.

stom van ons.... ze is met vacuum geboren en die plek dat aan de kant waar ze nu niet op ligt zeg maar.... het was waarschijnlijk gewoon pijnlijk voor haar... maar de kraamzorg heeft nooit echt goed uitleg gegeven over het tegengaan van een voorkeurshouding, dus wisten wij veel...

nu is ze zo vastbesloten.... ze wil echt niet de nadere kant op kijken... ja eventjes... en dan draait ze weer terug...

ik heb van het cb een folder gehad en daar staan prima tips in... maar wat als je baby het vertikt???? heb vandaag zo,n kussentje geprobeerd waarmee ze op haar zij kan slapen.... nou moord en brand gilde ze... heb haar nog nooit zo woest gezien.. dus toch maar weggehaald..... wat moet ik hier nou mee????

gr Jose

2. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Fysiotherapie,helpt bij ons enorm goed!!na 1,5 week al resultaat te zien, je hebt geen verwijzing nodig voor fysio.zijligkussen volhouden,wel zorgen dat het bekken recht is,na 1 dag was julian eraan gewend. Hoor ook goede verhalen over oosteolaat aar of die ook oefeningen enzo geeft weet ik niet.

3. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Inderdaad het zijligkussen volhouden!!!
    Het kan zijn dat niets helpt, zoals bij ons... Ook de fysio hielp weinig. Ja uiteindelijk wel, maar pas na maanden oefeningen doen, en toen was het kwaad al geschiedt. Noah heeft nu een helmpje omdat hij op 1 kant bleef liggen en die dus afgeplat is. Ook geen ramp hoor, had alleen liever gehad dat het met oefeningen verholpen was :)
    Je kunt zorgen dat alle interessante speeltjes aan de goede kant liggen, leg haar regelmatig op de buik (wanneer je er bij bent!), bijv in de box. Ga er regelmatig even voor zitten om op bijv een speelkleed haar neer te leggen en uit te lokken naar de goede kant te kijken. Ook kun je vaak in de slaap het hoofdje zachtjes draaien.
    Ik weet niet hoe je een verwijzing naar de fysio krijgt, hier zaten wij al in dat circuit. Misschien CB eens bellen?
    Osteopaat hoor ik ook goede dingen van, maar geldt niet voor ieder kindje dat dit goed is. Ik heb het er met de fysio over gehad en bijv. voor mijn zoontje zou het verkeerd kunnen uitpakken omdat hij redelijk flexibele gewrichten heeft.

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

dat zijligkussen volhouden heeft bij ons geholpen !! elke voeding afwisselen zodat ze niet opeens een voorkeur krijgt naar rechts

wij zijn naar de osteopaat geweest voor vreselijke huilbuien etc,
    maar niet voor voorkeurshouding... want die was al bijna weg bij ons zoontje,
    maar toen we na de osteopaat heen gingen was ht helemaal weg,
    misschien kunnen die daar wel iets mee ?

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Voor dit soort dingen kun je naar mijn mening beter eerst naar de fysiotherapeut. En als je echt wil daarna alsnog in overleg naar een osteopaat. Maar ik zou het er zo snel mogelijk met het CB over hebben en duidelijk aangeven dat je de tips hebt geprobeerd, maar dat je weinig tot geen verbetering ziet. Maar je hebt volgens mij geen verwijzing nodig voor de fysio, dus desnoods kun je ook zelf contact opnemen. Dan moet je alleen wel weten wat een goede fysiotherapeut is die is gericht op baby's.

In ieder geval wel de tips blijven uitvoeren. Wellicht bemerk je na een tijdje toch wel verschil. Hier hielpen ze wel goed, maar Tobes voorkeurshouding was niet extreem. Hij draaide sowieso beide kanten op, alleen de ene kant net wat vaker dan de andere (was wel licht afgeplat aan 1 kant). Door de tips uit de folder uit te voeren, is dit volledig verdwenen.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij zijn naar een osteopaat geweest en na 4 behandelingen was de voorkeurshouding verholpen. Hier ook behoorlijk hardnekkig: al die tips uit het CB-boekje kon ik helemaal niks mee: ze draaide toch gewoon weer de voorkeurskant op, wat ik ook deed.
    Na 4 behandelingen was het helemaal over en hadden we een veel rustiger en vrolijker kindje in huis.
    Eventueel, als het allemaal erg hardnekkig is, zou ik het in combi met de fysio doen, maar enkel fysio zou ik niet doen: daar hoor ik verhalen van dat je 3-4 maanden lang elke week heen moet, dagelijks op meerdere momenten heel veel oefeningen moet doen, enz. Hier hebben we in 6 weken tijd 4 behandelingen gehad en was het gewoon over. Dat zou ik dan dus in combinatie doen.
    Voor een osteopaat wel HEEL belangrijk dat je een geregistreerde osteopaat zoekt: het is geen beschermd beroep, dus elke mafketel mag zich osteopaat noemen :( Geregistreerde osteopaten kun je vinden op www.osteopathie.nl
    Succes!

7. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Even over de fysio, de fysio komt bij je thuis! Ik hoef nooit naar haar toe en ze heeft heel andere tips dan het consultatiebureau.
    Daarbij maken zij een meting van de omtrek van het hoofdje en dit doen ze dan na een tijdje weer dan zie je ook echt daadwerkelijk het resultaat in percentages.
    Een aantal tips van de fysio hier:
    Met de voorkeurskant zo dicht mogelijk tegen de rand van de box zodat hij genoodzaakt word zijn andere kant te gebruiken, leg daar dan ook gekleurde speeltjes neer.
    Op de krampjes manier dragen dus op je armen op zjn buik en dan kijkt hij met de nietvoorkeurskant.
    Op je schouder dragen en dan de voorkeurskant aan jou wang dus wang aan wang.
    Eerst alleen overdag in het zijlgkussen, daarna ook `s nachts.
    Ik weet niet of je de fles geeft maar dan je kindje op je benen leggen en dan je voeten iets hoger plaatsen, de speen van de fles aanbieden aan de nietvoorkeurskant baby moet dan zijn hoofdje draaien en dan pas de fles geven.
    Euhm dat was het wel zon beejte wat mij nu te binnen schiet maar ik zou altijd een advies van de kinderfysiotherapeut vragen!!

8. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Ik heb hier geen ervaring mee, maar een baby die moord en brand krijst zodra je haar op haar "verkeerde" zij legt... Dat klinkt mij in de oren als een kindje dat ergens last van heeft, pijn in haar nekje of hoofdje? Zou inderdaad ook een osteopaat raadplegen... Doorzetten lijkt me heel onverstandig. Als er echt iets niet goed zit maak je het misschien alleen maar erger.

9. raspberry

@Mamalous: dat hielp hier dus ook geen zier: Thirza ging dan ofwel niet spelen, keek bij ons op de arm toch de andere kant op, enz. Ik vind het wel goede tips, maar dan in combi met de osteopaat die de klemzittende werveltjes gewoon los zet.
    De kleine van TS heeft blijkbaar zoveel last dat de beweging die kant op stimuleren, te pijnlijk is, (was hier dus ook).
    Wij hebben destijds uiteraard de tips van het CB en meer van dat soort wel volgehouden, maar het werkte pas in combi met de osteopaat...

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ rozemarijke: en toch geeft mamalous een aantal hele goede argumenten om wel sowieso naar een fysiotherapeut te gaan. En jij hebt het over 'eventueel' een fysio. Ik vind dat nogal kwalijk. Op zijn minst vind ik dat beide behandelingen naast elkaar moeten worden gedaan - in goed overleg -, vooral omdat het ook om een afplatting gaat.

11. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hier heeft Thijs ook een enorme voorkeurshouding, is met de tang op de wereld gebracht. Vaak met tang of vacuumpomp krijgen kinderen een voorkeurshouding.
    Wij hebben een verwijzing van het CB gehad voor kinderfysio. Zij heeft een hoop tips gegeven, Mamalous geeft ze al. Ik zou snel een kinderfysio bellen en eventueel een osteopaat bezoeken (alle beetjes helpen).
    Wat betreft het zijligkussen even doorzetten. Thijs heeft een poosje gehuild als hij in het kussen lag. Na een paar dagen was hij er aan gewend.
    Je kan ook nog een hangmatje gebruiken...

12. raspberry

@Merijn: bij een wat mildere afplatting trekt het vanzelf weer weg. Thirza heeft hier enkel behandeling bij een osteopaat gehad en had een milde afplatting (we waren er redelijk op tijd bij), bij een behoorlijk hardnekkige voorkeurshouding. Dat is helemaal over en de afplatting is goed weggetrokken, (wel ons aan de richtlijnen bij voorkeurshouding gehouden, zoals ik al aangaf).
    Verder bedoel ik vooral dat ik bij zo'n stevige voorkeurshouding niet ALLEEN fysio zou doen, omdat behandeling bij een osteopaat gewoon wat sneller werkt. Maar teruglezend heb ik dat niet helemaal duidelijk verwoord... ;)

13. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    hallo meiden dank jullie voor alle reacties... onze meid kan heeel erg goed de andere kant op kijken en doet dit ook wel.... alleen als iets heel interessant is hahaha.... ppfff maar ik vind het wel heel erg lastig..

