Dankje Elvira Hoe gaat het met de Rapley-dames? Onze dochter is nu 5 maanden dus we zijn nu een beetje aan t nadenken over bijvoeding. We overwegen de Rapley methode toe te passen en ben dus op zoek naar ervaringen, tips etc. Ik ga morgen eerst dit hele topic eens doorspitten dus
wat ik mezelf wel eens afvraag is wat de reden voor iemand is om de rapley methode te gaan toepassen? wat is het nut ervan? oftewel waarom rapley ipv "gewoon" eten?
Hoi Smoekie Dat is op zich ook een van mijn 'vragen', wat is het voordeel van Rapley. Ik weet dat het te maken heeft met 'eraan toe zijn' en 'eigen tempo' enzo en dat het vooral een mentaal iets is. Maar het hoe en wat, dat weet ik ook niet precies. Ik zie vooral het nut bij fruit oftwel dingen die je als volwassene ook uit de hand eet. Waarom het dan met een lepel in haar mond stoppen als ze dat ook zelf kan? Dus zelf eten ipv voeden. Daar zie ik dus wel een voordeel in.
Wij zijn nu een maand bezig met Rapley. In het begin was het vooral sabbelen en per ongeluk iets in je mond krijgen en er razendsnel weer uit zien te werken. Met af en toe het nodige kokhalzen . Sinds een week lijkt het erop dat ze ook echt dingen doorslikt. Eerder was het volgens mij meer toeval. Ze begint de stukjes nu ook meer zelf op te pakken, eerder hielpen we het in haar hand te stoppen. Het is nog steeds niet veel wat ze binnenkrijgt, maar dat komt wel. Ik heb 2 keer ingegrepen, met appel en bloemkool. Blijkbaar was het toch te hard en kreeg ze het niet doorgeslikt, maar ook niet naar buiten. Dus ik let wel op dat het goed gaar is en appel... ik weet nog niet hoe ik dat het beste kan geven. Ben nu meer van het zachte fruit (rijpe peer, banaan, meloen, rijpe pruim (vond ze erg lekker)). Qua groente krijgt ze wortel, aardappel, broccoli, courgette en van het weekend witlof geprobeerd, daar kon ze niks mee. Naar het kinderdagverblijf geef ik nog wel geprakt fruit mee, een klein beetje. Maar ik ben wel van plan om stukjes mee te gaan geven als het straks nog wat makkelijker gaat. Heeft iemand nog een idee voor de witlof? Ik had nu blaadjes gekookt even, maar ze kreeg er niks af... Of andere groente? Waarom Rapley? Het spreekt me aan. Ik heb wel even getwijfeld hoor, toen er weinig in ging en dan het CB dat er nog net van gehoord heeft, maar daar houdt het dan ook mee op. We trekken ons eigen plannetje wel.
In de eerste plaats zie ik eten geven met een lepel als niet-natuurlijk. Kind bepaalt niet zelf hoeveel er gegeten wordt en of er uberhaupt gegeten wordt. Gepureerd voedsel zie ik uberhaupt als niet natuurlijk. Alles over rapley: http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... babys.html Voordat ik mama was, was ik altijd al afkerig van potjes, ik vond dat geen normaal eten. Tijdens mijn zwangerschap ben ik mij erin gaan verdiepen, en kwam via via bij Gill Rapley terecht. Het sprak mij onmiddelijk aan. Ik ben ervan overtuigd dat Rapley methode bijdraagt een een goede hand-oogcoordinatie, smaak-geur herkenning, bovendien zijn het verse groentes en fruitsoorten met behoud van vitamines en mineralen. Puur, dus zonder toevoegingen, in mijn optiek het beste voedsel voor een kind.
