Nu eerst IVF en de 2 IUI bewaren of nu 2x IUI met zaaddonor?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by MaNi, Nov 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MaNi

MaNi Lid

Feb 12, 2012
    50
    0
    0
    Almere
    Dag dames,

Ik ben hier een hele lange tijd niet geweest i.v.m. ziekte. We hebben nu 4 IUI pogingen gehad en vroeg me af of iemand mij kan vertellen wat de ervaringen zijn van IVF. Ik ben namelijk erg bang voor het prikken van de eitjes. Ik heb door mijn ziekte al zo veel pijnlijke onderzoeken gehad dat ik al stress krijg bij het idee. Toch zit ik te denken, als dit mogelijk is om in dec te beginnen met IVF/ICSI en de laatste 2 IUI te houden. Weet niet of dat kan?? Als we na 3x IVF niet zwanger worden dat we dan nog 2 pogingen hebben met iui om te proberen met een zaaddonor. Aangezien mijn vriend slecht zaad heeft. Niet super slecht 1,3 miljoen, maar de kans is groter vanaf 3 miljoen en liefst 5 zeiden ze. Daarnaast wil ik geen kijk operatie doen. Ze twijfelen of mijn linker eierstok goed is. Ze konden dit niet goed zien op de foto's. Recht zit een verdikking. Vandaar dat we dachten om in dec IVF te gaan doen. Of toch eerst zaad van een zaaddonor met 2 iui pogingen, om zo te vermijden dat je geen IVf hoeft te doen. Toch voelt dit ook niet helemaal goed. Maar na 1,5 jaar proberen en zo ziek te zijn geweest, denk ik het is maar zaad. Bloedband zegt niks. Ik heb geen echte close band met mijn vader, wel met de vriend van mijn moeder en die voelt als echte vader. Maar heeft dit dan geen geestelijke gevolgen voor mijn vriend later?? Kan ook gewoon nog 2x IUI doen, maar daarna zijn de IUI pogingen op en heb je nog maar 3 IVF kansen...
    Blijft lastig, want wat moeten we nou doen?? Wat denk jij?? En waarom? Hoop dat je ons kan helpen

2. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Je mag niet zomaar beslissen om IVF te doen, je moet hiervoor een indicatie krijgen (in ieder geval als je wilt dat de verzekeraar het vergoedt). In de meestel gevallen betekent dit dat je eerst 6 IUI pogingen gedaan moet hebben of dat het zaad zo zwak is dat gedacht wordt aan ICSI. Ook als je eileiders niet werken of weggehaald zijn is IVF natuurlijk de indicatie....
    Volgens mij mag je na IVF wel weer iui doen, daar zit geen limiet op, als artsen vinden dat je een redelijke kans hebt krijg je dit gewoon vergoed.
    Wat betreft donor... daar kan ik geen uitspraak over doen.
    Wat betreft de punctie: ik vond het goed te doen! Maar ik weet niet wat voor ellende jij allemaal al wachter de rug hebt :(. Ergens denk ik dan dat je dit juist dan misschien wel mee vindt vallen, maarja ik kan me voorstellen als je het ook allemaal helemaal gehad hebt!
    Succes!

3. Sanne60

Sanne60 Lid

Jan 8, 2014
    76
    0
    6
    Lastige keuze. Op indicatie van de arts mag je meer dan 6 iui's doen hoor en worden ze gewoon vergoedt. De arts moet dan een brief naar de verzekering sturen dat ze heil zien in nog een aantal pogingen. Na 9 iui's sta ik nu ook voor de keuze of nog 2 iui's of gelijk door naar ivf.
    Dat is geen besluit wat je 1,2,3 gemaakt hebt. Praat erover met je vriend en het ziekenhuis en denk er goed over na! Sterkte en succes!

4. Roosje72

Roosje72 Fanatiek lid

Aug 31, 2014
    1,174
    0
    0
    Ingenieur
    Iui na IVF kan eigenlijk alleen als er te weinig follikels zijn. Dan noemen ze het een escape iui. Als je aan IVF begint is er geen weg terug

5. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Wel als je na IVF verder gaat met donor sperma lijkt me...

6. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Je schrijft dat je geen kijkoperatie wilt. Maar als ik jou was, zou ik willen weten wat voor verdikking ik op mijn eierstok heb. Ik denk dat je daar duidelijkheid over moet hebben, aangezien verdikkingen ook kwaadaardig kunnen zijn.

Tevens is het zo dat je niet zomaar met IVF kunt beginnen. Je moet bepaalde protocollen volgen, je hebt er een medische indicatie voor nodig. Er moeten voorbereidende onderzoeken gedaan worden: zaadonderzoeken, bewerkingstesten, echo's, bloedonderzoek. En voordat je daadwerkelijk aan een punctie toe bent, heb je er al weken op zitten van pilgebruik en hormonen spuiten. Bij sommige ziekenhuizen zijn wachtlijsten voor IVF. En voor IVF heb je ook je eierstokken nodig. Als die niet in orde zijn, zullen ze je niet zomaar een hoge dosis hormonen laten spuiten.

