pijnstilling? pompje? werk het?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Amfy, 11 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

de gyn gaf aan dat er bij ons 3 soorten pijn stilling mogelijk zijn

pethadine
    epidurale
    en een refamtil ??? pompje

pethadine ben ik bekent mee en werkt niet
    ruggeprik is de vorige keer finaal fout gezet en wil ik echt pas al niets anders werk
    dus blijft over het pompje wie is hier bekend mee? werk het?

wat zijn de voor en nadelen?

2. touwtje

touwtje Actief lid

14 apr 2010
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb ook een pompje gehad, nadat de ruggenprik was gezet maar helaas niet werkten. Ik vond het wel fijn, je word er lekker rozig van en het haald de scherpe randjes eraf, maar je voeld de weeen nog wel ;).

Liefs

3. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Heb er geen ervaring mee, maar zag jouw naam onder dit topic staan en dacht 'jemig, loopt die nou nog te zwangeren??' :)

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik vond de weeën zonder het pompje beter op te vangen dan met het pompje. Ik kwam namelijk in een weeënstorm terecht met het pompje. Wss ontspande ik men er ietsje beter (?) waardoor het sneller ging (?)
    Anyway, ik ben met het pompje in drie kwartier van 4 naar 10 cm gegaan.

Het nadeel van zo'n pompje is dat je slechts 1 x per 3 minuten op kunt drukken. Tussendoor kan ook wel, maar dan komt er geen pijnstillig vrij ivm risico voor overdosering. Het lampje kleurt groen als je mag drukken. Vreselijk frusterend als je minimaal 4 weeën in tussentijd te verstouwen hebt.

Wat een voordeel is, is dat het middel 7 minuten na het utzetten uit je lichaam en uit het lichaam van je beebje is. als je dus langer dan 7 minuten over de uitdrijving doet komt je beebje niet suf ter wereld.

5. jufD

jufD Bekend lid

10 mrt 2009
    897
    23
    18
    Ik vond het pompje erg fijn!
    Ik had een weeenstorm en was ook nog eens erg ziek(Hellp syndroom), dus ik trok het niet meer. Toen het pompje werd aangesloten werd ik in eertse instantie erg suf, het voelde een beetje eng, alsof ik in een soort zwart gat weg zakte. Maar na ongeveer 5 minuten verdween dit gevoel en heb ik het pompje als erg prettig ervaren. Het haalde bij mij absoluut de pijn niet weg, maar het zorgde er wel voor dat ik tussen de weeën door kon ontspannen. Wel heb ik een aantal hallucinaties gehad, zo heb ik bijvoorbeeld aan mijn man en een gyn verteld dat ik in mijn klas was en er ook allemaal pratende boeken waren:)

Als ik ooit nog een keer pijnstilling nodig zou hebben, zou ik zeker weer voor het pompje kiezen.

6. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    bij mij werkte het pompje niet (dat is toch dat je een keer in de 3 minute mag drukken)
    als dat het is heb ik elke keer gedrukt terwijl de tijd niet om was.
    mijn vriend heeft stiekem in zichzelf gelachen.

7. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik heb ook t pompje gehad , 2 keer op gedrukt en toen had mn zoon ineens haast :S , in 30 minuten van 4 naar 10cm gegaan .
    de gyn vertelde me dat ik er dan wel voordeel mee zou hebben na de geboorte en minder naweeen zou hebben en ik heb ze idd niet gehad :)

8. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Ik heb ze alledrie gehad, kreeg eerst pethadine omdat volgens het zhuis de bevalling nog niet was begonnen en mocht ik in het zhuis blijven slapen. Daarna kreeg ik de epidurale en heb dus ook nog een pompje gehad. Ik vond het erg fijn. Heb tussendoor liggen slapen, je word er wel erg rozig van. Maar dat was denk ik omdat ik alles had.
    Heb weinig echte pijn gevoeld tijdens de ontsluiting.

9. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Beide keren tijdens de bevalling heb ik een pomje gehad en het is mij heel goed bevallen! Ik word er helemaal slaperig van en het heeft bij mij echt de scherpe kantjes van de weeen afgehaald! Ik zou het zo weer gebruiken.

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier 's avonds een spuit pethidine gehad, wat wel werkte (had 1cm na 8 uur weeenopwekkers). Infuus was toen uit gezet zodat ik kon slapen.

Bij 2 cm wederom gevraagd om pijnstilling, heb toen 2 uur in een heet bad gelegen.

Bij 4 cm (na het bad) weer om pijnstilling gevraagd, toen een pompje gekregen. Werkte voor geen meter, en in anderhalf uur van 4 naar 10cm gegaan.