Tja wat is gewoon he? Nou, eigenlijk is Rapley natuurlijk gewoon eten. Want wat eet je zelf? Ik neem aan bijv aardappels, groente, vlees. Dat is dus gewoon eten. Waarom dan voor je kind een bij-elkaar-en-door-elkaar-geroerd-prakkie? Overigens hier geen Rapley, maar geprakte groente voor de kleintjes. En soms een stukje groente in de hand. (niet persoonlijk smoekie, vandaar dat ik je naam uit de quote heb gehaald)
Geeft niks, vandaar dat ik gewoon ook tussen aanhalingstekens had gezet Ik ben gewoon reuze benieuwd waarom mensen voor rapley kiezen Toen ik hier voor de eerste keer las over Rapley wist ik niet eens wat het was, en ben er wat meer over gaan lezen, naarmate ik meer las, ging het mij steeds meer tegenstaan dan men deze methode hanteert, en zou het mijn keuze niet worden Waarom niet? Omdat ik walg als ik zie hoe kinderen soms in die stukken eten stikken of zoals men het mooi zegt, hun kokhalsreflex werkt goed heb het een keer in de Mc.Donalds gezien, en mijn maag draaide gewoon om Andere vinden het niet natuurlijk om kinderen met de lepel eten te geven omdat het niet zelf zou bepalen wat en of er gegeten wordt, en daar ben ik het zeer zeker niet mee eens Als mijn kinderen hoe jong ze waren (en ze waren jong dat weet men hier inmiddels) niets wilde eten, kreeg ik er ook echt niets in ook niet bij Zoë nu dan houd ze gewoon haar mond stijf dicht ziet ze me aankomen met het fruit gaat die mond heerlijk open, tot ze zegt genoeg is genoeg door gewoon haar mond niet meer open te doen Nee ik persoonlijk vindt het verre van natuurlijk dat kinderen wordt aangeleerd dmv kokhalzen (tis wachten op de 1e die het er niet uitkrijgt in mijn ogen) te kunnen eten Zelfs Zoë kauwt als ze haar fruit (potje) krijgt ze doet zelf alles wat ze in haar handen heeft naar de mond, wat zou inhouden dat zij er aan toe is, ook zij heeft haar kokhalsreflex| (al) maar omdat haar leeftijd niet toestaat is het beter te wachten tot ze 6 mnd is en ze er wel aan zou mogen beginnen . Kinderen kauwen altijd, tis kind eigen iets wat het in de handen heeft in de mond te doen, en ze lijken te kauwen maar tis echt geen kauwen zoals jij en ik daarbij vindt ik dat het onderzoek wat ze gedaan heeft onder 7 of 8 kinderen te weinig is om daar echt iets zinnigs over te kunnen zegge Als ik hier wel eens lees van ouders die wel eten geven via Rapley, maar dat het kind (zoals o.a. bij Jingles, no affence trouwens hoor, begrijp me niet verkeerd) vaak maanden nodig heeft wil het eindelijk qua hoeveelheid wat fatsoenlijks naar binnen krijgen heb ik zoiets waarom maanden tobben met het risico op, terwijl als je gewoon later begint met het geven van grotere stukjes ze het veel sneller door hebben, met minder risico Zoals men zegt het onnatuurlijk eten te geven dmv de lepel, vindt ik persoonlijk het onnatuurlijk om eten te geven en er vrolijk bij te zitten als het kind zijn kokhalsreflex in werking wordt gezet en de ouder zit er rustig bij te kijken, want het is normaal Vandaar dat ik ook vroeg wat is de reden? Oog-hand coördinatie leren ze evengoed wel, dat leren ze niet versneld door ze op die manier eten te geven dus kortom wat voegt het nou daadwerkelijk toe om met het risico op verstikking,( want men blijft van mening dat een kind niet kan stikken omdat het een over een kokhalsreflex beschikt) je kind via die methode eten te geven? Daarbij is het voor het kind ook niet zo lekker lijkt mij als het begint te kokhalzen en de melk inmiddels zuur geworden van de fles ervoor komt lekker ff mee terug Ik zie er persoonlijk dus geen voordeel in en blijf mijn kind dus maar net als jij gewoon geprakt eten geven zodra dat koekje eenmaal zelf gegeten wordt gaat de rest ook vanzelf en tegen de tijd dat rapleykindjes zelfstandig kunnen eten, kan die van mij dat ook, met dat verschil dat ik in de tussenliggende tijd niet bang hoef te zijn dat ze ergens in stikken . Gr.smoekie
