Hoi allemaal, Ik ben 17 jaar en inmiddels 9+3 zwanger. We zijn er erg blij mee en ik heb een vaste relatie. We zijn nu druk aan het kijken naar huisjes. Ik heb het mijn ouders nog niet verteld en mijn vriend zijn ouders ook nog niet. We hebben de eerste echo al gehad bij 8+3 en alles was goed. Alleen we hadden verwacht pas rond de 5 weken te zijn. Hebben jullie nog tips voor me? Ik kan het amper beseffen want ik ben maar heel weinig misselijk en heb verder niet veel last. Alleen veel plassen en sneller moe. Ik ben met de pil zwanger geworden, waarschijnlijk ziek geweest. Toen ik het ontdekte direct gestopt met de pil en volgens de VK is het niet schadelijk. Ook direct gestopt met roken en drinken. Foliumzuur ben ik mee begonnen en ook voorzichtig met eten, zoek het vaak even van te voren op en ga morgen een blaadje uitprinten waar bijna alles op staat. Momenteel woon ik bij mijn vriend en gezin in huis. Tips, advies en alles is welkom. ps. Ik weet dat ik jong ben, maar ik krijg veel hulp van oudere vriendinnen die zelf ook kids hebben. Ook van mijn (schoon)ouders kunnen we alles verwachten, alleen ik ben heel bang het te vertellen. Ik hoop niet dat jullie nare reacties plaatsen omwille van mijn leeftijd.
Hoi, Het gaat er niet om hoe oud je bent maar dat je je verantwoordelijkheid neemt en meteen goed voor je kindje zorgt en dat doe je heel goed zo te lezen. Heb je werk? En je vriend? Want financiële zekerheid is natuurlijk wel belangrijk, het scheelt een hoop stress. Veel succes met vertellen, ik hoop dat ze jullie steunen en helpen en dat je kunt genieten van je zwangerschap!
Vergeet je leeftijd. Je maakt nu al verantwoordelijke keuzes en dat vind ik super! Dat is belangrijker dan een cijfer. -foliumzuur - opschrijven wat je wel en niet mag eten en drinken - heb je inkomen? En je vriend? - aanmelden kraamzorg (voor week 12) - aanmelden verloskundige - zoek een huisje - koop de baby uitzet Meer "grote" dingen kan ik nu niet bedenken. Tuurlijk komen er kleine dingetjes bij kijken maar deze vind je online op de 100.000 what to do lijsten wel. Bovenstaande zijn het belangrijkste. Succes meis! Alle liefde en geluk gewenst!
Wat de rest al zegt, leeftijd is een getalletje. Verantwoordelijkheid nemen, dat is waar het om gaat. Verloskundige heb je blijkbaar al geregeld, gezien je al een echo hebt gehad. Kraamzorg komt daarna inderdaad aan de beurt. Zij hebben het graag dat je ruim op tijd bent met aanmelden (in ieder geval voor 16 weken als het even mogelijk is, eerder is altijd goed). Overleg even met je verloskundige met wie zij samenwerken, misschien heb je zelfs een hele lading aan folders meegekregen?! Heb jij en/of je vriend werk? Zo niet, misschien toch op zoek gaan. Ook jij kan nog een tijdje werken, en elke cent extra is er eentje En als er een inkomen is, gaat het ook gemakkelijker met een huisje. Inboedel is ook via Marktplaats goed te verkrijgen. Je kunt later altijd nog nieuwe dingen kopen, eerst is het belangrijk dat er meubels komen. Zelfde geldt voor een babykamertje. Kijk eens op marktplaats rond, er staan veel erg mooie kamertjes voor een fractie van de nieuwprijs op. Misschien zijn jullie ouders wel net zo gek als mijn schoonouders en hebben ze zelfs nog de babykamer op zolder staan Wat betreft het aan je ouders vertellen, ik zou daar niet heel lang mee wachten. Waarschijnlijk is het wel een schrik die ze even moeten verwerken. Maar 9 van de 10 grootouders in spé draaien snel bij en vinden het daarna toch wel erg leuk (zeker als de kleine er eenmaal is zullen ze wegsmelten). Vertel het op een rustig moment dan komt het vast helemaal goed. Wat mij te binnen schiet, de zorgverzekering. Ben je nog maar net 17, of wordt je 18 voor de geboorte van de kleine? Zodra je 18 bent moet je voor je eigen zorgverzekering kiezen en goed uitzoeken of je eventueel aanvullend verzekerd wilt worden (zodat je eventueel het geheel aan eigen bijdrage van kraamzorg vergoed krijgt, een kraampakket ontvangt, lactatiedeskundige hulp vergoed krijgt etc). Maar dat is dus voor als je 18 wordt om uit te zoeken. Ohja, gefeliciteerd geniet van je zwangerschap, het is iets bijzonders om mee te mogen maken.