En je zult vast ook niet meteen door kunnen met donorzaad. Ik neem aan dat daar gesprekken aan vast zitten, belangrijke overwegingen. Je kunt het wel als "maar" zaad zien, maar het heeft wel gevolgen voor jou, je vriend, je relatie, je kind. "Maar" zaad bepaalt wel de afkomst van je kind.

Alles heeft dus iets meer tijd nodig, helaas. Succes!

7. crienatje

crienatje Actief lid

Feb 1, 2010
    357
    159
    43
    Persoonlijk zou ik altijd eerst gaan voor een biologisch kindje van ons allebei. Pas als dat er echt niet meer in zit zou ik gaan nadenken over een andere optie.
    Voor mij ging het niet zozeer om 'een kind', maar 'ons kindje'.
    Klinkt oneerbiedig misschien om dat zo uit te drukken maar je begrijpt wat ik bedoel.
    Daarnaast ga je toch al over zo veel grenzen heen in de mmm, ik was altijd als de dood voor naalden bijvoorbeeld.
    Nou als je maandenlang dagelijks (meerdere keren per dag) moet prikken, gaat dat er wel vanaf.
    Ik liet het over me heen komen, de wens was zo groot dat je er alles voor over hebt.
    Als je echt zo doodsbang bent voor de punctie, was ik ook, in Dusseldorf doen ze dat onder algehele narcose.
    Was voor mij een uitkomst, naast de manier van behandelen die ik als top heb ervaren.
    Daarnaast, denk ik dat je de (mogelijke) psychische gevolgen van het gebruik van een zaaddonor niet moet onderschatten.
    Voor alle betrokken partijen.

Dus in het kort gezegd, mijn persoonlijke mening? Eerst uitzoeken wat de medische mogelijkheden voor een biologisch kind van jullie samen zijn. Als die er nog zijn daar voor gaan.
    Pas als die opties op zijn, verder kijken.

Succes!

8. #8 Shaddixxx, Nov 14, 2014
    Last edited: Nov 14, 2014
    Jawel hoor, alleen zonder indicatie begin je niet aan IVF en met indicatie is IUI zinloos te noemen. Een verstandige arts zal dus geen IUI meer uitvoeren na IVF, maar ze zijn er wel.. Oh en, als je na IVF verdergaat met donorzaad, hoef je je daar natuurlijk helemaal geen zorgen om te maken :)

Ik vind overigens absoluut dat een biologische band niet van belang is, daar zijn mijn man en ONZE ;) kinderen het bewijs van, maar ik zou echt niet kiezen voor een donor, alleen maar zodat je niet aan IVF hoeft te beginnen..

9. Lizinlondon

Lizinlondon Fanatiek lid

Apr 24, 2014
    1,079
    2
    36
    Female
    Rotterdam
    Ik zou altijd voor duidelijkheid gaan. Ik heb ook een hels traject achter de rug. Iedereen heeft uiteraard ander leed ik weet niet wat je allemaal hebt meegemaakt maar ik vind het wel heel vervelend voor je. Ik heb endometriose in een vergevorderd stadium. Bij mij waren ook verdikkingen te zien. Uiteindelijk bleek dat in 1 eierstok zo heftig fout te zijn dat ik die nu kwijt ben. Ik begin mijn kinderwens gelijk al bij IVF omdat we geen tijd hebben voor een andere procedure omdat de enige overgebleven eierstok nu ook vol cystes zit. Ik weet wel 100% waar ik aan toe ben en waar ik mij op kan voorbereiden.

Een kijkoperatie is niet zo intensief als de meeste mensen denken en je bent bijna altijd dezelfde dag weer thuis en binnen een paar dagen de oude. Ik zou dus voor duidelijkheid gaan.

Over een donor kan ik weinig zeggen maar als mijn vriend zaad had ging ik altijd voor zijn zaad. Je kunt met ICSI aan de slag en hebt dan hele goede kansen. Dus ik zou niet 'gelijk' (zal wel veel over nagedacht zijn) overstappen op donorzaad. Veel succes met je beslissing daarover en dit verdere traject.

