Ik zit te tobben met het voedingschema van mijn 11 weken oude zoontje. daarbij zit ik met een paar problemen. 1.Hoe kan ik hem laten doorslapen? Hij komt nu altijd nog rond 4.00 uur voor een voeding. Eerst gaven we hem altijd een laatste fles om 19.00 uur en hij sliep dan meestal tot een uur of vier 's nachts. Nu geef ik hem ook nog wat rond 22.00 uur, maar het resultaat is hetzelfde: rond 4.00 uur weer wakker! Hij drinkt dan wel goed, bijna zijn fles leeg. 2.Het volgende is dat hij niet heel regelmatig slaapt 's ochtends en 's middags. Met als gevolg dat hij wakker is ( echt wakker! ) maar dat het nog geen tijd is voor de volgende fles. Vaak is hij dan een minuut of 20 gezellig, maar daarna begint het gejengel, dat overgaat in hard huilen. En om dat nou vol te houden tot de volgende voeding...... 3. Als hij zijn fles krijgt rond 8.00 uur 's ochtends drinkt hij heel weinig. Van de 180cc vaak maar met pijn en moeite 60 tot 90 cc. En dan is het echt over.Hij drinkt dan nog geen 10 nminuten. Met als gevolg dat hij om 10.00 uur weer honger heeft. Hij drinkt dan heel gulzig en drinkt zijn fles dan wel goed. Maar dan zit er eigenlijk maar twee uur tussen, veel te weinig toch? Ik zit dus nu gemiddeld op 5 voedingen en een beetje...... 180cc per fles. Hij weegt nu ongeveer 6200 gram. Zijn schema ziet er nu ongeveer zo uit: 4.00 uur 7,45 uur ( het beetje....) 9.45 uur 13.15 uur 16.45 uur 22.00uur
denk dat hij zn voeding om 4 uur dan echt nog nodig heeft, laat je hem zelf wakker worden om 7,45 of maak je hem wakker ik geef de fles op verzoek hier, heb du elke dag nog een ander schema, maar meestal is het hier 07.30 11.30 15.30 19.30 23.30 maar het wijkt ook wel es af, vanmorgen kwam hij pas om 8.30 dus schuift alles weer op. dit doorslapen in de nachten doet hij sinds afgelopen weekend bij 14 weken dus.. tot die tijd zat ik om 4 uur ook met een kind aan de fles in bed.
als je kindje al doorsliep van 19.00 tot 4.00 is dat geweldig hoor, mijn kerel deed dat toen nog niet. ik zou zeggen, laat hem een paar dagen zelf aangeven wanneer hij eten wil, meestal komt er dan vanzelf een schema in. je kindje is nou op de leeftijd dat ze wakkerder worden. kun je er overdag niet lekker mee gaan wandelen om die tijd te overbruggen? of als je een auto hebt er lekker tussenuit? groetjes, Miranda
Hoi, Wat mij opvalt, is dat er weinig regelmaat zit in jullie schema. Er zit bijvoorbeeld heel veel tijd tussen de één na laatste en de laatste voeding. Daar tussenin zit dus al een hele tijd zonder voeding. Waarschijnlijk trekt hij dat niet twee keer? Aan de andere kant lijkt het me logisch dat hij 's ochtends om 8.00 uur niet zo'n honger heeft, als hij 's nachts een hele fles leegdrinkt. Het vervelende is natuurlijk dat hij dan niet genoeg krijgt en daardoor komt hij te vroeg voor de volgende fles en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht (of is het een neerwaartse spiraal?). Je zou kunnen proberen er overdag meer regelmaat in te krijgen. Ons schema lijkt erg op dat van Chris81 (wij zitten een half uurtje vroeger) en volgens mij is dat vrij normaal van kindjes van deze leeftijd. Wij moeten onze dochter af en toe wel wakker maken voor haar flesje, om 23.00 zelfs ALTIJD, maar op zich werkt het schema goed. En natuurlijk is het heel knap dat je kereltje doorslaapt van 19.00 tot 04.00 uur, maar ik kan me voorstellen dat dat niet fijn is. Als je nou wel een fles geeft om 19.00 en dan om 23.00 uur weer, heb je volgens mij grote kans dat hij wel gaat doorslapen........... Maar ja, ik heb wel makkelijk praten, onze dochter ging toen ze een week of vijf was ineens pardoes van 7 flessen naar 5 en als wij 's ochtends op tijd ergens moeten zijn, moeten we een wekker zetten, omdat zij rustig tot half negen kan slapen. Ik begrijp trouwens ook niet hoe dat werkt, heb me wel eens afgevraagd hoe zij nou weet wanneer ze langer "moet" slapen? Weet ze dan dat het nacht is en dat je dan hoort te slapen? Waarschijnlijk heeft ze een goed afgesteld biologisch klokje
Oh ja, onze krummel zit nog steeds op 5 flessen van 150ml/5 schepjes, terwijl ze voor haar gewicht al meer zou moeten/mogen hebben. Maar tot nu toe vraagt ze niet om meer en ze groeit goed, dus..... En over dat niet slapen: als hij "te vroeg" wakker wordt en wat heeft gespeeld en daarna gaat jengelen, kan het zijn dat hij nog wel moe is? Dat gebeurt hier ook wel eens. Ik leg haar dan vaak even in de kinderwagen, speentje in de mond, even over haar bolletje aaien en iets zeggen in de geest van "je bent moe, he?" en madam is zo vertrokken......... Als hij zo gulzig drinkt en z'n fles heel snel leegdrinkt, kan het ook nog zijn dat hij daarna geen honger heeft, maar wel zuigbehoefte. Een fopspeen kan dan helpen. Of een andere speen op de fles. Wij hebben een tijdje een dentalspeen gebruikt. Ach, ik weet het natuurlijk ook niet, ieder kind is anders. Maar misschien heb je hier iets aan. succes ermee!
