Wie heeft goede/minder goede ervaring ruggenprik?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mijntje75, 6 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mijntje75

Mijntje75 Actief lid

21 mrt 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meiden,
    Ik ben inmiddels 21 week zwanger en begin 'm al engiszinds te knijpen... ;)
    Ben de eerste keer met spoed ingeleid ivm met PE, met een infuus met weeen opwekkers. En dat vond ik qua pijn na een aantal uren niet meer vol te houden, echt vreselijk. Omdat ik ook een veel te hoge bloeddruk had gaven ze me ook nog een een infuus met bloeddruk verlagers.
    Na een aantal uren heb ik een ruggenprik gehad, toen gelukkig geen pijn meer. Maar.... doordat de ruggenprik bloeddruk verlagend werkt én ik aan een infuus lag met bloeddruk verlagers heb ik een een behoorlijke bloeddruk dalen gehad. Van heel hoog in de begin van de bevalling tot dus heel erg laat aan het einde. Medicijnen weer afgekoppelt, w.s. iets van adreline gekregen en toen was het weer oke. Maar nu zou ik straks denk ik weer worden ingeleid. In ieder geval wil ik geen pijn hebben dus weer een ruggenprik. Heeft iemand ervaring met de ruggenprik? En dan vooral de bijwerkingen hiervan? Of herkent iemand zich in bovenstaande situatie?

Liefs Mijntje

2. Lily2006

Lily2006 Actief lid

14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Ik heb een prima ervaring met ruggenprik. Ik kreeg hem vanwege niet vorderende ontsluiting en uitputting, samen met weeënopwekkers.

Man man, die anesthesist was mijn beste vriend! Het enige vervelende vond ik dta ik vooral een halfuur aan ctg moest, plat op mijn rug met rugweeën!

Ik heb niets gevoeld ervan behalve wat druk, en ook van de verdoving voelde ik haast niks ('beetje warm'). Ik voelde zo een warme stroom langs de achterkant van mijn benen naar mijn voeten (warme voeten!) en dan steeds verder omhoog.

Het enige minder fijne bij mij was inderdaad (voor het ziekenhuis, ik merkte er niks van) dat mijn bloeddruk die in 50 was, erna een onderdruk had van 46. Maar ik denk dat dat een kwestie is van goed monitoren.

Ze hebben bij mij de ruggenprik aangelaten tijdens het persen (geen idee waarom eigenlijk...) en dat ging prima, in 36 min was mijn zoon eruit (en het was de eerste). Daarna hebben ze hem uitgezet en de restanten werkten nog tijdens het hechten.

Al met al een prima ervaring. Misschien wel fijn om je zorgen vooraf met je gyn of VK te bespreken?

3. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Bij mijn 1e was ik bevallen zonder ruggenprik en bij mijn 2 e met ruggenprik. Wauw dat was een verlichting zeg. Ik had zowel rugweeen als buikweeen. Waardoor ik het moeilijk vond om ze allebei op te vangen. Ik kreeg dus ruggenprik en bij 9,5 cm ontsluiting was ie al uitgewerkt en toen ik persdrang kreeg had ik genoeg energie om de bevalling te doen. 7 minuten persen en mijn dochtertje was er.

Een prima ervaring :)

Ik voelde ook idd een warme gloed vanaf mijn buik tot aan mijn voeten en later kreeg ik alleen jeuk op mijn buik. Verder geen bijzonderheden. Bloeddruk hielden ze in de gaten en ik kreeg wel extra vocht toegediend via een infuus. Dit ook omdat ik bij mijn vorige bevalling veel bloed ben verloren en de placenta niet volledig losliet.

Misschien voor jou een geruststelling als je het nu met je vk of gyn bespreekt. Succes iig!!

4. Mijntje75

Mijntje75 Actief lid

21 mrt 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt meiden, voor jullie fijne en positieve verhalen....dat doet me goed !
    Mag ik vragen hoe ze bij jullie die bloeddruk in de gaten hielden? Bij mij maten ze toen met zo een meter aan de wand die steeds zichzelf oppompte, dat deed trouwens best pijn. En dat was wel om de paar minuten.... ik ben bang dat ie dan weer heel laag gaat worden... er wat toen best even wat paniek omdat ie zo snel zakte en toen heb ik een injectie gehad met morfine... was benieuwd hoe vaak ze bij jullie maten? Ook om de paar minuten met zo elektrische?

Iig super bedankt voor jullie verhalen!

