Bij ons is de kraamzorg ook geweest op intake. Ze zei wel dat ik 2 thermomethers moest hebben. Maar 1 kruik was volgens haar ook voldoende. Of ik het kindje bij ons op de kamer of op haar eigen kamer laat slapen liet ze gewoon aan ons over. Maar ik moet wel zeggen dat zij wel echt super aardig is. Zij komt misschien ook bij ons de kraamzorg doen, dus dat lijkt me wel erg leuk. Meryl, heb jij zo'n babyfoon gekocht met camera? Ik zal daar niet zo goed tegen kunnen denk ik, volgens mij zal ik veel te veel op het kindje gaan letten als ze slaapt.
Kindje op de ouder- kamer.. dat noemen ze Romming-in toch.. Dat heeft volgens mij ook te maken met t geven van BV.. Dan zou je eerder de geluidjes van je kindje herkennen.. Ik wilde t eerst niet, maar doe t toch.. ook omdat ik zelf rechts minder goed hoor dan links.. Bevalt t niet dan is "babs" snel op de eigen kamer hoor.. Die 2 kruiken heb ik ook gevraagd bij de intake.. Wij hebben ze wel gehaald.. gewone, van de hema.. Toevallig dat we ook 2 thermometers hebben.. Bij kruitvbat hadden ze afgelopen winter een keer 1 met een flexitip in aanbieding.. Dat leek me wel wat voor "babs". 3 maanden geleden vond ik mijn eigen weer terug bij opruimen voor de verhuizing.. Die ligt nu in mn nachtkastje..
Je krijgt allemaal verschillende adviezen en meningen te horen van iedereen. Dat is natuurlijk vreselijk irritant en verwarrend. Wat ik zou zeggen is: vertrouw op jezelf! En volg je eigen gevoel! Dus als jij je kindje in zijn eigen kamer wil laten slapen, gewoon doen als je je daar goed bij voelt. Stel dat het toch niet zo goed bevalt kun je hem/haar nog altijd bij jou op de kamer leggen? Volg je gevoel! Over de kruiken: Ik heb er ook maar 1. Als het echt nodig zou zijn is een tweede snel erbij gehaald door de papa of familie
hier gaven ze precies de zelfde adviezen. gelukkig heb ik al 2 kruiken maar ik ga de kleine geen half jaar op onze kamer doen. ook vanwege de katten. misschien 6 weken maar eigelijk niet langer. maar ja, dat ga ik hun niet vertellen! gewoon doen wat je zelf het fijnste vind.
Onze kat slaapt áltijd op ons bed of op de vensterbank in onze kamer. Ik denk dat ik het maar zo laat, ik wil het kindje wel even op onze kamer laten slapen, en de kat heeft tot nu toe nog geen enkele interesse getoond in de wieg. Ik heb hem er zelfs even ingezet, en hij wist niet hoe snel hij weg moest komen! Ik denk dat als er een kleine roze wurm in dat wiegje ligt, onze kat het al helemaal niets zal vinden. We zullen het zien!
Ze is net weg dus kan nu mee praten Moet heel eerlijk zeggen dat ze bij alles zei 'het is maar een tip, doe ermee wat je wilt'. Ik had al 2 kruiken gehaald dus daar heb ik het verder niet over gehad, behalve dat ik ze een nacht gevuld op een krant moest leggen om te testen of ze niet lekken. Wij hebben niet zo'n groot huis, kan wel bij ons op de kamer, maar wil het liever gelijk op dr eigen kamertje. VK maakte daar juist een probleem van en de kraamzorg haalde net dr schouders op. Moest ik helemaal zelf weten zei ze...! Het is idd puur voor het herkennen van de signalen in een vroeg stadium als je borstvoeding geeft. Huilen is het laatste teken en ze geven al veel seintjes ervoor (ik citeer nu letterlijk wat mijn VK zei hoor). Moet eerlijk zeggen dat ik of geobserdeerd naar dr adem ga luisteren of ik slaap en heb dr seintjes niet door. Kortom ik leg dr dus gelijk op dr eigen kamertje, went ze ook gelijk aan dr eigen omgeving en die paar stappen extra doen ook de das niet om. Thermometer heeft ze niks over gezegd, maar heb steeds begrepen 1 voor kindje en 1 voor mij. Als er iets kapot gaat is een nieuwe toch zo gekocht dus heb geen reserve.
