hond en baby

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door loesjes, 28 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesjes

    loesjes Actief lid

    29 jul 2005
    232
    1
    0
    pedagogisch medewerkster
    gelderland
    Hoi, wie hebben of heeft er ervaring met honden en baby's.
    Wij verwachten in april ons kindje en onze hond is dan net 14 maanden oud.
    Het is een heel lief, maar o zo enthousiast beestje. Hij wil overal bij zijn en is (ook gezien de leeftijd) erg speels.

    Wie weet wat je het "beste "na de geboorte van je kindje kunt doen, om de hond er toch bij te betrekken, maar ook te leren dat ons kindje geen speelgoed is?
    Alle reacties en tips zijn welkom

    Thanks

    Loesjes
     
  2. Niet meer actief

    Vroeg geleerd is oud gedaan

    Sommige honden accepteren het kind niet in de buurt van de voerbak of de slaapplaats. Een kind heeft hier geen benul van en kruipt in de mand of gaat spelen met het eten van de hond. Nu is het moment gekomen het kind duidelijk regels te gaan leren over de omgang met honden. Het lijkt misschien vroeg om op deze leeftijd je kind te gaan vertellen en te laten ervaren wat wel en niet mag bij honden, toch is het noodzakelijk. Naast de Tien Gouden Regels (Lezen!) zijn er een aantal basisregels voor jezelf om op te letten.

    Laat een kind de hond niet vastgrijpen, knijpen, prikken, achtervolgen e.d.

    Laat een kind niet naar de hond toe kruipen/lopen, vooral niet wanneer de hond in zijn mand ligt.

    laat een kind niet in de buurt van een hond kruipen.

    Laat een kind niet in de buurt van de voerbak komen wanneer de hond eet.

    Laat een kind niet naar de hond staren.

    Laat een kind zich niet bemoeien met de hond
    wanneer deze een speeltje of een kluifje heeft.

    Stuur de hond niet weg als het kind aandacht krijgt.

    Mopper niet op de hond wanneer hij interesse toont in het kind.



    Baby's zijn leuk!

    Na deze eerste kennismaking is het van belang de hond te leren dat de baby leuk is. Je kunt de hond bijvoorbeeld steeds een kauwkluifje of een speeltje geven wanneer je de baby verzorgd. Je kunt hem ook naar zijn mand of bench sturen met iets lekkers. Belangrijk is wel dat de hond dit commando al heeft geleerd voor de komst van de baby. Door de hond een rustige plek en iets lekkers te geven kun je zelf rustig de baby verzorgen. Je hoeft de hond dan ook niet steeds te corrigeren. De hond ervaart dat hij nog steeds bij de roedel hoort en dat de baby prettige (en lekkere) zaken met zich mee brengt. Als je de hond steeds buitensluit wanneer je de baby verzorgt, zal de hond de baby met nare ervaringen associeren. Hij moet steeds weg en de baby krijgt alle aandacht.
     
  3. Niet meer actief

    Voor de baby komt...

    Je krijgt een baby en je hebt een hond. De hond heeft zijn eigen plaats binnen het gezin. Wanneer daar een baby bij komt zal er van alles veranderen voor de hond. De volwassenen zullen veel minder tijd voor de hond hebben. Wanneer de baby huilt, eten krijgt of wordt verschoond, is er geen aandacht voor de hond. De hond zal dus de aandacht en tijd moeten leren delen. Dat leren delen gaat vaak niet vanzelf.
    De hond ziet een baby als ranglagere in de hiërarchie (zie 'De mensenroedel' en 'Mensenroedel meer'). De baby is rang-afhankelijk. Dat betekent dat de baby afhankelijk is van de volwassene. De volwassene, die hoger in rang staat als de hond, 'eist' van de hond acceptatie voor de baby. Dit is ook de reden dat je de baby niet alleen moet laten met een hond. Wanneer de hogere in rang weggaat, is het de taak van degene die op dat moment het hoogst in de rangorde staat om de roedel te leiden. Dat is dan de hond. Hij heeft dan bijvoorbeeld het recht om te corrigeren wanneer de lagere iets doen wat hij niet wilt. Stel dat de baby naar de mand van de hond kruipt, dan mag hij corrigerend bijten. Je kunt je voorstellen wat dat voor gevolgen kan hebben. Denk nooit, mijn hond doet dat niet. Alle honden denken in hondentaal. Bij alle honden is dit risico aanwezig.


