Ik zit hier met een bijna 4 jarig meisje met allemaal lastige vragen over de zwangerschap. Hoe komt de baby in je buik??? En hoe komt ie weer uit je buik? Zijn er boekjes te leen bij de bibliotheek over de zwangerschap waarin de bevruchting en de bevalling een beetje aan bod komen? Nu wil ik natuurlijk niet helemaal in detail treden over het hoe dan wel. Maar een antwoord als: "de babydokter haalt de baby uit mama's buik" was hier niet genoeg. Maar HOE dan??? was haar wedervraag. Nou ehhh.... Wie weet een leuk boekje voor de leeftijd van 4 over de zwangerschap?
mijn dochtertje is 2.5 en ik heb het boek: mama, wat zit er in je buik? voor haar gekocht. super leuk en met plaatjes.. misschien is dat wat? er zijn in ieder geval meerdere van dat soort boeken verkirjgbaar.
Denise23: staat hier ook op een kinderlijke manier uitgelegd hoe de baby in de buik komt en er weer uit komt? Dat zijn de vragen waar mijn 4 jarige graag een antwoord op wil hebben. Hoe leg ik dat nou uit zonder complete seksuele voorlichting te geven?
Hier ook de vraag van onze oudste waar de baby uitkomt. Hij dacht uit m'n navel, maar ben gewoon eerlijk geweest. Heb m verteld dat mama's n extra gaatje hebben naast het plas- en poepgaatje waar de baby uitkomt. Dat ik dan wel moet duwen net als bij een poep doen en dat dat ook wel n beetje pijn doet, maar dat de buikmevrouw mij daar bij gaat helpen en dat dan de baby er uit kan. Hier was hij tevreden mee. Hebben ook het boekje 'wat zit er in je buik mama? Had ik al gekocht toen de tweede op komst was en nu lezen we het weer, is voor de jongste erg leuk nu. Andere boekjes weet ik niet eigenlijk...
Als je een beetje doorvraagt naar wat ze zelf denkt hoef je vaak niet eens te antwoorden. Dus als ze vraagt hoe hij er weer uit komt spiegel je hem gewoon, hoe denk jij dat de baby eruit komt? Zo kunnen ze heel mooi hun eigen vragen beantwoorden zonder dat je er meteen een uitgebreide biologieles en seksuele voorlichting aan hoeft te koppelen. Als je dit niks vindt zou je het heel basaal uit kunnen leggen, zelf een plaatje bij tekenen bijvoorbeeld of haar laten tekenen wat jij vertelt(kan je dan als ze het weer vraagt ook naar verwijzen). Dus: Mama heeft een babykamer in haar buik waar de baby kan groeien. Eerst was de baby een eitje, dat eitje ging groeien en groeien en daarna komt de baby er via de uitgang weer uit. Waar zit die uitgang dan? Die krijgen alle meisjes als ze groter worden, die zit heel goed verstopt onderin mamas buik ofzo. En als ze dan doorgaat over die uitgang kan je misschien afleiden met hoe denk je dat de babykamer in mamas buik eruit ziet, een bedje met een knuffel en zouden er schilderijtjes hangen? Zoiets zou ik doen denk ik.
Whahahah dat van die navel heeft mijn zoon jaren gedacht! Was zijn eigen logische verhaal en ik vond het wel prima eigenlijk Hij is nu negen en sinds kort is het onderwerp sex helemaal hot in de klas (mama het is VRIJdag he en dan ligt hij helemaal in een scheur..) en weet hij dus hoe het echt gaat. Maar tot voor kort nam hij genoegen met dit idee hoor.
