Hallo allemaal, Ben vandaag naar de verloskundige geweest voor controle. Alles was gelukkig goed. Echter vertelde ze me dat ik aan de zware kant ben. Joh daar was ik nog niet van op de hoogte. Ze zei toen ook dat er een mogelijkheid is dat ik dan niet thuis mag bevallen. Ik moet op de begane grond bevallen. Dus bed naar beneden of in het ziekenhuis. Bij mijn vorige zwangerschap was ik iets lichter maar scheelde maar 5 kilo of zo iets. Dit heb ik nog nooit gehoord. Is er bij iemand van jullie hier iets over bekend. Groetjes Dinny
Ja, daar is zeker iets over bekend. Geloof dat dit de nieuwe 'hype' is in verloskundigenland. de richtlijnen zijn wel overal anders. Mijn verloskundige houd een grens aan van BMI 30. Als je daarboven zit, moet je in het ziekenhuis bevallen. Ik zit er net onder en mag dus thuis bevallen. wel zei ze me dat het beter is om dan op de begane grond te bevallen. Nou, hier ga ik dus echt eigenwijs in zijn want ga geen bed in de woonkamer opzetten, terwijl ik een kleine trap naar boven, die dicht en bekleed is (veilig dus) heb waar ik heerlijk in mijn bedje kan bevallen. Ik geloof dat ze dit zeggen omdat anders de ambulance je niet naar beneden mag tillen als er wat misgaat. Nou geloof me, al lig ik op wat voor manier te bevallen, als er iets misgaat krijgen mijn moeder en mijn man me echt wel die paar treden af hoor! tjee... we wegen toch geen 500 kilo! xxx
ik heb wel gehoord dat dit een nieuwe regel is (bij sommige praktijken).. bij onze vk praktijk was dit bij mijn laatste zw.schap ook zo.. was speciale info over opgehangen in de wachtkamer.. Omdat het wanneer je zelf niet kunt lopen, voor ambulancepersoneel te gevaarlijk is om je te tillen wanneer je "te zwaar" bent.. kan me er wel iets bij voorstellen.. bij ons ligt de grens op 100 kg geloof ik.. maar dat weet ik niet zeker..
Toevallig heb ik dat gisteren aan mijn VK gevraagd. Tijdens mijn vorige zwangerschap was ik ook boven de 100 kg. Uiteindelijk moest ik naar het ziekenhuis. Ik moest zelf de trap aflopen. Nu hadden we het daar gisteren zo over. Dat was waarschijnlijk niet omdat ik te zwaar was, maar omdat wij een draaitrap hebben. Daar komt een brancard nooit boven. Ze raadt me nu aan een bed beneden neer te zetten. Alleen voor de bevalling. Anders zou de brandweer er misschien aan te pas moeten komen. Maar bij mijn eerste was er zoveel spoed (dochter had het heel moeilijk tijdens de persweeën). Dan was de brandweer echt nooit op tijd geweest. Dus dan moet lopen toch wel weer lukken.
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar er worden zoveel nieuwe regels opgesteld! Net als ik altijd dacht dat blokken onder het bed moesten om ons makkelijker in en uit bed te laten stappen. Blijkt dus voor de verloskundige en kraamzorg te zijn.......zodat hun niet zoveel hoeven te bukken. Dus dit past ook wel in de nieuwe werkwijze, denk ik.
Ik ben bij mijn dochter in juli 2008 gewoon thuis bevallen en er is toen ook nooit enig punt van mijn overgewicht gemaakt. ik merkte nu wel een klein verschil in beleid dat ik ineens een suikertest moet hebben vanwege mn overgewicht, maar over niet mogen thuis bevallen is niks gezegd en ik ben bij mn dochter ook gewoon boven in mn eigen bedje bevallen.
hoi hoi! het heeft idd te maken met de brandweer ; wat hun aan max. gewicht mogen tillen. dit verschilt per gemeente ( ) en is bij ons dan ook 115 kg. het advies bij een trap met een moeilijke draai of iets dergelijks is overigens ook om dan beneden te bevallen ivm brancard die dan de draai niet red ook een slaapkamer op zolder kan problemen opleveren en kun je het advies meekrijgen dat je op eerste etage of beneden dient te bevallen.... is wel logisch eigenlijks al die regels want ze moeten natuurlijk ergens een grens stellen.... dwz dat ze dus ook inderdaad een bedhoogte hebben van 70 cm ivm arbo dienst voorwaarden e.d. je kunt niet anders dan je eraan overgeven knuf
ik hoorde dit al in de tijd van m'n eerste zwangerschap. Dus heel nieuw is het niet, maar als je er niet eerder mee te maken hebt, is het natuurlijk nog 'nieuw' . Verder hangt het denk ik van de praktijk af , en hun ervaringen met het ambulancepersoneel in zulke situaties, wat zij adviseren/aangeven. En mogelijk krijgen zij ook alleen maar 'opdracht' om het door te geven. Zij zijn natuurlijk verantwoordelijk voor jou, dus moeten dit aangeven.
