Vandaag slecht nieuws gehad (zaadonderzoek)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Saskia1984, 28 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Hoi meiden,

Ik ben Saskia en ben 24 jaar. Vorig jaar juni ben ik getrouwd. Mijn man is 28 jaar. In oktober zijn we voor ons eerste kindje gegaan. Omdat het allemaal niet zo wilde vlotten, zijn we vorige week naar de huisarts gegaan. Hij wilde het zaad van mijn man onderzoeken. Afgelopen maandag hebben we het potje ingeleverd.
    Vandaag al de uitslag en die was verdomd slecht :( Ik ben hier al heel lang bang voor, het is een voorgevoel en ook omdat mijn man vroeger geopereerd is aan een niet-ingedaalde bal. Ook al verwachtte ik het, ik ben toch ontzettend geschrokken. We zijn verdrietig, boos (omdat het gewoon oneerlijk is) en vooral ook erg bang. Bang voor wat er nu komen gaat, bang voor de toekomst. Al van kleins af aan weet ik zeker: ik wil mama worden! Ik ben niet gaan studeren (terwijl ik VWO heb gedaan), want ik wil geen carrière. Nee, ik wil gewoon simpelweg mama worden. En deze droom lijkt zooooo ver weg nu :x
    Mannetje had 4 miljoen zaadjes. Het merendeel daarvan is erg traag en snel dood. Nu moeten we een afspraak maken met de uroloog. Ik heb geen idee hoeveel procent van de 4 miljoen er wel goed was, maar wat ik van mijn man begreep was het gewoon echt dramatisch slecht!!!

Meiden, ik baal... ik ben er kapot van!

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Wat een dreun in je gezicht, hè? Hier ook een verminderde zaadkwaliteit. Met jullie uitslagen kom je zeer waarschijnlijk in aanmerking voor ICSI. Dat wordt gedaan als je minder dan 1 miljoen goede zaadcellen hebt. Het heeft bij ons een prachtige meid opgeleverd, dus het kan zeker lukken. De moed nog niet opgeven, hoor!

Heel veel sterkte & succes met alles!

3. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Hee meis,
    Dat is schrikken! Kan me voorstellen dat je wereld instort als je dat hoort.
    Als ik het echter zo lees lijkt het me toch niet hopeloos, hoor. Tegenwoordig kunnen artsen veel: ze kunnen één zaadcel eruit pikken en die direct injecteren in een eicel en terugplaatsen (ICSI). Het lijkt me niet ondenkbaar dat dat in jullie geval zou kunnen, zolang er enkele goede zaadcellen gevonden worden kan dat al volgens mij. Als dat jullie enige optie is dan is dat natuurlijk ook echt heel naar.
    Ik hoop dat jullie snel bij de uroloog terecht kunnen! En dat je moederwens 'gewoon' uit kan komen.
    Dikke knuffel,
    Botervliegje

4. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ja, ik hoop ontzettend dat er ook veel goede zaadcellen zijn aangetroffen en we dus in aanmerking komen voor ICSI. Mijn man heeft de dokter gebeld en je weet hoe mannen zijn hè *zucht* Ik denk dat ik morgen zelf nog maar even bel om te vragen of er nog hoop is.

5. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant
    Jeetje Sas,

wat lees ik nou :( meid toch.....
    begrijpelijk dat je bent geschrokken maar verlies aub de moed niet!!!!

en die aantallen zeggen niks meissie je hebt er een nodig !!!
    wij hebben 20% en alsnog ben ik niet zwanger dus dat zegt echt niks!

hoe gaat je vriend ermee om?
    Meid heel veel sterkte

dikke knuffel van mij

6. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    @ Sjan, dank je wel meid! Mijn man is heel stil en praat niet zoveel. Ik zie aan hem dat hij het verschrikkelijk vind en hij heeft me getroost en geknuffeld. Hij kijkt heel erg zielig en als ik hem dingen vraag, begint hij langzaam wat te praten. Dat hij bang is voor wat er komen gaat, niet weet wat hij moet verwachten, dat hij zo graag wil dat we papa en mama worden, dat hij er alles aan wil doen en er helemaal voor wil gaan en dat hij het zo oneerlijk vindt. Dus hij zit er echt heel erg mee, de arme schat!

Weet je wat zo apart is... ik zie het niet eens zo dat hij verminderd vruchtbaar is, maar ik zie het zo dat wij samen verminderd vruchtbaar zijn. We staan er samen voor en ik zou geen kindje willen van een andere man. Ik had verwacht dat ik het anders zou voelen. Niet dat ik hem erop aan zou kijken natuurlijk, want hij kan er niks aan doen en ik hou zoveel van hem dat mijn relatie belangrijker is dan een kindje dat nog niet bestaat... maar ik had gewoon gedacht dat ik het anders zou voelen diep van binnen. Ik kan het niet echt uitleggen (volgens mij klinkt dit zo stom). Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel?

7. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant

Ik kan me er wat bij voorstellen meis,
    Bij ons ook zo mijn partner heeft 2 dagen gehuild en begon allemaal te zeggen dat hij begreep als ik weg zou gaan bij hem en dat het beter voor mij zou zijn en dergelijke........

en zoals je zegt je bekijkt het niet als het is jou schuld nee je bekijkt het als onze probleem......zo hoort het ook....

pffff het is soms allemaal zo oneerlijk he....WIJ WORDEN ECHT WEL ZWANGER!!!!
    lang leve deze forum meid dan kan je tenminste praten met mensen die ook in zo een situatie zitten.....

als je wil praten kijk op mijn profiel!

en houd de moed in als is dat makkelijk gezegd maar we moeten elkaar steunen en moed geven in dit soort tijden.

Liefs en knuffels....

8. holagirl

holagirl Actief lid

3 feb 2009
    232
    0
    0
    hoihoi,
    Wij hebben gisteren hetzelfde nieuws gehad.
    Wij hebben te horen gekregen 'niet zo veel en beweeglijk als je zou verwachten....' Wat moet DAT nu weer betekenen?
    Mijn vent was zo geschrokken dat hij niets meer gevraagd heeft.
    Nu moeten wij over 6 weken weer opnieuw inleveren. Moet jij dat niet Saskia?
    Als dat weer niet goed is naar de Uroloog inderdaad en de stempel 'verminderd'' vruchtbaar nam ze nog wel in haar mond.
    Wat voel je je inderdaad klote dan....

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het wordt saai...hier ook geen Olymipisch zwemploegje!
    Hier werd het in duizenden uitgedrukt, niet eens in miljoenen.
    Toch, na veel doorzettingsvermogen, tranen, verdriet, geduld, nog meer geduld, nog een pietsie verdriet....heel veel geluk nu!

ICSI bleek HET te zijn voor ons!
    Ons tweede kindje (beide dus via de MMM) is onderweg!

Ik hoop dat jouw verhaal net zo mooi eindigd meid! Probeer je nergens blind op te staren, overal rekening mee te houden en vooral dit traject als team te doorlopen, samen!
    Gebruik de komende tijd lekker om uit te huilen, boos te zijn, je intens verdrietig en onzeker te voelen....dat is namelijk helemaaaaaal niet gek!

Heel veel succes,
    Elmo

10. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Nee, dat hoeft mijn man niet. Hij moest direct naar de uroloog. Daar zal hij over een maand of 3 wel weer iets in moeten leveren denk ik...
    We zijn 3 weken geleden naar de sauna geweest en ik hoop echt dat het de volgende keer een stuk beter is en dat die sauna gewoon gezorgd heeft voor slecht zaad. Dat het helemaal top wordt, geloof ik niet, maar ik hoop wel dat het beter wordt dan dit zodat we misschien eerst IUI kunnen doen.
    Ik hoop maar niet te hard, want we zijn niet voor niks nog niet zwanger...

11. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83

Ik krijg tranen van jouw berichtje!!! Wat sterk zijn jullie en wat sla je de spijker op zn kop!

12. holagirl

holagirl Actief lid

3 feb 2009
    232
    0
    0
    owhkee, ja lees inderdaad dat sauna ook ermee te maken kan hebben. Ook te vaak ejaculeren en te weinig ( sparen van zaad) is nadelig voor de kwaliteit.
    Mijn vriend heeft 2/3 jr geleden een ontsteking aan zijn bal gehad. Dat heeft er bij ons waarschijnlijk mee te maken. Bij jou nog verdere oorzaken bekend?

Ik las inderdaad net dat elke 3 mnd het zaad wordt vernieuwd. Ik snap nu niet waarom wij over 6 weken opnieuw meoten inleveren.
    Waarom zouden daar verschillen in zijn???

OPzich wel fijn dat je meteen naar de Uroloog kan, scheelt weer een hoop wachttijd. En als je de positieve verhalen leest online ( oa op dit forum) hebben we best een kans hoor!!
    Alleen moeten we veeeeeeeeeeeel geduld hebben denk ik....PFFFFFF

13. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    @ Holagirl; mijn man is vroeger geopereerd aan een niet-ingedaalde bal en ik denk dat die bal niet goed ontwikkeld is. Hopelijk werkt de andere wel goed en hebben we nog een goede kans.
    Ik vraag me nu wel af hoeveel % van die 4 mljn wel goed was, dus ik ga morgen de dokter zelf echt even bellen. Manlief weet niet zo goed waar hij het over heeft en weet niet wat hij moet vragen enzo.
    Ik vind het ook raar dat je over 6 weer opnieuw in moet leveren. Meestal is dat 3 maanden.
    Ik vind het zeker fijn dat hij meteen naar de uroloog mag en ik ga ook mee want dan kan ik alles meteen vragen. Ik hoef voorlopig nog niks te doen, maar ik denk dat ik toch een verwijzing voor de gyneacoloog ga vragen. Ik wil niet alleen maar focussen op mijn man, want voor hetzelfde geld is er bij mij ook iets niet helemaal pluis.
    Vanmiddag stortte mijn wereldje in, maar nu zie ik het allemaal weer wat positiever in. En ergens ben ik heel blij dat ik het nu weet!
    Ik heb zoveel aan dit forum en al die lieve meiden!