Ik lees nu net in mijn kraamzorg map dat 'rooming-in' (baby op de kamer van de ouders) inderdaad de voorkeur heeft. Al zou ik een babykamer hebben, dan zou ze nog bij ons op de kamer komen. Moet er NIET aan denken dat zo een pasgeboren baby alleen slaapt op een kamer. Lijkt me zo zielig. Ze worden namelijk rustig van de ademhaling en geluiden van de ouders.
Onze uk gaat mooi naar zijn/haar eigen kamer. No matter what de kraamzorg zegt. Onze slaapkamer is niet groot en met nog een bed erbij word ik helemaal claustrofobisch. We zijn een hele mooie grote babykamer aan het maken en die wordt gewoon ook heel knus en warm. Bovendien zijn de muren ertussen van gipsplaat dus je hoort echt alles. Ben dus ook niet bang dat ik iets mis kwa signaaltjes. En ook wij hebben een kat, die waarschijnlijk totaal geen begrip gaat hebben voor een verbod op babybedjes en boxen. (Wij wonen in zijn huis, haha!) En zijne majesteit slaapt ook bij ons op de kamer, wat we maar zo gaan laten, aangezien de rest van de bovenverdieping verboden terein wordt.
Gewoon lekker je eigen instinct volgen wat betreft slapen. Hier slaapt kleine snachts in zn eigen bed, anders slaapt mama ook niet. Overdag wil ik hem/haar wel bij me op kamer, maar das meer omdat ik me heb voorgenomen echt te gaan genieten van kraamtijd en dus ook mn rust te nemen (door omstandigheden bij de eerste is dat er niet van gekomen..) Of het lukt merken we (hopelijk!!!) snel Thermometer 2 stuks is idd één voor mama en één voor de baby. Kruiken, tja. Ik heb er 2, bij mn eerste heb ik ze ook gebruikt. Of dat nu in zomer ook nodig is, vraag ik me af, en er is er zo een bijgehaald denk ik dan maar. Wat katten betreft, hier mochten ze nooit op slaapkamer, dus dat 'probleem' kennen we niet Haar-technisch kan ik me voorstellen liever niet in babybed/box/aankleedkussen etc. Maar goed of dat werkt, want het is zoals Inkiewinkie zegt, katten wonen niet bij jou in huis, jij woont bij de katten in En verder, ik hoor vaak genoeg dat elke kraamhulp weer andere dingen heeft (zelfs binnen dezelfde organisatie) dus vertrouw beetje op instinct, luister naar de adviezen en gebruik dat wat voor jou van toepassing is!
Wij zijn ook op alles voorbereid, maar vooral bereid om het anders te doen als blijkt dat plan A of plan B niet bevalt of niet werkt. Dus in principe slaapt ze eerst in haar wieg op onze kamer en overdag in haar eigen kamertje in het ledikant, dat laatste ook afhankelijk van hoe mobiel ik zelf ben want ze slaapt op zolder en ik weet natuurlijk nog niet hoe het trappenlopen me zal vergaan. Maar als blijkt dat ik écht geen slaap krijg door alle geluidjes van de kleine, dan mag ze ook 's nachts naar haar kamertje. Krijg ik tussen de voedingen door toch hopelijk nog wat uurtjes slaap... Mijn poezenmeiden vinden nu alles reuze interessant: de box (ligt al alufolie in, lijkt te werken!), de wieg (ze mogen op onze slaapkamer en dat blijft zo wat mij betreft) en het ledikant (in afgesloten kamer, mogen ze niet zonder mij komen). O, en vergeet natuurlijk niet de vensterbank van de kinderkamer, de garderobekast en zo'n lade van de commode is ook mega-super-interessant! Mijn man maakt zich daar zorgen over, maar ik weet zeker dat ze de baby straks mega-super-reuze-eng gaan vinden, haha! Anyway: doen wat voor jou goed voelt en misschien is dat heel wat anders dan je nu zou denken als de kleine er eenmaal is. En de kraamhulp is niet bedoeld im jou dwars te zitten, dat zal ook nooit hun uitgangspunt zijn, dus weeg eerlijk af wat ze suggereren, zou ik zeggen.