Liefs Mijntje

5. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik heb alleen maar goede ervaringen met de ruggenprik. Bij mijn oudste had ik wel iets verhoging maar daar had ik verder geen last van. Maar netjes gezet, de verdoving werkte helemaal en bleef ook bij het persen aanstaan en na 26 minuten en een knip was de kleine er.
    Bij de jongste (onlangs) heb ik ook een ruggenprik gevraagd en gekregen (daarom wilde ik ook in het zh bevallen). Ook weer snel en goed gezet, nergens last van gehad, geen verhoging of koorts deze keer. Mijn bloeddruk werd automatisch gemeten inderdaad en bleef keurig gemiddeld rond de 130/80. Voordat de ruggenprik werd gezet, moest ik wel eerst een halfuur aan het ctg en toen bleek dat de hartslag van de kleine zakte als ik een wee had. Ik moest op mijn zij gaan liggen en toen bleef de kleine het verder goed doen. Maar dat was dus voordat de prik werd gezet wel even afzien op mijn zij want ik wilde juist op mijn rug :). Ik had trouwens verder geen wee-opwekkers of andere medicijnen, alleen een infuus.

Ja, ben zelf zéér tevreden over de ruggenprik (ik ontspan anders gewoon niet en dan duurt de ontsluiting een eeuwigheid) en zal ook elk topic aangrijpen om mijn mening en ervaring te delen :D

6. mamavanfay

mamavanfay Actief lid

14 nov 2009
    151
    0
    0
    Docent PrO
    Gelderland
    mijn verhaal lijkt op dat van Lily2009

een prima ervaring! alleen ik kreeg koorts door de ruggenprik. Ik zelf had het niet in de gaten maar de doktoren vonden het wel spannend. Alles is goed gegaan maar doordat ik koorts kreeg/had kon mijn dochtertje zich niet op temp houden. hierdoor moest ik een extra nacht in het ziekenhuis blijven met haar. ze heeft de hele dag in de wieg gelegen met een kruik! en ik mocht haar alleen vasthouden met de dekens goed over haar heen...... maar nu....11 maanden later....maakt ze het prima.

Mocht ik ooit een 2e verwachten dan zeker een ruggeprik! wat een heerlijkheid!

7. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Hier ook een positieve ervaring. Geen last gehad van bijwerkingen, alleen de persweeen kwamen niet goed op gang. Hierdoor bijna drie uur moeten wachten nadat ik volledige ontsluiting had voordat ik kon gaan persen (nog steeds met halfbakken persweeen). Uiteindelijk is Jesse na een bevalling van 17 uur (ingeleid en met weeopwekkers), 45 min. persen en een flinke knip (verpleegkundige in het zkh had nog nooit zo'n diepe knip gezien) geboren. Zonder de ruggenprik was de bevalling zonder twijfel uitgemond in een keizersnee. Zelfs na de ruggenprik vorderde, ondanks dat ik volledig ontspannen was, niet. Pas 9 uur na het breken van de vliezen begon de ontsluiting te vorderen. Ik had het zonder de ruggenprik echt niet getrokken. Had rug-en buikweeen en er zat amper een minuut tussen de weeën. Kon ze op een gegeven moment gewoon niet meer opvangen en lag te shaken in bed.
    De volgende keer hoop ik dat ik niet word ingeleid en geen ruggenprik nodig heb, maar mocht het anders gaan, dan zou ik niet meer zo lang wachten met het vragen om een ruggenprik.

8. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Ik ben zowel positief (qua pijnbestrijding), maar toch ook negatief over de ruggenprik.

Ik moest de ene rugwee na de andere wegpuffen en had geen tijd om op adem te komen. Zodra de prik gezet was, werd alles draaglijk (ben vrij relaxed naar 10cm ontsluiting gegaan) maar nam ook de weeenactiviteit vrij snel af. Ik heb zelfs nog tussendoor een paar keer een kwartiertje kunnen slapen zonder weeen! (hoewel de automatische bloeddruk meting dat lastig maakte).
    De ontsluiting vorderde langzaam (voor de prik 6cm in 2 uur, daarna 4 uur over de laatste cm's gedaan), en daarna vielen de weeen totaal weg. De prik is uitgezet bij volledige ontsluiting, en 2 uur daarna ben ik aan de opwekkers gezet, zonder effect. Ondertussen werd er elk kwartier op het plusje gedrukt, meer opwekkers dus, en ik kreeg lichte weeen. Omdat het te lang duurde, moest ik gaan persen zonder weeen. De dienstdoende vk vertelde me achteraf dat dit alles (de vertraging, wegvallen van de weeen en geen persdrang) door de ruggenprik kwam.
    Achteraf gezien had het een ks moeten worden, maar helaas, dat is altijd achteraf...

