vraagje over onderzoeken!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door anna123, 6 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anna123

anna123 Fanatiek lid

12 feb 2009
    2.021
    0
    0
    Meiden,

Misschien een domme vraag hoor, maar ik heb het er nog niet over gehad met mijn gyn...

Ik lees over een nekplooimeting.dit is om te kijken of er kans is op een kindje met down begrijp ik he?

Wat is dan die vruchtwaterpunctie?

Zijn er ook onderzoeken om te kijken of de baby bv een open ruggetje heeft o.i.d. ?Of zien ze dit op een echo?

Alvast bedankt!

x

2. Doosje77

Doosje77 Fanatiek lid

15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Wat ik vandaag heb gehoord is (als je wilt natuurlijk) dat ze eerst een bloedonderzoek en nekplooitmeting doen. De nekplooimeting is om een kans in te schatten (dat hoeft dus niet altijd te kloppen!) of er een verhoogd risico op Down is. Zo ja, dan word je doorverwezen voor een vruchtwaterpunctie en/of vlokkentest. Zo nee, dan ga je er min of meer vanuit dat alles goed is.
    Volgens mij kijken ze met een nekplooimeting ook naar allerlei andere afwijkingen (hart, nieren e.d.), maar dat kan ook met een echo zijn, dat weet ik niet zeker.
    Qua bloed kijken ze naar hiv, lupus en nog een ziekte. Ze moeten een buisje of 4 aftappen.

Ik wilde het graag voor je nakijken, maar m'n vriend heeft de papieren mee..
    Misschien kan iemand het nog aanvullen?

3. goldy

goldy Fanatiek lid

1 sep 2009
    2.253
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben eergisteren een nekplooimeting gehad.
    Het gaat eigenlijk om de combinatie van nekplooimeting en bloedonderzoek, daar komt een KANSberekening uit. Dus hoeveel kans jij in deze zwangerschap hebt dat het kindje syndroom van down heeft.
    Als daar uit komt dat je een verhoogde kans hebt kun je een vruchtwaterpunctie laten doen, daarbij word er vruchtwater afgenomen en onderzocht. De keuze om het te laten doen is persoonlijk, veel mensen laten het niet doen omdat ze niet in de risicogroep vallen en verder geen afwijkingen in de familie hebben.
    Wij hadden er wel voor gekozen omdat we gewoon op alles voorbereid willen zijn.

Een verdikte nekplooi kan ook wijzen op andere afwijkingen. Als bij de nekplooimeting een nekplooi word gemeten van 3,5 mm of meer krijg je altijd een vervolgonderzoek aangeboden.
    Andere afwijkingen zoals open ruggetje worden ook allemaal uitgebreid bekeken bij de 20 weken echo

Als het niet helemaal duidelijk is kan je ook op deze site kijken daar staat alles uitgelegd: RIVM - Index zwangerschapsscreening

4. anna123

anna123 Fanatiek lid

12 feb 2009
    2.021
    0
    0
    Bedankt meiden!

x

5. Bri

Bri Niet meer actief

De nekplooimeting wordt gedaan door middel van een echo. Hierbij kunnen ze ook zien of er geen sprake is van een open ruggetje. De nekplooimeting in combinatie met een bloedonderzoek heet inderdaad de combinatietest - deze geeft een kansberekening voor een kindje met syndroom van down.

Met de vruchtwaterpunctie kan onderzoek worden gedaan naar de chromosomen van je kindje. Zo'n punctie geeft een kleine kans op een miskraam, dus wordt alleen gedaan als er een verhoogde kans is op een chromosoomafwijking. Na de punctie heb je een uitslag met (vrijwel) zekerheid.

Bij de 20 weken kan een uitgebreide echo worden gedaan, waarbij naar allerlei mogelijke problemen wordt gekeken: afwijkingen aan het hart, open ruggetje, groei, hersenen, nieren, navelstreng, noem maar op.

Deel Deze Pagina