Haha, ik ben nu onze twee poezen aan het trainen om niet meer in de slaapkamer te komen. Dus de deur houden we lekker dicht als we gaan slapen. Man oh man....ze stonden de hele tijd bij de deur te miauwen en te krabben... Ze hebben bijna de hele nacht netjes in de woonkamer geslapen, maar als ik in de nacht naar het toilet moet, horen ze me lopen..en dan komen ze meteen naar me toe. Ze snappen niet(logisch ook) waarom de slaapkamer ineens verboden terrein is. Dat wordt nog wat! We hebben hier ook nog eens 5 kittens rondhuppelen van 4 weken oud. En die mogen pas weg tegen mijn uitgerekende datum.
Baby bij je op de kamer is belangrijk ivm. voorkomen van wiegedood, althans het is 1 van de factoren die de kans daarop (sterk) vermindert. Dat is denk ik de reden dat ze er bij die intake zo sterk op hameren. Maar als het niet kan houdt het natuurlijk op! Katten zou ik tot elke prijs uit babyspullen willen houden, desnoods met de ballonnentruc. Ik denk niet dat alufolie zal helpen eigenlijk, ze moeten gewoon een keer goed schrikken. Hier heeft dat goed gewerkt met de kinderwagen bijvoorbeeld. Op de slaapkamers mochten de katten gewoon nooit komen, wij hielden de deuren dicht. (Ik heb overigens niet de hele topic gelezen, dus bij voorbaat sorry als ik dingen dubbel zeg )
Rooming in is ook wel erg handig de eerste tijd. Ik vond het iig wel fijn dat ik mijn zoontje zo uit zn wiegdje kon tillen en gelijk kon aanleggen 's nachts. Na 3 mnd is hij op zn eigen kamertje gaan slapen. 2 thermometers is eentje voor de baby en eentje voor de kraamvrouw. Wel zo handig. En de 2 kruiken hebben wij ook allebei gebruikt de eerste week.
Ik heb m'n dochter geruime tijd (zeker langer dan half jaar) 's nachts bij ons op de kamer gehad. Ik werd al wakker als ze zachtjes begon te smakken en dus honger had waarna ik haar gelijk aan kon leggen. En dat is een stuk makkelijker dan een kind dat huilt van de honger aanleggen, is mijn ervaring. Zo'n klein baby'tje moet ik ook echt bij me hebben, moet er ook niet aan denken dat het zo bij ons vandaan zou slapen. Deze keer doen we het dus precies hetzelfde Als je katten hebt moet je even kijken hoe het gaat, ik zou er zelf voor zorgen dat ik de kamer af kan sluiten.
Sommige dingen moet je gewoon ervaren en dan zien wat je er mee doet. Ons dochtertje heeft tot een half jaar op onze slaapkamer gelegen, ik vond dat zelf heel fijn om die kleine zo dicht bij me te hebben. Maar ja, je moet er wel de ruimte voor hebben en niet van elk geluidje een uur wakker liggen, want dan werkt het niet. Onze kat wou eerst nog wel steeds in de box (tja, hij was wel zo slim om te kijken of er aluminiumfolie of ballonnen inlagen en zo niet, dan sprong hij er in). Eerst een paar keer rustig eruit gehaald en 'nee' gezegd. Toen dat niet werkte hem bij kop en kont gepakt en hem er letterlijk uitgegooid onder een luid 'nee'! Sindsdien is hij er niet meer ingegaan. De baby vond hij maar eng, dus hij gaat niet in het bedje. Ik heb 2 thermometers (die flexitip van Kruidvat, zijn ook lekker snel), al had ik 1 ook wel genoeg gevonden, maar goed, zo'n uitgave is het niet. Die 2 kruiken heb ik nog van vorige keer. Leek me toen grote onzin, aangezien ik begin augustus uitgerekend was. Blijkbaar zegt het helemaal niets, ben in een warme week bevallen, maar mijn dochtertje kon zichzelf niet op temperatuur houden, dus ik heb die kruiken zeker gebruikt. Maar ja, een hoop dingen kun je er altijd zo bijkopen of veranderen als het je niet bevalt. Het zijn inderdaad adviezen, je bent nergens toe verplicht. Ik heb trouwens ook zo'n babyfoon met camera, heel handig ding, ik heb er nooit hysterisch op zitten turen. Vond het erg makkelijk dat ik niet steeds naar boven hoefde, maar gewoon even een blik op het beeldschermpje hoefde te werpen.
