Hoi dames, Heeft iemand van jullie misschien ervaring met een zoon die constant naar het toilet moet? Mijn zoontje, 4 jr, moet echt heel vaak...ik heb niet geteld maar volgens mij zeker wel 15 keer! Soms dan is hij net geweest en roept ie 'oh wacht ik moet eerst naar de wc' en daar gaat ie dan. Hij heeft verder geen lichamelijke klachten erbij. Soms, als hij afgeleid is dan kan hij het uren volhouden....(voornamelijk als we buiten zijn) maar zo niet dan blijft hij de wc maar in en uit lopen en ik wordt er nu een beetje tierelier van. Ik kwam via Blaasproblemen bij kinderen - Academisch Medisch Centrum op dit stukje terecht: 2. Kinderen die niet nat zijn, maar toch blaasproblemen hebben. Er zijn ook kinderen die niet nat zijn, maar wel verkeerd plassen, niet leeg plassen of steeds blaasontstekingen houden. Ook hierbij onderscheiden we twee vormen: Aandrangprobleem Verkeerd plassen en te goed ophouden Aandrangprobleem Het aandrangprobleem (ook wel overactieve blaas genoemd) beschreven we al eerder bij kinderen die nat zijn. Deze kinderen voelen de aandrang heel plotseling en moeten dan snel naar het toilet rennen. Zij kunnen de aandrang nauwelijks onderdrukken. Ze gaan veel naar het toilet en plassen kleine beetjes, soms wel meer dan vijftien keer per dag. In tegenstelling tot de kinderen die nat zijn, kunnen deze kinderen adequaat reageren op aandrang door effectief de bekkenbodemspieren aan te spannen. Deze kinderen hebben het meeste last van het feit dat ze veel naar het toilet moeten en dat ze steeds op moeten letten waar een toilet is. Nou denk ik dat dit het geval is bij mijn zoontje, maar wat doe je daar dan aan? Verderop in het artikel staat iets over 'goed plassen' dus ik ga daar wat meer op letten en er bij staan de komende dagen. Maar kan ik nog meer doen dan dit? Iemand misschien ervaring hiermee? Ik kan uiteraard naar een arts, maar ik ben benieuwd naar ervaringen van andere moeders met 'constant-plassers' in huis.
Bij meisjes moet je opletten dat ze goed op de wc zitten, (een beetje voorover, en niet hangen), zodat de ze blaas goed kunnen legen'. Bij mijn dochters merk ik dat ze veel meer in 1x plassen sinds we hier op letten. Mijn zoon is net een paar dagen luier-loos, en gaat ook echt enorm vaak naar de wc. Ik denk nog steeds dat hij in de overgang zit tussen 'naar behoefte' plassen in de luier en een regelmaat vinden op de wc, maar ik lees mee in deze topic. Want misschien dat bij jongens andere tips gelden.
Mijn zoon heeft ook een periode gehad dat hij om d minuut moest plassen. Bleek dat zijn piemeltje een beetje ontstoken was. Zag ook rood aan het topje. Antibiotica kuur en was opgelost. Was ook zo dat als hij afgeleid was dat hij het wel kon ophouden.
Bedankt dames voor jullie reactie. @momentje, mijn zoontje heeft geen last van een ontstoken piemeltje...dat weet ik wel zeker, hij is besneden en dan zou een ontsteking meteen zichtbaar moeten zijn lijkt me? Ik dacht in eerste instantie aan een blaasontsteking maar aan de hand wat ik erover lees is dat ook niet aan de orde bij hem. Ik blijf dus op dat aandrangprobleem hangen. Sinds ik dit topic geplaatst heb gaat hij opeens veel minder vaak, haha. Misschien is het gewoon een fase en moet ik er niet teveel aandacht op vestigen.
