Vragen wbt hormoonbehandelingen, pcos geconstateerd op beeld

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Dicky88, 10 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

20 nov 2014
    597
    46
    28
    Hi,

Ik hoop dat hij hier op zijn plaats is.
    Maar ik zit met wat vragen.
    Nu na de ziekte van Cushing, een jaar geleden geopereerd aan mijn hypofyse tumor (hormoon"computer") en begin dit jaar ziekte af ben gezien mijn hypofyse weer zelf het cortisol niveau kon regelen in noodsituaties, nog steeds in een herstelperiode.

Tijdens mijn ziekte met gigantisch hoge cortisolwaarden menstrueerde ik gewoon, licht, maar dat altijd zo gehad. Juist toen mijn cortisol normaal was en ik nog wel hydrocortison gebruikte, is mijn laatste menstruatie 10 september geweest voor 3 dagen. 1 januari heb ik 1 dag extreem gebloed, voornamelijk elk half uur ongeveer moest ik tampon én maandverband vervangen (dubbel ivm doorlekken). En er zo'n last van had dat ik niet eens kon lopen en op bed heb gelegen van de krampen.
    Toen kwam ik om de 2 weken bij de huisarts om alles in de gaten te houden, onderzoek, tempratuurkalender te bekijken. Waar weinig op te zien was behalve een wirwar van lijnen.
    6 weken geleden dan toch via mijn endocrinooog internist doorverwezen naar gynaecoloog omdat dit niet meer bij de Cushing of nasleep van medicatie van ervoor paste.
    Bij dat onderzoek dacht ze niet aan pcos. Echter 2 weken geleden bij andere gynaecoloog bleek dit ineens heel duidelijk te zijn. Gezien mijn temperatuurlijst, mijn klachten en het zien van mijn baarmoeder en eierstokken. Links heb ik 19 blaasjes zitten en rechts 30. Overduidelijk dus.
    En heb ook vaak steken in mijn liezen, tegelijk of om en om wat dagen aanhoud.
    Bloedonderzoek is gedaan, daarvan krijg ik over 4 weken de uitslag. Maar dat is meer om te kijken wat de hormoonwaardes zijn. Pcos is al vast gesteld.
    Ik kom over 4 weken weer bij een andere arts. En weet nog niet wat ik kan verwachten. Wel een traject, nieuw, om onder begeleiding van een team ermee aan de slag te gaan (fysio, psycholoog, diëtist en gynaecoloog/endocrinoloog). Meer dan genoeg.

Nu is mijn vraag. Wat kan ik verwachten bij een traject wbt pcos?
    Ik heb her en der gelezen over Clomid ed. Maar meer weet ik er nog niet van.
    En ik wil graag voorbereid zijn over mogelijke methodes en behandelingen die jullie hebben gehad/kennen als ik over 4 weken meer ga horen over mijn hormoonwaardes etc. Uiteraard met als doel tot zwanger te kunnen raken en een goede zwangerschap te kunnen hebben. Iets wat trouwens nog niet op de planning staat door werkomstandigheden en ik eerst pshychisch/lichamelijk rust moet hebben van de ziekte waar ik net vanaf ben.
    En het is uiteraard lastig om te bekijken, ieder mens is anders en door zo'n ziekte/medicatie vooraf je lichaam al in shock is geweest qua hormonen.

Ook vroeg ik mij af qua voeding of daar nog wat aan te veranderen is, wat je beter niet kan eten (koolhydraten en suikers dus vooral begrijp ik) of juist wel?

Excuus voor het lange verhaal.

2. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Als je start met een traject ivm pcos, zullen ze eerst proberen of Clomid aanslaat. Het zorgt ervoor dat je hypofyse gestimuleerd wordt en je eitjes gaan groeien. Ik moest op dag 3 t/m 7 van de cyclus de pilletjes slikken. Vanaf dag 11 een aantal keer in de week naar het ziekenhuis om via inwendige echo's de groei in de gaten te houden.
    Clomid deed uiteindelijk bij mij niets. Had wel groei, maar niet zwanger. Ook voelde ik me vreselijk door deze medicatie.