Nooit van gehoord dat ze adviseren om de baby bij je op de kamer te houden. Zelfs in het ziekenhuis hebben ze de baby 's nachts op de kinderkamer gehouden, ik had mijn rust heel hard nodig. Wij hebben met beide kinderen ze direct in hun eigen bedje op hun eigen kamertje gelegd en dat is ons zeer goed bevallen. En als je dat niet ziet zitten dan moet je dat niet doen. Niks verplicht.
Ik vond baby op de kamer ook fijn, vooral in de tijd dat ik BV gaf. Ik hoefde 's nachts maar een halve meter naast mijn bed te kijken en dan had ik mijn kind te pakken. Ik werd niet eens meer echt wakker, voedde gewoon half slapend en legde haar dan weer terug. Ze sliep gewoon in de kinderwagenbak die stevig op een paar stoelen stond. Je merkt inderdaad sneller de eerste hongersignaaltjes zoals onrustig worden en smakken op het knuistje, dus ik kon voeden voordat ze huilde, mijn partner werd er zelden wakker van. Twee kruiken had ik ook, al gebruikten we er meestal maar eentje tegelijk. Maar van twee thermometers heb ik nooit eerder gehoord, is dat nieuw? Mijn kraamhulp had er zelfs eentje bij zich, omdat ze zei: 9 van de 10 keer kunnen ze de thermometer niet vinden... de halve stad heeft mijn thermometer al gebruikt (en inderdaad, ook hier was ie de eerste 2 dagen kwijt... hahaha). Tja ze ontsmette dat ding elke keer grondig dus vooruit maar met de geit Zo'n kruik is trouwens inderdaad zo bijgekocht indien nodig (hops, partner even naar de Hema), lijkt me dus geen ramp als je die nog niet in huis hebt.
Het leek me trouwens voor klein meisje ook fijner bij ons in de buurt, ze heeft 9 maanden in mijn buik gezeten en is dus 9 maanden constant heel dicht bij mama geweest, en om zo'n kleintje dan opeens helemaal alleen ver weg van iedereen in een apart kamertje te leggen, dat ging dwars tegen mijn moedergevoel in.
Je moet 2 thermometers hebben omdat er 1 voor jou en 1 voor je kindje word gebruikt, 2 kruiken is zodat er afgewisseld kan worden, dus als de ene is afgekoeld kan de andere erin. Maar met deze temperaturen zul je die maar een weekje gebruiken dus ik zou er geen dure bij gaan kopen hoor! verder zou ik gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Mijn kindje sliep ook vanaf dag 7 in zn eigen kamertje, dag en nacht. deze gaat ook na een paar weken naar zijn of haar eigen kamer!
Bij mij begon de kraamhulp ook over het feit dat het beter was om de baby bij je op de slaapkamer te laten slapen. Ik word al wakker van het minst of geringste geluidje, dus ik denk dat als ik aan mijn rust wil komen, dat ik dan er verstandig aan doe om de baby op de eigen kamer te laten slapen. Maar misschien dat we het een gaan proberen, kan dan gewoon in de kinderwagen bak slapen volgens de kraamzorg....