Vandaag eerste keer rapley, nog tips?

Discussie in 'Voeding' gestart door jingels, 11 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijnie

    Nijnie Fanatiek lid

    12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Ik denk dat dit topic wel dicht kan, aangezien er alleen maar gemiept wordt heen en weer.

    Heel jammer.
     
  2. Roelie

    Roelie Fanatiek lid

    20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Er worden voors en tegens van Rapley genoemd...ik zou niet weten waarom een topic dan dicht moet?
    Of mag je hier alleen maar je mening geven als je voorstander van Rapley bent?
     
  3. Roelie

    Roelie Fanatiek lid

    20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Bolbuikje om even verwarring te voorkomen, ik wist 5 maanden geleden niet eens dat rapley bestond :)
    Mijn oudere kinderen zijn 9 en 6 en tot een paar weken geleden had ik nog nooit van Rapley gehoord...
    En het idee van een topic openen om ervaringen te delen en vervolgens te horen te krijgen hoe slecht je wel niet bezig bent ken ik ;)
     
  4. Roelie

    Roelie Fanatiek lid

    20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    :(: :rolleyes: :confused:
    Tsja tis maar wat je lezen wilt...
    Ik zou dan toch wel willen weten waar je dat nou weer op baseert?
    Ik geef mijn visie over Rapley, als ik gefrustreerd ergens over ben zeg ik dat wel gewoon hoor :)
     
  5. jopie

    jopie VIP lid

    10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Volgens mij is het het beste dat we onze kinderen helemaal geen eten meer geven. Geen enkele manier is goed :rolleyes: :rolleyes:

    *heel erg diepe zucht*
     
  6. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Rapley rocks! :thumup:
     
  7. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Jaaaaa! een derde wereld dieet, goed voor de dankbaarheid!
     
  8. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    EDIT MODERATOR:

    Volgens mij zijn alle voordelen en nadelen wel benoemd. Nu zijn de meeste van jullie, alleen maar bezig om elkaar te overtuigen. Alleen heeft dit niet zoveel effect.

    Proberen jullie nu nog eens andere voors- en tegens te bedenken en te benoemen, en de discussie die er speelt, te laten voor wat hij was.
    Laatste kans, zeg maar!

    Heb respect voor elkaar. Een ieder doet het op de manier, dat hem/haar goed lijkt.[/i][/u]
     
  9. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    @Jingels, ik heb net even die filmpjes bekeken waar je die link van hebt gegeven. Nu is het nog langeniet zover (wil toch wachten tot ong 6 mnd)
    Eerst leek rapley mij eerlijk gezegt heeelemaal niets, maar door die filmpjes kijk ik er toch anders tegen aan. Is het ook mogelijk om een stronkje geven om mee te spelen, sabbelen, eten etc etc. en als hij niet goed eet dan maar even prakken en geven? Want ik vind het wel heel mooi dat je kindje dan zo goed leert wat hij eet. Maar vidn het ook wel fijn als hij daadwerkelijk iets binnen krijgt.
     
  10. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Appelsientje: de eerste maand was het hier ook veelal spelen. Af en toe gingen er 1 of 2 muizenhapjes naar binnen.
    Wist je dat ze het eerste jaar aan melk genoeg hebben? Ze hebben dus ruim de tijd om te leren eten.En een beetje geduld moet je wel hebben.
    Vanaf maand 7 zaten we denk ik op 3 hapjes.
    Fruit ging eigenlijk binnen een maand goed ( 6,5 maand begonnen)
    Vanaf maand 8 bijv. een halve aardappel en een half broodje.
    Vanaf maand 9 begon hij daadwerkelijk goed te eten, wat ik dan goed noem zeg maar. Dus een heel aardappeltje opeten,2/3 stronkjes broccoli als maaltijd.
    In totaal dus zo'n 3 maanden van niets naar een bord eten. Achteraf ben ik er superblij mee, en is het toch wel erg snel gegaan.
    Maar ieder kindje is natuurlijk anders, dus het kan best zijn dat die van jou het in 6 weken onder de knie heeft, of in 16 weken ;)

    Je kan natuurlijk altijd prakken. Ik heb dat zelf nooit gedaan,maar die afweging maak je uiteraard zelf.Zoals gezegd , kindjes hebben het eerste jaar genoeg aan melk dus het hoeft niet ( het is nog bijvoeding). Vanaf een jaar ong. wordt bijvoeding HOOFDvoeding.
     
  11. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Appelsientje: met Rapley moet je sowieso pas met 6 maanden beginnen hoor, het is namelijk belangrijk dat je kindje ongeveer 5 minuten goed rechtop kan zitten en dat lukt vaak voor die tijd nog niet. Ik ondersteunde Lieve de eerste tijd wel nog met wat handdoeken in de eetstoel, zat ze net wat beter. En prakken kan altijd denk ik. De eerste periode heb ik ook nog een klein beetje geprakt, maar dat vond ze niets. Daar zijn we toen dus mee gestopt. Rapley is hier een succes in ieder geval.
     
  12. Nijnie

    Nijnie Fanatiek lid

    12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Edit moderator: Gedeelte bericht verwijderd. Probeer de discussie te laten voor wat het was en alleen nog maar on-topic te reageren.