ik ga morgen even de kinderarts van het cb bellen en om advies vragen.. ik durf gewoon niet goed op eigen houtje dingen te gaan doen... wie weet heeft ze wel ergens last van , ik heb na 6 weken nog een beurs gevoel dus je kunt wel nagaan met wat voor grof geweld zo,n vacuumverlossing gaat...

gr Jose

14. Kien

Kien Actief lid

7 jul 2008
    284
    0
    0
    onderwijsassistente
    Overijssel
    Hey,

Goed dat je het na laat vragen! Wij hebben het ook gehad met ons meisje, een eigenwijze dame die ook niets van de tips van het cb moest hebben ;).
    Doordat ze nog meer klachten (bijv. slecht drinken) had zijn we naar een chiropractor geweest en hebben we zo'n zijslaapkussen gebruikt en dan naar elke voeding weer omdraaien zodat ze goed om en om ligt, als je snapt wat ik bedoel. Dat heeft hier goed geholpen.
    Mag je overigens alleen gebruiken totdat ze zelf goed kunnen rollen omdat ze er anders op de buik tussen kunnen komen en dan niet goed terug kunnen draaien.
    Succes ermee!

15. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Wat onwijs vervelend! Je moet echt iets ondernemen, want het wordt natuurlijk van kwaad tot erger. Onze zoon heeft nu een helmpje en ondanks dat dat prima gaat (heel makkelijk bij het vallen) is dat natuurlijk niet prettig.
    Fysio zou ik zeker proberen, echter bij ons heeft het weinig uitgehaald. Daarnaast veel goede berichten gehoord over de Osteopaat.
    Verder vooral veel kleine dingetjes: wij gaven de fles terwijl hij op de salontafel lag (heel dun kleedje er onder zodat het een harde ondergrond bleef) en dan de fles aan de andere kant geven. Ook speeltjes vanaf de andere kant aanreiken, aandacht trekken en bij het aan- en uitkleden ook de andere kant op laten rollen. Het zijn kleine dingen, maar als je het consequent doet, hebben ze zeker waarde.
    Maar zeker even naar laten kijken door fysio/ Osteo ivm mogelijke pijn!

Succes!

16. Anneke99

Anneke99 Bekend lid

18 dec 2007
    613
    0
    0
    Dit hebben we ook meegemaakt. 6 maand hield onze kleine die voorkeurshouding. We waren redelijk snel met fysio begonnen. Dat ging ietsje beter maar het mocht niet baten. Zijn hoofdje was afgeplat tot op de grens van 108%. Dan beslissen of hij een helmpje op moest of niet. Hadden een afspraak in ziekenhuis met de kinderarts en de mensen van livit. Zij vond het toch net niet nodig. Een week later (rond 6 maand) was zijn voorkeurshouding opeens over! We waren helemaal verbaasd omdat hij altijd met zn hoofd naar rechts sliep. Ookal draaiden we zn hoofje 's nachts, hij draaide gewoon terug maar het ging plots vanzelf over. Zn afplatting zou vanzelf bijtrekken hadden ze gezegd en het is nu al veel beter.

17. meisje1984

meisje1984 Niet meer actief

@rozemarijke:

bij ons heeft fysio wel degelijk geholpen. toen ons meisje 3,5 maanden was voor het eerst naar de fysio. ze had toen een afplatting van 107.8 % (tussen 104 % en 108% is indicatie voor fysio en boven de 108% word een helmpje aangeraden). nu is de bijna 5 maanden en nu nog maar een afplatting van 103%.
    we zijn in totaal 4 keer geweest.

ik kan dus de fysio alleen maar aanraden :)

18. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

ja fysio moet helpen. En anders krijgt ze straks een helmpje op als de afplatting te erg wordt.

19. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    he wat gek... al die procenten... ik ben gewoon doorverwezen terwijl niemand de baby daadwerkelijk heeft gezien???? na de vakantie mag ze naar een hele goede kinderfysiotherapeut hier uit de buurt..

zag je bij jullie echt een enorm plat vlak op het hoofdje???? bij josefien zie je het alleen van achteren dat het lichtelijk uit de vorm is zeg maar...

gr Jose

20. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ja, bij mijn zoon zag je ook alleen dat de ronding anders liep. Aan de linkerkant was het mooi rond en aan de rechterkant liep het wat sneller af. Als je er op let, kon je het ook aan zijn oortjes zien, de ene stond iets verder naar voren dan de ander.
    Klinkt vast heel raar, maar er was niemand die er iets van zag!
    Het helmpje heeft uiteindelijk wel goed geholpen en daar ben ik heel blij om. Hij heeft er zelf alleen profijt aan gehad (met vallen) en totaal geen last gehad!

Deel Deze Pagina