Je hoeft je toch niet in te schrijven. Althans bij ons niet. Bij ons kun je aangeven bij de VK waar je wilt bevallen. Als dat in het ziekenhuis is, dan ga je gewoon met je VK naar het ziekenhuis op het moment dat de weeen goed op gang zijn. Is er een noodsituatie dan ga je gewoon naar de eerste hulp en dan gaat de rest vanzelf. Maar nogmaals dat is via onze vk praktijk zo.
Volgens mij kun je er inderdaad gewoon naartoe gaan, en volgt de rekening later Vraag het anders even aan je VK. Die weet vast wel hoe zoiets in zijn werk gaat!
Mij werd aangeraden alvast een ponskaartje te laten maken. Dan hoeft dat niet meer als je in het ziekenhuis komt om te bevallen. Dit kun je gewoon op ieder gewenst moment doen volgens mij.
De dag dat je daadwerkelijk gaat bevallen en je wilt poliklinisch bevallen dan kan je gewoon naar de eerste hulp van je ziekenhuis. Bij mij belde de verloskundige het zkh op dat ik onderweg was! Toen ik bij de eerste hulp aankwam, stonde ze al met een rolstoel klaar!
bij mij vroeg de verloskundige erom wat ik wilde. die gaf mij een formulier die ik in moest vullen en op sturen naar het ziekenhuis. dat heb ik rond 10 weken gedaan. ik heb toen een bevestiging gekregen van het ziekenhuis. maar dat kan bij elk ziekenhuis naders zijn. anders moet je het gewoon even aan je vk vragen.
je krijgt vanzelf van je vk een formulier mee waarin uitgelegd staat he en wat, meestal meld je idd een paar weken van te voren wannner je ongeveer uitgerekend bent, maar goed dat kan in de tussentijd inmiddels alweer veranderd zijn?
Rekening? Als je basis bent verzekerd krijg je volgens mij een poliklinische bevalling (vandaag komen, vandaag naar huis) gewoon vergoed als zijnde een thuisbevalling.
Bij mijn ziekenhuis kun je je wel inschrijven. Maar mij werd daar ook verteld dat dat geen zin heeft. Als op de dag van je bevalling alle kamers vol zitten moet je toch naar een ander ziekenhuis (ongeacht of je je van te voren hebt ingeschreven). Ik zie dus wel waar ik terecht kan als het zover is. En wat betreft de kosten. Met een basisverzekering krijg je een poliklinische bevalling niet vergoed (behalve als het om medische redenen is). Een aantal verzekeraars vergoeden het als je een aanvullende verzekering hebt. Maar de meesten vragen zelfs dan nog een eigen bijdrage. Ik zit bij Azivo en moet 150 euro zelf betalen.
Oh dat wist ik niet. Maar goed ik heb met het oog op de (toen mogelijke) zwangerschap en kindertjes gekozen voor de plusplus verzekering. Ik heb het even opgezocht en idd moet je bij onze basisverzekering een deel wel zelf betalen. Al raden ze wel aan om sowiezo de gehele rekening op te sturen, want er zal net iets veranderd zijn en je krijgt het wel volledig vergoed. Maar goed dit even off topic. sorry
Ik heb via de vk een brief gekregen die ik moest invullen en af moest geven in het ziekenhuis. Deze kregen we al bij onze intake gesprek.
Bij ons (Rotterdam) moet je je ook echt inschrijven hoor...toevallig is er volgend weekend bij ons een speciale open dag van de kraamafdeling dus dan ga ik me ook meteen inschrijven.