Gefeliciteerd! Klinkt alsof je er heel blij mee bent en heel bewust je verantwoordelijkheid neemt. Mooi! Ik heb maar één tip: vergeet jezelf niet in het circus dat nu op je afkomt. Maak je opleiding af en word zo snel mogelijk financieel zelfstandig/onafhankelijk. Hoe het ook loopt, van een opleidig volgen, hard werken en als het moet eigenhandig zorgen voor de eerste levensbehoeften van man en kinderen is geen vrouw ooit slechter geworden. Zet hem op. En vertel het vandaag nog. Je angst om het te vertellen zal met de dag groter worden.
Gefeliciteerd Meis! Zo te lezen ben je er positief mee bezig. Zou het inderdaad zo snel mogelijk vertellen, misschien valt het mee het is wel hun kleinkind. Ze zullen waarschijnlijk ook even moeten bijkomen van de schrik. Verder de dingen gaan regelen die hier boven staan. Mocht het huisje ect. Niet lukken kan je altijd nog kijken bij een moeder en kind huis. Wat betreft spulletjes zou als je wat verder bent een oproep doen op diverse Fb pagina's dat zie ik wel vaker ook worden daar veel spullen weggeven. Heel veel sterkte met alles maar probeer ook te genieten want zo te horen krijgt je kindje wel het belangrijkste en dat is liefde.
Mijn vriend gaat 40 uur per week werken ik ga zoveel mogelijk en zo snel mogelijk mijn opleiding afmaken. Ook heb ik zelf werk met inkomst van 150 in de maand. Ik was aan het kijken voor nog een baantje als caissière of iets, dat is nog even afwachten. Inmiddels nog niks verteld. Ik spreek mijn ouders amper. Planning is om in maart of april onze sleutel te krijgen. Nemen een huisje over van vrienden. Hoeven we weinig aan te doen want hebben dezelfde smaak en deze vrienden hebben aangeboden een deel van de inboedel te laten staan voor ons! Inmiddels opzoek naar positiekleding zodat ik dat vast heb. Heb wat extras gekregen voor de feestdagen en besloten hiervan wat kleding te kopen. Iemand nog tips waar het niet al te duur is? zij dacht er zelf aan om sowieso wat grotere bloesjes en truien te kopen van de primark, broeken vind ik het wel echt belangrijk om goede hebben.
Ik zou proberen zometeen in de uitverkoop! Al valt het met positiebroeken volgens mij best tegen wat er in de uitverkoop gaat... Ik heb het meeste gevonden online bij c&a, h&m, miss etam, marktplaats. Ik zou proberen niet te snel te veel te kopen, je gaat in de zomer hoogzwanger zijn, mogelijk kom je qua bovenkleding al heel end ermee weg als je zelf wat rekbare T-shirts of jurkjes hebt al. Echt truien ga je misschien niet eens nodig hebben, ik draag nu meestal positie T-shirt of een van mezelf met veel rek en genoeg lengte en vest open erover, of met knoopje boven m'n buik. Een en ander is ook wel afhankelijk van hoeveel je aankomt en hoe ruim je normale kleding is... Misschien een idee om een lijstje te maken wat je komende tijd nodig gaat hebben en budget daarvoor opstellen Kijken wat je belangrijk vind nieuw of wat tweedehands ook kan. Sommige dingen gebruik je veel langer dan andere of zijn beter schoon te maken, dus goed om over na te denken. In korte tijd babyuitzet, halve inboedel en zelf andere kleding nodig hebben is niet niks, maar met een goed plan lukt het wel
We hebben de halve baby kamer al. Mijn vriendin had zowat alles dubbel gekregen voor niks (tienermoeder ook) en zij heeft ons alles gegeven. We mogen het ophalen wanneer we willen, staat op hun zolder en niet in de weg. Ik krijg ook veel spullen van haar, jog veel luiers over en ongeopende producten. We moeten alleen nog kleertjes enzo maar we hebben al een vuilniszak vol met rompertjes en sokjes en mutsjes (voor beide geslacht beetje neutraal) in de eerste maten. tot 74 volgens mij.
Gefeliciteerd! Op mp kan je ook positiemode vinden. Vaak wordt die kleding toch kort gebruikt. Bij babyuitzet kan je een checklist vinden van spullen die je nodig hebt. Vaak heeft een kraamzorg bureau ook een checklist op de site staan. Vergeet alleen niet dat het eerste trimester een onzekere fase is.