ik ben van finn eind 2008 bevallen dus zit niet zo heel veel tussen. en aan het eind van die zwangerschap was ik zelfs 8 kilo zwaarder dan dat ik nu ben. vindt het een beetje vreemd allemaal. Wordt dan maar een extra keer naar de sportschool gaan. voor die paar kilo. maar ja tis niet anders, wil natuurlijk ook geen heisa hebben als ik moet bevallen zit ik ook niet op te wachten. En van die blokken dat wist ik wel. Alleen vondt onze kraamhulp het prettiger als ze er niet onder zaten. kon ik ook makkelijker me bed in en uit. thanks voor jullie reacties
Het heeft idd ermee te maken dat bij een gecompliceerde thuisbevalling je op een brancard te trap af gedragen moet kunnen worden. Ben je te zwaar of heb je een steile of akelige wenteltrap dan geeft dat problemen. Voor de ruggen van die ambulancebroeders, maar vooral vanwege het risico voor moeder en kind! Bij complicaties telt iedere minuut, denk daar maar aan en zet lekker een bed beneden neer!
Voor dames met een hoog BMI: Check ook even of het ziekenhuis van je keuze wel geschikte bedden en OK tafels heeft. Niet ieder ziekenhuis heeft dit specifieke materiaal aangeschaft weet ik van een bekende (die daarom naar ene ziekenhuis verderop moest uitwijken)
Serieus??? Dan moet je echt wel flink wat kg's te zwaar zijn hoor, hier willen ze je boven de 30 al in het ziekenhuis hebben. Ik kan het me trouwens ergens wel voorstellen, stel het gaat allemaal niet, je moet naar het ziekenhuis met ambulance want het zit niet goed, lopen gaat nauwelijks meer en dan moeten ze je tillen. Tsja hoe lullig het dan is, het is niet de bedoeling dat je vk of het ambulance personeel aan het eind van de trap met een gebroken rug zit toch? Vrouw verderop in de straat is trouwens mooi slank, maar had het bed ook beneden staan, het is sowieso natuurlijk wel handig om zo de deur uit te kunnen waggelen
hier geldt vanaf een bni van 35 een zkh bevalling. echter mijn vlos was er heel soepel mee, omdat mijn lichamelijke conditie verder prima was mocht ik thuis bevallen. ik heb het nagevraagd bij de gyn, en die zei dat de bmi heel relatief is. ik heb een heel zware bouw (brede heupen, grote borsten) waardoor ik meer weeg dan ik eruit zie. de gyn zei dat in mijn geval die hoge bmi wel gerelativeerd kon worden.
Ik heb een BMI van 32 en mag nog gewoon thuis bevallen als ik zou willen! Nu heb ik zelf besloten om in het ziekenhuis te willen bevallen Hier is het ook tot een BMI van 35 volgens mij dat de VK zei.
Weetje wat ik me dan afvraag ( ik ben nog niet zwanger hoor maar zat dit zo te lezen ) Als je nou in een oud huis woont zo'n oude portiek.. Ik woon op 3 hoog ( Appartement..) Dan kun je al niet eens begane grond bevallen of ik moet de buurman lief aan kijken Dan ben ik dus verplicht om in het ZH te bevallen??
Daar zat ik dus ook al aan te denken! er wonen zo enorm veel mensen in een flat of appartement, zonder lift. Die mensen moeten dus altijd in het ziekenhuis bevallen? Haha zie je al aankomen bij de buurman... Vind het wel vreemd dat ze bij de ene vk praktijk een bmi van 40 aanhouden en bij de andere (onder andere de mijne) een bmi van 30. Heb trouwens ook aan mijn verloskundige gevraagd of dit wel een betrouwbare meting is. Het is inderdaad zo dat de een echt zwaar en breed gebouwd is, maar heel fit. Terwijl de ander lichter weegt maar eigenlijk veel dikker is. xxx
ik mag trouwens wel thuis bevallen maar liever beneden. Vind ik zelf een beetje onzin eigenlijk. Die paar trapjes, 3 grote stappen en je bent beneden!
Traplopen schijnt wat moeilijker te gaan als je bezig met met een (problematische) bevalling. Je kunt er lang of kort over debateren: blijkbaar zijn er regels en die hebben ze echt niet verzonnen om mensen te pesten. Natuurlijk kunnen ambulancebroeders (eventueel geholpen door de brandweer) patiënten uit hele moeilijke hoekjes halen. En dat doen ze met liefde, als mensen onverwacht in zo'n lastig hoekje in de problemen is geraakt. Ook als die persoon zwaar is, zullen ze echt harstikke hun best doen. Maar een bevalling is natuurlijk een gebeurtenis die je mijlenver aan ziet komen. En als je het dan met een paar makkelijke aanpassingen veiliger en prettiger kunt maken voor jezelf en de hukpverleners... Waarom zou je dat dan niet willen doen?