Ik heb een vraag omdat ik me eigenlijk beetje zorgen maak . ik ben nu 14 weekjes zwanger en heb laaste tijd verstopping en kan niet goed op de wc . ik ging net op de wc en drukken en zag ineens bloed . er was geen bloed bij me vagina zolang ik geen bloed uit plas hoef ik me toch geen zorgen te maken
Hi, het kan zijn dat er een adertje is gesprongen o.i.d. beneden. Maak je geen zorgen. Tips: Vezelrijk eten Gezonde voeding moet zeker voldoende vezels bevatten. Volkorenbrood, groente en fruit bevatten veel vezels. De vezels in de verschillende voedingsmiddelen verschillen van elkaar, dus het is het beste om regelmatig ook vezelproducten te variëren. Vezels zijn onder te verdelen in twee groepen: oplosbare en niet-oplosbare vezels. Oplosbare vezels komen onverteerd in de dikke darm terecht waar ze door de darmbacterieën bewerkt worden. De stoffen die hierbij vrij komen, stimuleren de werking van de darmen. Oplosbare vezels ziten vooral in groente, fruit en peulvruchten. Niet-oplosbare vezels komen ook onverteerd in de dikke darm terecht, maar gaan daar als een soort spons werken. Ze nemen veel vocht op en zorgen op deze manier voor meer en zachtere ontlasting. De niet-oplosbare vezels zitten vooral in volkorenbrood, muesli en graanproducten. Vezelrijke voeding moet minstens 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag bevatten. Als het moeilijk is om aan vezelrijke voeding te komen, dan kan dit aangevuld worden met zemelen of tarwekiemen, of met ontbijtgranen of vezelpreparaten (via apotheek of drogist). Voldoende drinken Zeker bij vezelrijke voeding is het belangrijk om voldoende te drinken. Tenminste anderhalve tot twee liter vocht per dag. Vezels nemen veel vocht op en als je te weinig drinkt, zwellen de vezels onvoldoende op. De ontlasting is dan niet zacht genoeg om prettig het lichaam weer te kunnen verlaten. Een kopje koffie of thee is ongeveer 125 ml vocht. Een beker melk of glas fris is meestal 150 ml. Ook een schaaltje vla en een bord havermoutpap bevatten veel vocht. Opgeteld moet het dus anderhalf tot twee liter per dag zijn (2000 ml).
Ja dit lijkt op een aambei(tje). Ik heb ook veel last van verstopping gehad, geen bloed, maar wel pijn bij ontlasten. Hopelijk helpen bovenstaande tips. Eventueel kun je bij de apotheek lactulose halen, een drankje dat je zonder gevaar kunt nemen bij een zwangerschap.
Lijkt indd op een aambei, ik heb die toen ook gekregen ongeveer toen ik 12 weken zwanger was. Had er toen geen last van, pas na de zwangerschap.. ging het bij mij wat bloeden. Het kan wat gevoelig zijn en zeker met ontlasting.