14. holagirl

holagirl Actief lid

3 feb 2009
    232
    0
    0
    *schaam* als ik even had gelezen had ik het geweten over die niet-ingedaalde bal.
    Ik zou zeker meteen verwijzing vragen ( die heb ik ook al) en dat duurt ook weer tijdje voordat je daar terecht kan. En voor iui enz moet jij toch ook naar de gynaecoloog. Hoe sneller allemaal hoe beter denk ik dan...
    Heb je dezelfde huisarts als je man? Want dan kan je het meteen vragen aan hem/haar als je morgen belt.
    Wel goed dat je gaat bellen.
    Ik vind het vrij lastig om te doen aangezien we niet dezelfde huisarts bellen en dan gaan ze vast zeuren over privacy enz...

k weet precies wat je bedoeld als je zegt: Je wereld stort echt even in...Het voelt zooo klote!!

IK ging ook meteen relativeren als: ach...de dokter zei iig niet ONvruchtbaar dus er IS NOG EEN KANS!!!
    maar dat helpt niet echt...je voelt je gewoon KUT!!!! en je vent ook....
    en zoals ik net las van die andere meid, die ondanks alles toch zwanger is geraakt!! We mogen ook best even boos zijn.
    :D hehe, maar dan wel weer kop op om er tegenaan te gaan!!!!!!

en zoals een vriendinnetje gister zei: "er hoeft er maar één goed te kunnen zwemmen" haha

15. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    We hebben dezelfde huisarts ja. In dit geval is dat heel erg fijn. Als ik morgen bel, toch eens vragen van die doorverwijzing.

16. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Manlief is vanmorgen nog even naar de huisarts gegaan voor de verwijskaart en mocht naar binnen voor een kort gesprekje. Van de 4 miljoen was 30% nog in leven. Het is niet veel, maar we zijn ondanks alles erg blij dat ruim 1 miljoen krachtig genoeg was om het niet op te geven.
    10 november moeten we naar de uroloog. Lekker snel al gelukkig!

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dat biedt inderdaad mogelijkheden hoor, zeker voor ICSI!
    Fijn dat het allemaal zo snel kan, succes!
    Elmo

18. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Hey meis, hier ook verminderde zaadkwaliteit helaas. ook mijn man is vroeger geopereerd aan een niet ingedaalde bal. We weten niet of het daardoor komt, maar het zou heel goed kunnen.

Elmo slaat de spijker op z'n kop, het is een moeilijke weg en verdrietige weg. maar hopelijk brengt het ons een wondertje waar we zo naar verlangen. Heel veel sterkte en succes met alles!

19. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Wat een ellende hè Zora :(
    Positief blijven is het enige wat ik kan doen, dus daar doe ik heel hard mijn best voor. Maar het is en blijft gewoon enorm balen!

Hoe "erg" is het bij jullie qua zaad (aantal en beweeglijkheid).

20. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Wij hebben tweemaal zaadonderzoek gehad in het ziekenhuis. Wij kregen toen alleen te horen dat het zaad prima was, niet super goed maar ook niet heel slecht en het was ongeveer 8 a 9 mln per ml. Zelf had ik al een beetje rondgeneusd op internet en was er minder gerust op. We zijn toen naar huis gestuurd om zelf te proberen en ik moest een paar kilo af vallen. Ik was toen een maatje 42 zeg maar en iets te zwaar. Dat vond ik toen al vreemd.

Goed, daarna op aandringen 6 IUI behandelingen gehad. Daarbij wordt het zaad opgewerkt en hielden we tussen de 1-4 mln goede zwemmers over dus eigenlijk de ondergrens voor IUI. Nu dus net de 1e IVF gehad en van de 15!! eicellen maar 1 bevruchting. En nu gaan we waarschijnlijk door met ICSI.

Dus mijn vervelende voorgevoel over het zaad heeft al die tijd geklopt helaas.

Laatst kreeg ik een kopie van een onderzoek en daar stond in dat er ook een groot deel van het zaad niet of verminderd beweeglijk is en een deel rondkoppig, dat betekent dus dat ze geen eicel kunnen bevruchten.

Anaway, moraal van het verhaal is dus dat het zaad niet al te best is dus. Wij zijn overigens nooit doorgestuurd naar een uroloog. Waarom niet, dat weet ik ook niet eigenlijk.

En inderdaad positief blijven is het beste wat je kan doen, maar loop jezelf niet voorbij en geef de machteloosheid en het verdriet ook de ruimte. het is allemaal niet niks.

Deel Deze Pagina