Risikoberekening bij eiceldonatie

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Jolanda1971, 25 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolanda1971

Jolanda1971 Actief lid

20 jul 2012
    458
    0
    16
    Vrouw
    Adminstratie
    Zuiden van NL
    Ik vroeg mij af of er hier dames zijn die mij kunnen geruststellen en/of advies/ideeen/tips (wat ook maar handig is) kunnen geven.

Wij zijn nu 12w5 zwanger van een terugplaatsing via eiceldonatie.
    Bij de 12 weken echo, werdt de nekplooi gemeten en die was 1.2 mm, dus supergoed. Bloeduitslagen daarentegen waren niet zo goed. Ik had een verhoogd risiko ivm mijn hormoonwaarden (leeftijd, hoge bloeddruk en gewicht zou ook meetellen). We hebben dus de nekplooi laten doen in combi met bloedtest (combitest noemen ze dat geloof ik). Nekplooi alleen was dus goed (zou een risikopercentage geven van 1 op 394), maar als ze mijn bloed erbij zouden betrekken, zou ik een risikopercentage hebben van 1 op 22. Hier schrok ik behoorlijk van, want ik was echt in de veronderstelling dat het down syndroom genetisch in een eicel zou zitten (onze donor is 33 jaar) en dat ik "aleen maar" het huisje voor de baby zou verzorgen, met de voedingstoffen, zuurstof en en alles wat het verder nodig heeft. Ik heb vandaag bloed laten nemen voor de nipt test (kost eur 460,00 en wordt niets van vergoed) en uitslag komt pas over 3 weken, dus tot die tijd gaat alles door het hoofd, hoe en wat, pffff....
    dus als iemand iets weet of herkent of advies heeft of wat dan ook, ik houdt mij altijd aanbevolen.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Officieel moet je idd rekenen met de leeftijd van de donor. In nederland doet echter niet iedereen dit. Ik heb hetzelfde gehad met een vijf jaar oude cryo. Ipv de leeftijd te nemen van het ontstaan van de embryo, werd met mijn huidige leeftijd gerekend.
    Als je wilt kun je een herberekening vragen met de leeftijd van de donor. Bloedwaarden zijn producten gemaakt door de placenta. Dit heeft dus weinig met jou als drager te maken. Gewicht kan idd wel meespelen, hier wordt voor gecorrigeerd, dus dat 'probleem' is er niet. Invloed van bloeddruk heb ik nog nooit van gehoord. Er wordt in ieder geval niet voor gecorrigeerd.
    Heel veel sterkte met wachten!

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Toevoeging: er zijn studies gedaan waarbij bloedwaardes van ivf (wat dit in feite is) en natuurlijk ontstane zwangerschappen met elkaar zijn vergeleken.
    Hier kwam uit dat mn de papp-a waarde bij ivf-zwangerschappen verlaagd is tov een normale zwangerschap. Waarschijnlijk komt dit omdat de placenta na ivf vaak wat kleiner is.
    Dit zou een verklaring kunnen zijn voor je slechte combinatietest.
    Bij onze oudste klopte dit ook: mijn bloedwaarde voor papp-a was heel slecht. Na de bevalling bleek ik ook een 'tweeling-placenta' (=is kleiner dan normaal) te hebben.

Deel Deze Pagina