Bij een volgende bevalling wil ik of thuis of met ruggenprik. Kon de weeen niet fatsoenijk opvangen doordat ik aan 7 kabels op m'n rug op bed lag, met verschrikkelijke rugweeen.

11. Cayth

Cayth Fanatiek lid

17 nov 2010
    1.216
    0
    0
    Bad Nieuweschans
    Ik ben afgelopen vrijdag bevallen, en ik had ook een pompje, ik had om 16u, 3 cm ontsluiting, en had heel erg veel pijn, toen werd het pompje aangesloten, en werd ik aan de hartbewaking gelegd (dit zag er niet heel prettig uit) door het pompje werden echt de scherpe randjes van de weeen afgehaald, ik kon weer op adem komen en de weeen wegpuffen ipv wegschreeuwen! Ik mocht trouwens drukken op het knopje voor elke wee.

Om half 6 kwam de verloskundige weer, en toucheerde, en ik had al 9,5 cm, ze drukte het randje weg en om 17.41 begon ik te persen en om 17.52 is onze zoon geboren!

Al met al heel snel gegaan, en als heel prettig ervaren!

Succes alvast met de bevalling!

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Het pompje hielp absoluut niet tegen de pijn, maar ik werd er behoorlijk stoned van en dat was heerlijk.
    Zelfde met de pethidine trouwens. Enige dat echt helpt tegen de pijn is de ruggeprik.

13. Supertrotsemam

6 aug 2011
    32
    0
    0
    Noord-Holland
    Ben 2 weken terug bevallen met pompje (remifentanil)
    Raakte hierdoor beetje in een roes.
    De scherpe kantjes waren er een beetje af maar pijn niet geheel weg.
    Bij 8 cm ontsluiting werkte het niet meer en kwam ik in een weeenstorm terecht. De onsluiting is na het aansluiten van het pompje wel snel gegaan.

14. ingrid130

ingrid130 VIP lid

14 dec 2007
    20.859
    0
    0
    receptioniste
    assen
    Ik heb ook het pompje gehad bij de eerste en het enige wat er gebeurde was dat ik onzin uitkraamde, verder niets. De pijn was nog net zo erg als voor die tijd dus ik zou het niet weer willen maar denk dat het bij iedereen anders werkt.

15. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Bij mij werkte het niet..
    Ruggenprik overigens ook niet (alleen mijn rechterbeen was gevoelloos hihi)

16. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    heeeeerlijk die pomp!! mijn pijngrens is sowieso heel hoog, bij eerste niets gehad en dat ging ontzettend snel. En bij de tweede werd ik ingeleid en elke keer werd dat infuus hoger gezet en dan wist ik oke, nu worden die weeen erger. Dus pomp gevraagd en dat ging super. ik heb grapjes liggen maken ( wel beetje moeilijk pratend) en kon tussen de weeen door ff powernappies doen. Ja ik vond t geweldig. tuurlijk voel je nog genoeg maar de scherpe kantjes zijn eraf.

17. juffie2008

juffie2008 Niet meer actief

pompje vond ik super!! Ik baal dat het zkh waar ik nu moet bevallen het niet heeft...

18. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    ik heb het pca pompje gehad ik vond zelf niet dat het werkte!!
    of ja bij pijnstilling verwacht ik dat ik niets meer voel maar voelde de weeen nog wel kon er alleen niet meer heftig op reageren want van de pijnstilling werd ik btje suf.
    mijn moeder en vriend waren me zelfs btje aan het uitlachen want ze zeiden je lijkt wel high van de drugs en ik kon maar half reageren zo van jaaah laat me baby maar opschieten.
    en volgens mij was het op een gegeven moment ook op want het einde ging het gewoon echt weer pijn doen.
    maar stom hoor want ik vroeg pijnstilling in zk en echt 3 keer zeiden ze tjah zal je dat wel doen je bent al zo ver?!
    halloooo ik heb pijn dit is mijn eerste bevalling ik moet zo persen kan ik dat wel? (ik dacht dat ik dat niet zou kunnen, dat het te zwaar zou zijn) maar uiteindelijk is alles goed gegaan.

19. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    vreselijk vond ik het pompje. Inderdaad stoned wordt je. heb veel niet mee gekregen, en hielp zelfs af en toe op met ademen waardoor mijn zoon ook te weinig zuurstof kreeg. Pijn deed het nog steeds heel erg, dus voor mij nooit meer zo'n pompje. Trouwens, het doet nog steeds zo'n pijn dat ik om de 3 seconde op het pompje drukte, dat is pas frustrerend en deed pijn...

20. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik heb een spuit in m'n been gekregen, was voor de scherpe randjes.
    Ik viel tussen een wee door gewoon in slaap:$......

Toen ik eenmaal mocht persen was ik weer helemaal bij:D

Deel Deze Pagina