Heeft iemand tips om mn kleine man uit de pampers te krijgen? Word wel eens tijd nu hij volgende maand al 3 wordt! En het zou natuurlijk het mooiste zijn dat hij geen pamper meer nodig heeft als de baby er is.
AL 3? hij wordt pas 3! hij geeft zelf wel aan wanneer hij er aan toe is! en nu snel zindelijk maken voor de baby er is werkt meestal niet, je hebt dan kans dat ze een terugslag krijgen als de baby er eenmaal is.
Dat is mij ook altijd verteld: een kind word pas zindelijk als hij/zij daar zelf aan toe is. Anders ga je dwingen en werkt het averechts.
ik dacht dat je er wel mee kan oefenen.. laten wenne aan het potje enz.. er een spel van maken zodat het leuk is als hij iets heeft gedaan op het potje.. zodra ze aangeven dat ze bezig zijn met plaasen of poepen dan kun je volgens mij wel alvast beginnen
Ik ben er nu al mee begonnen, Maar volgens mij ben ik dus echt te vroeg. Ze wil ook absoluut niet op de pot. Als hij "al" 3 is kan hij zeker ook al op de wc met een wc verkleiner.
youame pakt het potje sinds een week ze gaat er al wel op zitten maar er komt niks ik ga haar niet dwingen dan duurt het vaak alleen maar langer mijn nichtje is net 3 maar die is overal snel mee maar mijn andere nichtje van 4 begint het nu pas door te krijgen vaak zijn ze vlak voor dat ze naar school gaan pas zindelijk geef het alle tijd en voor de geboorte lukt het al niet want dan heb je vaak weer kans dat ze terug gaan vallen als het kindje er eenmaal is het komt goed
Hugo vindt het heel interessant om te weten wat er in zijn luier zit . Dan vraag ik hem: Wat heb je gemaakt in je luier. En meestal heeft ie het dan ook wel goed. Zo is hij een beetje bewust geworden van wat poepen en plassen inhoudt. Af en toe vraag ik hem waar je ook kunt plassen. Dan zegt ie "potje", maar hij wil er nog niet op. Ja 1 seconde en dan staat ie weer. Verder gaat ie vaak met me mee als ik zelf naar de wc moet. Dan mag hij doortrekken. Ik probeer de aandacht er niet al te veel op te vestigen, maar af en toe even bespreken kan geen kwaad denk ik. Op het consultatiebureau hadden ze me nog de tip gegeven om een oud onderbroekje onder de luier te doen. Zo voelt ie beter dat ie nat is en dan weet ie op den duur ook beter dat het eraan zit te komen. 3 jaar is voor jongens niet belachelijk laat inderdaad, maar kan me je gevoel wel voorstellen hoor... Liever vandaag dan morgen
Het lijkt me voor een kind ook wel heel moeilijk dat zindelijk worden. Hier een potje en een wc verkleiner. Ik vraag of hij erop wil, en gaat erop als hij dat zelf wil. Een paar keer heeft hij een plasje op het potje gedaan. Maar de laatste tijd wil hij niet.
Bedankt voor alle reacties! Ik moet dus wachten tot hij het zelf aan geeft. Het is net als wat mensi zei, hij heeft het wel eens op het potje of op de wc gedaan maar dan later wil hij weer niet. Maar dat blijkt dus normaal te zijn! En verder wat nala zei vond ik ook wel een goeie. De onderbroek onder de pamper. Denk dat ik dat maar eens ga proberen en kijken of hij dat ook vies vind. En jullie vinden 3 jaar niet oud dat hij niet zindelijk is, maar ik vind het wel... Vroeger (ikzelf ook) waren ze al met 1 of anderhalf jaar droog. Maar goed, denk dat dat meer een mening is. Ik laat het maar aan hem over, en probeer dat met de onderbroek wel even
hoi, ze is hier al vanaf 20 maanden zindelijk, ik heb haar ook rustig laten wennen aan de wc verkleiner ze vond het geweldig, en ik heb eigenlijk vrijwel direct de pamper af gedaan en beetje in de gaten gehouden wanneer ik dacht dat z emoest plassen liep ik met haar naar de wc uiteindelijk is ze nu zover dat ze zelf roept pot en dan moet ze plassen of poepen, hier in het beigin regelmatig overdat natte broek gehad maar ja kleede haar weer droog aan en begon weer overnieuw bij een slechte dag (2 tot drie keer natte broek) deed ik haar een pamper voor en als ze wel zei dat z emoets plassen liep ik met haar heen nu is ze overdag helemaal droog ook als we weggaan alleen heb ik haar dn nog wel een broekje aan voor de zekerheid
mijn dochter werdt pas zindelijk toen ze 3,5 jaar was ze is nu 4 en snachts wil ze nog wel een luier om als ze er aan toe is komt het vanzelf wel goed mijn advies: Niet te veel pushen, komt vanzelf! meeste kinderen worden pas zindelijk tussen 4 e en 5e levensjaar bij mijn dochter in de klas is ze 1 vd weinigen die overdag altijd droog is, bij de meeste gaat het nog heel vaak mis!
