sporten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Floralie, 17 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Floralie

Floralie Actief lid

2 jul 2014
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe normaal aan spinning. Mijn hartslag is dan behoorlijk hoog (85% van de max vaak) en het is behoorlijk intensief. Nu heb ik gelezen dat je wel door kunt gaan maar dat je hartslag niet zo hoog mag worden. Ik wil eigenlijk nog niet vertellen dat ik zwanger ben, dus dit is wel een beetje lastig aangezien ik dan ineens niet mee doe met de les.

Verder doe ik aan fitness. Ik neem aan dat krachttraining niet verstandig is. Maar een uur cardio is ook wat saai. Hoe hebben jullie dit opgelost en hoe zag jullie schema er uit?

En tot wanneer hebben jullie het sporten volgehouden?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Volgens mij mag je alles doen wat je voor je zwangerschap ook al gewend was te doen. Zolang je je er goed bij voelt kan het geen kwaad.
    Ik doe Zwanger en Fit, warming up op muziek, daarna kracht- en cardiotraining. Je slaat de oefeningen over die voor je rechte buikspieren zijn want die mag je niet meer trainen. Verder vertelden ze ons dat je best mag zweten enzo zolang je er geen harde buiken van krijgt, dan moet je wel wat rustiger aan doen. Verder kan het geen kwaad. Ik merk nu op het eind dat ik voorzichtiger moet doen ivm bekken en rug, maar ben nu ook bijna 36 wk.

3. Floralie

Floralie Actief lid

2 jul 2014
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ooh dat is fijn om te horen! Ik was bang dat ik mijn buikspieren zou belasten met krachttraining. Maar dan ga ik vanavond gewoon naar de spinningles en doe ik lekker mee ;)

4. Roomijss

Roomijss Lid

23 apr 2014
    93
    0
    0
    Ik heb tot ong 12 weken aan spinning en krachttraining gedaan. Daarna ben ik gestopt omdat ik ontzettende last had van buikpijn. Was meer voor mijn eigen geruststelling gestopt met sporten.

5. unknowable

unknowable Niet meer actief

Normaalgesproken ben ik een erg fanatiek sportster, maar tijdens mijn zwangerschap viel het flink tegen. Als ik sport dan sport ik graag zo fanatiek dat ik er nog net niet dood bij neer val. Leek me tijdens de zwangerschap niet verstandig, dus ben veel gaan wandelen etc.

Je merkt inderdaad dat je hartslag veel sneller omhoog gaat en je minder zuurstof hebt.

Tot vijf maanden kun je nog wel krachttraining doen. Zou alleen je buik niet te veel trainen, de rest van je lichaam wel onderhouden.

Na de bevalling daarentegen, weer langzaam opgebouwd en nu weer knallen als vanouds :D

6. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik ben tot een week of 12 ook gewoon gaan fitnessen, maar geprobeerd de buikspieren te ontzien (iets met lateraal wel en de andere niet ofzo, of andersom maar dat kun je online wel vinden)
    heb ook gewoon hardgelopen maar wel een tempootje lager inderdaad. Drie weken terug voor het laatst gejogd en getennist. Joggen echt heel langzaam, maar voelde me zoveel beter...nu ben ik veel aan het fietsen (10-15 km per keer) en zwangerschapsyoga. kan niet wachten tot ik weer kan hardlopen ;)
    Luister gewoon goed naar je lichaam, als het pijn gaat doen stoppen, maar als je van jezelf al heel sportief was, kan je dit soms nog best lang volhouden. Anders even tips bij de VK vragen?

7. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik heb tot vorige week (37 weken zwanger, banner loopt weekje achter) 2-3 x per week gespint. Er fijn. Hadig voor mij was dat mijn vriend en beste vriendin instructeur zijn, dus ze wisten het al heel vroeg.

Mijn tips:
    - Gebruik support buikband (mijne is van Anita en is €40,- meer dan waard).
    - Trainen met hartslagmeter. Of iig zorgen dat je niet gaat hijgen. Dus onder 80% van maximaal blijven.
    - Stuur steeds iets hoger zetten! Dan klem je buik niet zo af, fijn!!
    - Veel drinken tijdens en na les. Neem ook een snack mee (yoghurt, mueslireep etc.).
    - Luister naar je lichaam.

Verder heb ik ook hele zwangerschap gepumpt. Maar, met minder gewicht. Na 20wkn maximaal 5 kilo. Ging perfect.