    Honden met een verhoogd risico

    Er zijn een aantal honden met een verhoogd risico. Het is belangrijk extra aandacht aan onderstaande punten te besteden wanneer je een hond hebt met een van de volgende kenmerken:

    honden die nooit een baby hebben gezien of honden die zelden met een baby te maken hebben gehad.
    honden die snel jaloers zijn als de baas aandacht schenkt aan een andere hond.
    honden die snel agressief reageren.
    honden met een hoge buitdrift of een hoge jachtdrift. (voorwerpen niet af willen geven en/of jagen op dieren )

    De rangorde in orde

    De hond moet accepteren dat hij minder aandacht krijgt. Hij moet ook accepteren dat hij alleen aandacht krijgt wanneer de volwassenen daar tijd voor hebben. En hij moet het nieuwe lid accepteren. Dit zul je als volwassene moeten regelen. Dat kan alleen wanneer de rangorde binnen de mensenroedel in orde is. Hoe je dit voor elkaar kunt krijgen kun je lezen in 'De mensenroedel' en 'Mensenroedel meer'. Hou je altijd aan deze regels. Het schept de voorwaarden voor een fijne band tussen je baby en je hond. Begin tenminste een aantal maanden van tevoren met het scheppen van een duidelijke hiërarchie.

    Een nieuw ritme

    Als de baby er is, zul je de aandacht tussen de baby en de hond moeten verdelen. Het kan zijn dat de hond nu alle aandacht krijgt. Probeer in te schatten hoe het straks zal gaan wanneer de baby er is. Hoe vaak kun je de hond dan uitlaten? hoe lang kun je de hond dan uitlaten? Hoe lang ben je met de verzorging van de baby bezig? Wat doe je bij onverwachte zaken met de hond? Als de baby ziek wordt, gaat de baby voor en zal de hond het moeten doen met het minimale aan aandacht en beweging. Een baby kost veel energie. Er zullen dagen komen dat je geen zin hebt om veel met de hond te doen.
    Het dagelijkse ritme waar je hond aan gewend is zal veranderen. En waarschijnlijk zal de hond niet het gevoel hebben dat dat in zijn voordeel is. Je kunt er voor zorgen dat de hond deze veranderingen niet associërt met de nieuwe baby. Dit doe je door geruime tijd van tevoren de aandacht en de tijd die je aan de hond besteed te verminderen. Laat de hond regelmatig een tijdje op zijn plaats blijven. Leer de hond ook alleen te blijven. Het is handig wanneer de hond dit heeft geleerd en het door omstandigheden nodig is.
    Het kan zijn dat er een persoon in de omgeving is die tijdens of na de bevalling de hond uit wilt laten. Laat diegene dan al kennis maken met de hond voor de bevalling.


    Aandacht geven en negeren

    Het is makkelijk als de hond niet zomaar tegen je opspringt of aandacht op een andere manier eist. Zo kun je aandacht aan de baby schenken als dit nodig is. Leer de hond dat hij pas aandacht krijgt wanneer hij eerst rustig gaat zitten. Laat de hond ook ervaren dat hij regelmatig wordt genegeerd. Leer hem dat hij dan echt geen aandacht krijgt. Om een voorbeeld te geven: als je op de bank de baby voedt is het prettig wanneer de hond niet steeds met zijn poot op je knie tikt om toch ook aandacht te krijgen. Het is fijn als de hond accepteert dat hij er wel bij mag zijn, maar dat hij een lekker knaagje heeft om op te kauwen en dat de baas met de baby bezig is.

    Verander de gewoonte om op meubels te springen

    Wanneer de hond op banken, stoelen en het bed mag springen is het verstandig deze gewoonte te veranderen. Je kunt hem leren om alleen na toestemming te springen. Zo springt hij bijvoorbeeld niet zomaar bovenop de baby die net lekker op de bank ligt. Je kunt hem ook leren om alleen op één stoel te springen. Dat is dan de stoel waar je de baby nooit neerlegt.

    Stop wilde spelletjes in huis

    Een hond speelt ook binnenshuis. Sommige honden zijn gewend om binnen ballen te aporteren die de baas weggooit. De hond rent en springt over meubels om de bal te pakken te krijgen. Heb je ook zo'n hond, leer hem dan dat ruwe spellen voor buiten zijn. Binnen worden spellen gespeeld die rustiger zijn. Dat kunnen ook leuke spellen zijn, maar de baby blijft daardoor wel heel.

    Wen de hond aan kinderen

    Om de hond aan kinderen te laten wennen, kun je vrienden met kinderen uitnodigen. Kinderen kunnen dan de hond iets lekkers geven. Laat ze dit met open hand doen en vraag ze rustig te zijn in de buurt van de hond. Wanneer de hond iets lekkers krijgt, laat de hond dan eerst zittten. Je kunt kinderen ook de "Tien Gouden regels" uitleggen, zodat ze weten hoe ze met de hond om moeten gaan. Hierdoor zal de hond positieve ervaringen opdoen met kinderen. Hij went aan de geluiden en de drukte die kinderen met zich meebrengen. Als de hond gewend is aan rustige kinderen, kun je naar een plek gaan waar drukkere kinderen spelen. Prijs de hond wanneer hij rustig en ontspannen staat en met zijn staart kwispelt. Negeer de hond wanneer hij blaft naar de kinderen of angstig in elkaar gedoken zit. Maak de afstand groot genoeg dat hij wel durft te ontspannen. Ga elke keer een stukje dichterbij, totdat de hond hieraan is gewend. Neem hier een aantal weken de tijd voor.