tis niet mijn bedoeling jou aan het twijfelen te maken meid, ik zet enkel mijn visie neer op hoe ik tegen het aanbieden van Rapley aankijk... je moet voor jezelfs straks uitmaken welke keuze het beste bij jullie past...ik heb ten alle tijde het beste met mijn kind voor, maar ik wil gewoon niet het risico lopen dat mijn kind ergens in stikt terwijl het zogezegd "niet zou kunnen" omdat ze over die "kokhalsreflex" beschikken... elk kind hoe jong ook heeft die kokhalsreflex...die heeft Zoë ook als zij zich "verslikt" omdat ze terwijl ze een happie neemt aan het "praten" slaat "verslikt" zij zich ook, begint zij ook te "kokken" en komt dat hapje wat ik haar net gegeven heb er ook weer uit...dat is niets bijzonders met dat verschil dat zij niet kan stikken in iets wat "vast" zou kunnen komen te zitten in haar keel... iedereen moet gewoon zelf bepalen hoe en op welke manier zij hun kinderen willen "voeden" enkel rapley is in ieder geval niet mijn manier...ik onderschat mezelf liever als moeder zijnde dan dat ik mezelf "overschat' met alle gevolgen van dien ik zou zeggen lees je goed in meid, en vindt jij rapleyen wel iets voor jullie is, moet je dat "gewoon" doen.... gr.smoekie
Hoi Smoekie Ik snap ook wel dat het niet je bedoeling is hoor, maar je verhaal was gewoon zo duidelijk, dat ik er ook wel wat in zie. Ik zie in beide kanten wel wat, erg he haha. Wellicht gaan we een soort tussenvorm doen, vers/geprakt en stukjes...ik heb gewoon niks met potjes, tis best handig voor een keertje, maar waarom zou je potjes kopen als je t ook vers kan doen...en waarom zou je voeren/lepeltje doen als ze het misschien ook zelf kan? Anyway, ik lees en denk verder, we hebben nog even hihi. We willen ongeveer het pinksterweekend gebruiken om te beginnen, want willen het samen doen. Oh en eerst nog ff een camera kopen Oeps, m'n dochter begint te brullen, ben pleite...doeiii
Tja dat is het vaak he dat voor veel dingen wel weer wat te zeggen is, veel dingen hebben voordelen maar vaak ook nadelen Als jij wat hebt tegen potjes kun je natuurlijk altijd vers fijn maken en houd je de potjes gewoon voor noodgevallen Kijk gewoon wat het beste bij jullie past, en waar je je goed bij voelt misschien valt het wel reuze mee als je haar eten aanbied in grotere stukken, ikzelf ben gewoon als de dood dat ze er in zouden stikken als jij daar niet zo bang voor bent tja probeer je het niet, weet je het ook niet Ik zette mijn kids altijd nadat de potjes goed gingen in hun eetstoel met een plastic kleed erover, en liet ze gewoon zelf aanmodderen met hun eten (potjes-geprakt-kleine stukjes etc) zij aten ook al best vroeg zelf en tegen de tijd dat ze 8-9 mnd waren, kon ik ze ook gewoon hele stukken in de handen geven zoals de bedoeling is met rapley dat ze dat op een gegeven moment zelf kunnen dus tja kijkend naar mijn eigen kinderen, konden die net zo snel hele stukken eten als kinderen die gevoed werden op de rapley methode, enkel zonder de voorgaande periode van kokhalzen e.d. omdat ze dat tegen die tijd beter onder controle hadden en het leren veel sneller gaat met een kindje van pakweg 7-8 mnd, dan bij een kindje van 6 mnd Succes in ieder geval enne succes bij de aanschaf en gebruik van de camera
Ik sluit me hierbij aan. En ik wil er nog aan toevoegen dat via de Rapley methode je kindje alle smaken appart leert kennen. En als je kindje dan ergens uitslag van krijgt, weet je meteen waar hij/zij niet tegen kan omdat het niet een aantal dingen tegelijk in een potje zijn. Ik ben ook zeker niet tegen potjes! Want ook de potjes worden met de grootste zorg bereid, maar toch vind ik ze een beetje smaakloos, en de meeste potjes smaken vrijwel hetzelfde. Als ik dan bijvoorbeeld naar mijn neef kijk, hij heeft een dochter van 2 en een zoon van 4 en ze verslikken zich nog regelmatig omdat bv. een aardappel te groot is. Dan ben ik blij dat ik dat niet heb omdat mijn kinderen vanaf de eerste hap al geleerd hebben om te doseren. Niet alle kindjes "kauwen" namelijk. Mijn dochter kauwt bv. wel als ik haar hele stukken geef, maar als ik het prak slikt ze het zo door En kauwen is juist zo belangrijk voor verslikken en de spijsvertering. Dus per kindje is het verschillend wat het beste is. Zo had het dochtertje van mijn andere vriendin absoluut geen zin om zelf te eten en dus moest ze alles pureren. Ik heb mijn kinderen zowel Rapley als geprakt gegeven. Dit deed ik al voordat Rapley bestond. Men keek mij toen verontwaardigd aan en keurde het af, terwijl het nu juist wordt toegejuichd. Maar goed hoe je je kindje ook te eten geeft, fles of borst, vers of Rapley, je doet het omdat jij vindt dat het het beste is voor jullie kindje.