Wat je ook verteld, ik zou in elk geval geen dingen vertellen die niet waar zijn. De meeste kinderen onthouden waar ze aan toe zijn, wat ze niet kunnen bevatten vergeten ze vaak gewoon weer! Echter kun je wel heel erg op je neus gaan als ze datgene onthouden wat niet klopt. Ik mocht ooit ook aan een meisje uitleg geven over hoe en wat. Dacht ook subtiel te zijn en te zeggen dat een papa en een mama dan met elkaar moesten knuffelen. Vraagt ze tien minuten later geheel geschrokken: dus van kusjes geven krijg je een baby . Dus toch ook de details er maar bij verteld. Dit kindje was wel wat ouder, maar t geeft maar aan hoe dat in die hoofdjes gelijk een plaatje vormt . Er zijn inderdaad erg leuke boekjes, ik zou zelf even in de bieb gaan kijken. De mensen daar kunnen vaak ook goede adviezen geven, beter dan in de boekwinkel is mijn ervaring. Wel grappig dat je zo n nieuwschierig dochtertje hebt! Dat beloofd nog wat
idd vragen hoe zij denkt dat het kan??? Deed ik afgelopen jaar bij sinterklaas ook, toen vroeg ze: maar mama, hoe kunnen al die cadeautjes voor alle kindjes in heel nl nu op de boot passen??? Dus ik vroeg haar hoe zij dacht dat het kon en toen zei ze: ik denk dat de sint in nl ook nog wel cadeautjes zal kopen Overigens mij hoefden ze niet meer te vertellen hoe mijn zusje er uit zou komen toen mijn moeder zwanger was van haar, ik had per ongeluk een keizersnede gezien op tv bij "de bevalling" oid en toen heb ik mijn moeder vertelt dat ze haar buik gingen opensnijden....
Ik wil er niet over liegen, dus geen verhalen over de ooievaar oid. En een keizersnee, tja laat die snee dan maar eens zien na een eventuele natuurlijke bevalling.... Ons dametje is best wel slim! Zelf dacht ze dat de baby er via de mond uit komt. Maar wilde nog steeds van mij de bevestiging horen. Ze is niet gauw tevreden met een half antwoord. Ik ga de bieb maar eens bezoeken. Ze weet dat de baby in mijn buik groeit en ook met mij mee-eet. Want daar groeit ie van. Maar hoe de baby daar nu gekomen is.... Had gehoopt dat er hier moeders waren met net zulke nieuwschierige kinderen.
Mijn dochter stelt deze vraag nog niet, maar ik verwacht hem wel binnenkort Wat ik een leuk boekje vind voor deze leeftijd is 'een baby'tje op komt'. bol.com | Een Baby'Tje Op Komst, William Sears & Martha Sears | Nederlandse boeken... Ik sla deze uitleg altijd over, maar er staat ook antwoord op de vraag hoe de baby er weer uitkomt. Er staan blokjes in met uitleg voor kinderen die alles willen weten, maar zolang ik geen vragen krijg ga ik dat nog niet uitleggen.
Gewoon vertellen dat als een papa en mama met elkaar vrijen, er een zaadje van de papa bij een eitje van de mama komt en dat daarvan een baby groeit in je buik. En eruit: heel simpel: net als wanneer je moet poepen, alleen dan door een ander gaatje, wat verder uit kan rekken als de baby geboren wordt. Hier naar de kids van mijn man altijd gewoon verteld waar het op staat, zonder details te geven waar ze nog niet aan toe waren/niet om vroegen. Maar ik ga geen dingen vertellen die niet kloppen, of het zo laten lopen dat als ze zelf verkeerde antwoorden geven, ik ze in die waan laat. Onze ervaring is dat ze er -juist op deze leeftijd- nog helemaal niet raar over doen en het dus JUIST prettig is om ze dit soort dingen nu gewoon te vertellen op hun eigen niveau, omdat je ermee voorkomt dat alles wat met je lijf en seks te maken heeft, op latere leeftijd erg raar wordt en erg in de taboesfeer komt te hangen. Altijd verteld dus ook dat meisjes 3 'ballonnetjes' hebben: je maag, je blaas en de baarmoeder. Die dus allemaal meerekken met wat er inzit en weer terug als er niks in zit, net als wanneer je een ballon opblaast en weer leeg laat lopen. Stiefdochter vond het vreselijk stoer dat 'wij meisjes' lekker een ballonnetje meer hebben dan de jongens. En ook altijd verteld dat het gaatje waar de baby eruit komt, er al zit als je geboren wordt, maar dat het pas later geschikt is om er echt een baby uit te laten komen, en dat een baby er ook pas in kan komen te groeien als je voor het eerst ongesteld bent geweest. Dat laatste klopt technisch gesproken natuurlijk niet helemaal, maar de uitleg over eisprong die een week of 2 voor je eerste menstruatie plaatsvindt, werd een beetje erg ingewikkeld al