    En om dan zelf maar on-topic te blijven:
    Vandaag ging het eten van de wortel niet zo. Heeft iemand nog een idee hoe je witlof het beste kan geven? Want blaadjes gekookt kreeg ze echt niet afgebeten daar zat ze alleen op te sabbelen. Kan je dat ook rauw geven?
     
  13. Niet meer actief

    Edit moderator:
    Bericht verwijderd. Probeer verder ontopic te blijven en de discussie te laten voor wat het was.
     
  14. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Nijnie: misschien is witlof nog een beetje moeilijk.
    Vanaf een maand of 10 nam ik een appel partje en wikkelde daar de witlof om heen en prikte dat op een vork.
    Dat ging/gaat super.

    @Paprika: idd, dat had ik er nog even heel duidelijk bij moeten zeggen, merci :D
     
  15. Niet meer actief

    Ja witlof kan ook rauw, maar dan moet je er wel van houden.
    En je kunt ook fifty fiifty doen. Een stuk groente in de hand voor de Rapley en wat geprakt om toch wat meer zicht te hebben op wat je kleintje nu daadwerkelijk eet ;)
    Deed ik hier ook en tot op de dag van vandaag is mijn meis een tevreden etertje. Ze geniet echt van het teen, en is zichtbaar trots als wij in onze handen klappen als ze weer wat zelf op haar vorkje heeft geprikt. En dan te bedenken dat ze 5 maanden geleden de wortel als vork probeerde te gebruiken :)
     
  16. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Oke, dus het maakt niet zoveel uit hoeveel hij binnen krijgt? Nou het is een overweging waard denk ik. Ik heb net de filmpjes ook even aan mn man laten zien en hij vond het helemaal te gek. Lekker kliederen en vooral "zelf" eten!
    Ik zei toen tegen hem, ja maar we moeten wel goed opletten dat hij zich niet verslikt enzo. Zijn antwoord, ja maar dat moet je met gepureerd ook en dan moet je ook nog oplepelen, nu kan hij lekker zelf pakken en (proberen te) eten. Dus als het zover is gaan we het in ieder geval even proberen. Als het naar mijn idee te lang duurt dan kan ik altijd nog prakken.
    Kook je dan alles goed gaar?

    Vind vooral dat filmpje van die courgette helemaal lief! Lekker helemaal opgesabbeld en alleen het schilletje nog over! haha zo leuk!
     
  17. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik zie dat je bv geeft. Met 6 maanden heeft je kind dan een prima kauwtechniek ontwikkelt, dus het kauwen an sich gaat dan goed.
    Ik kookte de groente gaar,maar niet te.
    Ik gaf mijn zoontje als eerste hapje broccoli, echt geweldig! Die kauwtechniek echt super,maarja wat dan? Dat doorslikken komt heel geleidelijk, dat moeten ze echt leren.
    Ik gaf dan 3 dagen achter elkaar dezelfde groente.
    Alles wat je weten wil over rapley:
    www.borstvoeding.com en dan ga je naar het bijvoedingsforum, daar vind je alles.
     
  18. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gekookte witlof kan wat vezelig zijn. Ik sneed het in smalle reepjes, en prakte dat dan door een aardappel. Ging dan op de lepel (de oudste deed dat al heel snel zelf).
     
  19. Nijnie

    Nijnie Fanatiek lid

    12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Als we weer een keer witlof eten dan ga ik dat proberen DM.
     
  20. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    [quote="jingels]kindjes hebben het eerste jaar genoeg aan melk dus het hoeft niet ( het is nog bijvoeding). Vanaf een jaar ong. wordt bijvoeding HOOFDvoeding.[/quote]

    Dit is niet helemaal juist Jingles…zelfs op borstvoedings.com waar jullie bijna al jullie informatie vandaan halen raden ze het aan om vanaf 6 mnd te beginnen met bijvoeden…niet omdat moedermelk geen voedingswaarde meer zou hebben, maar omdat een baby van rond die leeftijd extra ijzer nodig heeft, en de calorieën die in moedermelk zit schijnbaar niet genoeg zijn voor de baby…tuurlijk “groeien” ze nog gewoon op moedermelk maar het is zeker niet zo dat ze enkel en alleen maar bv nodig hebben…

    Ze vermelden er ook bij dat baby’s van een maand 9-12 die nog niet met vast voedsel zijn begonnen later heel veel moeite kunnen krijgen met het accepteren van vast voedsel…

    Net zo goed wordt op bv.com vermeld dat het beter kan zijn om eerder met vast voedsel te beginnen bijv met 3 mnd als blijkt dat de kleine niet goed genoeg groeit e.d. allemaal terug te vinden op borstvoeding.com….

    Iedere moeder moet gewoon de “signalen” van zijn eigen kind goed in de gaten houden en daar op inspringen, men moet niet de “wetenschap” in het hoofd hebben dat het niet “nodig” zou zijn omdat men dan misschien niet zo oplettend is wbt signalen die een kind afgeeft maar waarbij andere de link misschien niet leggen omdat zij “niet beter weten”….

    kinderen hebben nou eenmaal voedingstoffen nodig en op welke manier ze dat gegeven wordt maakt niet uit als ze het maar binnen krijgen...

    gr.smoekie
     

Deel Deze Pagina