Jelle krijgt het ook allebei... Zijn eigen eten krijgt hij een potje of vers geprakt, en als wij dan gaan eten krijgt hij wat in zijn handje... Aardappel, stukje broccolie, bloemkool of een spercieboontje... Erg intressant vind hij dat. En dat hebben we eigenlijk van het begin af aan gedaan. En gisteren heeft hij voor het eerst een frietje op (Foei Bluesky.. ) En hij vond het niet eens zo heel geweldig..
Het is juist een misvatting dat kindjes in gepureerd voedsel niet stikken. Juist omdat het gepureerd is kunnen ze dmv hun natuurlijke khr dat voedsel niet terug brengen in de mondholte. Met rapley kunnen ze dit juist wel, juist omdat het een stuk betreft. Dit wordt juist onderschreven in het onderzoek. Het duurde 3 maanden voordat mijn zoontje goed ging eten. Als je dan weet dat ze aan melk het eerste jaar genoeg hebben,had ik zelfs nog 3 maanden over! Met 10 maanden at hij volledig mee, wat hij van mij mocht hebben, zelfs geprikt op een vork. Ik stond versteld en sta nog steeds 100% achter mijn keuze. Smoekie's verhaal is echt weer bangmakerij, en weer eens niet gebaseerd op feiten, maar op een mening. Iedereen maakt zelf een keus voor een bepaalde manier van voeden, ik geef enkel uitleg hoe ik er tegen aan kijk.
Maar als ik het eten gewoon prak dan blijft het eten van Kylian net zo vers en puur dan wanneer ik het in zijn geheel in zijn hand geef hoor Rapley is niets voor ons. - Ik elke keer in de stress als Kylian zich verslikt - eten hoor je nu eenmaal met bestek te doen vind ik. Als ik dan kijk naar de kleine van mijn vriendin die gewoon handen vol met eten pakt en dit naar binnen propt, sorry maar dan vergaat mij de eetlust. - Wij prakken ook altijd ons eten Fruit vind ik dan weer wat anders omdat ik dit ook gewoon met mijn handen eet, en dat doet Kylian ook (als hij zin heeft ) Groetjes Anita
Jingels, ben het weer helemaal met je eens! Hier ook Rapley en mijn dochter eet perfect. Ze kauwt alles zorgvuldig en weet prima te doseren, ben dan ook erg trots op haar. Ben niet tegen potjes of ander gepureerd eten, maar ben er ook zeker geen fan van. Een baby of kind gepureerd voedsel geven terwijl het half ligt in een wipstoel is volgens mij veel gevaarlijker. Sorry Smoekie meer vind je weer behoorlijk ongenuanceerd en negatief over iets wat duidelijk niet in jouw straatje past.
Dit zijn 2 dingen die voor mij inderdaad ook meewegen. Fruit eten wij ook met onze handen, dus waarom zij niet? Maar groente eet ik niet met m'n handen, dus waarom zij wel Blijft het aspect van voeden vs zelf eten...maarja, met een lepeltje eten kan ze nou eenmaal nog niet. Hoe doe je dat eigenljik in t begin, als ze dus nog niet door heeft dat dat zachte groene dingetje in haar hand eten is en ze er alleen maar mee speelt. Geef je haar dan in plaats van die groente gewoon de normale voeding (in mijn geval bv)?
Esli: sinds een maand eet mijn dochter voornamelijk van een vork, daarvoor gewoon met haar handen. Dit gaat prima. Mijn dochter had het eten redelijk snel door en kreeg na drie weken tot een maand al aardig wat binnen, daarbij ook hier borstvoeding. In het begin standaard een slokje voor en na het eten, nu gewoon alleen wanneer ze dorst heeft
Ik keek altijd gewoon wat wij eten/aten. De gebakken aardappeltjes, met boontjes en zijn vlees probeert hij netjes aan zijn vorkje te prikken, maar dit gaat ook wel met het handje naar binnen. Maar is het geprakt/bami/macaroni/spaghetti dan help ik hem het op zijn lepeltje doen en de rest doet hij zelf. Denk dat het gewoon uitproberen is wat bij jou kind het beste werkt. De kids van mijn vriendin eten nu eenmaal met de handen, kijk voor een kleintje van anderhalf is nog tot daar aan toe maar haar zonen van 10 en 8 eten hun spaghetti (enz enz) ook gewoon met hun handen Groetjes Anita