    Wen de hond aan harde geluiden

    De meeste honden associeren harde geluiden met ellende. Meestal wordt er geschreeuwd wanneer de hond iets doet wat wij niet willen. Kinderen schreeuwen naar honden wanneer ze bang van de hond worden. Allemaal ervaringen waardoor de hond schreeuwen waarschijnlijk niet prettig vind. Als de baby er is, zal de baby regelmatig huilen. Ook al zo'n geluid waar de hond aan zal moeten wennen. Het helpt de hond als hij al weet dat harde geluiden erbij horen en dat hij daar rustig op reageert. Je kunt dit leren door de radio of tv steeds harder aan te zetten en met de hond te spelen of de hond te laten eten. De hond zal harde geluiden gaan associëren met prettige ervaringen.

    Wen de hond aan grijpgrage handjes

    Babys groeien en worden groter. Ze grijpen, prikken en zwaaien met hun handen. Wanneer de hond dan langs loopt wordt hij opeens door een klein knuistje vastgegrepen. Hoe goed je als ouder oplet, het kan altijd een keer gebeuren. De hond kan dan schrikken en als reactie van zich afbijten. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen kun je de hond leren rustig te reageren. Wanneer je de hond aait of knuffelt, pak dan een stukje huid tussen duim en wijsvinger en hou dit even vast. Prijs je hond als hij dat goed vindt. Beweeg de huid tussen je vingers. Oefen dit regelmatig en pak de hond vast op steeds onverwachtere momenten. Beloon de hond iedere keer uitbundig. Kleine kinderen kunnen een hond ook stevig vastpakken en knuffelen. Het stevig vastpakken van de hond kun je oefenen op dezelfde manier als hiervoor beschreven. Neem de tijd voor deze oefeningen en bouw het rustig op.
     
  4. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Hai,

    Ik heb zelf 2 kinderen en ook een hond.
    Een hoog pootige jack russel noem ik het maar.
    De kraamhulp heeft bij het begin de hond al laten ruiken aan de luiers van de baby.
    Ook liet ze de hond in de buurt van de baby komen zodat de hond de baby ook kon ruiken.
    Natuurlijk nooit de hond alleen laten bij de baby...want als is de hond nog zo lief...ze zijn nooit echt te vertrouwen.
    Nu gaat het bij ons helemaal prima.
    M'n oudste heet ook wel eens aan z'n oren getrokken en z'n staart.
    Of z'n speeltjes afgepakt.
    Maar mijn hond zag dit aan als spelen en liet het allemaal maar gebeuren.
    Was er natuurlijk wel bij en hield dit allemaal nauwkeurig in de gaten.
    Zorg dat je de hond inieder geval nooi weg jaagt op een boze toon.
    Zo kan je hond krijgen die snel jaloers word.
    Hij was er immer eerder ;)
    Het is goed als je hond contact heeft met de baby...zolang je er zelf bij bent.
    Zodat de hond ook weet dat hij nog steeds zijn plekje in huis houd
     
  5. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Helemaal mee eens!
    Wij hebben ook een hond en ik wil het ook goed aan gaan pakken als de kleine er straks is. Om veel ellende te voorkomen. Een vriendin van mij heeft ook een hond en sinds kort een kleine en zij stuurt de hond bv. weg als er visite komt en als haar man thuiskomt begroette hij eerst altijd de hond, maar nu eerst de kleine. Ze zegt dat hij er maar aan moet wennen dat hij op de 2e plaats komt nu. Ik denk dat dat een verkeerde aanpak is. Die kleine heeft het nog niet door als zijn vader eerst aandacht aan de hond geeft, maar andersom wel! Ik denk dat je dan juist jaloezie in de hand gaat werken. En die hond heeft echt wel snel door dat het kindje hoger in rang is als blijkt dat die wel mee aan tafel mag eten en op de bank mag zitten enz.
     
  6. Ik ben zelf ook zwanger
    en heb ook een hond , een rottweiler van 3 jaar ..
    En er zal dus veel verandering komen .. want nu gaat alle tijd naar haar .. maar dan wordt die in 2 gedeeld..
    Maar ik zal haar zoveel mogelijk bij alles betrekken , zodat ze voelt dat er erbij hoort ..
    En als de baby slaapt is het tijd voor de hond ..

    Maar zo een dingens moet lukken , hond en kind
    je ziet gezinnen genoeg met honden en kinderen
    en dat gaat vanzelf .. als je het maar goed aanpakt ..
     