Mocht er ooit een volgende komen, dan kies ik liever niet voor een ruggenprik, omdat dit mijn bevalling enorm heeft vertraagd, en ik niet voelde wat ik deed tijdens het persen. Voordeel is wel dat je dus ook niet voelt dat de kleine er uit komt ;)

9. Mijntje75

Mijntje75 Actief lid

21 mrt 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt meiden voor jullie ervaringen! Erg fijn om te lezen en mij goed voor te bereiden op de bevalling... :)

Thanks!

Liefs Mijntje

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

nee voor mij nooit geen ruggeprik meer.het is dat ik verplicht moest van de gyn anders had ik het nooit gedaan

ik had meer pijn met als zonder. hij is bij mij tegen een zenuw aan gekomen waardoor ik helemaal verkrampte tijdens een wee.
    na de prik heb ik 12 weken lang rug pijn gehad en hoofdpijn klachten.

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik vond het heerlijk. heb alleen geperst met de ruggeprik en dat ging zo relax. voelde Ties zakken zonder pijn te hebben. kon erna gelijk plassen en nergens last van gehad. alleen de plek waar geprikt was is paar dagen gevoelig geweest.

12. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Ik heb slechte ervaring!

Ik kreeg vanwege de ontsluiting die niet vorderde een ruggenprik met wee-opwekkers.. maar de ruggenprik was niet goed gezet, de linkerkant was wel verdoofd maar de rechter niet! Gelukkig kreeg ik voor keizersnee een andere ruggenprik, want ook al gaf ik aan dat ik dus rechts van alles voelde werd de dossis van ruggenprik alleen maar verhoogt en ondertussen niet gekeken naar oorzaak..

Ik zou zo weer een ruggenprik nemen, daar niet van.. Maar t was wel even heftig om half verdoofd te zijn ;)

13. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik had bij mijn dochter door de ruggeprik koorts gekregen daardoor moesten wij preventief anti biotica. Mijn dochtertje is daar heel ziek van geworden (achteraf weet je dat het van de antibiotica is, maar kon ook een virus/bacterie zijn vandaar die antibiotica). Heel sneu voor haar, maar het moest wel want als het niet van de ruggeprik was, dan had het veel erger kunnen aflopen.

Bij zoonlief gelukkig geen koorts en geen opname op de kinderafdeling.

14. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Hier goede ervaringen (3x)! Maar, ik heb nooit een ruggeprik gehad voor verdoving van de weeen en die is toch iets anders. Heb 'm 2x gehad voor curretage en 1x voor een spoedks. Alle keren prima gegaan. Het is belangrijk om voor de prik, zo goed en kwaad als het gaat, te ontspannen. Als je gespannen bent, kunnen ze een spier raken en dat is heel pijnlijk.

Je hoort/leest heel vaak horrorverhalen, maar zo'n ruggeprik kan ook een zegen zijn hoor! En als dat het mogelijk maakt om de bevalling beter door te komen, waarom niet?

15. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vond het een verademing, de ruggeprik.

Verdoving voordat de daadwerkelijke prik werd gezet is eigenlijk eht enige wat ik heb gevoeld en dat deed niet eens pijn. Ruggeprik zelf zat bij mij perfect, waardoor ik geen weeën meer voelde (had zowel buik- als rugweeën). Ben in 6u tijd van 2cm ontsluiting naar volledige ontsluiting gegaan. Ik voelde de persweeën op het laatst al dwars door de prik heen komen (wat een oerkracht!). Bij volledige ontsluiting is de prik uitgezet en een half uur later zijn we begonnen met persen. Heb alles dus gevoeld, maar vond de persweeën 'prettiger' dan de ontsluitingsweeën. Binnen 1u was onze zoon geboren.

Bloeddruk bleef perfect, wel iets verhoging gehad maar niet noemenswaardig. Oftewel: hier volgens het boekje.

16. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Fijn om zulke verhalen te lezen....

Geeft mij weer wat meer moed!
    Ben zooo bang voor prikken!!:$;)

17. Jenny82

Jenny82 Fanatiek lid

11 nov 2009
    1.075
    0
    36
    Gelderland
    Lang leve de ruggeprik!!
    Ik was in eerste instantie ook zo bang voor de prik, maar ik denk dat ik de ruggeprik verwarde met zo`n beenmergpunctie die je op tv wel eens ziet.