Ben eind vorig jaar overgegaan op het spuiten van Gonal F. Hierbij spuit je direct het hormoon in je lijf en wordt er niets gestimuleerd. Had ook 0,0 bijwerkingen. Hiermee was het de eerste ronde raak.

3. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

20 nov 2014
    597
    46
    28
    Wat voor jou de bijwerkingen bij clomid?

Wat is de reden dat ze eerst met clomid beginnen (bij veel bijwerkingen begrijp ik) en daarna pas met gonal f?

4. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

13 jan 2015
    731
    4
    18
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier ook PCOS... De clomid deed bij mij niets, geen enkel eitje gegroeid... Alleen heel veel lastige bijwerkingen: humeur, warmte opvliegers,... Gelukkig heb ik een gyn die snel actie onderneemt en mocht ik meteen overschakelen op Menopur en dit werkt wel en daar heb ik geen bijwerkingen van

5. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik zat niet lekker in mn vel, hoofdpijn, opvliegers en zag in de avond "hallucinaties" (zo noemde de arts het). Soort slow-motionbeeld.
    Ze starten met Clomid omdat dat €5,- per doosje kost en 1 spuit Gonal kost €250,- en Ovitrelle (ovulatie trigger) kost €150,-
    Ik had 2 spuiten Gonal nodig en 1 Ovitrelle. Dus reken maar uit ;)

6. Hvdsande

Hvdsande Actief lid

1 sep 2014
    161
    2
    18
    Inderdaad niets toe te voegen aan Xelles haar verhaal. Je bloed uitslagen laten zien of je andere hormonen wel in balans zijn. Verder moet je vriend zijn zaad in leveren tegen de tijd dat jullie daarvoor willen gaan. Als dit allemaal oke is ga je inderdaad eerst aan de clomid omdat dat voor sommige vrouwen genoeg is en inderdaad een heel stuk goedkoper. Clomid deed bij mij niks..Nu ben ik twee rondes aan het spuiten waarvan de eerste niks deed en de tweede ronde had ik 9 eitjes...veel te veel. Nu gestopt en verplicht rust. Eind juli begin ik weer met gonal f. Gonal f is voor vele een wondermiddel ik heb er ook gen bijwerkingen van en het is super gebruiksvriendelijk!

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik had ook heel veel bijwerkingen van de clomid. Continue koud, moe, chago. Zo erg dat ik na 3 rondes wilde stoppen daarmee. Precies toen ik dat aan de gyn ging vertellen bleek ik zwanger.

Toen ik de diagnose PCOS kreeg moest ik voldoen aan 2 van de 3 symptomen:
    -veel blaasjes @eierstokken
    -maximaal aantal cyclussen per jaar (weet niet hoeveel, had er maar 4)
    -hormoonwaardes.

Alleen die laatste waren bij mij "normaal" (hetzij testosteron íets te hoog), omdat ik toevallig een eisprong had gehad.

8. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

20 nov 2014
    597
    46
    28
    Bedankt voor jullie uitleg en ervaringen.
    Vooral veel dat die Clomid erg veel rottige bijwerkingen geeft. Verre van leuk.
    Wert uiteraard niet als ik zoiets zou krijgen het ook heb, maar weet van alle zware medicaties van tijdens mijn ziekte ik echt ALLE bijwerkingen heftig had.

Qua kosten van medicatie schrik ik niet meer zo.
    De injecties bij mijn ziekte waren €1600,- per stuk, pff. Gelukkig op eigen risico na alles via de zorgverzekering. Tenminste die medicatie sowieso.

Volgende week donderdag krijg ik de volgende uitslagen van het bloedonderzoek. Ben erg benieuwd.

Deel Deze Pagina