8. Papa2011

Papa2011 Lid

12 jul 2011
    40
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Oldenzaal
    Mijn vrouw en ik hebben nog wedstrijden gedanst (ballroom stijldansen) tot dik 7 maanden! Doordat we dat al jaren deden en met mate zijn blijven doen tijdens de zwangerschap hebben we het lang vol kunnen houden. Best behoorlijk intensief, op niveau zal ik maar zeggen!
    Hele zwangerschap heeft ze geen klachten gehad, wij denken vanwege het dansen! Gewoon doen wat goed voelt zou ik zeggen!

9. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    je hartslag moet je wel onder de 140 geloof ik houden , spinning is niet aan te raden voor zwangere vrouwen ook omdat je zo erg warm krijgt en ook dat is niet goed voor je vruchtje, is eerder de hitte dan de hartslag die niet zo goed is ( of doe mee in een lager tempo zeg je gewoon ja een spier doet vervelend moet het wat rustiger aan doen ;)

raad aan om over te stappen naar 20 in cardio a 30 min op laag tempo en dan 20 min kracht training erbij waarbij je langzaam je gewichten die je neemt naar beneden af te ronden door de weken heen

omdat je het gewend bent kan je wel wat aan dus zou gewoon door gaan maar dan anders en luister naar je lichaam gaat het niet dan gaat het niet en hou op ook al moet je bijv nog een setje af maken , ben je op dan is het op .

heb zelf als fitness trainer gewerkt en vroeger was altijd mijn advies ,aanpassen op je lichaam wat die aan geeft, maar aangezien je al flink wat doet kan je voorlopig nog wel lekker door met sporten zeker tot 7 misschien wel 8 maanden , doen als je het kan , ik heb het helaas snel moeten opgeven ,, tot 18 weken en toen was mijn energie pijl zo laag dat ik gene eens meer de trap op kwam toen hielt ik het voor gezien en ik train al jarennnnnnnnnnnnnnnnnn ligt er dus helemaal aan hoe je zwangerschap verloopt ;)

10. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Onder de 140?
    Nou dan mag ik mijn hartslagmeter wel tevoorschijn gaan halen :D

11. Floralie

Floralie Actief lid

2 jul 2014
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben gisteren gegaan maar het viel me echt vies tegen! Uiteindelijk voelde het niet goed en ben ik na 30 minuten gaan uit fietsen.

Ik wil gewoon blijven sporten, maar voor mij is spinning óf er voor gaan of niet. Mijn hartslag gaat gewoon richting de 80/85% en dan is dan toch wel zeker een hartslag van 170.

Ik heb dus besloten dat ik de komende weken gewoon cardio/kracht ga doen op mijn eigen tempo. Het is vreselijk irritant om niet mee te gaan met de muziek tijdens spinning.

Verder ga ik nu denk ik 1 avond minder sporten en pak ik daarvoor een ochtend in het weekend. Dan ben ik minder vermoeid en kan ik wat meer aan.

Nu ben ik trouwens ook verkouden, dat maakt het ook niet makkelijker.

12. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Kan me voorstellen dat als je voor de helft van je inspanning gaat spinnen dat dat geen voldoening levert.
    Dan toch gewoon fietsen en krachtstraining? Ik denk dat je er alleen maar voordeel aan haalt als je dit zo lang mogelijk kan volhouden.
    Ik ga morgen ochtend eventjes :D

Off topic: we zijn even ver

13. Floralie

Floralie Actief lid

2 jul 2014
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja klopt hoor! Dat is voor mij ook de reden om door te gaan. Mijn vorige zwangerschap was lichamelijk heel zwaar, ik hoop dat ik nu fitter ben.

Maar ik kan ook 'gewoon' fietsen in de sportschool. Op mijn eigen tempo met mijn eigen muziek.

Gaat helemaal goed komen.

Bedankt voor jullie adviezen.

14. Floralie

Floralie Actief lid

2 jul 2014
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    hé ja wat grappig! Leuke datum! haha.

15. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Ik heb tot 18 weken xco en pump gedaan.
    Xco mag daarna niet meer ivm 75% buikspieroefeningen.
    Op m'n rug liggen werd bij pump ook niet meer zo fijn dus daar ook mee gestopt.

Nu aquarobics en zwangerschapsyoga. Mocht van vk sporten zolang het goed voelde, ik niet buiten adem of te warm raakte of buikpijn/steken kreeg. En buikspieren vond ze ok tot 20 weken.
    Geniet lekker van t sporten zolang jij t fijn vond en hoop dat je daarna activiteit vind dje bij je past want bewegen blijft goed maar is vaak ook fijn als je t gewend bent!!

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik doe aan krachttraining en ik heb mijn training aangepast, conform de aanwijzingen die ik daarvoor online kon vinden. Dus: gewicht omlaag en aantal herhalingen omhoog.

Deel Deze Pagina