hallo doordat wij een eigen paard, rij ik dagelijks paard. nu ik een maand zwanger ben. weet ik dat je moet stoppen. iemand ervaring? een vriendin zei dat je met 5 maanden moet stoppen. wegens je stuitje. mijn man is al op de hoogte want die is straks verantwoordelijk voor het paard. sandra
Hier ook iemand met eigen paard! Ik heb in een van mijn babyboeken gelezen dat het niet wordt aangeraden om te doen omdat je nogal makkelijk kunt vallen. Ze zeggen in het boek alleen wel dat het er ook vanaf hangt hoe goed je in de sport bent. En dat je dus in principe door kunt gaan zo lang jij je er goed bij voelt. Ik heb bijvoorbeeld een vrij rustig paard waarmee ik wel aandurf om nog door te rijden omdat hij eigenlijk vrijwel nooit gekke sprongen maakt en als hij het wel doet ik precies weet hoe die dat doet en blijf dus probleemloos zitten. Maar je moet natuurlijk gewoon doen waar jij je prettig bij voelt. En anders gewoon even contact opnemen met je verloskundige, wat die aanraadt.
Proficiat met je zwangerschap Zelf hebben we een trainings/pensionstal en reed zo'n 5 tot 7 paarden per dag, je kunt in principe (mits je paard enigzins betrouwbaar is) zolang als jij je goed voelt blijven rijden. Mijn instructrice heeft toen zij van haar eerste zoon zwanger was, nog een maand voor de bevalling het NK Lichte Tour gereden (en in de prijzen). Jammer genoeg moest ik door m'n BI al met 14 weken stoppen met rijden anders was ik zo lang mogelijk doorgegaan.
mijn paard is nog lekker jong en soms daardoor ook lekker gek. maar afvallen is mijn gelukkig nog maar 1keer overkomen. wedstrijden heb ik door pech met de auto even aan de kant gezet.dus ze hoeft niet meer full time hard aan het trainen. ik ga zeker meer rond vragen. het schijnt wel, als je paardrijd dat je sneller kans heb op een keizersnee. schijnt met bepaalde spieren te maken te hebben. die zich meer hebben ontwikkelt. bij je bekken ofzo sandra
Dat is onzin hoor, dat je meer kans op een keizersnee heb Rij de laatste 7 jaar zo'n 5 tot 10 paarden en ik heb echt geen enkele indicatie voor een KS hoor. Niet zomaar alle bakerpraatjes geloven Een jong paard hoeft trouwens niet gek te zijn, wij doen niks anders dan jonge paarden zadelmak maken (ook in het begin van mijn zwangerschap nog) en hebben nooit gekke paarden. Ligt eraan hoe de ruiter ermee omgaat. Voor de zekerheid kun je je paard even ontspannen longeren voor je gaat rijden, een ontspannen paard doet geen gekke dingen.
Hier ook een gestippelde paard aan huis staan... Ik heb met mijn 1 e zwangerschap gereden tot dat het gewoon neit meer ging..Dat was toen ik zo`n 25 weken zwanger was... Nu met deze zwangerschap ben ik al gestopt met 20 weken...Het ging gewoon neit meer...
Hoi hoi, heb ook een paard, het is een frisse maar zeker braaf, zet geen voetje verkeerd. Ik probeer hem zo lang als het kan te rijden, vind het ook maar niks om hem zo lang niks te laten doen....en een bijrijder, tja, dat hoeft voor mij niet. Ik zie het wel, ik rijd vooral in de bossen maar als op den duur mijn buik in de weg gaat zitten zal het misschien alleen de bak worden ivm het plots opzij springen van mijn paard.... Gefeliciteerd met je zwangerschap, geniet ervan! En ook zeker nog veel plezier met rijden!
Ik reed zelf veel jonge paarden van andere mensen (helpen met inrijden e.d.) en vertrouw het zeker niet meer in mijn zwangerschap. Bij een eigen paard kan ik me voorstellen dat je het wel doet, aangezien je die toch meer vertrouwd. Mijn persoonlijke mening is dat het zo'n klein ding is om te zorgen dat je kindje veilig is, en de eerste 12 weken betekend een val toch wel een grote kans op een miskraam. Je weet het nooit, en uiteindelijk zou ik het mezelf nooit vergeven als ik mijn kindje iets aandoe daardoor!! Eventueel zou je het in de middelste maanden nog wel kunnen doen, aangezien het dan gewoon iets veiliger is. Op dit moment zou ik niet meer weten hoe ik er op zou moeten komen, haha, dus hoe lang je door wilt rijden dat merk je ook vanzelf. Doe waar jij je veilig en goed bij voelt, en neem niet te veel risico!
