Verwarrende echo: van 7+4 naar 7+0

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Cinnabun, Mar 12, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cinnabun

Cinnabun Lid

Dec 26, 2018
    87
    39
    18
    Female
    Utrecht
    Hi meiden, ik denk dat ik wel 40 topics heb gelezen over dit onderwerp maar ik moet het toch even delen.

Donderdag vroege echo bij VK op 7+4. Hartje klopte, maar vruchtje leek aan de kleine kant (10mm wat neerkomt op 7+0).

Achtergrond:
    - Regelmatige cyclus van 26 dagen
    - Geklust op 27 jan en 30 jan
    - Positief getest (zeer licht) op 7 feb
    Ik zou dus echt 7+4 (of misschien zelfs verder?) moeten zijn, toch?

De echo ging super snel, voor ik het wist was de echostok er alweer uit. Ze had slechts 1 keer gemeten. Foto lijkt onduidelijk.

VK gaf aan dat ik me nog geen zorgen hoef te maken maar dat ze “een slag om de arm houdt”. Alsnog word ik helemaal gek!

Kan het zijn dat ik toch vroeger in de zwangerschap ben? Nee toch?
    Of zou het toch kunnen dat ze verkeerd heeft gemeten?

Heb nog volop symptomen en groeisteken/kramp in m’n baarmoeder, alhoewel dat niks hoeft te zeggen natuurlijk.

As. Maandag heb ik weer een nieuwe echo. Ben zó zenuwachtig…

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Attached Files:

2. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,012
    1,557
    113
    Female
    Bij mij klopte de metingen met die termijn niet. Uit m’n hoofd toen 5 dagen achteruit gezet en met de termijnecho 7 dagen vooruit, waarmee het embryo dus 2 dagen groter werd gemeten dan kon gezien m’n eisprong. Inmiddels 16 weken zwanger van een nog altijd grote baby :)

blijft zo pril gewoon spannend maar zou me er niet al te druk om maken. De reden dat de termijnecho later is is omdat het dan pas goed te meten is.

Cinnabun likes this.
  3. Cinnabun

Cinnabun Lid

Dec 26, 2018
    87
    39
    18
    Female
    Utrecht
    Dankjewel Sophie voor je reactie! Dit soort reacties zijn geruststellend!

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,915
    15,585
    113
    Nabij Utrecht
    Stel dat je op 7 feb nog maar 7 dpo was, dan was je afgelopen donderdag 7+3 wkn.
    Maar let wel .... 1 mm verkeerd gemeten kan op dit termijn al snel een dag of 4 verkeerd uitpakken.
    Ik zie totaal geen reden tot ongerustheid :).

Waarom mag je alweer zo snel voor een 2e echo gaan eigenlijk? Vaak laten ze daar zeker minimaal een week tussen.

Cinnabun likes this.
  5. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Ik ken het wel de andere kant op; vanaf de eerste vroege echo (7+2) ben ik elke echo 2 dagen vooruit gezet. Kon alleen niet, omdat het obv een terugplaatsing was.

Ik denk dus aan de hand van dit voorbeeld, en eerdere voorbeelden die ik ook hier heb gelezen, dat 4 dagen verschil in meting nog niks hoeft te betekenen.

Eerlijk is eerlijk: ik zou er ook zenuwachtig van worden. Ik denk dat niemand de volgende echo met een gerust hart afwacht na dit nieuws.
    Ik hoop voor jou dat het gewoon goed zit!

Cinnabun likes this.
  6. Freesias

Freesias Bekend lid

Jan 14, 2021
    511
    376
    63
    Female
    Rond de 6 weken zaten ze er bij ook 4 dagen naast, ik was zwanger via icsi dus wist op de minuut nauwkeurig hoe oud het was. Bij mij gaven ze aan 4 dagen mag je ernaast zitten

Cinnabun likes this.
  7. Cinnabun

Cinnabun Lid

Dec 26, 2018
    87
    39
    18
    Female
    Utrecht
    Ja ik zit dus constant te rekenen wanneer ik dan mijn innesteling gehad moet hebben… ik kan volgens mij niet korter zwanger zijn dan 7+3.