10. MaNi

MaNi Lid

Feb 12, 2012
    50
    0
    0
    Almere
    Hoi Lizinlondon,

Bedankt voor je reactie. Ik heb ook endometriose gehad, maar dan om mijn darm. Ik heb er 15 jaar mee rond gelopen. gevolg spoedoperatie en werd wakker met stoma en 20 cm minder darm. Gelukkig is deze wel opgeheven en is alles nu goed, maar omdat ik er 15 jaar mee heb doorgelopen en steeds zwakker werd. Ze wisten niet wat het was. Ben ik nu nog niet hersteld. Het is nu 2,5 jaar geleden. Ik voel me nu eindelijk sterk genoeg om zwanger te worden en heb nog weinig slechte dagen, maar zeker nog wel heel veel moe en lichamelijke klachten. Vandaar dat we twijfelde of we een kijkoperatie wilde doen. Ik ben tussen door ook gebeten door een hond in Thailand. Hier gingen we heen omdat we zo lang niet ver konden reizen en ik gek op verre reizen ben. Het was een cadeau van mijn vriend. Even er uit en alles los kunnen laten. Die 2 jaar was echt heel heftig. Ik kon zelf niet eens meer mijn haar wassen enz. En toen werd ik gebeten door een hond. Veel pijn, stress en 7 prikken en antibiotica verder, had ik meteen een terugval qua energie en lichamelijke klachten. Vandaar dat een narcose wel heftig zal zijn voor mij. Ik heb deze week een homeopaat gesproken die mij na dat ik de reis aan kon na de operatie heeft behandeld en die zegt echt dat het te heftig zal zijn voor mijn herstel. Het feit dat ik weer een stap teug moet doen in mijn gezondheid zien we beide niet zitten. Hoe graag we ook een kind willen. Ik snap dat sommige mensen dit niet begrijpen, maar we zijn gewoon op. Dus onze voorkeur gaat ook naar een kind van ons, maar niet ten koste van alles. Dit gaat alleen over het herstel, ik ben al zo lang daarvoor ziek geweest. We willen gewoon weer kunnen genieten. We hebben nu een kliniek gesproken in Friesland. Vriendin van ons is daar via IUI zwanger geworden. Ze gaf aan dat je bij hun meer dan 6 IUI pogingen krijgt zolang ze achten dat het zin heeft. We hebben 5 december daar een intake. En we willen als dit dus kan een tijdje door gaan met IUI. We hebben liever dat het wat langer duurt, maar met weinig stress, dan dat we nog 2x hebben en dan over moeten naar IVF. Hun doen meer controles en nemen echt de tijd voor je. Anders dan in ons ziekenhuis waar je een nummer bent. Ik heb nog nooit een echo gehad vlak voor de IUI en daar moet je 2x testen i.p.v 1x met de ovulatie test. Dit om zo precies mogelijk te bepalen wanneer de eisprong is en de kans te vergroten. Tot nu toe klinkt het goed.

Je verlegd zeker grenzen, want ik riep ook ik ga geen hormonen prikken en dit heb ik vorige maand ook gedaan. Deze maand een baarmoeder foto laten maken, waarvan ik ook zei dat ik dit niet zou doen. Dus dat herken ik wel. Bedankt voor je reactie en ik wens jullie heel veel succes.

11. MaNi

MaNi Lid

Feb 12, 2012
    50
    0
    0
    Almere
    Ik lees nu pas wat je allemaal heb meegemaakt, jeetje wat heftig allemaal...respect voor jullie doorzettingsvermogen. Voor jullie dus net zulke heftige jaren als voor ons...

12. MaNi

MaNi Lid

Feb 12, 2012
    50
    0
    0
    Almere
    Hoi Shaddixxx,

Bedankt voor je reactie.
    Ik begrijp dat je dat zegt en ik zou als ik ons niet was hetzelfde zeggen. maar als je zo veel ellende op medisch gebied hebt gehad en nog steeds herstellende bent van een operatie van 2,5 jaar geleden, dan ga je er toch anders over denken.We zijn er voor nu uit. We gaan naar een prive kliniek waar we vaker iui kunnen doen, zo lang ze denken dat het zinvol is. Dit geeft bij ons rust en dan doen we het uiteraard met zijn zaad. Het is wel 99 km rijden (Friesland) voor ons, maar we hebben er een goed gevoel over. Ze zijn klein en werken anders dan het ziekenhuis. Zo wie zo geen nummertje wat wel fijn is, maar ook meer controles rond de eisprong. Ik ben benieuwd naar het gesprek 5 december
    Nogmaals bedankt voor je reactie :)

13. MaNi

MaNi Lid

Feb 12, 2012
    50
    0
    0
    Almere
    Hoi crienatje,

Bedankt voor je reactie. zie mijn reacties hier boven. Misschien dat je het dan beter begrijpt. Ik zou het normaal ook hebben, maar als je zo veel hebt meegemaakt op medisch gebied dan veranderd je gedachte hier wel over. We gaan in ieder geval nu verder met IUI in een prive kliniek waar we (als het goed is) meer dan 2 pogingen krijgen. Wat ons rust geeft en hopelijk lukt het dan gewoon met zij zaad en krijgen we een baby van ons samen. Wat we natuurlijk allebei het liefst willen