Toen ik het wist ben ik gelijk gestopt. Maar ja nu is nikki ook het resultaat van een spontane zwangerschap terwijl we de afspraak op de ivf poli al hadden staan. dus wou het risico echt niet nemen dat ik iets deed waarmee ik mijn kindje in gevaar kon brengen. Het ligt er maar net aan hoe je jezelf voelt denk ik. wacht trouwens na de bevalling wel zeker 6 weken met rijden hoor! je bekken zijn namelijk echt nog te zwak naderhand. Ik heb afgelopen week nog gereden en het beest maakte een paar rare bokkesprongen met als resultaat enorme pijn in mijn buik en bekken (terwijl ik tijdens de zwangerschap geen bekkenklachten heb gehad) een flinke jankbij en 2 dagen niet meer kunnen lopen moeilijk kunnen zitten enz. maar wat het paardrijden tijdens de zwangerschap betreft gewoon lekker doordoen zolang jij je er prettig bij voelt
Juist in het begin zit je kleintje heel veilig hoor Als er later minder ruimte in je buik is, dan wordt een klap of val veel gevaarlijker. Ben trouwens in die eerste 12 weken op concours van een jonge hengst afgevallen door stomme omstandigheden (wist toen ook nog niet dat ik zwanger was). Paard is toen nog over mij heen gerend en op me terecht gekomen met zijn hoeven en niks aan 't handje. Wel denk ik dat je altijd met een goed gevoel op moet stappen en je het anders beter kan laten. Paarden voelen de onzekerheid van de ruiter direct en wanneer je als ruiter gaat lopen twijfelen op momenten dat je eigenlijk snel en duidelijk erbij moet zijn -zwanger of niet zwanger- dan vraag je om problemen.
Dat lijkt me toch niet. Het gaat er niet zo zeer om dat je iets in je buik krijgt, maar hoe kleiner je kindje hoe sneller het nog los kan raken of er iets verkeerd gaat. Als er eenmaal een boel vruchtwater goed omheen zit en je kindje een stevige navelstreng heeft, is het veel minder gevaarlijk dat het nog losgaat. Op het einde is het natuurlijk gevaarlijker als je echt een hoef in je buik zou krijgen ofzo, maar dat lijkt me minder te verwachten dan een val! En inderdaad, als je zelf al een beetje onzeker er van wordt, dan moet je het helemaal niet doen. Daarom ook vooral doen waar je jezelf goed bij voelt!
Ik ben het er ook mee eens dat zeker in het begin er nog niet veel gebeuren kan. Daarna gewoon doorrijden zolang jij je er prettig bij voelt. Ik heb helaas geen eigen paard meer (overleden toen ik zwanger was van Lisa) maar heb tijdens die zwangerschap wel doorgereden tot 32 weken. (En als ik een braaf eigen paard gehad had had ik nog wel langer doorgereden). Nu rij ik ook nog gewoon. 4 weken na mn bevalling zat ik er weer op, en heb nergens last van gehad, dus ook daarbij geld lijkt mij, doe wat je lichaam je vertelt.
als je goed kan rijden en er niet afvalt is het denk ik geen probleem. ze zeggen dat je het niet meer moet doen omdat het wel een risico sport is, net als skieen bv.
Met je laatste zin ben ik het helemaal eens, iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bijvoelt. Een grote kans op een miskraam bij een val ben ik het niet mee eens hoor. Als je kindje is ingenesteld dan raakt dat niet los hoor, miskramen zijn eerder een ontwikkelingsfoutje van de natuur. Juist in die eerste 12 weken zit je kindje veilig opgeborgen achter je schaambot. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik gereden tot 26 weken al vond ik stoppen toen ook erg moeilijk (3 jarig paard)6 weken na de bevalling ben ik weer rustig begonnen en nu tot een week of 18 gereden, geen eigen paard meer @ Diddlmouse, verleden jaar praten wij ook al samen over paarden hier op de site of niet?