Gewoon geduld hebben, ik heb het bij onze dochter ook al meerdere keren geprobeerd, met in de onderbroek laten lopen, po neerzetten, stickers enz. maar niets. Ze was wel erg geintereseerd. toen op een zaterdag had ze nog 5 natte broeken, ik was echt wel wat wanhopig. en zondag komt ze uit bed, en ze is )op een enkel ongelukje' niet meer natgeweest. zo zie je maar dat het zomaar ineens kan. ze was rond de 3 jaar. ´s nachts is ze nog niet zindelijk, maar ze is nu al 3 nachten droog, misschien per ongeluk, maar toch uit zichzelf. heel veel succes en wanhoop niet, het komt vanzelf!
het kan zelfs averechts werken toen mijn dochter 3,5 jaar was was ze eigenlijk al bijna zindelijk., ze ging op de wc en potje, poepen en plassen geen probleem ze wilde heel graag naar school en dat mocht ook met 4 jaar mijn schoonmoeder gebruikte het eens als stimulans, ze zei dan tegen mn dochter dat ze op school helemaal zindelijk moest zijn en geen luier om mocht, dan was ze groot en tijdelijk werkte dit prima tot mijn dochter in eens niet meer op de wc of het potje wou ze wilde per sé een luier om en we konden weer van voor af aan beginnen nu hadden we eerst een afspraak op school ter kennismaking, en na deze afspraak waar mijn dochter dus mee was naar school was ze volledig zindelijk nooit meer luier nodig overdag en niet 1 x natte broek gehad! wat was nu het probleem> nou , ze werd waarschijnlijk toch een beetje zenuwachtig om naar school te gaan en dacht dat als ze niet zindelijk was ze nog niet naar school toe hoefde te gaan toen ze eenmaal gezien had dat school leuk is en niet eng, wilde ze wel graag naar school en was ze ineens wel zindelijk zo kan het dus ook even averechts werken maar gelukkig leren ouders ook wel van hun kinderen
Daar heb je gelijk in. Maar dwingen is iets anders dan stimuleren, vind ik. Sommigen durven nu helemaal niets meer te doen en gaan af zitten wachten. Dat is dan weer het andere uiterste, vind ik. Mijn zoontje is nu 2 jaar en 2 maanden oud. Sinds een week of 7 ben ik begonnen met het benoemen van wat er in zijn luier zit. Poep of plas. Af en toe liet ik hem gewoon even zonder luier door de woonkamer gaan. Uiteraard moest ik dan wel hier en daar een plasje opruimen. Maar het zien van zijn verbaasde gezicht maakte dat helemaal goed, hahaha. Hij werd op die manier wel wat meer bewust van waar dat plasje vandaan kwam. Gewoon op een ongedwongen manier. Wat ik ook deed, was hem af en toe meenemen naar het toilet wanneer ik zelf moest plassen. Ik liet hem daarna ook zijn handjes wassen en hij mocht op het knopje drukken om door te trekken. Ik vroeg soms of hij zelf ook even op de wc wilde zitten. Als hij ja zei, dan deden we dat. En zei hij nee, dan was dat geen probleem. Nu, na 7 weken vanaf het begin (alleen erover praten en benoemen), heeft hij al een keer of 10 op de wc geplast en 2 keer gepoept. Bij 2 plasjes heeft hij het zelf van tevoren aangegeven. De overige keren heb ik hem op de wc gezet. De eerste keren was het puur geluk, maar nu merk ik dat hij echt zijn best zit te doen om er wat uit te krijgen, zeg maar. En soms lukt dat dus ook. En als hij iets op de wc doet, mag hij een stickertje uitzoeken die we samen op de "hoera, ik plas op de wc-kaart" plakken. Als ik af had zitten wachten dan had ik denk ik nog veel langer kunnen zitten wachten. Ik ben blij dat ik het ietwat ben gaan stimuleren!
Mijn dochtertje Luna is 2 jaar en bijna 4 maanden. Ze vraagt wel steeds om het potje dus die zet ik dan in de woonkamer neer,ik laat haar dan rondlopen in haar ondergoed en doe de luier dan af maar ze doet dan niks in het potje ook al vraagt ze er zelf na. Nu geeft ze steeds vaker aan wanneer ze gepoept heeft of wanneer ze moet plassen dus ga ik er wel vaker mee bezig. Eerst deed ik het alleen s'morgens en s'avonds voordat ze naar bed moest. Ook ziet ze op het kinderdagverblijf dat andere kindjes op de wc zitten en dat vind ze best wel interresant en dan zegt ze ook zelf wel van kindje doet plasje en die kindjes worden dan beloond met een sticker. Zit mezelf wel af te vragen of ik niet beter ook een wc verkleiner kan gebruiken .
hey esther youame wil ook niet meer op het potje maar op de wcverkleiner we hebben haa vandaag alleen met onderbroekje laten lopen en ze zei zelf die (wc) maar het was al te laat haha ach we hebben zoiets van het komt vanzelf wel als ze wil goed als ze niet wil ook goed