Ik hoop hoop hoop dat het een meetfout is! De VK stuurde me door naar een ander echocentrum omdat ze zelf vol zitten en adviseerde om er een week tussen te laten. Maar ik had mijn situatie uitgelegd bij het echocentrum en ik mocht eerder komen. Ik zie het dan meer als een soort second opinion ofzo? Volgens mij hebben ze daar ook betere apparatuur.

Ps. Dankjewel voor je reactie :)

8. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,012
    1,557
    113
    Female
    Hou er wel rekening mee dat je nog steeds pril bent en de termijn nog altijd lastig te meten is. Ik heb veel echo’s gehad (7, 8 en 9 weken), met 7 en 8 klopte het termijn en de groei niet, pas met 9 klopte het op de dag en met de termijn liep ik 2 dagen voor. Dus verwacht er ook niet teveel van maandag. Succes!

Cinnabun likes this.
  9. cappuchino

cappuchino Actief lid

Mar 1, 2022
    218
    160
    43
    Female
    Op die termijn zijn ze nog zo klein, dat een miniscuul verschilletje al dagen scheelt. Ik zou me er echt niet druk om maken. Volgens mij hoor je het best vaak rond deze termijn.
    Fijn dat je nog een echo krijgt, hopelijk wordt je dan gerustgesteld. En mocht het nog steeds een paar dagen schelen, zegt dat volgens mij nog steeds niet zo heel veel, als het maar net ietsje kleiner is. Ik zou me meer zorgen maken als gemeten wordt op 5 weken en je volgens jouw berekening al 7,5 week bent. Soms maken ze ineens een groeispurtje en zijn ze zo weer bij is mijn ervaring.

Cinnabun likes this.
  10. Snananas

Snananas Actief lid

Nov 20, 2015
    327
    380
    63
    3e zwangerschap was ik volgens de echo net iets meer dan 6 weken zwanger. Bleek achteraf toen 7 weken te zijn geweest. Zwanger met spiraal, dus wist het zelf ook niet exact. Ben uiteindelijk 6 dagen vooruit gezet.

Laatste zwangerschap werd ik ook 4 dagen teruggezet bij de eerste echo. Vanaf de termijnecho klopte het weer met mijn eigen telling.

Cinnabun likes this.
  11. Cinnabun

Cinnabun Lid

Dec 26, 2018
    87
    39
    18
    Female
    Utrecht
    Bizar zeg, gewoon een week verschil. Ik begrijp niet dat mijn VK niet die disclaimer erbij heeft gegeven..

Snananas likes this.
  12. Cinnabun

Cinnabun Lid

Dec 26, 2018
    87
    39
    18
    Female
    Utrecht
    Dankjewel voor je reactie! En ik zie dat je zelf ook zwanger bent, wat leuk. Gefeliciteerd!

13. MrsDiablo

MrsDiablo Fanatiek lid

Nov 16, 2015
    1,024
    438
    83
    Bij een vroege echo kijken ze ook niet echt naar het termijn, maar meer of er hartactie is. Officieel heet het een vitaliteitsecho. Dit omdat het vruchtje zo klein is dat een mm in de meting al kan afwijken met het termijn.

Ik zou me er echt niet te druk om maken. 4 dagen verschil is echt niet schrikbarend veel (vind ik zelf) Bij mijn oudste was ik volgens eigen berekening 9 weken zwanger en werd ik 1,5 week teruggezet. Ondertussen is het een sterke en gezonde knul van 14.

14. Cinnabun

Cinnabun Lid

Dec 26, 2018
    87
    39
    18
    Female
    Utrecht
    Hi meiden, nog even een update want ALLES IS GOED. Ze hadden een meetfout gemaakt… de kleine is 17,1 mm en ik ben 8,1 weken, precies zoals ik in eerste instantie dacht.

Ben nog steeds niet uit de gevarenzone natuurlijk maar dit is wel een kleine mijlpaal. Heel erg bedankt voor al jullie reacties!

Share This Page