@adi, dat je zoontje heel vaak gaat nu zonder luier om is denk ik wel normaal. Vind het knap want mijn zoontje die ging in het begin alleen na een herinnering of na een natte broek
Mijn dochter had dit vorig jaar ook, was ook regelmatig daardoor te laat bij de wc. Verder had ze geen lichamelijke klachten, maar ze bleek dus wél blaasontsteking te hebben! Je kunt alrijd even met potje urine naar HA gaan, kunnen ze zo checken. Succes!
Is hij net op school begonnen of is er een andere grote verandering geweest? Toen onze meid naar school ging, kreeg ze een terugval met het zindelijk zijn. Ze plaste niet in de broek, maar ze moest werkelijk elk halfuur naar de wc. Zowel overdag als 's nachts. Terwijl ze normaal juist helemaal niet vaak gaat. Het leek net of ze blaasontsteking had en het niet meer kon ophouden. Na laten kijken en niks aan de hand. We kregen zelfs opmerkingen van de juf en anderen of er iets aan de hand was. Hier bleek het echt door het naar school gaan te komen, door de grote verandering, nieuwe structuur en dagindeling. Het vaak plassen heeft zo'n twee weken geduurd en daarna was het weer normaal.
Bij mijn zoontje was het een fase. Een paar keer een ongelukje gehad en dan ging hij maar weer iedere minuut zeg maar. Toen hij merkte dat dat weinig zin had en 'piepie leeg was' gaat hij nu alleen nog maar wanneer hij moet. Maar dat kan zo weer omgekeerd zijn, aangezien hij handen wassen hier fantastisch vind
Bedankt voor jullie reacties dames. Na het weekend laat ik zijn plas even nakijken. Het is de afgelopen dagen wel veel minder geworden, hij gaat nu zo'n 6 a 7 keer en dat is echt minder dan de helft van hoe vaak hij de afgelopen weken ging. Apart! Misschien is het wel een fase. Het enige bijzondere dat de afgelopen heeft plaatsgevonden is dat mijn man (zijn papa) voor twee weken weg moest voor werk. Dat zag de kleine man niet zo zitten en was er erg verdrietig over, maar zijn papa komt dus na het weekend thuis....
Mijn neefje had dit ook. Hij had een te kleine blaas bleek bij onderzoek. Een blaas groeit ook door het af toe te leren ophouden. Hij plaste ook geen goede plas zoals ze dat in het ziekenhuis noemen. Hij heeft een flink aantal keren op een speciale wc in het ziekenhuis gezeten. Een zogenaamde flowmetrie heette dat geloof ik. Daaruit bleek dat hij zijn blaas niet helemaal leeg plaste en geen hele straal gaf, maar onderbroken straaltjes. Dat noemen ze dan dus niet goed plassen. Hij is er in Utrecht aan geopereerd en het gaat nu steeds beter. Het is natuurlijk ook een kwestie van trainen. Bij hem gaat het dus iedere maand een beetje beter door goed trainen. Ik zou toch even langs de huisarts gaan. Je weet maar nooit of er iets medisch aan ten grondslag ligt. Succes! Josien
@Josien, dank voor het delen van jullie ervaring. Ik heb zijn manier van plassen in de gaten gehouden en hij plast flink en met een harde straal...die hoor ik dan ook echt. Ik heb er niet bij alle plasjes bijgestaan natuurlijk maar ik wilde wel weten of het echt goed eruit kwam. Maar ben er wel van overtuigd dat hij lange en korte plasjes doet... Wanneer ik de wc sta te poetsen en hij komt alweer dan laat ik hem zijn plas ophouden (hebben maar 1 wc in huis) en doe ik extra rustig aan om te kijken of hij het dan ophoudt....en dat doet hij dan soms vergeet hij daarna dan zelfs dat hij moest.... Maar goed, we gaan eerst kijken of de blaasontsteking van het lijstje kan en kijken hoe het nu verder gaat met zijn plasgedrag want het gaat nu 3 dagen de goede kant op.