Ons mannetje is ook 11 weken. En hij kwam tot voor kort ook altijd nog tussen 04.00-05.00u. Ik begon me toch een beetje zorgen te maken omdat de meeste kindjes toch wel doorslapen zo rond 12 weken. Wat je allereerst zou kunnen proberen is of het bij jouw zoontje werkt om 's nachts niet een volle fles te geven. Dus bv maar 120cc+4sch ipv 180. Dus dat je probeert de nachtvoeding af te bouwen. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik dat ook probeerde met mijn zoontje, maar dat werkte bij ons in ieder geval niet, want hij was dan absoluut niet tevreden en lang wakker erna. Maar ik hoor ook vaker dat het wel helpt. Dan zal hij nl de eerste voeding 's ochtends wel meer drinken. Dus eigenlijk proberen hem overdag een meer verzadigd gevoel te geven waardoor hij de voeding 's nachts niet meer nodig gaat hebben. De tijd tussen 16.56u en 22.00u vind ik ook erg lang moet ik zeggen. Ik weet niet hoe zwaar jouw zoontje is en hoe hij staat op de groeicurve? Want anders zou je hem ook om even wat te proberen voor overdag een extra flesje kunnen geven van bv 150cc+4sch. Gewoon om te proberen hem overdag een voller gevoel te geven en hij dus lekker verzadigd naar bed gaat. En je zou dan kunnen proberen om de laatste voeding om 23.00u te geven. Wij moeten ons mannetje daar altijd voor wakker maken, maar hij drinkt wel gewoon de fles leeg. Ik hoop dat je wat tips hier hebt. Ons mannetje sliep trouwens een week geleden 2 dagen door tot ongeveer 07.00u. Toen heeft hij 4 dagen in het ziekenhuis gelegen helaas en is zijn ritme weer omgegaan. Zaterdag is hij thuis gekomen uit het ziekenhuis en toen kwam hij weer 3 nachten om 04.00u. Eergisteren kwam hij opeens om 05.30u en vanochtend om 08.00u. Dus ik hoop dat het nu doorzet! Ik heb dus ook overdag de voedingen wat opgehoogd.
Ik geef voeding op verzoek, wat inhoud dat als onze dochter begint te huile/jengelen/wakker wordt dat ze eten krijgt. Misschien is dit een optie? Vaak zoeken (en vinden) ze dan hun eigen ritme, waardoor je voorkomt dat ze liggen te huilen en nog een uur moeten wachten op de fles. O,ja een tip om te proberen te laten doorslapen. 's Nachts niet kletsen en het gezellig maken voor je kindje. Het liefst de luier ook niet verschonen (tenzij het een poepluier is!) beetje voeding erin waar hij/zij tevreden mee is en weer in bed leggen. Zo leren ze dat ze 's nachts moeten slapen en dat het dan geen tijd is voor gezelligheid.
@ sukkie: maar hoeveel tijd heb jij dan gemiddeld tussen de voedingen en op hoeveel voedingen kom je dan globaal per dag uit? Ik heb begrepen dat je tenminste 3,5 uur tussen de voedingen moet laten ivm de vertering.......
ik gaf rond die tijd 200 cc 6 uur 10 uur 14 uur 18 uur en 10:30 en in het begin kwam hij ook s'nachts om half 4\ 4 uur en dan gaf ik maar 80 cc en toen was het eigenlijk zo over gelukkig