Eerlijk, het infuus deed meer pijn, zelfs een vaccinatie voor vakantie deed meer pijn. Je krijgt eerst een verdoving in je rug he, stelt niets voor. Vervolgens een beetje druk en klaar! Ik heb de dokter ter plekke heilig verklaard en haar op m`n knieën bedankt. Alleen ging dat een beetje lastig, maar je snapt wat ik bedoel.

Ik snap niet hoe ik het ooit in m`n hoofd heb gehaald om zonder pijnbestrijding te willen bevallen. Mijn beeb lag in een stuit en dus moest ik sowieso naar het het ziekenhuis. Ik kreeg weeenopwekkers en koos al heel snel voor de ruggeprik. Die haalde de ergste kantjes er af, zeg! En toen ik uiteindelijk na een half uur persen alsnog een ks kreeg, was de 'echte' ruggeprik heel bizar. Ik heb ook toen niets gevoeld, maar het was een hele vreemde gewaarwording om je benen niet meer te voelen. Maar ach, dat kwam in de loop van de dag al snel weer terug.

Ik moet nu een volgende keer in het ziekenhuis bevallen (ks), maar anders had ik dat sowieso gedaan. En zeer zeker met pijnbestrijding, hoor!! En ik vertel het iedereen die het maar horen wil, voor de lol zón pijn hebben: nee dank je de koekoek....

Met alle respect voor de dames die het wel zonder gedaan hebben, zeer zeker!! Ontzag...

18. Mijntje75

Mijntje75 Actief lid

21 mrt 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Jenny, ik ben het helemaal met je eens hoor.... Bij mijn eerste bevalling ben ik ook ingeleid... mennnnnn wat een drama zeg die pijn! Dat hadden ze me wel ff mogen vertellen! Mn hele leven heb ik mega migraine aanvallen gehad, maar dit was nog véle malen erger...die weeen dan he... Ik ben dus ook echt voor pijnbestrijding.... en vind het ook fijn om jullie positieve verhalen te lezen....

Liefs Mijntje

19. Jenny82

Jenny82 Fanatiek lid

11 nov 2009
    1.075
    0
    36
    Gelderland
    Ja joh, weeenopwekkers (van ooooooh is dit alles, naar de hel in 30 minuten) en dan niet van het bed af mogen en ook nog eens met dat CTG-apparaat verplicht vanaf 5.00 uur tot 12.30 uur blijven liggen. Ik snap niet wie dat ooit bedacht heeft... Het zal wel een kerel geweest zijn.

Weet je trouwens wat mijn gynaecloog tegen de zuster zei toen ie weer even kwam checken? 'Oh nu al, dat is vlot'.
    En toen ie weer ging controleren: 'oh ja oke, je gaat idd heel hard' hahaha!

Om half 10, 4 cm en om 10.15 uur die prik en om half 11, 7 cm. Ik dacht nog toen ie dat zei: doe het anders lekker zelf, #*&#%!!

Maar dit wilde ik nog even zeggen:
    ook ik kneep hem al rond de 20e week. Oh jee, `t moet er ook nog weer uit spookte dagelijks door m`n hoofd. Maar ach, iedereen kan het, toch? Dus ik dacht geen moment aan pijnbestrijding. En toen ik eenmaal zooooooooveel pijn had, dacht ik: 'zie je wel, verschrikkelijk'! En iedereen kan het? Nee, je MOET wel, je kunt niet meer terug, hoor!!

Had ik toen maar bewust gekozen voor pijnbestrijding en niet uit 'nood'. Had me een hoop gestress vooraf gescheeld....

20. Mijntje75

Mijntje75 Actief lid

21 mrt 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd Jenny,....kerels en gyn's.... Ik heb gelukkig nu een vrouw en kan maar had hiervoor een mannelijke gyn. Toen ik met hem over pijnbestrijding begon zei hij doodleuk: het is er vast uit voordat jij er erg in hebt...ja hoor... maar dan laat ik jouw ff overrijden door een vrachtwagen, kijken hoe dat vind, dacht ik bij mezelf...

Nu zit ik gelukkig in een zkh waar een ruggenprik op verzoek van zwangere wordt gegeven. Staat zelfs op hun website... dus ik neem aan geen discussie mogelijk...en ik vind ook, je kunt pas oordelen als je het zelf heb mee gemaakt..dus laat mannen idd niet oordelen want die liggen met een lichte griep nog een week plat.. en wij gaan gewoon door.

Liefs Mijntje

Deel Deze Pagina