Hey Zwitsal, weet je wat ik nie snap. Dat de scan volledig perfect was. En dat het bloedonderzoek 1 op 11 was...hoe kan dat nu zo een verschil zijn? Heeft jouw dokter meer informatie gegeven? Ik ben volledig in de war. Het probleem is dat bij vruchtwaterpunctie ben je al 16 weken heen, en dan duurt het 2 tot 3 weken voor je het weet, en dan ben je al bijna hoogzwanger dus dan kun je er niet meer voor kiezen om eventueel af te breken. Wij weten niet of wij wel een kindje willen met Down. Op dit moment zit ik echt te twijfelen, vlokkentest of vruchtwaterpunctie....de vlokkentest is geboekt voor woensdag...
Oh yasmine wat een slecht bericht! Ik hoop heel hard dat de vlokkentest goed is (want die kans is groot hoor!) veel sterkte morgen én met wachten liefs
Hoi Yasmine, Ik wil je even een hart onder de riem steken! Bij onze combinatietest bleek de nekplooi 2,1 (prima dus), maar mijn bloed gaf ook een slechte uitslag. Het risico op down was 'in combinatie' 1:200. We hebben een vruchtwaterpunctie laten doen en alles bleek in orde. Inmiddels hebben we een gezonde zoon gekregen. Sterkte met de test morgen en hou je daarna lekker rustig. Ik duim met je mee.
Ik heb de test moeten verplaatsen vanwege medicatie die ik neem sinds de IVF. Ik zit nog steeds mega hard te twijfelen of ik wel voor vlokkentest wil gaan of misschien een vruchtwaterpunctie. Heb vannacht gedroomd alsof ik nog maar 18 was, met vriendinnen naar de club, lekker onbezorgd....amuseren, rare fratsen uithalen...en toen werd ik wakker...back to reality Ik heb ergens gelezen dat de bloedtest kan zijn vervormd vanwege de hormonen die we nemen bij IVF. Ik vraag me af of dat wetenschappelijk is bewezen en of iemand daar ervaring mee heeft.
Hoi Yasmine , Mag ik vragen welke medicijnen je nu nog gebruikt voor de ivf ??? Want na de punctie hoefde ik alleen progesteron bolletjes te nemen en daarmee mocht ik stoppen 8 dagen na TP. Ik hoop heel erg voor je dat het allemaal goed zal gaan!!!!
Ik moet elke dag 2 keer progyluton nemen, 2 keer cyclogest, en dan glucophage en savonds baby aspirine.. Een heel apotheek, echt vervelend..
lieve yasmine!!! wat is dit nu?? ik schrik me dood een goede scan en slechte uitslag bloed, dat kan (dus)? huil.. ik vind het zo erg.. ookal is er nog niets bevestigd, de schrik en de onzekerheid zijn killing en je flikkert gewoon van je wolk .. daarom een heel erg dikke knuffel en ik denk aan jou morgen!! liefs!
Ik wens jullie ook heeel veel sterkte meid! Wij hadden een combinatietest laten doen en die was gelukkig goed! Maar we hadden wel afgesproken dat we alleen een vruchtwaterpunctie zouden doen als de uitslag groter zou zijn dan 1 op 3. Ik vond de risico's van de punctie te groot. Wil je niet in verwarring brengen hoor, wat een ontzettend moeilijke en nare keuze moeten jullie maken! Ik hoop dat, welke keuze je ook maakt, alles helemaal goed mag komen!
Ik heb de vlokkentest afgezegd en heb een 2de bloedtest aangevraagd. Het resultaat zal ik normaal gezien volgende week pas hebben. Op dat moment ben ik 13 weken. De kliniek wil dan nog steeds de vlokkentest doen maar ik denk dat het beter is om een vruchtwaterpunctie te doen want het risico op miskraam is dan veel kleiner. Ik las vandaag ergens dat van de 10 ouders met een kind met Down, 9 een goede scan hadden en dus niet wisten dat er iets mis was met hun kindje. Ik vind dat een ongelofelijk beangstigend resultaat eigenlijk. Ook, hier in Dubai, heb ik gecheckt is bijna niets voorzien voor kindjes met Down, geen speciale scholen, geen opvang, het is niet zoals in Europa... Mijn man en ik hebben dus besloten dat als ons kindje Down moest hebben dat we de zwangerschap hoogstwaarschijnlijk laten afbreken. Mijn schoonmoeder heeft me ook net gebeld en vroeg me of dat dat wij dat in onze familie hadden, die genen van Down, kverschoot me wel een bult. Moet wel zeggen dat mijn nicht een kindje met Down heeft en mijn pa had me gezegd dat het in haar mans familie aanwezig was dus wij gingen er altijd van uit dat het niet in onze familie zat. Maar zeker ben ik er nu ook niet meer van. Ik zit steeds naar mijn klein lief mannetje te kijken op de foto en hij lijkt al zo op mijn man, zo schattig met zo een klein neusje en zelfde vorm van kin en voorhoofd. Ik voel gewoon dat het een hij is, vraag me niet waarom...
Oh meis, wat lees ik nou? Wat een rotnieuws, en wat naar dat je na alles waar je al doorheen moest gaan, dit ook nog moet meemaken. Heel raar dat die bloedtest en de nekplooimeting qua kans zo ver uit elkaar liggen, idd. Ik weet niet zo goed wat ik je moet zeggen, dus veel veel liefs en een knuffel. Ik denk aan je!