Gefeliciteerd! Je komt over als iemand die een stuk ouder is dan 17 jaar! Echt goed van je dat je zo je verantwoordelijkheid neemt. Ik denk dat het vinden van een huisje het grootste dingetje is, voor de rest lijk je het ook al redelijk uitgedacht te hebben. Want je vriend gaat 40 uur per week werken, dat doet hij nu nog niet? Met een vast contract of een intentieverklaring van zijn werkgever kan hij straks een huisje huren of kopen, maar anders wordt dit een moeilijk verhaal, aangezien jouw inkomen nog maar erg weinig is. Zijn jullie ingeschreven voor sociale huur? Particulier huren is ontzettend duur namelijk, daar schrokken wij echt van!
Ik zou snel je verzekering checken. Ik had alleen een basisverzekering dit jaar en moet daarom veel zelf betalen. Een kraampakket van 35 euro, eigen bijdrage omdat ik wel in het ziekenhuis van bevallen zonder medische indicatie van 385 euro en de eigen bijdrage van de kraamzorg. 10 dagen (kreeg 2 dagen extra) * 4 euro nog wat per uur. Kwam ook op iets in de 300. Dis het is de moeite wel om een aanvullende verzekering te nemen die dit vergoed. Ook bestaat er een site genaamd cazou. Ben ik wel fan van, want die werkt goed en is niet duur. Ook zou ik iets van een geregistreerd partnerschap of iets regelen. Je wil er niet aan denken maar als jij overlijd tijdens de bevalling wil h neem ik aan wel dat je kind naar je partner gaat en niet naar je ouders. Ik ben zelf getrouwd dus weet niet of een geregistreerd partnerschap afdoende is. (Trouwen is trouwens wel goedkoper denk ik want dat kan vaak gratis)
Even reactie op mamaloe, geregistreerd partnerschap kan ook gratis maar gezien zij nog minderjarig is, is dat een best geregel. De vriend kan het kindje ook al erkennen voordat het geboren is, daarmee krijgt hij ook de rechten en plichten van vader. Niet vergeten om na de geboorte het gezag ook de regelen. Online kan dit gratis geregeld worden: https://loket.rechtspraak.nl/burgers/familiezaken/32 Wat fijn dat jullie het huisje van vrienden kunnen overnemen. Is dit via een woningcorporatie? Zo ja, even.goed op papier hebben dat jullie er in mogen! Dat je al een deel van de babykamer bij elkaar hebt/krijgt is echt ideaal! Voor lakentjes/moltons/hoeslakens etc kun je gemakkelijk ook bij de wibra bijvoorbeeld terecht. Compleet andere prijzen dan bijv prenatal. Iets minder keus, dat wel. Bij prenatal hebben ze ook vaak manden vol met aanbiedingen van lakentjes etc. En rekken met baby en positiekleding. Heb er laatst een merkbroek vandaan voor 20 euro ipv 80. Dat zijn de mooie aanbiedingen Wat al gezegd is hier. Je bent in de zomer hoogzwanger. Schaf nu dus nog niet te veel aan. Waarschijnlijk kun je het af met losse jurkjes en shirtjes. De hempjes van de primark zijn heerlijk lang, bedekken dus je hele buik. Ze hebben bij de action ook lange shirts met lange mouwen. Als je er een lang vest overheen aan doet, is het lekker warm en ziet er nog luik uit ook Vergeet de gratis pakketten niet aan te vragen. Zitten flesjes, luiers steentjes etc in. Het is misschien niet veel, maar elke euro die je bespaard is er 1. Ohja. Als je wat verder bent (25/30weken of zo), let dan eens op de aanbiedingen van luiers. Die dingen kosten best veel, maar er zijn altijd wel leuke aanbiedingen. Kruidvat had laatst bijv 2 pakken halen 1 betalen voor de newborn luiers. Zo, genoeg reclame gemaakt voor de verschillende winkels, haha.
Je zou op Facebook kunnen kijken of er weggeefhoeken zijn bij jou in de buurt. Bij mijn woonplaats zijn er een aantal waar je op gratis spullen kan mee loten. Zit heel vaak baby spul bij. Of een vraaghoek, voor bijv je positiekleding. Het verbaast je hoeveel mensen er iets gratis of voor een klein prijsje weg doen. Zou dus zeker eerst fb checken voordat je veel gaat kopen
Ik geloof niet dat het van toepassing is maar ook als je voor thuisbevalling kiest moet je behoorlijk wat centjes bijleggen. Mocht de kraampakket via verzekering niet lukken dan zijn er veel mensen die ze ook gratis weggeven omdat ze het niet gebruikt hebben. Qua uitZet hebben wij toen heel veel gekregen vanuit onze ouders, die steunde ons. Veel 2dehands gehaald en goedkope winkeltjes (primarkt ect) Met het huisje hadden wij veel geluk, we mochten kijken maar kregen het al niet, maar toen we praatje gingen maken had ze wel nog een huis voor ons! Echt geluk! Ik zou echt even achter het huisje aangaan omdat de huizenmarkt (verhuur koop particulier ect) niet altijd even eerlijk is. Ze kunnen nu wel zeggen dat jullie het krijgen maar vervolgens ook niets meer van hun laten horen. Probeer het in ieder geval op zwart wit te krijgen. Ik was overigens 19 jaar en zwanger en ook zeker alles nog niet voor elkaar maar uiteindelijk zijn we nog steeds een gelukkig gezin die het net zo goed doet als een ander gezin!