14. MaNi

MaNi Lid

Feb 12, 2012
    50
    0
    0
    Almere
    Hoi Jippie,

Wij hadden als eerst de indicatie ISCI gekregen, dus we komen zeker in aanmerking voor IVf. We hebben het zaad verbeterd met verschillende vitamine, mineralen, Chinese kruiden en Acupunctuur.
    Ik dacht dat het standaard 6x IUI was, maar begreep dat je meer kan krijgen als ze denken dat het zinvol is. We gaan naar een prive kliniek en daar dus eerst nog een paar keer IUI doen in de hoop dat het zo lukt. Bedankt voor je reactie

15. MaNi

MaNi Lid

Feb 12, 2012
    50
    0
    0
    Almere
    Hoi Sanne60 ,

Bedankt, ja dat wist ik dus niet. we gaan nu naar een prive kliniek. daar kan het vaker. Zit ver maar goeie verhalen over gehoord. welke verzekering heb jij?? Ik begreep dat niet elke verzekering dit vergoed meerdere keren. Ik zit zelf bij Unive. Ik zal ze wel even bellen..

16. MaNi

MaNi Lid

Feb 12, 2012
    50
    0
    0
    Almere
    Wat veel reacties. Super bedankt dames!!!

Ik heb zo veel mogelijk reacties terug geplaatst. Wilde het onder het bericht zetten, weet niet of het nu goed gegaan is.

We ga nu dus naar een prive kliniek in Friesland en daar nog een aantal IUI pogingen doen. Wij dachten we hebben er nog maar 2 en dan is het klaar, maar je mag er meer en daar hebben we voor gekozen. Kijk operatie gaan we niet doen. Ik zeg nooit nooit, maar voor nu niet. Ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen bij de prive kliniek. Het geeft zeker weer hoop.

Nogmaals bedankt allemaal voor alle moeite en tijd om te lezen en te reageren

Liefs MaNi

17. crienatje

crienatje Actief lid

Feb 1, 2010
    357
    159
    43
    Hoi MaNi,

Wat een heftig verhaal inderdaad.
    Zo zie je maar dat ieder z'n eigen leed en verhaal heeft.
    Volg je gevoel, je weet zelf wat voor jullie het beste is en/of voelt.
    De keuzes die je maakt, zeker in dit traject, maak je niet zomaar.
    Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes en kracht toe, en uiteraard uiteindelijk jullie droom.

Liefs, Crienatje

18. IUI wordt onbeperkt vergoed vanuit het basispakket (en dat bepaalt de overheid), dus een verzekeraar mag überhaupt niet weigeren om IUI te vergoeden, ook niet bij een 7e, 8e, 9e of 20e keer :) Hier is het trouwens nooit nodig geweest dat een arts daar een brief over stuurde naar de verzekeraar.

Ik weet overigens niet wat voor operatie je achter de rug hebt, maar een punctie is lichamelijk niet zwaarder dan een zwangerschap uitdragen :) Voor een donor kiezen, gewoon omdat dat 'makkelijker' lijkt.. Ik zou daar echt héél goed over nadenken.

Ik neem aan dat je het over het Nij Barrahus hebt. Zijn inderdaad een hoop positieve verhalen over bekend. Veel succes daar!

19. MaNi

MaNi Lid

Feb 12, 2012
    50
    0
    0
    Almere
    Hoi crienatje,

Wat lief, dat hoop ik voor jullie ook...

Liefs Mabel

20. Lizinlondon

Lizinlondon Fanatiek lid

Apr 24, 2014
    1,079
    2
    36
    Female
    Rotterdam
    Beste Mani,

Ik begrijp je redernatie heel goed. Het is wel zo dat een spoedoperatie waarbij je ook nog wakker word met een stoma en een flink stuk darm verwijderd echt zo ontzettend veel zwaarder is dan een gemiddelde kijkoperatie. Maar eigenlijk ben ik de laatste die operaties zou aanraden want ik heb blijvende schade door operaties opgelopen en ik ben ook nu twee jaar verder en echt enorm veranderd. Sociaal leven is veranderd en werken doe ik ook al ruim een jaar niet meer. Heel lastig. Je keuze voor IUI snap ik heel goed, wij gingen er ook voor maar kregen te horen dat mijn eierstok al te ver heen was en we helaas IVF moesten gaan doen. Daar heb ik echt wel wat tranen om gelaten. Als je meer verhalen of adviezen wil kun je ook terecht bij het onderwerp Endometriose en de MMM onder de MMM. Daar zijn veel meiden die dit traject doorlopen en vergelijkbare situaties hebben. Groetjes

Share This Page