Inderdaad de echo was helemaal in orde. De echoscopist heeft alles nagekeken en alles zag er prima uit. Hij gaf ons tijd om na te denken en stuurde ons door naar het Erasmus MC in Rotterdam om daar ook nog eens een echo te doen en om daar te praten over de uitslagen. Wat houdt het nu precies in? Wij snapten er niks van. Alleen mijn bloed niet goed, maar de echo wel? De kansberekening die je krijgt, blijft een kansbereking. En 1 op 117 geeft een kans van 99,15 dat ons kindje gezond is. In het ziekenhuis kregen we ook de uitleg dat er eigenlijk nog niet zo heel veel bekend is over het bloedonderzoek. Het komt heel vaak voor dat het bloed afwijkt, maar de echo goed en dat er dan helemaal niks mis is met het kindje. Wij hebben besloten om geen enkel risico te nemen voor een kansberekening. We krijgen morgen de 20 weken echo. Er wordt dan extra goed naar het hartje gekeken en of de groei goed is. De kans op groeiachterstand en hartafwijkingen is iets verhoogd door mijn bloedwaarden. Maar de laatste echo met 16 weken lag ons ventje al 1 week voor op groei. Je kan dus ook onnodig bang worden van de uitslagen van de test. Doe het rustig aan welke keuze je ook maakt voor jullie is deze altijd het beste.
Yasmine, hopelijk is die eerste test gewoon fout of inderdaad beinvloed daar al die medicatie. Wat moet jij trouwens nog veel medicatie nemen zeg! Ik hoop het zo voor je! Ik weet niet zeker of dit klopt maar heb op internet gelezen dat ze bij een vruchtwaterpunctie meer zien dan bij vlokkentest en dat het risico's iets kleiner is. Dus ik denk dat mijn voorkeur ook naar vruchtwaterpunctie zou uitgaan. Bij ons is vlokkentest uitgesloten (1 placenta) dus wordt sowieso vruchtwaterpunctie. Ik wil echt weten waar we voor staan... Tenzij bloed heel andere waardes zou geven dan nekplooi maar dat verwacht ik niet eerlijk gezegd. Waar geven ze de voorkeur aan in het ziekenhuis? Weten zij niet of die medicatie de test kan beinvloed hebben? Wanneer weet je resultaten? Mijn duimen draaien!
Bij de vruchtwaterpunctie kunnen ze ook een open ruggetje uitsluiten. Dit was ook een reden voor ons om eerder voor de punctie te gaan dan voor de vlokkentest.
Meiden, ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen. Ik hoop en bid dat alle uitslagen goed zijn en jullie straks onbezorgd mogen genieten van jullie zwangerschappen. ((knuff))
Moeilijk zeg zulke berekeningen en uitkomsten. Wat Zwitsal al zegt, wat jullie beslissing ook is, het zal de juiste zijn. Enige wat ik nog aan kan vullen is dat een vruchtwaterpunctie mij alles meegevallen is wat betreft pijn enzo. Buiten dat kreeg ik een zogenaamde sneltest waarbij je 3 dagen na de punctie al de eerste uitslag krijgt over (meest voorkomende chromosoomafwijkingen) trisomie 13,18 (syndroom van Edwards) en 21 (down syndroom) en kijken naar het geslacht van je kindje (dat vertellen ze je alleen als je dat zou willen weten) Ook de andere chromosomen worden nagekeken, maar die zijn zeldzamer en dat duurt nog 3 weken voor je daar uitslag van krijgt. Tenminste zo ging het bij mij in het Erasmus. Heel veel sterkte in deze slopende tijd!
Thanks meiden..hier zit ik er compleet onderdoor. We hebben ook bezoek, de man van mijn beste vriendin en ik stoor me dood aan hem. Hij wil constant met me praten over mijn "problemen" en ik heb daar dus volledig geen behoefte aan. Dan zit hij te zeggen dat mijn negatieve gevoelens schadelijk zijn voor de baby en dat ik gelukkig moet zijn en naar de massage moet gaan en naar de sauna. Hallo....massage kan weeen opwekken en een sauna is afgeraden tijdens zwangerschap. Op en neer springen van blijdschap zal ook mijn baby geen andere chromosomen geven. Snap niet dat mensen zich altijd willen moeien, laat me gewoon depri zijn en that's it! De fetal clinic zit me wel aan te raden om toch voor de vlokkentest te gaan volgende woensdag omdat de veilige tijd voor vruchtwaterpunctie 18 weken is en dan duurt het 2 weken voor het resultaat binnen is. Met andere woorden dan ben je 20 weken zwanger en als je dan zou beslissen om het af te breken dan ishet onmenselijk voor de baby. Ik denk ook niet dat ik het dan zou kunnen want elke dag die voorbij gaat hecht je meer aan het toekomst beeld van je kindje in je armen.
:x Laat die man zijn goedbedoelde adviezen voor zich houden zeg. Heel moeilijk, die keuze voor het soort test. Ik weet niet wat ik zou doen als ik in deze schoenen zou staan. De keuze hangt af van de keuze die je zou maken nav de uitslag. Wat doe je als de test op Down wijst op deze termijn? En zou dat anders zijn met 20 weken? Heelveel sterkte en liefs. Ik wou dat ik iets meer kon doen of zeggen dan dat