Het is dat ik in de zelfde periode ben uitgerekend e.d. Anders mocht je van mij best de combi-wagen, box en babykamer, positiekleding lenen. En mocht deze later na gebruik niet meer goed zijn, geen man over boord, dan ging dat gewoon weg. Hoe goed jij nu al nadenkt over alles, kunnen velen een voorbeeld aan nemen! Hier heeft mijn vriend de kleine erkend, ook laten vastleggen dat dochter mijn achternaam kreeg. I.v.m. mijn vriend verleden (biologische vader;die er nooit was) wil hij niets meer met zijn achternaam te maken hebben. Wij hadden ook eerst geen woning, via loting maisonettewoning gekregen. Inmiddels wonen we in een eengezinswonjng, maar bedenk; voor nu is het belangrijk een plek te hebben waar jullie straks met zijn drietjes kunnen wonen. Inderdaad zoals anderen al zeggen, proberen het zwart op wit te krijgen. Inderdaad op Facebook zijn er heel veel groepen waar mensen die of gratis of voor klein bedrag babyspullen aanbieden. In de gemeente waar ik woon, zit zelfs een stichting waar je als je onder minimum zit, gratis babyspullen kunt halen. Heb er zelf geen gebruik van gemaakt, want ik had zoveel hulp van mijn (schoon)ouders, familie e.d. Dus we hadden zo alles bij elkaar! Ga er lekker van genieten meid, want zoals ik hoor doen jullie het goed!
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ten tweede: Respect voor de manier waarop jullie hiermee omgaan en de grote verantwoordelijkheid die nu op jullie afkomt met beide handen aanpakken en doen wat jullie kunnnen. Mijn grote tip op dit moment is: Kijk voor morgenavond 12 uur naar je zorgverzekering! Met de juiste zorgverzekering krijg je van alles vergoed terwijl je met een andere juist veel bij moet betalen rondom zwangerschap en kraamtijd. Denk hierbij aan: Prenatale screening, kraampakket, eigen bijdrage kraamzorg, eigen bijdrage ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie, lactatiekundige hulp en eventueel fysiotherapie (hebben veel vrouwen ook nodig tijdens de zwangerschap). Waarschijnlijk sta je nu nog bij 1 van je ouders onder de polis ingeschreven. Mocht je een andere zorgverzekering nodig hebben, kan het zijn dat je het wel vandaag of morgen wel moet vertellen aan ze. Heel veel succes en sterkte in ieder geval, maar ook veel geluk toegewenst met je vriend en kindje.
Gefeliciteerd! Volgens mij kun je, gezien je minderjarig bent, nu nog geen zorgverzekering voor jezelf afsluiten. Ik was ook 17 toen ik zwanger raakte van mijn oudste en werd pas 18 in het nieuwe jaar, maar ik kon gewoon, toen ik voor mezelf een verzekering af moest sluiten vanaf de datum dat ik 18 werd, een verzekering afsluiten mét gezinsmodule. Da's inmiddels wel een tijdje terug, dus mocht je dat zeker willen weten, dan kun je natuurlijk altijd even bellen met de verzekeraar die je zou kiezen. Of je neemt even contact op met Independer, die weten dit ook ongetwijfeld. Ze zijn op dit moment 24 uur per dag bereikbaar!
Ik snap deze niet helemaal? Thuis bevalling kost niks.. ik bedoel ik heb nooit iets van een rekening gehad ofzo ??? Zoals veel meiden hier zeggen, leeftijd zegt niet veel. Verantwoordlijkheid wel. Je goed inlezen helpt ook veel! Succes!
Tip voor goedkopere zwangerschapskledij: ASOS.com Ik heb hier enkele weken geleden een aantal leuke zwangerschapsjurkjes besteld aan 20-25 per stuk! Met de koopjes van januari in aantocht, zou ik zeker eens kijken of er iets in je smaak te vinden is. Veel succes trouwen, met de ingesteldheid die ik hier kan lezen, kom je er zeker wel