Ik heb ook eigen paarden en mn merrie heb ik gereden totdat ik 14 weken zwanger was - vanaf toen deed de galop pijn. Ik heb ook een 4 jarige en daar heb ik nog een paar keer op gestapt maar die heeft nu een jaar rust denk ik, volgend voorjaar pak ik hem wel weer op. Ik kreeg van mijn yoga instructrice het advies om maar snel te stoppen ivm mn bekkenbodem. Maar ja wij als amazones schijnen die sowieso al behoorlijk stevig te hebben, dat kan nadelig zijn bij een bevalling maar volgens mij maken die weken dan ook niet meer uit als je je hele leven al rijdt.
Hier ook iemand met een eigen paard aan huis! Op dit moment rij ik gewoon nog, maar moet er wel bij zeggen dat ik een heel braaf paard heb waarmee ik voornamelijk buitenritten maak. Hij is heel koel in zijn koppie en als hij schrikt is dat makkelijk op te vangen. Ik voel me nog steeds goed en er zit nog niets in de weg en dus rij ik voorlopig ook gewoon door. Ik kan het rijden nog niet missen en zolang als het goed voelt en mijn lichaam niet aangeeft dat het genoeg is geweest ga ik door, als het niet meer gaat dan stop ik wel direct en gaat een vriendin van mij hem af en toe rijden. Om hem nou stil te zetten vind ik niet oke, hij geniet veel te veel van zijn ritjes en dan maar met iemand die ik goed vertrouw. Ik of mijn man gaat dan wel mee op de fiets, ik geef mijn paard niet zomaar mee. Mijn gynaecoloog heeft aangegeven dat ik door kan gaan totdat mijn lichaam aangeeft dat het niet meer gaat en dan stoppen we, tot die tijd geniet ik helemaal nog van de ritten! Doe waar je je goed bij voelt, het hangt toch echt af van je rijden en hoe betrouwbaar je paard is en of je lichaam nog wil.
hallo allemaal. hartstikke bedankt voor jullie reacties. ik ga het inderdaad aankijken. en staat woraya haar hoofd al op onweer dan gooi haar gewoon aan de longeerlijn. het voordeel is dat ze bij ons aan huis staat en dat mijn man altijd op kan stappen.als het niet meer gaat. voorlopig pas net 4 weken en 4 dagen zwanger dus voorlopig kan ik nog gewoon rijden. sandra
Ik ben meteen gestopt met rijden toen ik wist dat ik zwanger was, maar vooral omdat ik een half doorgereden dekhengst had Dan vind ik het niet verantwoord,want hij was een pittig ding. We hebben thuis ook nog een brave ruin,die toendertijd door zijn eigen gezondheid niet bereden kon worden. Ik ben nu aan het proberen voor een tweede,en ik ben van plan om tot zover als het gaat met mijn lichaam, op de ruin te blijven rijden. Maar alleen omdat ik hem vertrouw,en omdat ik zit als een huis,ben al tien jaar niet meer van hem afgevallen. Ik ken wel een vrouw die op een jonge merrie stapte die ze niet kende.Ze viel met haar buik op het hek.... meer hoef je denk ik niet te weten,het is compleet misgegaan... Allemaal enge verhalen,maar op een betrouwbaar paard vind ik het wel kunnen.Als je bang bent dat er iets gebeurd moet je ook niet in een auto stappen,je kan altijd een ongeluk krijgen...
Hey meiden, Ik meld me hier ook eventjes. Ik heb vanmorgen positief getest, ben dus super blij! Maar jullie snappen het al: Ik heb ook een paard. Daarbij rijd ik ook nog wedstrijden met een paard van iemand anders. Ik merk nu al dat het wedstrijden rijden op dit niveau (M2+9, trainen voor het Z) niet meer gaat. Ik durf bijvoorbeeld m'n buikspieren niet goed te gebruiken. Ik zit gewoon niet meer lekker in de oefeningen. En aangezien dit niet mijn eigen paard is, is dit het paard waar ik het eerste mee stop. Ik denk al zeer binnenkort. Mijn eigen paard, een super lieve, rustige recreatieruin, daar blijf ik zolang mogelijk op rijden. Om de dag trainen in de bak en verder lekker naar buiten. Ik vind het fijn om alles hier te lezen, dat geeft mij ook wat meer zekerheid. Ik blijf even meelezen en mogelijk reageren. Groetjes Mezelf