Slaapaandoeningen, iets aan te doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door LW85, 18 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Heeft er iemand ervaring met bijv. onderzoek in een slaapcentrum oid?

Ik heb al van kinds af aan meerdere aandoeningen in mijn slaap.

- tandenknarsen
    - nachtmerries
    - slaapwandelen
    - praten in mn slaap
    - nachtterreur

en het ergste,

- catathrenie

Ik ben al eens eerder bij de huisarts geweest (ongeveer 6 jaar geleden) en zij zei dat het niet op te lossen was en ik moest ontspannen voor het slapen. Het heeft niet geholpen.

Hiervoor heb ik 2 partners gehad die gelukkig redelijk vast sliepen. Maar mijn huidige vriend kan echt niet slapen door mij.
    Ik kan er niks aan doen natuurlijk, maar als ik hem dan geiirriteerd hoor zuchten durf ik niet meer in slaap te vallen en zijn we dus beiden de volgende dag verrot.
    Het zorgt ervoor dat we bot tegen elkaar doen en blij zijn als we zonder elkaar slapen. Dit wil ik helemaal niet!

ik weet dat ik het doe, mijn familie, vrienden en ex-partners hebben het allemaal gemeld, opgenomen op geluidrecorder enz.
    Op internet vind ik dat er speciale artsen hiervoor zijn, hoe kom je hier en wat kunnen zij doen? Ik zie het echt niet zitten om vanaf nu altijd apart te slapen!

Daarbij ben ik nooit echt uitgerust als ik wakker word. En ook heb ik heel veel heftige dromen (niet perse nachtmerries) die ik me smorgens haarscherp voor de geest kan halen..

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik slaap ook altijd heftig maar sinds ik kinderen heb echt een heel stuk rustiger. Ik kaakklem, droom heel levendig, draai mijn hele bed door en praat in mijn slaap en schop om mij heen (vroeger bonkte ik het hele rijtje huizen bij elkaar in mijn slaap). De laatste drie zijn over sinds ik kinderen heb.
    Alleen die ontzettend levendige dromen zijn wel vervelend maar nu kwam ik laatst iets tegen wat ook voor mijn andere dingen een oplossing zou kunnen zijn.

namelijk neurofeedbacktraining. Google daar maar eens op. Misschien is het wat voor je. ben benieuwd.

3. Minerva

Minerva Niet meer actief

Jeetje, ik moet zeggen dat ik het nog wel heftig vind klinken en ik zou er zeker wat mee gaan doen. Daarnaast zou ik geen genoegen nemen met het antwoord van de huisarts en in ieder geval aansturen op een gesprek (als begin?) met een expert (van een slaapcentrum?).

Succes!

4. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    ik heb je bovenste rijtje niet maar heb dat catahrenia dus ook. Ik ga net ff kijken wat het precies is en zie al die dingen die ik ook heb. Hoor het soms zelf ook als ik op de grens van slapen en waken zit en kan het niet onderdrukken. Krijg vaak een schop van mij lief van hou je es stil en ik heb ook heel lang gehad dat ik niet durfde te gaan slapen. Gelukkig is lief er nu aan gewend slaapt hij er wel om maar dat heeft idd heel lang geduurd. En nu ik steeds dichter bij het einde van de zwangerschap kom wordt het ook erger.
    Heb helaas ook geen tips voor je. succes voor jou en je lief

5. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    #5 Mauw, 18 mei 2013
    Laatst bewerkt: 18 mei 2013
    Ik heb een verwijsbrief voor de slaappoli.
    Hier wordt gekeken/onderzocht wat er aan de hand is tijdens het slapen en het team bestaat uit een KNO, longarts en neuroloog.

Hier zelfde problemen:
    Slaapwandelen - sta regelmatig een 'ei te bakken' maar laatst dus wel echt het gas aangedaan, wat dus heel gevaarlijk kan zijn (hierdoor ook de verwijzing)
    Praten in mijn slaap
    Tandenknarzen
    Slaap vaak met mijn ogen open, tegenwoordig draag ik zo'n oogmasker.
    En nog het allerergste: sexomnia. Eens in de zoveel tijd gelukkig, maar durf dus echt niet naast iemand anders dan mijn partner te slapen.

Dus ik lees mee! :)

PS hier ook altijd heel veel dromen. Soms droom ik al, terwijl ik de televisie nog wel hoor. Het is ook altijd heel echt. Door dit alles ben ik dus ook altijd heel moe.

6. jippie84

jippie84 Bekend lid

13 mrt 2013
    665
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn man heeft ook weleens catathrenie.. echt heel irritant inderdaad. Hij snurkt ook vaak, maar dat heb ik liever dan dat gekreun. Dan kan ik echt niet slapen en blijf ik hem steeds wakker maken, waardoor we allebei een hele slechte nacht hebben.

Zelf heb ik vroeger vaak keihard gegild in mijn slaap, geslaapwandeld en last gehad van hallucinaties. Als ik in een donkere kamer slaap kun je er donder op zeggen dat ik midden in de nacht in paniek wakker wordt aan de andere kant van de kamer. Op zoek naar het lichtknopje. Dus sowieso slaap ik nu met een lampje aan, dat scheelt de helft al.. Verder merk ik dat de slaapproblemen vooral verband houden met oververmoeidheid, een te grote focus op bepaalde dingen, en stress.

7. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ik zou idd een verwijzing vragen voor de slaappoli via je ha... En tegen tandenknarsen kun je bij je tandarts een plastic gebit laten maken voor boven en onder op maat en daarmee slapen... Knars je ge tanden niet kapot en geen kaak/tandpijn meer... Was een succes bij mijn moeder na veel tanden afgebroken te hebben en elke ochtend stijve kaken en pijn.

De rest wat je beschrijft ook heftig, maar gelaagdheden tips.. Heel veel sterkte en succes!

8. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik heb vanuit mijn werk wel ervaring met een slaapcentrum.
    Wij hebben er namelijk op mijn werk in de kliniek eentje zitten. (nu is die niet toegankelijk voor mensen van "buitenaf" maar goed...)

Het is wel verstandig nogmaals naar je huisarts te gaan en aan te geven dat je graag een slaaponderzoek wilt. Vaak krijg je dan wel een verwijzing en krijg je een onderzoek in het ziekenhuis of eventueel zelfs gewoon thuis gekoppeld aan allerlei draden en een kastje.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Second opinion en naar de slaappoli!

Deel Deze Pagina