Echo (snel gegroeid of meetfout?)

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Shasha87, Feb 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shasha87

Shasha87 Lid

Feb 7, 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoop dat iemand mij kan helpen hierbij, ik heb een vraag nav mijn zwangerschap en echo's.

Mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie was op 18 november 2014. Ik heb normaal altijd een cyclus van 28 dagen gehad. Op basis van deze gegevens zou ik 25 augustus uitgerekend zijn.

Ik heb inmiddels 3 echo's bij de gynaecoloog gehad:
    - Op 8 januari, toen wees de echo op 7w6d (bevallen op 21 aug), toch 2x nagemeten
    - Op 28 januari, toen wees de echo op 11w2d (bevallen op 17 aug), toch 2x nagemeten
    - Op 5 februari, toen wees de echo op 12w2d (bevallen op 18 aug), toch 2x nagemeten

Welke echo is nu juist? En van welke einddatum kun je nu het beste uitgaan?

Waar ligt het aan dat er zo een verschil in kan zitten? Betekend dit dat je baby sneller groeit dan normaal?

En betekend dit dan ook dat de bevruchting tijdens mijn menstruatie heeft plaats gevonden? Dat vind ik er zo vreemd aan. De eerste 2 weken krijg je bij zo een echo toch altijd "cadeau" of heb ik dit verkeerd?

Ik was op 18 november ongesteld, dit duurt meestal minimaal een week. En ik heb maar 2x gemeenschap gehad. 1x op 22 november (dus tijdens mijn menstruatie, 5e dag) en erna rond 28 november (wat normaal de vruchtbare periode moest zijn). Is dat dan niet vreemd dat ze op zo een datum komen of kunnen ze het ook fout hebben?

Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Waaghals

Waaghals Actief lid

Oct 20, 2012
    250
    0
    0
    Verpleegkundige
    Woerden
    Zijn volgens mij gemiddelde die ze opmeten en zit tussen de data's hierboven maar 4 dagen zou me er niet zo druk om maken.
    De termijn echo met 12 weken is de meest betrouwbare,maar dan gaan ze uit van 38 weken zwanger+ die 2 weken die je kado krijgt.
    Ik ben bij mijn vorige bevallingen beide tot 2 weken overtijd gegaan dus zou ook zomaar pas eind aug kunnen worden😃

3. Marrel

Marrel Actief lid

Sep 10, 2014
    201
    1
    16
    Bij mij werd ik bij alle drie 5 dagen vooruit gezet. Kon echt niet in, vanwege eisprong en man op reis en geen seks dus :)).

Ik zou me niet druk maken. Ze zijn nog steeds langer dan gemiddeld en kerngezond. Geboren met 3800-4000 gram rond uitgerekende datum.

Je kind doet het gewoon goed! De marges die je noemt zijn normaal denk ik.
    Geniet ervan!

4. Shasha87

Shasha87 Lid

Feb 7, 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties, zal er zoveel mogelijk van proberen te genieten!

5. Dopey

Dopey Bekend lid

Nov 21, 2008
    893
    1
    0
    Het meest betrouwbaar is de echo het dichtst bij 10 weken gemeten, maar wel na 10 weken. Dan zou je dus 17 augustus uitgerekend zijn. Wanneer je gaat bevallen, tja dat weet niemand ;)
    Het meten is millimeterwerk, een mm verder en je zot een dag verder, of iets meer vroeg in de zwangerschap. En soms nestelen embryo's zich heel vlot in en ben je dus verder zwanger dan je dacht. Zaadcellen kunnen ook best lang overleven, 5 dagen is meermalen beschreven.
    Ik ben zelf een week vooruitgezet en zou dus zwanger zijn geworden in een cyclus van 21 dagen, kort, maar alles kan, de metingen kloppen elke keer.

6. Missmadeliefje

Missmadeliefje Bekend lid

Mar 4, 2014
    589
    3
    18
    NULL
    Hier wist ik wanneer de eisprong was, had altijd cyclussen van 31/33 dagen zoiets en wist dus wanneer ei was (2 weken na edlm) en echo met 8.5 gehad (uitwendig) wees uit precies 40 wkn na edlm. Maar alle andere echo's daarna kwamen minstens een week verder uit maar nee ze werden niet bijgesteld enz, uiteindelijk bijna een week te vroeg bevallen :)

7. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Hier zaten ze ook 4 dagen fout.
    Ze bleven volhouden dat ik 31 december 2014 was uitgerekend.
    Nou dat kun dus niet want het kindje voor mijn dochtertje was ik 3 december van uitgerekend dat is helaas een miskraam geworden op 29 maart.
    13 april 2014 had ik mijn eisprong en weet ik Door de ovulatie testen en de echo om te kijken of ik schoon was van binnen.

Ik heb niet eerder en niet later Sex gehad dan doe 13 april na die miskraam.
    Dus ik weet 100 % zeker dat ik 4 januari 2015 was uitgerekend :)
    De eerste 5 echo's gaven ook 4 januari aan en de 6 de niet meer.
    Daarna begon ze steeds meer voor te liggen in groei.
    Ze is dus officieel geboren met 36,3 weken ipv 37 weken .
    Daar kwamen ze na de bevalling achter omdat ze prematuur gedrag en ontwikkeling had en nog vol haartjes zat en vol witte huidsmeer.
    Ze woog wel al 8 pond en 53 cm.

8. Jla80

Jla80 Bekend lid

Feb 28, 2014
    780
    1
    16
    Voor mij tot op heden ook een raadsel... Ik heb altijd een cyclus van 25/26 dgn gehad.

Huidige zwangerschap;
    1ste dag/ laatste ms; 3 okt 2014
    eisprong ; 13 okt 2014 (temperatuurmethode
    NOD ; 28 okt 2014
    licht positieve test ; 22 okt '14 (9 dpo)

Zou nu 18 wkn moeten zijn, maar zie banner (kan niet meer aangepast worden anders lijkt het erop dat ik zwanger ben geraakt voor mijn ei :().

Gyn gaf aan dat ook al weet je je eisprong; bevruchting kan je nooit weten!

Share This Page