Waar kan ik een nipt test laten doen en hoe werkt dat? Ik Google me suf maar vond niet echt duidelijke info. Misschien kijk ik verkeerd?
Ik heb de NIPT-test in het WKZ Utrecht laten doen. Wel na aanleiding van de combinatie-test, dus via een doorverwijzing van de verloskundige. Maar ik ken vrouwen die in Belgie op 'eigen houtje' de nipt hebben laten doen..
Ik hoop dat je uitslag goed was. Ik wil inderdaad de mogelijkheid onderzoeken om het op eigen houtje te kunnen doen... bv België. Ik dacht ik ben vast niet de enige dus vandaar mn vraag hier!
http://www.zwangerschapspagina.nl/onderzoeken-echos/632144-nipt-test-gaat-zijn-werk.html Misschien heb je hier iets aan?
Wij hebben de NIPT bij UZ Antwerpen laten doen Zelf betaald. Ik heb ze gewoon opgebeld en een afspraak gemaakt. Eenmaal daar kregen we eerst een gesprek met uitleg en daarna een bloedafname. Na 10 dagen, geloof ik, werd ik opgebeld met de uitslag. De rekening kregen we na een paar weken thuisgestuurd. Vond het een nette gang van zaken daar
Ja die was zeker goed!! Ons dochtertje is nu 8 weken uit, en een wolk van een baby! 😍 Nee je bent inderdaad dus niet de enige, vriendinnen hebben het in Belgie laten doen. Ik zou het bij een volgende zwangerschap (mocht die er ooit komen) ook op eigen houtje laten doen.
Ik heb zelf de NIPT test gedaan via Gendia in Antwerpen. Je kunt ook op diverse plekken in Nederland bloed laten afnemen en dat wordt dan opgestuurd naar Gendia. Afnamecentra - DOWNsyndromeNIPT.info Onderaan op de pagina van de link staan de afnamecentra. Ik ben naar één van deze centra gegaan. Je kunt er terecht vanaf het moment dat je 10 weken zwanger bent. Ik had de uitslag 8 dagen later Het kostte 590. Niet mis dus, maar ik wilde perse geen kansberekening via de combinatietest. Ander leuk voordeel was dat we meteen het geslacht wisten. Dus toen ik met 12 weken vertelde dat ik zwanger was, kon ik meteen melden dat we een dochter krijgen.
Wij zijn womencare geweest in Brasschaat België. Kosten 450 euro ze maken eerst een echo om te kijken of ze überhaupt geen afwijkingen zien. Daarna worden er 2 buisjes bloed afgenomen en wordt het opgestuurd geen extra kosten om ook naar het geslacht te kijken.
Ik kies er ook voor om de NIPT te laten uitvoeren op eigen initiatief. Ik had een goeie nekplooimeting nl: 1,3mm. En ik laat ook bloed afnemen voor de combinatietest. Maar toch wil ik de zekerheid van de NIPT. Vraag me niet waarom maar als het bestaat, waarom niet eigenlijk? Mijn man is er ook een grote voorstander van. Ik ben van Belgie en ik moet maandag gewoon bloed laten prikken in het labo van mijn ziekenhuis. De combi test doen ze zelf en het bloed voor de NIPT zal naar Leuven worden gestuurd. De uitslag van de NIPT krijg je dan per post. Kan wel een week of 3 duren.
Ik vind de informatievoorziening ook echt te kort schieten. Heb alles afgelopen weken zelf uitgezocht en ik ga dinsdag naar het uza in Antwerpen. Reden is dat ze daar uitgebreider testen dan de drie trisomieen (14,18,21)die via de Nederlandse weg worden getest, tweede reden is de prijs, scheelt toch behoorlijk. De uitslag van de combinatietest krijg ik waarschijnlijk eind deze week, de echo was goed, maar ik wil meer zekerheid, vandaar de nipt.
Ondanks de goede echo besloot ik pas daarna dat ik toch meer zekerheid wilde. Daarnaast wordt toch ook de echo aangeraden omdat je daarmee weer dingen ziet (bv hartje/ruggetje) die de nipt weer niet test.
Wat scheelt het zelf naar Antwerpen gaan dan qua kosten? Ik dacht dat via afnamecentrum in NL hetzelfde getest werd (dus ook bepaalde geslachtsafhankelijke afwijkingen), maar niet dus? Daar gaat dan mijn idee van niet ver hoeven rijden...
Wat ik heb begrepen testen ze in NL via Gendia alleen die drie trisomieen die ze ook bij de combinatietest testen, zie: Vragen - DOWNsyndromeNIPT.info en is de test in Antwerpen uitgebreider https://www.uza.be/behandeling/combinatietest-en-niet-invasieve-prenatale-test-nipt#Andere (zie: 'welke andere resultaten kan de nipt geven') In Nederland kost de test rond de 600,-, in Antwerpen 400,-
De gyneacologe wilde ook de combi test. Volgens haar speurden ze daar uitgebreider naar alle chromosoomafwijkingen. Maar, ik had een beetje problemen met die "kansberekening" en wilde dus zelf de NIPT ook nog doen.
Ah, dat is dan wel een verschil tussen NL en be. Wij testen Zowiezo veel minder maar de gyn heeft ook niets te "willen" over mijn zwangerschap maar mag als adviserende rol mij informatie geven.
Aangezien ik vandaag een goede echo heb gehad, heb ik besloten om inderdaad de NIPT test te doen. Nu zag ik dat ze bij womancare in Brasschaat ook een combinatietest kunnen doen naast de NIPT test. Heeft iemand hier ervaring mee?