  7. deborah

    deborah Actief lid

    2 dec 2005
    348
    0
    0
    dat zal vanzelf goed komen, niet te kramp achtig doen en het lekker op zijn beloop laten.

    hier zijn ook meerdere honden, we betrekken ze straks bij de baby en ik ben er niet bang voor dat het niet goed zal gaan.
    Scheel misschien wel dat we al weten dat ze hellemaal dol op kinderen zijn, staffords worden ook wel eens de baby sitters onder de honden genoemd. ( uiteraard niet letterlijk :) )
     
  8. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    whahahahahha door je laatste opmerking zag ik toch die hond boven op dat kind zitten hihihihi :D
     
  9. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Of een lekkere goedkope oppas voor als je een avondje weg moet!! hahaha :D
     
  10. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ja wel cheap op die manier hahahahah
     
  11. mamavanYeline

    mamavanYeline Bekend lid

    12 okt 2005
    666
    0
    0
    wij hadden ook zoiets van help hoe moet het met onze hond nu ik zwanger ben. maar nu heb ik de volste vertrouwen in hem ondanks hij nog erg jong is 14 maanden als de kleine komt en hij is zo vreselijk lomp :) (berner sennen met een schofhoogte van 70 cm en 50 kg).
    wij zijn ook flink met hem bezig gegaan dat hij weet dan wij ranghogere zijn ook de commando's hebben we er flink ingestampt bij hem soms laat hij nog een steekje vallen ;) maar ik wil een gehoorzame hond hebben en niet 1 waarbij ik constant moet opletten als ik straks met de kleine op de bank zit. ook laten wij hem aan alle dingen wennen zoals de box, maxi cosi, kinderwagen enz.. hij mag overal aan snuffelen en hij vind het reuze interessant.
    meestal komt het wel goed zolang je de hond er maar bij betrekt en niet gaat negeren als de kleine er is.

    chantal
     
  12. Ja dat is zo , je moet het allemaal op beloop laten ..
    en ja gratis babysitters hihi
    heb ik er genoeg dan ..

    hebben zelf in huis een rottweiler en een bernersennen
    en als die mee moeten kan ik de baby ook doen naar
    mijn schoonouders die hebben 3 am staffords zitten dus nog babysitters dan hihi
     
  13. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    de luier is in het begin het belangrijkste, dit moet wel een meconium luier zijn dus geen plasluier!!

    En verder heb ik geen aanvulling op de bovenstaande tips, is lekker uitgebreid![​IMG]
     
  14. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Wij hebben ook een hond (friese stabij) en 2 katten (een maine coon en een gewone zwarte). En nu was mijn vraag; hebben ze een idee dat ik zwanger ben? of staan ze daar helemaal niet bij stil. Af en toe heb ik het idee dat onze maine coon zijn pootjes heel voorzichtig op mijn buik legt, en het dus wel begrijpt. En de hond springt nog altijd vrolijk tegen mij aan al ben ik het aan het afleren.... Dus ik heb echt geen idee hoe die beesten het ervaren....

    ps. foto's van de beestenboel staan op mijn site (zie de link bij mijn gegevens).
     
  15. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Dieren ruiken het aan je, je hormonen hebben weldegelijk invloed op ze. Zo werd mijn hond schijnzwanger als ik zwanger was.
     
  16. mamavanYeline

    mamavanYeline Bekend lid

    12 okt 2005
    666
    0
    0
    heb even op je site gekeken maar wat een schatje zeg jullie bernersennen. ben helemaal verliefd op die honden sinds wij ook 1 hebben de foto's van onze berner staat onder het w.w.w knopje en dan fotoboek ;)
     
  17. Karola

    Karola Bekend lid

    22 nov 2005
    531
    1
    0
    Vroeger had mijn broer een hond die moest hij weg doen omdat zij TE beschermend werd toen er een kindje was.
    Niemand mocht bij de wieg of wagen komen ,laat staan oppakken.

    Onze hond was gek op babies,en niet weg te slaan bij een wieg of wagen,helemaal geweldig vond hij het.
     
  18. melliemel

    melliemel Fanatiek lid

    31 aug 2005
    2.081
    0
    0
    hoi hoi,

    ik wilde ff mededelen dat ik het helemaal eens ben met de gegevens die babypaula heeft opgeschreven, het is erg belangrijk om voor de bevalling al alle dingen bekend te maken bij je hond en positief in te trainen wat wel en niet mag.

    dat wilde ik ff kwijt, heb zelf ook een hond, 2 katten en een vogel. heb me heel erg verdiept in gedrag van de hond (ook wolven enz. roedel enz)
    erg interessant allemaal.

    gr saskia

    (heb 2 banners tijdelijk weet nie of ik nou ongie ga worden of nie) :)
     
  19. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)

Deel Deze Pagina